Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
120601/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu 343 (+ 2**)

Sairaalahoidossa olevien määrä Suomessa on 22 (+ 3**)

Tehohoidossa olevien määrä Suomessa on 4 (+ 2**)

** Tiedot on päivitetty keskiviikkona 23.9. Luvut kuvaavat muutosta verrattuna maanantain 21.9. tilanteeseen.

Korona on näköjään muuttunut entistä tappavammaksi ja yhä useammat joutuvat tehohoitoon.

Sairaalahoitoon joutuneista tosiaan noin joka viides on tehohoidossa. Viime aikoina sairastuneista valtaosa on ollut teinejä tai nuoria aikuisia niin voi itse kukin miettiä, mitä tauti voi tehdä myös nuorille. 

Nyt yökerhot kiinni, ravintoloihin rajoituksia ja kouluihin maskit ja ainakin osittain etäopetusta!

Vierailija
120602/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin kyllä kertoa kuolleista ja teholla ja sairaalassa olevista edes ikäryhmä. Ehkä se saisi ihmisten suhtautumista muuttumaan, jos tosiaan on näin että teholla ja kuolleissa on myös nuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
120603/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

93 uutta tartuntaa, 2 kuolemaa yhteensä 343. Vähän on kuolleita, ylipäätään Suomessa kuolee koronat pois nniin n . 50 000. Itse käytän maskia sun muut aiemmat ohjeet. En mielellään tapaa ihmisiä kun pakosta. Nyt on hyvää ajankulua kun katson BB247. Toki ulkoilen ja tapaan minimi määrän ihmisiä, siis ihan läheiset eikä usein.- 

Vierailija
120604/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nuoria kuolee4 koronaan mainittamissa määrin. Eiköhän ne oo niitä joilla sairaus ja ikää. 

Vierailija
120605/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että korona asiassa ollaan tehty ihan pieni ylilyönti. Joo, on ikävää että jotkut muutamat kuolevat virukseen, mutta tästä hysterian ja pelon lietsomisesta kärsii koko muu kansa. Varsinkin yrittäjät. He ovat ihan ahdingossa ja kukaan ei välitä. Huudetaan vain että "kaikki kiinni nyt heti!". Helppoa se on huudella kun oma toimeentulo on taattu. Ja sitten aletaan moralisoida kuinka itsekkäitä esim. ravintolayrittäjät ovat koska "ajattelevat vain rahaa". Joo, niin ajattelevat koska haluavat pitää katon oman, ja perheensä pään päällä. Haluavat pitää leivän pöydässä. Silloin on ihan loogista ajatella vain rahaa. Itse jäin työttömäksi koronan takia, ja kyllä voin kertoa että on juu raha mielessä. Joka päivä ja yö. Ei yhtään kiinnosta tällä hetkellä jos joku random mummo Kittilässä kuolee koronaan. Oma toimeentulo sen sijaan vie yöunet. Joo ,on ehkä itsekästä ajattelua, mutta välillä on pakko olla itsekäs. Yhteiskunnan tulee pyöriä. Yritysten tulee pyöriä. Muuten menee ihmisiltä työt, ja tätä kautta verotulot, ja tätä kautta koko hyvinvointivaltion ylläpito. Sen jälkeen ei ole sitten kummoista terveydenhuoltoa kenellekkään. On väärin että muutaman kuolleen takia riskeerataan kymmenien tuhansien muiden työt ja yritykset ja toimeentulo. Ja tätä kautta koko tulevaisuus. On yrittäjiä jotka mieluummin kuolevat koronaan kuin menettävät kovalla työllä rakennetun yrityksen.

Kaiken lisäksi jotkut uusimmat tutkimukset näyttävät varovaisia merkkejä viruksen heikkenemisestä. Ympäri maailmaa eri asiantuntijat ovat kehottaneet katsomaan tilannetta uudestaan. Vaikka tartunnat ovat globaalisti nousussa, ovat kuolemat ja vakavat tautimuodot laskussa.

Olen muuten sun kanssasi samaa mieltä, mutta niiden, jotka eivät halua saada koronavirusta, pitäisi voida välttyä saamasta sitä. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta etätyöhön eikä ottaa lapsiaan kotiopetukseen. Mä pystyn eristäytymään vaikka seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, mutta moni muu ei pysty. 

Jokainen voi ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä oman elämänsä Superhessuksi. Jokaisella superhessulla on kyky asua tarvittaessa maaseudulla eristyksissä, missä on myös kana joka munii vasta-ainesuihkun joka päiväksi. Lisäksi jokaisella Superhessulla on korkeimman arvosanan koirakoulusta saanut superhaistajakoira, joka haistaa koronankin jo 5 km säteellä varoittaen siitä etukäteen.

