Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!
Sitten tässä rikotaan WHO:n linjausta:
sen mukaan nyt on kriittisen tärkeää
- rajata epidemian leviäminen
- löytää ja eristää tautitapaukset mahdollisimman nopeasti.Katsoin THL:n sivuilta. Siellä on koronan ensioireina mainittu vain kuume, yskä ja hengenahdistus. Oikeasti niitä oli jotain 10 oiretta.
Kuinka suuri valta WHO:lla on?
Onko valtioilla oikeus rikkoa sen linjauksia/määräyksiä?
Kohta pitää laittaa suoraan WHO:lle viestiä että suomi ei tutki oirepotilaita eikä estä viruksen leviämistä. Oisko joku englanninkielen taitoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt tätä median ja THL:n hiljaisuutta. Onkohan THL antanut medialle ohjeet? Tälläkin hetkellä Suomessa on corona epäilyjä, mutta niistä ei ole hiiskuttu. Toivottavasti positiiviset tulokset ilmoitetaan julkisesti. Vai salaillaanko täälläkin asioita?426
No.
Suomessahan pelätään aina eniten sitä, että ihmiset hätääntyvät.
Tätä koetetaan estää samalla tavalla kuin pikkulapselle valehdellaan, että ei ole mitään hätää, äiti ja isi huolehtii, kaikki on hyvin.Pelätään myös sitä, että tyhmä ihmisparka alkaa itse ajatella ja tehdä päätelmiä, ja siitä
seuraa sekasorto.Väärin. Kunnollinen tiedottaminen ajoissa olisi
oikea menettely. Viranomaiset pelkäävät että
kansa alkaa toimia omin päin, heidän ohitseen.
Tunnistatte kai ilmiön lääkäristä: lääkärin ilme kiristyy, kun potilas kertoo selvittäneensä omaa sairauttaan, pyytää tutkimuksia, esittää kysymyksiä. Ei kaikki lääkärit ole tällaisia, onneksi.
Omalla kohdalla: erikoistuva lääk. kieltäytyi määräämästä mulle vatsan ct-kuvausta. Syy: siellä saattaisi tulla löydöksiä, jotka huolestuttaisivat minua, koska en ymmärtäisi niitä (?!?!).
Onneksi parin kuukauden päästä kokenut lääkäri määräsi ct-kuvan ja muitakin tutkimuksia, koska hänestä oireeni syy piti selvittää. En mene tähän tarkemmin. Tarkoitus oli valaista suomalaisen salailukäytännön syytä.Veit sanat suustani
Kyllä. Suorastaan veit munat housuistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The Urgent Questions Scientists Are Asking About Coronavirus; https://www.nytimes.com/2020/02/10/opinion/coronavirus-china-research.h…
As we determine research priorities at the World Health Organization headquarters in Geneva this week, the hope is that the science being urgently coordinated will also fight the crisis on other fronts. It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.
The goal is to stay at least a couple of steps ahead of the epidemic curve. Scientists must prepare health authorities to catch any subsequent waves of infections and prepare for the possibility that this particular virus could reappear seasonally — and maybe one day it could be only as bad as the common cold.
I’ve seen record-breaking outbreaks before and witnessed the world rally. If we all play our roles and remain on guard, then chances are we will defeat the new coronavirus, too. This is the best way to honor Dr. Li Wenliang, one of the first doctors in Wuhan to warn the world about the disease — the very one that killed him last week, at age 34.
Valitettavasti tämä uutinen on lukittu ilman omaa tiliä, mutta tässä jotain tietoa mitä siinä sanottiin.
Tämä. Tämä. Tämä. Tämä!
It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.
And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.
Suomeksi, nyt se on todellisten corona-tieteentekijöiden taholta sanottu: tämäkin ketju edustaa haitallista pseudotietoa eli valetietoa.
"Se [tieteen ja tiedon koordinointi] voisi auttaa taistelussa leviävää "infodemiaa" vastaan, valeuutisten ja todellisten uutisten kakofoniaa, pseudotiedettä joka ruokkii epävarmuutta ja paniikkia.
