Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
111321/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kylä se näin on. Korona on tullut jäädäkseen. Ihmisen on vain opittava. Tai väistyttävä.

Itsetuhoisuus voi hieman nousta, jos koronan kanssa on vain opittava elämään. Ei kukaan halua tämmöistä elämää.

Mimmoista eämää? No toki joillekin matkustelu ja bilettäminen on elämän pääasiallinen sisältö, jota ilman muuttuu itsetuhoiseksi, mutta ei läheskään kaikille. 

Semmoista elämää jossa joutuu elämään eristyksessä eikä voi tavata läheisiä jotka ovat iäkkäitä ja/tai riskiryhmää. Minä en nauti erakkona elämisestä, vaikka joillekin se on parasta mahdollista elämää. On melkoisen raskasta, jos loppuelämänsä joutuu elämään sen riskin kanssa että tartuttaa jonkun rakkaan ihmisen joka sitten kuolee tai saa pysyviä terveysongelmia. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa voinko enää koskaan syödä ravintolassa tai käydä elokuvissa tai kuntosalilla. Minua kiinnostaa vain se näenkö esim. enää iäkkäitä vanhempiani muuten kuin kahden metrin päästä ulkona.

Mikä teillä muilla ketjulaisilla on muuten linja iäkkäiden sukulaisten suhteen? Mitä mieltä olette omasta linjastani: elän eristyksessä, en enää käy kaupassa(kesällä kävin kun oli parempi tilanne) vaan tilaan kotiin. Yksi lääkärireissu piti viime viikolla hoitaa. Ainoat kontaktit ovat pihalla naapurit jotka tulee juttelemaan(en haluaisi ja yritän vältellä). Vanhempani asuvat senioritalossa ja heillä käy 2 kertaa päivässä hoitajat. Itse käyn siivoamassa, viemässä ruoat ja hoitamassa pyykit. Pidän maskia. Mielestäni voin näin tehdä sillä minulla on vähemmän elämää ja kontakteja kuin noilla hoitajilla joilla on perheet ja lapset, tunnen heistä osan. Lisäksi tiedän että paikallisilla vanhusten ruokapalvelulla ja siivouspalveluilla ei ole tapana pitää maskia, on parempi että minä hoidan nämä itse. Tämä on pieni paikkakunta ja täällä ei ole ollut tartuntoja kevään jälkeen. Olen itsekin riskiryhmää niin ei tee vaikeaa olla eristyksissä, tämä ei ole mitään verrattuna osastolla letkuissa makaamiseen.

Mun mielestä ylireagoit, mutta ei siinä ole mitään vikaa, jos se sopii sulle. Mun vanhempani ovat jo 90+, mutta asuvat edelleen kahdestaan kotonaan. Kevään ja alkukesän tosiaan olin itsekin eristyksissä. Etätyöt, kaikki ostokset netin kautta kotiinkuljetuksella. Etätöitä olen tehnyt jo kohta 8 vuotta ja kotiinkuljetuspalveluita käyttänyt 3 vuotta. Pari vuotta sitten opetin isänikin tilaamaan ostoksensa netistä. Pystyvät vielä itsekin siivoamaan eivätkä tarvitse mitään kunnan palveluita. 

Juhannuksen jälkeen, kun  yli 70-vuotiaita koskevat suositukset poistuivat, juttelin asiasta vanhempieni kanssa. Halusivat, että myös muutkin kuin vain minä alkaisi käydä kyläilemässä. Näin on sitten tehtykin. Nyt seurataan tartuntatilannetta ja tehdään uusia päätöksiä, jos sellaiset koetaan tarpeelliseksi. Asutaan pääkaupunkiseudulla. 

THLllä on kyllä vielä voimassa suositus että tavattaisiin vain ulkosalla ikäihmisiä.

Päätös on minusta vanhuksen. Omat kohta 80v vanhemmat eristäytyivät keväällä, mut nyt eivät enää halua. Usein olen toppuutellut, mutta haluavat nähdä sisälläkin, niin sitten se on niin. 