Jokaisella superhessulla on myös oma lääketehdas, jossa tehdään interferoni a2b sinkkiä hepariinia klorokiinia aremisiauutetta, ja kasvihuone kahvin loppumisen varalra, ja tietysti pirtutislaamo, sekä kulkutautien varalta täydellinen avaruustoimintatason vaatesuoja turistien aivastuksia varten mahdolliseen pakolliseen kaupassakäyntiin.

Jokainen superhessuhan on täysin muista riippumaton, osaamista löytyy kaikkeen, ja omavaraisuusaste on 200%. Jokainen superhessu pystyy myös kehittämään täydellisen testaussysteemin koirilla ja tekoälyllä jolla kaikki mahdolliset taudut saadaan kiinni jo rajoilla.

Kun jokainen vaan ottaa itseään niskasta kiinni, ja ryhtyy oman elämänsä superhessuksi niin pandemia on taputeltu parissa viikossa.

Höpsö :) Paljon voi tehdä itsekin, jos ei halua koronavirusta. Ei käy yökerhoissa, baareissa, ravintoloissa, yleisötapahtumissa, urheilukilpailuissa yms paikoissa. Tilaa päivittäistavaransa joko nouto- tai kotiinkuljetuspalveluna. Se ei kuitenkaan riitä, jos samassa työpaikassa on työkavereita, jotka elävät kuin koronavirusta ei olisikaan. Myös kodin ja työpaikan välisellä matkalla on mahdollisuus saada tartunta. 

Mun mielestä ainoa keino tähän on se kahdessa minuutissa tuloksen antava puhallustesti. Jokainen työntekijä puhallutetaan työpaikan ovella ja jos on tartunta, käännytetään takaisin kotiin. Tällä estetään tartunnat ja altistumiset työpaikoilla ja siten ei myöskään yrityksissä työntekijöitä joudu karanteeneihin. Joukkoliikennevälineet eivät tuosta hyödy, mutta ffp2- ja ffp3-tason hengityssuojainten hinnat pitäisi saada niin alas, että niihin olisi varaa jokaisella. Silloin ne, jotka joutuvat käyttämään työmatkoihinsa julkista liikennettä, voisivat itse suojautua saamasta tartuntaa. 

Miksikään maalle muuttavaksi kanoja kasvattavaksi superhessuksi ei todellakaan tarvitse ryhtyä, kunhan vaan työpaikoista tehdään koronavirusvapaita tiloja ja työmatkoilla yksilö pystyy itse suojaamaan itsensä.

No, jos Uuden Seelannin strategia ei ole käytössä, niin riittää että joku onneton oireeton laulaa puhuu aivastaa hississä kaupassa tai työpaikalla päin sopivassa kulmassa tarpeellisella voimalla tarpeeksi pitkääm. Tämä siitä huolimatta, että itse eläisi kuin nunna.

Korkeimman kädessä kaikki. Maailma ei toimi deterministisesti, vaan jollain ihme "logiikalla", jota ei ainakaan ihminen käsitä. Sen tämä "pandemia" kaikki kansat niin rikkaat kuin köyhät osoittaa myös.

Ei yksittäinen ihminen voi hypätä kuuhun. Mutta yhteistyöllä sinnekin on menty. Nyt näyttää taas siltä, että yhteistyö ole muotia, vaan tekopyhä yksilön syyllistäminen, yksilön, jolla ei ole tosiasiallisia mahdollisuuksia.

Pointti olikin juuri se, että hississä ja kaupassa voisi suojata itsensä hengityssuojaimella (ja suojalaseilla, mutta ne eivät maksakaan kovin paljoa) ja työpaikalla taas ei olisi koronavirusta ollenkaan, koska jokainen työntekijä testattaisiin työvuoron alkaessa työpaikan ovella. Jos työpaikalla käy asiakkaita, testataan heidätkin. 

Mulla on onnekseni etätyö ja asun vielä paikassa, jossa kotiinkuljetuspalvelut toimivat oikein hyvin. Olen myös pandemian alusta lähtien hankkinut jokaisesta palkasta sellaisen määrän hengityssuojaimia ja suojalaseja, että jos joutuisin asioimaan jossain sisätiloissa, missä turvavälin pitäminen ei olisi mahdollista, voisin huolehtia suojautumisestani itse eikä mun tarvitsisi miettiä, onko metrin päässä olevalla koronavirus vai ei. Suojaimet vaan tulevat ihan hillittömän kalliiksi, jos niitä tarvitsisi joka päivä. 