Se myös auttaisi perumaan joitain toimia, joita ovat selvästi ruokkineet populismi ja kansallismielisyys. Matkustusohjeet aina matkustusrajoituksiin saakka, maahantlokontrollit ja muukalaisvastainen ulkopuolisista paikoista tulevien ihmisten kohtelu aiheuttavat merkittävää vahinkoa."
Tällaisilla yleistävillä tieto voi olla väärää tai ainakin vaarallista-argumenteilla ne kiinalaiset sankaritkin - jo coronaan kuollut lääkäri ja kadonnut (pakkokaranteeniin sairaiden sekaan laitettu?) lakimies-kansalaisreportteri - vaiennettiin tai ainakin haluttiin vaientaa.
"Mainitsin tuossa toisessa kommentissani, että työilmapiiri ja koko maan yleinen keskustelu on politisoitunut melkoisesti, *rajojen kiinni laittaminen* herättää vääriä mielikuvia plus suurta närkästystä ja huolta sellaisista asioista, mihin sen ei lääketieteessä pitäisi liittyä kun kyse kansainvälisestä terveysuhasta, joka ei vielä pandemia."
Tämä kohta lääkärin viestissä on varmaan juuri se syy, miksi lentoja ei saada lopetettua ja poliitikot kiertelevät aihetta.
Lääkärit: puhukaa asianne lehdissä. Siten se tulee kansan tietoisuuteen. Tai televisiossa.
Siellä ei mikään hierarkiassa korkeampi lääkäri voi teitä mitätöidä ja kansa on puolellanne.
Suomalaisten Terveys on politiikkaa ja rahaa tärkeämpi.
Pelastakaa suomalaiset. Te olette ainoita, joita uskotaan, vaikka olettekin mielestänne rivilääkäreitä.
Pitäisi toimia nyt heti. Ennen kuin tilanne Suomessa on vaikeampi.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että korona on jo Suomessa ja kiertelee ihan influenssan ja kumppaneiden kanssa aiheuttaen hengitystieinfektioita. Jossain vaiheessa joku saa siitä vakavamman version ja ehkä silloin tajutaan, kuinka se oikeasti on jo ihan reilulla osalla väestöstä.
Olen myös miettinyt sen olevan näin. Muu ilmitulo olisikin melkein mahdotonta, kun ei testata kuin marginaalista kohderyhmää (Kiina-kontakti tai kontakti korona-sairastuneeseen + edellisiin liittyvät oireet). Hyvin on voinut tarttua myös kv.lennoilta, lentokentiltä, Honkongista tulleilta turisteilta. Eikä tartunta vaadi kuin olla väärässä paikassa väärään aikaan ja sipaista nenäänsä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että korona on jo Suomessa ja kiertelee ihan influenssan ja kumppaneiden kanssa aiheuttaen hengitystieinfektioita. Jossain vaiheessa joku saa siitä vakavamman version ja ehkä silloin tajutaan, kuinka se oikeasti on jo ihan reilulla osalla väestöstä.
Olen miettinyt ihan samaa. Ja tavallaan se on ihan lohdullinenkin ajatus. Niin kauan kuin ei tule kriittisiä tapauksia, kierrelkööt vaan.
Minäkin luulen, että Suomessa on jo tultu siihen tulokseen, että pidetään kirjaa vaan niistä vakavista tapauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yskinyt jo toista viikkoa hihaan ihan varmuuden vuoksi, vaikkei edes yskittäisi.
Eikö tuon PITÄISI olla jo ihan itsestäänselvyys kaikille (pieni lapsikin oppii) ja osa tapakasvatusta vaikkei mitään epidemiaa tai sen uhkaa olisikaan.
Ja kondomiakin kannattaa varmuuden vuoksi käyttää päivittäin, vaikkei todennäköisesti olisi pääsemässä pukille.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitaja ja kollegat nauraa WHO:n foliohattusedille ja vähättelee tautia. Tulevat kipeänä töihin ja hygieniasta huomautus on vain bensaa liekkeihin heidän kanssaan.
Suomessa ollaan niin ylimielisiä eikä mihinkään saa varautua tai olet hullu. Täällä jos missä Corona tulee vieöä leviämään pahasti.