Niinpä. Minun vanhempani eivät halua käydä missään paitsi autoajelulla ja seniorijumpassa. Kylässä heillä ei ole kymmeniin vuosiin käynyt ketään. Vuosia ovat jo sisällä asuneet eivätkä pääse minnekään yksin,  muutin heitä lähemmäksi niin ovat siitä iloisia. Jos he tartunnan saavat niin se ei ainakaan minun kautta tule, se on minulle iso asia.

Vierailija
111322/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki Kuhmonkin tartunnat olivat yhdestä kajaanilaisravintolasta peräisin.

Näiden ravintolataruntojen takia saadaan sitten pelätä lastemme turvallisuuden tai koulunkäynnin puolesta.

Onko nyt yhteiskunnassa tärkeysjärjestys kohdillaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111323/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kylä se näin on. Korona on tullut jäädäkseen. Ihmisen on vain opittava. Tai väistyttävä.

Itsetuhoisuus voi hieman nousta, jos koronan kanssa on vain opittava elämään. Ei kukaan halua tämmöistä elämää.

Mimmoista eämää? No toki joillekin matkustelu ja bilettäminen on elämän pääasiallinen sisältö, jota ilman muuttuu itsetuhoiseksi, mutta ei läheskään kaikille. 

Semmoista elämää jossa joutuu elämään eristyksessä eikä voi tavata läheisiä jotka ovat iäkkäitä ja/tai riskiryhmää. Minä en nauti erakkona elämisestä, vaikka joillekin se on parasta mahdollista elämää. On melkoisen raskasta, jos loppuelämänsä joutuu elämään sen riskin kanssa että tartuttaa jonkun rakkaan ihmisen joka sitten kuolee tai saa pysyviä terveysongelmia. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa voinko enää koskaan syödä ravintolassa tai käydä elokuvissa tai kuntosalilla. Minua kiinnostaa vain se näenkö esim. enää iäkkäitä vanhempiani muuten kuin kahden metrin päästä ulkona.

Mikä teillä muilla ketjulaisilla on muuten linja iäkkäiden sukulaisten suhteen? Mitä mieltä olette omasta linjastani: elän eristyksessä, en enää käy kaupassa(kesällä kävin kun oli parempi tilanne) vaan tilaan kotiin. Yksi lääkärireissu piti viime viikolla hoitaa. Ainoat kontaktit ovat pihalla naapurit jotka tulee juttelemaan(en haluaisi ja yritän vältellä). Vanhempani asuvat senioritalossa ja heillä käy 2 kertaa päivässä hoitajat. Itse käyn siivoamassa, viemässä ruoat ja hoitamassa pyykit. Pidän maskia. Mielestäni voin näin tehdä sillä minulla on vähemmän elämää ja kontakteja kuin noilla hoitajilla joilla on perheet ja lapset, tunnen heistä osan. Lisäksi tiedän että paikallisilla vanhusten ruokapalvelulla ja siivouspalveluilla ei ole tapana pitää maskia, on parempi että minä hoidan nämä itse. Tämä on pieni paikkakunta ja täällä ei ole ollut tartuntoja kevään jälkeen. Olen itsekin riskiryhmää niin ei tee vaikeaa olla eristyksissä, tämä ei ole mitään verrattuna osastolla letkuissa makaamiseen.

Mun mielestä ylireagoit, mutta ei siinä ole mitään vikaa, jos se sopii sulle. Mun vanhempani ovat jo 90+, mutta asuvat edelleen kahdestaan kotonaan. Kevään ja alkukesän tosiaan olin itsekin eristyksissä. Etätyöt, kaikki ostokset netin kautta kotiinkuljetuksella. Etätöitä olen tehnyt jo kohta 8 vuotta ja kotiinkuljetuspalveluita käyttänyt 3 vuotta. Pari vuotta sitten opetin isänikin tilaamaan ostoksensa netistä. Pystyvät vielä itsekin siivoamaan eivätkä tarvitse mitään kunnan palveluita. 