Niin, onhan niitä maskipakkomaitakin, missä tartunnat tapissa. Jos ei instituutiot ja firmat kanna vastuuta tartuntatautilain osalta, miksi yksilökään?

Missä muussa maassa olisi Uuden Seelannin kaltainen tarkka karanteeni tai edes koiratestaus ja karanteeni Kaikille matkaajille, sen jälkeen kun tartunnat vasaroitiin nolliin. Eipä ole näkynyt. Sen jälkeen niistä hupituristeista joku prosentti on aina taudin kantajia ja koronajuna lähtee liikkeelle.

Ja eussa sisärajoja oikein lietsottiin auki, hupiturismi siis meni oudosti kakkien muiden oikeuksien edelle jne. Ecdc puhui laumasuojasta vuodelle 2021.

Eli eipä yksilö paljoa voi tehdä, kun maailman mannerlaatat natisee liitoksistaan.

Minkähänlaiseen maailmaan sitä ollaankaan menossa?

Mä en tarkoittanut mitään maskipakkoa vaan sitä, että hengityssuojaimet, jotka suojaavat käyttäjäänsä, olisivat sen hintaisia, että sellainen, joka ei halua saada tartuntaa, pystyisi hankkimaan niitä. Silloin niillä, joita tartunnan saaminen  ei haittaa pätkääkään, ei tarvitsisi olla  naamallaan yhtään mitään. Jos yksilö ei halua suojata itseään, koska instituutiot ja firmat eivät kanna vastuuta, sehän olisi silloin ihan yksilön oma valinta. Ei ketään pakotettaisi suojaamaan itseään. 

Nykytilanne on sellainen, että  koronavirukselta välttyäkseni  muiden pitäisi suojata minua. Jos kuitenkin minä pystyisin suojaamaan itse itseni, silloin muut voivat vaikka nuoleskella yleisövessojen ovenkahvoja. Noh, minä tosin pystynkin, mutta on paljon muita, jotka eivät pysty, vaikka haluaisivatkin. Hengityssuojainten hinnat alas - vaikka sitten valtion tuella - ja puhallustestin laajamittainen käyttöönotto (työpaikalla ei olisi mahdollisuutta saada tartuntaa)   auttaisi jo tosi paljon. "Terveys edellä" -ihmiset pystyisivät suojautumaan ja "talous edellä" -ihmiset mennä rallatellen pitkin kyliä kuluttamassa rahojaan. 

Mä kävin ennen pandemiaa 2-3 viikon välein niskahieronnassa. Kun pandemia alkoi, lopetin käynnit. Kesäloman jälkeen ehdin käydä pari kertaa ja sitten taas tartuntatilanne paheni. Nyt en siis käy. En näe tällä hetkellä tilanteen paranevan vähään aikaan, joten olen jo vertaillut niska&selkä-hierontalaitteiden hintoja netissä.  Jos tilanne olisikin sellainen, että puhallustestit olisivat jo käytössä ja tuo fysikaalinen hoitolaitos testaisi ovella jokaisen asiakkaan ja joka aamu jokaisen työntekijän, en edes harkitsisi hierontalaitteen hankkimista kotiin. Ryhtyisin taas käymään siellä 2-3 viikon välein. Minä ja yrittäjä olisimme molemmat tyytyväisiä.  Jos sama testaus olisi esim kampaamoissa (eikä tarvitsisi olla edes kaikissa, kunhan olisi edes jossain),  voisin käyttää taas kampaamon palveluitakin. Nyt annan hiusteni kasvaa ja värjään hiukseni itse. On varmasti paljon muitakin paikkoja, joihin "terveys edellä" -ihmiset menisivät, jos voisivat olla varmoja, ettei siellä kenelläkään ole koronavirusta. "Talous edellä" -ihmisiäkään tuskin haittaisi yksi puhallus kampaamon tms ovella. Puhalluttaahan poliisitkin autoilijoita eikä puhallustesti olisi epämiellyttävä kuten nokkaan työnnettävä tikkutesti. 

Vierailija
120606/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin kyllä kertoa kuolleista ja teholla ja sairaalassa olevista edes ikäryhmä. Ehkä se saisi ihmisten suhtautumista muuttumaan, jos tosiaan on näin että teholla ja kuolleissa on myös nuoria.