Loistavaa!
Millenniaalit ovat vallanneet työpaikat, ja tässä on seuraus.
Hieno homma.
Kauhistuttaa, että kun on itse vanha, nykylapset ja -teinit on vallankahvassa.
Mitä kotivara auttaa pidemmän päälle supervirusta vastaan, joka huhujen ja osittain jo vahvistettujenkin tutkimustietojen mukaan:
- säilyy pinnoilla vuorokausitolkulla, jollei viikkoja, min. 7 vrk
- on itämisajaltaan jopa 24 vrk
- leviää ilmalevitteisesti, pisaratartuntana, pinnoilta, korviin, silmiin, nenään, suuhun ynnä muille limakalvoille, bonuksena ulosteen mukana
- näyttää virustesteissä monesti negatiivista, vaikka on oikeasti tartunta
- tuottaa sairauden, joka kestää jopa 2-3 viikkoa
... joku voi täydentää, jos jäi jotain mainitsematta.
Rest in Peace, Mankind.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka korona kiertäisi maailman jokaisen asukkaan läpi, niin siitä huolimatta sellainen 95% ihmisistä ei virusta edes huomaisi. Heille ei tulisi mitään huomattavia oireita. 5 % huomaisi, että nyt on joku pöpö kropassa, joka vaivaisi aikansa. 1-2% voisi vaatia lääkärin hoitoa. Muutaman promillen kohdalla kyseessä olisi kuoleman vakava juttu, johon voisi todellakin kuolla. Ja jotkut kuolisivatkin.
Aito uhkahan tämä korona on, mutta ei suinkaan kaiken loppu. Aika moni asiantuntija on näitä tietoja viimeisen parin viikon aikana postaillut.
Samaa olen miettinyt. Voi hyvinkin olla, että on jo kiertänyt suomen maan läpi. Eikö Ruotsissa epäilty, että virus lähti liikkeelle jo viime toukokuussa. Silloin olisi varmasti jo kiertänyt maapallon kaikki asukkaat. Mitään syytä paniikkiin ei siis ole.
Mitä sitten wuhanissa tapahtuu, sitä en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten laillista laittaa ystäväni ja thl asiantuntijanvälinen keskusteluketju (mailiketju) copypastena tänne?
Olen nähnyt sen keskustelun ja saannsen copypastena kyllä.
On laillista, jollei siitä voi tunnistaa osallisia.
Saa olla osallisten nimetkin ihan vapaasti esillä. Itse olen jakanut nettiin poliisiviranomaisen kanssa käymääni email keskustelua ja poliisin nimen siten kun se oli nimensä alle kirjoittanut.
Sesama57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierakertoa. [quote=pianeläkkeelle57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
einäin kirjoitti:
Hoitajille on annettu sellaiset ohjeet suomessa että huh huh!!!
EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*.
Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.
t.lääketiede
Onko tämä oikea hoitaja joka kirjoitti tän? Voiko joku muu sh vahvistaa?
Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa. Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.
Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.
En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä. Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.
Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä.
Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.
Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).
No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).
P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.
Kiitos Lääkärille, joka kommentoit. Näitä suoraselkäisiä lääkäreitä alkaa tulla esiin, kun tilanne alkaa levitä käsiin eikä voi toimia, kun THL sitonut kädet.
Olisko teillä lääkäreillä vaikutusvaltaa THL:n suuntaan kertoa huolistanne ja että nyt pitäs toimia ennenkun tämä leviää ja rajottaa ja lopettaa lennot kiinaan ja sieltä tänne. Eikö ne kuuntele teitäkään?
THL pitää meitä tavallisia ihmisiä maanmatosilla, jotka ei ymmärrä mitään.
Noudattaako tuo THL sitten WHO:n ohjeita? Kuinka korkealle tässä pitäisi mennä, että löytyisi joku joka saisi päätettyä muutoksen siihen suuntaan, ettei virus pääse leviämään Suomeen eikä muuallekkaan?
Luin juuri toisen kollegan kirjoituksen. Tämä on itselleni ensimmäinen kerta tällä palstalla, törmäsin kun googlasin Suomen keskustelua. En ole someaktiivi. Valitettavasti en ole ehtinyt lukemaan kaikkia viestejä.