Juhannuksen jälkeen, kun  yli 70-vuotiaita koskevat suositukset poistuivat, juttelin asiasta vanhempieni kanssa. Halusivat, että myös muutkin kuin vain minä alkaisi käydä kyläilemässä. Näin on sitten tehtykin. Nyt seurataan tartuntatilannetta ja tehdään uusia päätöksiä, jos sellaiset koetaan tarpeelliseksi. Asutaan pääkaupunkiseudulla. 

THLllä on kyllä vielä voimassa suositus että tavattaisiin vain ulkosalla ikäihmisiä.

Mistä tämä suositus löytyy? Pitääkö ikäihmisten käydä noutamassa ateriansa pihalta? Tai poistua kotoa siksi aikaa, että joku käy siellä siivoamassa? Tai kannetaanko kylpyammeita pihoille, jotta vanhukset voidaan pestä ulkona? Säärihaavanhoidotkin tehdään ulkona? Ja pihalla jaetaan lääkkeet dosettiin?

Nyt kannattaa käyttää järkeä ja suhteellisuudentajua. Monien vanhusten luona käy ihmisiä ihan siksi, että vanhukset eivät pysty tekemään asioita itse. Nämä ihmiset kiertävät vanhukselta toisen luokse, heidän lapsensa ovat kouluissa ja päiväkodeissa, puolisonsa käyvät kodin ulkopuolella  ja vapaa-ajallaan he tapaavat ystäviään, omia läheisiään, käyvät kaupassa ja harrastuksissa, saattavat käydä baareissa ja vaikka risteilyilläkin jne. Millä perusteella nämä työntekijät olisivat jotenkin "vähemmän vaarallisia" vanhuksille kuin vanhuksen omaiset? 

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

"Pidä yhteyttä esimerkiksi puhelimitse tai verkossa tai tapaa läheistäsi ulkona."

"Jos olet omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja, ota huomioon mahdollinen tartuntavaara muiden kontaktien välityksellä ja noudata viranomaisten ohjeita."

Minä ymmärrän tämän niin että jos olen omaishoitaja niin välttelen muita kontakteja.

Unohdit noiden kahden välistä yhden kohdan:

"Kun vierailet  iäkkäiden ja muiden riskiryhmään kuuluvien luona, sinun  on hyvä noudattaa lähikontakteissa edelleen pidättyvää linjaa ja käyttää yksilöllistä harkintaa

- vältä kättelyä, halaamista tai muita ylimääräisiä lähikontakteja

- käytä kasvomaskia tai suu-nenäsuojusta. Jos niitä ei ole saatavilla, suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla. 

- huolehdi käsihygieniasta ennen ja jälkeen vierailun ja kun olet kosketellut esimerkiksi ovenkahvoja."

Vierailija
111324/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä suositus löytyy? Pitääkö ikäihmisten käydä noutamassa ateriansa pihalta? Tai poistua kotoa siksi aikaa, että joku käy siellä siivoamassa? Tai kannetaanko kylpyammeita pihoille, jotta vanhukset voidaan pestä ulkona? Säärihaavanhoidotkin tehdään ulkona? Ja pihalla jaetaan lääkkeet dosettiin?

Nyt kannattaa käyttää järkeä ja suhteellisuudentajua. Monien vanhusten luona käy ihmisiä ihan siksi, että vanhukset eivät pysty tekemään asioita itse. Nämä ihmiset kiertävät vanhukselta toisen luokse, heidän lapsensa ovat kouluissa ja päiväkodeissa, puolisonsa käyvät kodin ulkopuolella  ja vapaa-ajallaan he tapaavat ystäviään, omia läheisiään, käyvät kaupassa ja harrastuksissa, saattavat käydä baareissa ja vaikka risteilyilläkin jne. Millä perusteella nämä työntekijät olisivat jotenkin "vähemmän vaarallisia" vanhuksille kuin vanhuksen omaiset? 

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

"Pidä yhteyttä esimerkiksi puhelimitse tai verkossa tai tapaa läheistäsi ulkona."

"Jos olet omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja, ota huomioon mahdollinen tartuntavaara muiden kontaktien välityksellä ja noudata viranomaisten ohjeita."

Minä ymmärrän tämän niin että jos olen omaishoitaja niin välttelen muita kontakteja.