Niin pitäisi tehdä. Nyt nuoret voivat kuvitella, ettei koronavirus pahemmin heitä koske.

Mitä enemmän tulee uusia tartuntoja, sitä todennäköisempää, että myös nuoria

joutuu teholle.

Vierailija
120607/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.heart.org/en/news/2020/09/03/what-covid-19-is-doing-to-the-…

Published: September 3, 2020

What COVID-19 is doing to the heart, even after recovery

By American Heart Association News

Vierailija
120608/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lopultakin tajusin, miksi niin harva vaivautuu käyttämään suojamaskia pääkaupunkiseudulla, vaikka alue on edelleen Suomen pahimpia epidemiakeskittymiä. Ne oikeasti kuvittelevat olevansa immuuneja, koska tartuntaa ei vielä ole osunut omalle kohdalle! "Koska en ole saanut tartuntaa, olen varmasti immuuni koronalle." Mikä pettämätön logiikka! Reilun viiden miljoona joukossa on todettu vasta 9000 tartuntaa, ja loput kuvittelevat etteivät edes voi saada tartuntaa.

Vierailija
120609/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Searching content for long covid in full text

https://www.bmj.com/search/advanced/long%20covid

Vierailija
120610/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitäisi tehdä. Nyt nuoret voivat kuvitella, ettei koronavirus pahemmin heitä koske.

Mitä enemmän tulee uusia tartuntoja, sitä todennäköisempää, että myös nuoria

joutuu teholle.

Tai sitten tapahtuu ihan päin vastoin. kun nähdään kuinka vähän sairaalassa on nuoria ja perusterveitä ihmisiä, loppuu viimeinenkin varovaisuus. En tiedä minkä ikäistä porukkaa siellä nyt on, mutta jos siellä on vaikka pari nuorta ja suhteuttaa sen sairastuneiden nuorten määrään, niin vaikutus on todennäköisesti päinvastainen kuin toivotte. Nuoret, kuten aikuisetkin, osaavat laskea todennäköisyyksiä.

Vierailija
120611/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu 343 (+ 2**)

Sairaalahoidossa olevien määrä Suomessa on 22 (+ 3**)

Tehohoidossa olevien määrä Suomessa on 4 (+ 2**)

** Tiedot on päivitetty keskiviikkona 23.9. Luvut kuvaavat muutosta verrattuna maanantain 21.9. tilanteeseen.

Korona on näköjään muuttunut entistä tappavammaksi ja yhä useammat joutuvat tehohoitoon.

Sairaalahoitoon joutuneista tosiaan noin joka viides on tehohoidossa. Viime aikoina sairastuneista valtaosa on ollut teinejä tai nuoria aikuisia niin voi itse kukin miettiä, mitä tauti voi tehdä myös nuorille. 

Nyt yökerhot kiinni, ravintoloihin rajoituksia ja kouluihin maskit ja ainakin osittain etäopetusta!

Eilen oliko iltalehti uutisoi, että hallitusryhmissä ollaan huolestuneita, koska sairaalaan on joutunut MYÖS vanhoja ihmisiä, ja siksi meille annetaan tää maskisuositus.

Ajatus varmaankin oli että antaa vaan sairastuttaa nuoremmat (laumaimmuniteetti), vaikka niitä joutuisi sairaalaan, koska ne toipuu nopeammin eikä niin moni joudu teholle ja kuole.

Eli päättäjät olisivat luottaneet siihen, että tilanne näyttää hyvältä vaikka sairaalat on täynnä, kunhan teholla ja ruumishuoneella ei ole liikaa ihmisiä. Nuorten terveyden tuhoamisesta ei välitetä mitään. Ollaan jopa hyväksytty että tässä uhrataan nuoria ja terveitä hautaan saakka.

Siksi hallitus on hiljaa, kun tää oli suunnitelma, joka tietysti menee pieleen kun myös nuoret joutuu teholle ja ruumissäkkiin.

Vierailija
120612/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jethro ei sitten tajua, että monet yrittäjät menettävät asiakkaansa juuri siksi että koronan annetaan levitä. Toisekseen on eri asia päättää päivänsä itse kuin saada virus johon kuolee. Ensimmäistä sanotaan itsemurhaksi, toista voidaan kutsua murhaksi (jos rajoitustoimia ei tehdä tai ne ovat riittämättömät) .

On tolla itsellään jotai ravintolabisneksiä?

Hänelle raha on tärkein elämässä. Mutta emme häntä nyt säälimään ala!