Se, että en vanhempana rivilääkärinä onnistu saamaan edes *selkävammaisen* potilaani perusteltua lähetettä eteenpäin, vaan saan siihen konsultaatiovastausta keskussairaalalta, kertonee jotain vaikutusmahdollisuuksistani.
Mainitsin tuossa toisessa kommentissani, että työilmapiiri ja koko maan yleinen keskustelu on politisoitunut melkoisesti, *rajojen kiinni laittaminen* herättää vääriä mielikuvia plus suurta närkästystä ja huolta sellaisista asioista, mihin sen ei lääketieteessä pitäisi liittyä kun kyse kansainvälisestä terveysuhasta, joka ei vielä pandemia.
Moni kollega samaa mieltä, mutta ei näistä taukohuoneessa kovin paljon keskustella. Se on nähty mitä käy kun vanhemmat herrashenkilöt ottavat kansanterveyden huoliin kantaa. Tapaukset Kopakkala, Heikkilä. Kyllä tämä vaatii aktiivisuusasteen muutosta ns.korkeammilla tahoilla.
Kiitos 2. Lääkärille viestistä. Tämä tuntuu todellakin siltä, että terveyden/sairaudenhoito on muuttunut toissijaiseksi. Lääkäri ei saa enää hoitaa potilasta. Osaan kuvitella lääkäreiden tunnelmia, jotka vielä haluaisivat parantaa ihmisiä. On hurjaa, kun lääkärien huoliakaan ei kuunnella, jos ei kuunnella kansalaistenkaan huolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt tätä median ja THL:n hiljaisuutta. Onkohan THL antanut medialle ohjeet? Tälläkin hetkellä Suomessa on corona epäilyjä, mutta niistä ei ole hiiskuttu. Toivottavasti positiiviset tulokset ilmoitetaan julkisesti. Vai salaillaanko täälläkin asioita?426
No.
Suomessahan pelätään aina eniten sitä, että ihmiset hätääntyvät.
Tätä koetetaan estää samalla tavalla kuin pikkulapselle valehdellaan, että ei ole mitään hätää, äiti ja isi huolehtii, kaikki on hyvin.Pelätään myös sitä, että tyhmä ihmisparka alkaa itse ajatella ja tehdä päätelmiä, ja siitä
seuraa sekasorto.Väärin. Kunnollinen tiedottaminen ajoissa olisi
oikea menettely. Viranomaiset pelkäävät että
kansa alkaa toimia omin päin, heidän ohitseen.
Tunnistatte kai ilmiön lääkäristä: lääkärin ilme kiristyy, kun potilas kertoo selvittäneensä omaa sairauttaan, pyytää tutkimuksia, esittää kysymyksiä. Ei kaikki lääkärit ole tällaisia, onneksi.
Omalla kohdalla: erikoistuva lääk. kieltäytyi määräämästä mulle vatsan ct-kuvausta. Syy: siellä saattaisi tulla löydöksiä, jotka huolestuttaisivat minua, koska en ymmärtäisi niitä (?!?!).
Onneksi parin kuukauden päästä kokenut lääkäri määräsi ct-kuvan ja muitakin tutkimuksia, koska hänestä oireeni syy piti selvittää. En mene tähän tarkemmin. Tarkoitus oli valaista suomalaisen salailukäytännön syytä.Veit sanat suustani
Kyllä. Suorastaan veit munat housuistani.
Veit kyllä ihan tuhkatkin munasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vier9ailija kirjoitti:
Poliitikot ja virkamiehet on varmasti nähneet nämä samat artikkelit kuin me palstalaisetkin. Heillä on kyllä esim. STM täynnä virkamiehiä, joiden tehtävänä on olla yhteydessä WHO:hon ja muihin maihin ja etsiä tietoa. Ja puolustusvoimat on hiljaa myös, vaikka huoltovarmuudesta tietävät kansalaisten olevan huolissaan.
Eli on tahallista. Hiljaisuus johtuu siitä, että tajusivat itsekin, että tämä näyttää ihan helvetin pahalta, kuten joku juuri sanoi.
Puolustusministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön virkamiehet ovat kyllä pitäneet viime aikoina useita neuvotteluja. Mikä lie aihe, sitä ei ole jostain syystä kutsuihin laitettu. Eli luulen ja uskon, että jos lisätartuntoja Suomessa tulee, tulee myös ohjeita. Viranomaisiin luotan kyllä.
Jos tämä on totta, onpa mielenkiintoista. Kunpa joku heistä vielä ymmärtäisi, että jo uskottavuus- ja imagosyistä pitäisi välillä pitää edes jonkinlaisia tiedotustilaisuuksia. Se mitä tänne CDC:n lehdistötilaisuudesta postattiin sai kyllä huomaamaan, että jenkeissä viranomaiset ovat tajunneet tämän kansan tarpeen olla ajan tasalla koko ajan. Katsoin myös Twitteriä, ja sielläkin on CDC ollut aktiivinen, kaikenlaista informaatiota annettu kansalaisille alkaen jo tammikuun puolivälistä ennen kuin tartuntoja edes oli USA:ssa ja kun tiedettiin paljon vähemmän kuin nyt.
En siis ymmärrä niitä, jotka puolustavat THL:ää ja sanovat, että ei THL voi "jatkuvasti" tietoa olla jakamassa - miten niin ei, kun muissakin maissa viranomaiset ovat?
Mun perheenjäsen oli pari vuotta sitten ministeriössä töissä virkamiehenä. Ne jutut virkamiesten löysin rantein työnteosta oli hauskoja... esim. avokonttorissa kerran joku keski-ikäinen mies oli alkanut pöytänsä ääressä kuorsaamaan, mikä vähän häiritsi toisten "työntekoa". Oikeasti totta tämä juttu, se jäi kyllä mieleen.
En viitsi nimiä mainita, mutta kuulostaa ihan yheltä (Tanelilta)...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The Urgent Questions Scientists Are Asking About Coronavirus; https://www.nytimes.com/2020/02/10/opinion/coronavirus-china-research.h…
As we determine research priorities at the World Health Organization headquarters in Geneva this week, the hope is that the science being urgently coordinated will also fight the crisis on other fronts. It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.
The goal is to stay at least a couple of steps ahead of the epidemic curve. Scientists must prepare health authorities to catch any subsequent waves of infections and prepare for the possibility that this particular virus could reappear seasonally — and maybe one day it could be only as bad as the common cold.
I’ve seen record-breaking outbreaks before and witnessed the world rally. If we all play our roles and remain on guard, then chances are we will defeat the new coronavirus, too. This is the best way to honor Dr. Li Wenliang, one of the first doctors in Wuhan to warn the world about the disease — the very one that killed him last week, at age 34.
Valitettavasti tämä uutinen on lukittu ilman omaa tiliä, mutta tässä jotain tietoa mitä siinä sanottiin.
Tämä. Tämä. Tämä. Tämä!
It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.
And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.
Suomeksi, nyt se on todellisten corona-tieteentekijöiden taholta sanottu: tämäkin ketju edustaa haitallista pseudotietoa eli valetietoa.
"Se [tieteen ja tiedon koordinointi] voisi auttaa taistelussa leviävää "infodemiaa" vastaan, valeuutisten ja todellisten uutisten kakofoniaa, pseudotiedettä joka ruokkii epävarmuutta ja paniikkia.
Se myös auttaisi perumaan joitain toimia, joita ovat selvästi ruokkineet populismi ja kansallismielisyys. Matkustusohjeet aina matkustusrajoituksiin saakka, maahantlokontrollit ja muukalaisvastainen ulkopuolisista paikoista tulevien ihmisten kohtelu aiheuttavat merkittävää vahinkoa."
Tällaisilla yleistävillä tieto voi olla väärää tai ainakin vaarallista-argumenteilla ne kiinalaiset sankaritkin - jo coronaan kuollut lääkäri ja kadonnut (pakkokaranteeniin sairaiden sekaan laitettu?) lakimies-kansalaisreportteri - vaiennettiin tai ainakin haluttiin vaientaa.