Kannattaa muuten muistaa, että nämä linkitetyt ohjeet koskevat myös nuorempia riskiryhmäläisiä.

Vierailija
111325/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle palstalle on tullut uusi ketju, jossa puhutaan tämän ketjun harha-tyypistä (tai ainakin kuvaus sopii 100 %):

Läheiseni seonnut salaliittoteorioihin

Vierailija

klo 8:11 | 29.8.2020

Läheiseni on koronakevään aikana jotenkin taantunut. Ei ole korkeasti koulutettu, mutta muuten ihan lukenut ja perusfiksu tyyppi. Tosin ollut aina vähän taipuvainen mystisyyteen, oli jossain vaiheessa helluntailainen ja sittemmin new age -henkinen. Nyt on hurahtanut täysin salaliittoihin. Aina kun luulee, ettei hullummaksi voi mennä, niin taas tulee hullumpaa juttua. Postaa nykyään aivan sairasta tavaraa someen, piti laittaa pois seurannasta Facessa, mutta en tietenkään kavereista poistanut. Töissäkäyvä ihminen, mutta suku asuu kaukana ja on sinkku, niin vähän kai höpsähtänyt keväällä. Ei mitään lähdekriittisyyttä niissä jutuissa. Mm. Bill Gatesin rokotesalaliitto, valtioiden joku salaliitto alistaa ihmisiä maskinkäytöllä, 5g-juttujen yhteys koronaan, korona ei ehkä olekaan virus vaan bakteeri, kymmeniätuhansia kadonneita lapsia maailmasssa (?), Antti Heikkilän pahimmat horinat jne. Homma syvenee jatkuvasti, alkuun suhtautui kriittisesti kehitettävän rokotteeseen, nyt ei kuulemma enää rokottaisi lapsiaan lainkaan. Jne jne.

Mua ahdistaa ja surettaa läheisen sekoaminen, enkä oikein tiedä mitä tekisin. Tuntuu uskovan kaiken, mitä noilla höpösivustoilla keksitään, ja lähtökohtaisesti kaikki virallisen median tiedot ovat Suurta Vedätystä. Jos hänelle yrittää osoittaa virheitä, ei kuuntele, vaan vihjailee seuraavassa postauksessa, miten ”lampaat” uskovat taas kaiken. Uskoo olevansa kriittinen ajattelija, mutta ei ymmärrä lähdekriittisyydestä mitään.

Onko mitään tehtävissä?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3865217/laheiseni-seonnut-salaliittoteo…

Kyse voi olla sotapsykoosista. Mun tuttava joutui sen takia osastolle viime keväänä. Ei kestänyt koronakriisiä, meni sekaisin. Koulutettu, menestynyt ihminen. Virallinen diagnoosi oli todellakin sotapsykoosi.

Vierailija
111326/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää ravintola-altistuksia.

Tamperelaisen yökerhon asiakkaalla virus, useita voinut altistua

Doriksen asiakkaan virustartunta on todettu sunnuntaina. Kuvan yökerho ei liity tapaukseen. LEHTIKUVA / MILLA TAKALA

ELISA HYVÄRINEN | 30.08.2020 | 13:52

Yökerhon asiakkaita kehotetaan seuraamaan vointiaan.

Tamperelaisen ravintolan ja yökerhon Doriksen asiakkaat ovat saattaneet altistua koronavirukselle 20.-21.8. välisenä yönä, Tampereen yliopistollinen sairaala TAYS tiedottaa.

TAYSin mukaan tuolloin ravintolassa olleella asiakkaalla on todettu tänään sunnuntaina koronavirus. Altistukset tapahtuivat iltayhdentoista ja yhden välillä.

TAYS kehottaa tuolloin ravintolassa paikalla olleita asiakkaita seuraaman mahdollisia infektio-oireita. Jos oireita ilmenee, tulee hakeutua nopeasti koronatestiin.

Sunnuntain koronavirustartunta ei vielä näy Pirkanmaan koronavirustilastoissa. TAYSin mukaan se kirjataan huomenna.

Ravintola Doris sijaitsee Tampereen keskustassa Aleksanterinkadulla.