Vierailija
120613/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään lopultakin tajusin, miksi niin harva vaivautuu käyttämään suojamaskia pääkaupunkiseudulla, vaikka alue on edelleen Suomen pahimpia epidemiakeskittymiä. Ne oikeasti kuvittelevat olevansa immuuneja, koska tartuntaa ei vielä ole osunut omalle kohdalle! "Koska en ole saanut tartuntaa, olen varmasti immuuni koronalle." Mikä pettämätön logiikka! Reilun viiden miljoona joukossa on todettu vasta 9000 tartuntaa, ja loput kuvittelevat etteivät edes voi saada tartuntaa.

Viimeiset 7 päivää 19 tartuntaa/100000 ihmistä, prosentuaalisesti 0,019 ihmistä sairastuu 100000 ihmisestä. Mikä mahtaa olla sun todennäköisyys saada tartunta, varsinkin kun tartunnat ovat hyvin alueellisia Helsingissä.

Vierailija
120614/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tämä riskiryhmäläinen plösö retro Jethro kirjoittaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/76d71cc4-a0fb-4444-860c-4ed20d…

Minä ymmärrän hänen näkökantansa sillä minulle olisi yhdentekevää jos hän tai sukulaisensa kuolisi koronaan. Niin kauan kun joku randomi niin eihän sillä mitään merkitystä vaan oma (taloudellinen) etu merkkaa enemmän.

Minä en oikeastaan ymmärrä, jos hän ja lähipiirinsä ovat valmiita kuolemaan koronaan, mitä hän tekee rahalla?

Saa hienon hautakiven!

Nauttii elämästään siihen asti, kun kuolee. Hän taitaa kuulua niihin ihmisiin, joille köyhyys tarkoittaisi myös elämän loppua. Vaikea kuvitella tuota jannua leipäjonoissa ja Kelan luukulla. 

Ei noin heikko pärjää, sitä ehkä vihjasi viestissään, erittäjät, joille raha määrittää onnen eivät kestä. Vahvimmat toki putoavat jaloilleen, eivätkä luovuta!

Vierailija
120615/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jethro ei sitten tajua, että monet yrittäjät menettävät asiakkaansa juuri siksi että koronan annetaan levitä. Toisekseen on eri asia päättää päivänsä itse kuin saada virus johon kuolee. Ensimmäistä sanotaan itsemurhaksi, toista voidaan kutsua murhaksi (jos rajoitustoimia ei tehdä tai ne ovat riittämättömät) .

On tolla itsellään jotai ravintolabisneksiä?

Hänelle raha on tärkein elämässä. Mutta emme häntä nyt säälimään ala!

Paskat. Jethro uskalsi sanoa sen miten täällä moni muukin ajattelee. Se näkyy ihan ihmisten käyttäytymisessä.

Vierailija
120616/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ilmoittaa huomenna torstaina uusista matkustusrajoituksista. Saapi nähä, tuleeko sieltä myös jotain muita rajoituksia..?

Nostavat sitä ilmaantuvuuslukua 25 > 50 tai korkeammaksi. Onhan se nyt vähän noloa, että Suomi ei itsekään enää täytä noita rajoja, ja täytyyhän turistien päästä Lappiin. 

Vierailija
120617/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi tutkimus pyrkii ennakoimaan tehohoitoon joutuvat korona­potilaat – paljastavaa jälkeä etsitään aivosähkökäyrästä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645503.html

Vierailija
120618/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ilmoittaa huomenna torstaina uusista matkustusrajoituksista. Saapi nähä, tuleeko sieltä myös jotain muita rajoituksia..?

Nostavat sitä ilmaantuvuuslukua 25 > 50 tai korkeammaksi. Onhan se nyt vähän noloa, että Suomi ei itsekään enää täytä noita rajoja, ja täytyyhän turistien päästä Lappiin. 

Joo, en mä ainakaa mitään positiivisia uutisia hallituksen suusta odota.

Vierailija
120619/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandan tehtaalla ollut koronapositiivinen tietäneenä tartunnastaan töissä. Ei suljeta lafkaa kuitenkaan, kaikki jatkuu niinkuin ei mitään olisi.

Vierailija
120620/176779 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi tutkimus pyrkii ennakoimaan tehohoitoon joutuvat korona­potilaat – paljastavaa jälkeä etsitään aivosähkökäyrästä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645503.html

Se on jännä miten näitä tutkimushankkeita ilmaantui silloin kun ei suomessa ollut koronaa. No nyt on pidetty huoli että on tutkimusaineistoa, olkaapa hyvä.

Ketju on lukittu.