Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
111301/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivitän myös vielä tilastotietoja. Eniten seuraamassani tilastossa eli Worldometersin kuolleet asukaslukua kohti -listalla on tapahtunut pieniä muutoksia topkympissä. Lista näyttää nyt tältä: San Marino, Peru, Belgia, Andorra, Espanja, Britannia, Italia, Chile, Ruotsi, Brasilia. USA on siis tippunut kärkikymmeniköstä Brasilian mentyä ohi, samoin Peru ohittanut Belgian ja Chile Ruotsin, eli Etelä-Amerikassa on tällä hetkellä selvästi huonoin tilanne. Suomen tämänhetkinen sijoitus listalla on 74.

Espanja ei enää tilastoi kuten ennen eli raatoluvut jatkossa pieniä. 

Jep, enkä myöskään täysin uskoisi Kiinan, Venäjän, Unkarin jne lukuja. Intian luvut olisivat aivan järkkyjä, jos siellä testattaisiin enemmän.

Vierailija
111302/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuhmossa perjantaina todetusta laajasta COVID-19-altistuksesta on sunnuntaihin mennessä löytynyt yhteensä 14 koronatartuntaa ja kaikkiaan 130 altistumista. Tartunnan saaneista 13 on kuhmolaisia ja yksi Kajaanista. Kaikki sairastuneet ovat aikuisia ihmisiä. Altistumisia on myös muissa Kainuun kunnissa.

Kainuun sote tiedottaa yhteistyössä Osuuskauppa maakunnan kanssa: Kajaanissa ravintola Hospossa on perjantaina 28.8. klo 20:30-21:30 viettänyt iltaa seurue, jossa koronaa sairastanut henkilö. Seurueeseen kuuluvat henkilöt on tavoitettu. Ravintolassa tähän aikaan olleita muita asiakkaita kehotetaan tarkkailemaan vointiaan ja oireiden ilmetessä hakeutumaan koronatestiin.

https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/kainuussa-nyt-yhteensa-14-koron…

Kuhmon kaupungin työntekijät siirtyvät etätyöhön.

Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä kertoo tiedotteessa, että kunta järjestää iltapäivän aikana lisää tiedotustilaisuuksia opetushenkilökunnalle ja oppilaiden vanhemmille.

Lista rajoitustoimista:

– Kirjastolla lukusali, lasten soppi ja pelipaikka ovat suljettuina ja kirjastoauto ei liikennöi 31.8.-6.9. 

Mainos

– Museotoiminta sulkeutuu Tuupalan museon ja Talvisotamuseon osalta 31.8.-6.9.

– Nuorisotyössä nuorisotila Yläkerta suljetaan 31.8.-6.9 . 

– Kuhmon musiikkiopiston ja Sotkamon kansalaisopiston kaikki ryhmämuotoinen opetus on tauolla Kuhmossa 31.8.-6.9. Etäopetus on mahdollista.

– Kaupungin liikuntapalveluista suljettuina ovat uimahalli, kuntosalit.

– Kaikki kaupungin järjestämä ryhmämuotoinen harrastetoiminta on samoin tauolla 31.8.-6.9. 

– Kaupungintalo suljetaan ulkopuolisista kokoontumisista ja etätyöstä 31.8.-6.9.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yleisia-tiloja-suljetaan-kuhmossa-h…

Ja koulut pysyvät auki! Ehti sieltä Helsingin päästä joku väliin kuitenkin.

Koulut auki, kaikki muut viikoksi kiinni. Viikoksi?

Viikko on liian lyhyt aika. Useimmille tulee oireet koronaviruksesta viikossa, mutta monelle vasta kahden viikon aikana. Jos tilanne muuttuu viikon sulkemisen jälkeen vielä huonommaksi,  voisivat seuraavaksi kokeilla kahden viikon sulkemista, myös kaikkien koulujen kohdalla.

Mu-mu-mutta k-ku-kun Kuh-ku-Kuhmon talous rom-romah-taa, jos pidetään ky-kylää ki-ki-ki-kikiinni yli viikon, terveisin EK ja Hiilimonoksidimies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111303/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kylä se näin on. Korona on tullut jäädäkseen. Ihmisen on vain opittava. Tai väistyttävä.

Itsetuhoisuus voi hieman nousta, jos koronan kanssa on vain opittava elämään. Ei kukaan halua tämmöistä elämää.