Lähde: Verkkouutiset

Vierailija
111327/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuhmo kuitenkin teki enemmän kuin mikään muu kaupunki tähän asti. Hyvä esimerkki muille.

Helsingin johdossa ei saada (haluta) edes koulutartuntoja tiedotettua.

Helsinki-Vantaalla mietitään vielä lentomatkustajien testausta.

Vaasassa saatiin edes yksi pubi kiinni.

Turku on ollut linjannäyttäjä, kuten nyt Kuhmokin.

MONTAKOHAN KERTAA MINUN PITÄÄ TÄMÄ k u n t i e n VASTUU t a r t u n t a t a u t i e n TORJUNNASTA tänne kopioida ? Osa kunnista on kartalla osa ilmeisesti ei 🙈

Sosiaali -ja Terveysminintetiöiden viralliselta sivulta kopioitu.

Koska KUNNAT VASTAAVAT terveydenhuollon järjestämisestä, ne vastaavat myös oman alueensa tartuntatautien torjunnasta. Tartuntatauteja koskevaa neuvontaa ja ohjeita saa terveyskeskuksista.

Tartuntaan liittyvissä asioissa ensisijainen yhteydenottopaikka on siis oma terveyskeskus.

Sairaanhoitopiirit ovat omilla alueillaan tartuntatautien torjunnan asiantuntijoita.

Vierailija
111328/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitukselle ja opetusministerille kysymys:

Koulut pidetään riskeistä huolimatta edelleen lähiopetuksessa erityisesti huonoimmassa asemassa olevien lasten suojaamiseksi.

Miten tähän tavoitteeseen istuu baarien pitäminen auki?

Vierailija
111329/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doriksen asiakkaan virustartunta on todettu sunnuntaina. Kuvan yökerho ei liity tapaukseen. LEHTIKUVA / MILLA TAKALA

Tamperelaisen ravintolan ja yökerhon Doriksen asiakkaat ovat saattaneet altistua koronavirukselle 20.-21.8. välisenä yönä, Tampereen yliopistollinen sairaala TAYS tiedottaa.

TAYSin mukaan tuolloin ravintolassa olleella asiakkaalla on todettu tänään sunnuntaina koronavirus. Altistukset tapahtuivat iltayhdentoista ja yhden välillä.

TAYS kehottaa tuolloin ravintolassa paikalla olleita asiakkaita seuraaman mahdollisia infektio-oireita. Jos oireita ilmenee, tulee hakeutua nopeasti koronatestiin.

Sunnuntain koronavirustartunta ei vielä näy Pirkanmaan koronavirustilastoissa. TAYSin mukaan se kirjataan huomenna.

Läheltä liippaa nyt demareita. Puoluekokousväki oli bilettämässä Tampereella myös viime viikonloppuna. Jos jatkoilta jotkut porukat menivät Dorikseen, täytyy toivoa että siellä kukaan työntekijä tai asiakas ei ollut saanut pari päivää aiemmin tartuntaa tältä ihmiseltä.

Vierailija
111330/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Covid 19 and cardiology:

but many patients also have CVD, including hypertension, acute cardiac injury and myocarditis (Figure 3 from Guzik et al.43).

Sydänlihastulehduksen ohella monilla coronaflunssapotilailla on cvd n saatteena

korkea verenpaine ja akuuttidydänvaurio.

Tässä aiemmin sydänliiton tri puhui vain sydänlihastulehduksesta mutta euroopan kardiologien yhteinen ryhmittymä antaa laajemman tautikuvan aiheesta.

Cvd on sydänverisuonitauti.

Vierailija
111331/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitukselle ja opetusministerille kysymys:

Koulut pidetään riskeistä huolimatta edelleen lähiopetuksessa erityisesti huonoimmassa asemassa olevien lasten suojaamiseksi.

Miten tähän tavoitteeseen istuu baarien pitäminen auki?

EI MARIN JA HALLITUS NÄITÄ KORONA-ASIOITA HOIDA ! ! Turha enää yhtään mitään vaatia sieltä suunnalta. Se, onko Koronan vastuu sitten yksiselitteisesti helppo ymmärtää ja hahmottaa, onkin ditten jo toinen juttu.