Täällä ei kiinalainen sankarilääkäri pääsisi ääneen ollenkaan, ei kukaan löytäisi sitä aitoa tietoa tämän kaiken hysteerisen paskanjauhannan keskeltä. Siitä on kysymys ja siitä tuossa puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten laillista laittaa ystäväni ja thl asiantuntijanvälinen keskusteluketju (mailiketju) copypastena tänne?
Olen nähnyt sen keskustelun ja saannsen copypastena kyllä.
On laillista, jollei siitä voi tunnistaa osallisia.
Saa olla osallisten nimetkin ihan vapaasti esillä. Itse olen jakanut nettiin poliisiviranomaisen kanssa käymääni email keskustelua ja poliisin nimen siten kun se oli nimensä alle kirjoittanut.
Nopeasti tulee kannanottoja laillisuudesta ilman mitään perusteluja joten jatkan samalla tyylillä, viranomaisen julkaisemat (huom) ovat lähtökohtaisesti vapaata riistaa, yksityishenkilöiden tai viranomaisen julkaisemattomat eivät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yskinyt jo toista viikkoa hihaan ihan varmuuden vuoksi, vaikkei edes yskittäisi.
Kannattaa välillä vaihtaa hihaa. Vasen - vasen - oikea - oikea - oikea - vasen - vasen - vasen - oikea oikea -... jne. on hyvä, symmetrinen tahti. Kultainen köhimisen keskitie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierakertoa. [quote=pianeläkkeelle57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
einäin kirjoitti:
Hoitajille on annettu sellaiset ohjeet suomessa että huh huh!!!
EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*.
Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.
t.lääketiede
Onko tämä oikea hoitaja joka kirjoitti tän? Voiko joku muu sh vahvistaa?
Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa. Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.
Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.
En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä. Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.
Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä.
Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.
Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).
No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).
P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.
Kiitos Lääkärille, joka kommentoit. Näitä suoraselkäisiä lääkäreitä alkaa tulla esiin, kun tilanne alkaa levitä käsiin eikä voi toimia, kun THL sitonut kädet.
Olisko teillä lääkäreillä vaikutusvaltaa THL:n suuntaan kertoa huolistanne ja että nyt pitäs toimia ennenkun tämä leviää ja rajottaa ja lopettaa lennot kiinaan ja sieltä tänne. Eikö ne kuuntele teitäkään?
THL pitää meitä tavallisia ihmisiä maanmatosilla, jotka ei ymmärrä mitään.
Noudattaako tuo THL sitten WHO:n ohjeita? Kuinka korkealle tässä pitäisi mennä, että löytyisi joku joka saisi päätettyä muutoksen siihen suuntaan, ettei virus pääse leviämään Suomeen eikä muuallekkaan?
Kukaan lääkäri ei käytä noin naiivia ja joillekin kioski/seksinovelleille ominiasta kieltä. Kuulostaa hommapalstailijalta.
Siis eihän tuossa ollut kuin kiitos lääkäri-vastaajille, ei hän itse ollut lääkäri. Täällä on selvästi teitä ammattisomettelijoita mukana, itselle "homma-palstat" ja muut vieraita, saati kirjoittaminen tänne. Uskon että tänne tullut paljon uusia ihmisiä, koska googletuksella ei muuta asiallista paikkaa löydy suomenkielellä.
Ja tosiaan, ketä sitten tarkoititkin kommentillasi, niin oi kuule, kaikki lääkärit ei todellakaan ole kirjailijoita. Noiden lääkärien viestit oli kuitenkin ihan asiantuntevia. t.hoitsu
Mun tutun tytär on sh, samoin oli jo edesmennyt äitini.
Äiti aina tähdensi, että töihin ei missään nimessä saa mennä sairaana tartuttamaan
kollegoja ja potilaita.
Tuttuni sen sijaan sanoi, että nykyään sairaanhoitajat pakotetaan sairaana jopa kuumeessa töihin, koska _sijaisia ei kuulemma saa palkata!_
Mikä v""ttu tätä maata oikein nykyään vaivaa, kun tietoa ei puutu, mutta asiat tehdään tyhmästi aiheuttaen jopa kuole.mantapauksia?