Mimmoista eämää? No toki joillekin matkustelu ja bilettäminen on elämän pääasiallinen sisältö, jota ilman muuttuu itsetuhoiseksi, mutta ei läheskään kaikille. 

Semmoista elämää jossa joutuu elämään eristyksessä eikä voi tavata läheisiä jotka ovat iäkkäitä ja/tai riskiryhmää. Minä en nauti erakkona elämisestä, vaikka joillekin se on parasta mahdollista elämää. On melkoisen raskasta, jos loppuelämänsä joutuu elämään sen riskin kanssa että tartuttaa jonkun rakkaan ihmisen joka sitten kuolee tai saa pysyviä terveysongelmia. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa voinko enää koskaan syödä ravintolassa tai käydä elokuvissa tai kuntosalilla. Minua kiinnostaa vain se näenkö esim. enää iäkkäitä vanhempiani muuten kuin kahden metrin päästä ulkona.

Mikä teillä muilla ketjulaisilla on muuten linja iäkkäiden sukulaisten suhteen? Mitä mieltä olette omasta linjastani: elän eristyksessä, en enää käy kaupassa(kesällä kävin kun oli parempi tilanne) vaan tilaan kotiin. Yksi lääkärireissu piti viime viikolla hoitaa. Ainoat kontaktit ovat pihalla naapurit jotka tulee juttelemaan(en haluaisi ja yritän vältellä). Vanhempani asuvat senioritalossa ja heillä käy 2 kertaa päivässä hoitajat. Itse käyn siivoamassa, viemässä ruoat ja hoitamassa pyykit. Pidän maskia. Mielestäni voin näin tehdä sillä minulla on vähemmän elämää ja kontakteja kuin noilla hoitajilla joilla on perheet ja lapset, tunnen heistä osan. Lisäksi tiedän että paikallisilla vanhusten ruokapalvelulla ja siivouspalveluilla ei ole tapana pitää maskia, on parempi että minä hoidan nämä itse. Tämä on pieni paikkakunta ja täällä ei ole ollut tartuntoja kevään jälkeen. Olen itsekin riskiryhmää niin ei tee vaikeaa olla eristyksissä, tämä ei ole mitään verrattuna osastolla letkuissa makaamiseen.

Mun mielestä ylireagoit, mutta ei siinä ole mitään vikaa, jos se sopii sulle. Mun vanhempani ovat jo 90+, mutta asuvat edelleen kahdestaan kotonaan. Kevään ja alkukesän tosiaan olin itsekin eristyksissä. Etätyöt, kaikki ostokset netin kautta kotiinkuljetuksella. Etätöitä olen tehnyt jo kohta 8 vuotta ja kotiinkuljetuspalveluita käyttänyt 3 vuotta. Pari vuotta sitten opetin isänikin tilaamaan ostoksensa netistä. Pystyvät vielä itsekin siivoamaan eivätkä tarvitse mitään kunnan palveluita. 

Juhannuksen jälkeen, kun  yli 70-vuotiaita koskevat suositukset poistuivat, juttelin asiasta vanhempieni kanssa. Halusivat, että myös muutkin kuin vain minä alkaisi käydä kyläilemässä. Näin on sitten tehtykin. Nyt seurataan tartuntatilannetta ja tehdään uusia päätöksiä, jos sellaiset koetaan tarpeelliseksi. Asutaan pääkaupunkiseudulla. 

THLllä on kyllä vielä voimassa suositus että tavattaisiin vain ulkosalla ikäihmisiä.

Vierailija
111304/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä lukemassa tämä8n palstan varsinaista koronaketjua (corona-virus paljon huhuttua levittyneempi). Siellä on yli 5000 sivua postauksia, ja tällainen mainitsemasi tyyppi pommittaa joka päivä siellä näistä aiheista melkein aamusta iltaan. Mainitsemasi asiat ovat aivan samoja kuin mitä hän sinne laittaa, kuvauksesi sopii häneen 100 %. Yleisesti häntä pidetään harhaisena ja hulluna, joka postaukseen tulee kasa alanuolia vain. Ihmiset on sata kertaa pyytäneet häntä hakemaan apua. Paranoidinen skitsofrenia tai joku muu psykoosi hänellä päällä luultavimmin ja lääkityksen tarvitsisi. Säälittävä ja kipeä tyyppi.