ELIKKÄ :

Viranomaisten vastuut tartuntatautien torjunnassa

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) verkkosivuilla on kuvaus eri viranomaisten vastuista tartuntatautien torjunnassa: lue lisää (stm.fi)

Aluehallintovirastot sovittavat yhteen ja valvovat tartuntatautien torjuntaa alueillaan. Avit keräävät tietoa varautumisesta, ohjaavat ja tarvittaessa ryhtyvät valvontatoimenpiteisiin. Ministeriöiden toimeksiannosta avit tuottavat myös tilannetietoa.

Lue lisää avien tehtävistä tartuntatautien torjunnassa

Vierailija
111333/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 uutta tartuntaa.

Niistä 12 ikäryhmässä 10-19v.

Silti vaan jaksetaan väittää että kouluissakin ei tule tartuntoja.

Kuitenkin ainakin puolet tartunnoista tulee tuntemattomista lähteistä.

Kylläpä meillä onkin nyt suuri mysteeri. Mistä voivat kaikki nämä tartunnat tulla lapsille ja teineille.

Kannattaa ehdottomasti pitää koulut auki 🥴🤑

Vierailija
111334/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006598073.html

Juuri nyt

THL: Suomessa todettu 28 uutta koronavirustartuntaa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan Suomessa on todettu 28 uutta koronavirustartuntaa. Kaikkiaan Suomessa on nyt todettu 8 077 tartuntaa.

Uusia tartuntoja on raportoitu seuraavissa kunnissa (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):

Vantaa: 969 tartuntaa (muutos eiliseen: 6)

Kuhmo: 16 tartuntaa (muutos eiliseen: 6)

Helsinki: 2 950 tartuntaa (muutos eiliseen: 6)

Jyväskylä: 128 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

Espoo: 969 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

Lohja: 58 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Raahe: 9 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Kerava: 92 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Alavus: 6 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Kuopio: 63 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Sunnuntailukemiksi aikamoinen.

23 on susta aikamoinen? Jos olis 2300 niin sitten olisi aikamoinen. Tai edes 230. 

Joo turhaan yritän järkeä ja suhteellisuutta takoa, kun ootte päättäneet että 0 on ainoa hyväksyttävä niin sittenhän yksikin on aikamoinen luku!

(Sinänsä tietenkin samaa mieltä, et 0 olis paras! Mutta kun ei elämä aina mene niinkuin haluis, niin miksi taistella tutkainta vastaan? Kukin käyttää energiansa kuten tahtoo, mä lopetan nyt oman energiani tuhlaamisen teihin tähän)  

"Kukin käyttää energiansa kuten tahtoo, mä lopetan nyt oman energiani tuhlaamisen teihin tähän."

Oi kiitos jo etukäteen!

Vierailija
111336/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia havaintoja tarutuntojen alkuperästä ja taudin mahdollisesta lieventymisestä Suomen Kuhmossa.

IL:

Kuhmo otti käyttöön rajuja rajoituksia koronavirustartuntojen takia – koulut etäopetukseen, maskisuositus kaikille yli 15-vuotiaille

Koronan kouriin joutunut kaupunki tarttuu kaksin käsin haasteeseen ja rajoituksiin.

Kuhmon kaupunki ottaa käyttöön massiiviset rajoitukset ainakin alkavan viikon ajaksi, eli 31.8.-6.9. Syynä rajoituksille on alueen pahentunut koronavirustilanne.

Kainuun sote-alue tiedotti eilen laajasta korona-altistumisesta Kuhmon kaupungissa. 12 kaupunkilaista oli saanut koronavirustartunnan ja altistumisia on yli 100. Lisäksi yksi kajaanilainen on saanut tartunnan. Joukkoaltistumisia on todettu myös monissa muissa Kainuun kunnissa.

– Kainuun sote-alueella tehtävät toimenpiteet tehdään siksi, että ihmisten kohtaamisia voitaisiin rajoittaa siksi aikaa, että kaikki altistuneet saadaan testatuksi, sanoo Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä.

Rajoitukset koskettavat kaikkea arkielämää.

Kaupungin tiedotteen mukaan Kuhmon lukion kaikki luokka-asteet siirtyvät etäopetukseen 29.9. saakka. Ammatilliseen koulutukseen keskittyvä Kuhmon Taitotehdas pysyy etäopetuksessa 6.9. asti.

Perusopetukseen käytettävissä kiinteistöissä kaikki ulkopuolinen toiminta lopetetaan 6.9. saakka. Oppilaiden työelämään tutustumisjakso perutaan tältä syksyltä.

Koulukyytien yhteydessä kaikille yli 15-vuotiaille suositellaan kasvomaskin käyttöä.

Kuhmon alueella jaetaan myös niin sanottuja kansalaismaskeja seurakunnan diakoniatyön puolesta.

Muut ohjeet

Kuhmon kaupunki suosittaa myös kaiken ryhmätoiminnan keskeyttämistä ainakin ensi viikon ajaksi. Ruokapaikoissa suositellaan istumapaikkojen vähentämistä turvavälien varmistamiseksi ja buffet-tyyppisissä ravintoloissa suositellaan henkilökunnan suorittamaa annostelua.

Etätyösuositus on voimassa asiantuntijatyössä ainakin syyskuun loppuun saakka. Myös Kuhmon kaupungin työntekijät pyrkivät parhaansa mukaan tekemään työnsä etänä.

Kuljetusyrittäjille suositellaan maskin käyttöä kaikissa kuljetuksissa.

Kaupunki suosittaa myös kaikille kuhmolaisille yhteisten tapaamisten perumista ainakin 6.9. saakka.

Lievä versio

Kuhmon kaupungin pandemiapäällikkö, hallintoylilääkäri Olli-Pekka Koukari kertoo kaikkien koronatartuntojen liittyvän toisiinsa.

Tulevatko tartunnat Venäjältä?

– Sanon tuohon itäsuomalaisittain, että suattaapi olla, suattaapi olla olemattaki.

– Toisaalta sillä alkuperällä ei tässä vaiheessa ole enää niin väliä, vaikka olisi tippunut taivaalta, koska se alkuperäinen tartunta tapahtui jo niin kauan sitten, Koukari toteaa.

Koukarin mukaan tilanne on kuitenkin kohtuullisen hyvä.

– Näyttäisi siltä, että maassa pyörisi lievempi versio taudista. Tarkemmin tiedämme tämän viikon päästä, Koukari sanoo.

Keväällä oli erilainen tilanne. Kun 17.3. todettiin nuorten aikuisten massiivinen joukkoaltistuminen Vuokatissa, lukuisia vanhempia henkilöitä oli parin viikon päästä sairaalakunnossa.

Vierailija
111337/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa päivämääriä. Ilmoitus tulee reilun viikon kuluttua altistuksista.

Onko tämä jotain paikallista huumoria, jota en ymmärrä vai mistä on kyse? Toivottavasti nämä kaikki dokumentoidaan jälkipolville.

Vierailija
111338/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sääli, että Suomessa alkoholistit ja ulkomailta viinaa hakevat levittävät koronaa. Onko ne yökerhot nyt pidettävä auki?

Vierailija
111339/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asiakas on Tampereella tänään todettu yksi uusi koronavirustartunta, mutta hän näkyy vasta huomenna tilastoissa.

Vierailija
111340/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28 uutta tartuntaa.

Niistä 12 ikäryhmässä 10-19v.

Silti vaan jaksetaan väittää että kouluissakin ei tule tartuntoja.

Kuitenkin ainakin puolet tartunnoista tulee tuntemattomista lähteistä.

Kylläpä meillä onkin nyt suuri mysteeri. Mistä voivat kaikki nämä tartunnat tulla lapsille ja teineille.

Kannattaa ehdottomasti pitää koulut auki 🥴🤑

43% tartunnoista 10-19-vuotiailla.

Onko virallinen totuus edelleen se, että vain häviävän pieni osuus tartunnoista on lapsilla ja siksi koulut, ml. ammattikoulut voidaan turvallisesti pitää auki.

Ketju on lukittu.