Minä olen pitänyt todennäköisenä, että hän - tai he - ovat palkattuja. Ei kukaan pysty joka päivä työskentelemään tuon ketjun parissa klo 7-23. Ja sitähän siinä ketjussa kuitenkin tehdään: täysin systemaattisesti, samalla tyylillä. Miksi? No jaa, olisikohan koronahysterian ylläpito poliittisista syistä. Toiminnassa on aivan liikaa määrätietoisuutta, jotta se olisi palkatonta.

Vierailija
111305/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuhmossa perjantaina todetusta laajasta COVID-19-altistuksesta on sunnuntaihin mennessä löytynyt yhteensä 14 koronatartuntaa ja kaikkiaan 130 altistumista. Tartunnan saaneista 13 on kuhmolaisia ja yksi Kajaanista. Kaikki sairastuneet ovat aikuisia ihmisiä. Altistumisia on myös muissa Kainuun kunnissa.

Kainuun sote tiedottaa yhteistyössä Osuuskauppa maakunnan kanssa: Kajaanissa ravintola Hospossa on perjantaina 28.8. klo 20:30-21:30 viettänyt iltaa seurue, jossa koronaa sairastanut henkilö. Seurueeseen kuuluvat henkilöt on tavoitettu. Ravintolassa tähän aikaan olleita muita asiakkaita kehotetaan tarkkailemaan vointiaan ja oireiden ilmetessä hakeutumaan koronatestiin.

https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/kainuussa-nyt-yhteensa-14-koron…

Kuhmon kaupungin työntekijät siirtyvät etätyöhön.

Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä kertoo tiedotteessa, että kunta järjestää iltapäivän aikana lisää tiedotustilaisuuksia opetushenkilökunnalle ja oppilaiden vanhemmille.

Lista rajoitustoimista:

– Kirjastolla lukusali, lasten soppi ja pelipaikka ovat suljettuina ja kirjastoauto ei liikennöi 31.8.-6.9. 

Mainos

– Museotoiminta sulkeutuu Tuupalan museon ja Talvisotamuseon osalta 31.8.-6.9.

– Nuorisotyössä nuorisotila Yläkerta suljetaan 31.8.-6.9 . 

– Kuhmon musiikkiopiston ja Sotkamon kansalaisopiston kaikki ryhmämuotoinen opetus on tauolla Kuhmossa 31.8.-6.9. Etäopetus on mahdollista.

– Kaupungin liikuntapalveluista suljettuina ovat uimahalli, kuntosalit.

– Kaikki kaupungin järjestämä ryhmämuotoinen harrastetoiminta on samoin tauolla 31.8.-6.9. 

– Kaupungintalo suljetaan ulkopuolisista kokoontumisista ja etätyöstä 31.8.-6.9.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yleisia-tiloja-suljetaan-kuhmossa-h…

Ja koulut pysyvät auki! Ehti sieltä Helsingin päästä joku väliin kuitenkin.

Siellä on Lee Anderson alentunut soittamaan periferian provinsseihin.

Vierailija
111306/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on siis mitä todennäköisemmin LOBBAREIDEN harjoittama.

Vierailija
111307/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kylä se näin on. Korona on tullut jäädäkseen. Ihmisen on vain opittava. Tai väistyttävä.

Itsetuhoisuus voi hieman nousta, jos koronan kanssa on vain opittava elämään. Ei kukaan halua tämmöistä elämää.

Mimmoista eämää? No toki joillekin matkustelu ja bilettäminen on elämän pääasiallinen sisältö, jota ilman muuttuu itsetuhoiseksi, mutta ei läheskään kaikille. 

Semmoista elämää jossa joutuu elämään eristyksessä eikä voi tavata läheisiä jotka ovat iäkkäitä ja/tai riskiryhmää. Minä en nauti erakkona elämisestä, vaikka joillekin se on parasta mahdollista elämää. On melkoisen raskasta, jos loppuelämänsä joutuu elämään sen riskin kanssa että tartuttaa jonkun rakkaan ihmisen joka sitten kuolee tai saa pysyviä terveysongelmia. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa voinko enää koskaan syödä ravintolassa tai käydä elokuvissa tai kuntosalilla. Minua kiinnostaa vain se näenkö esim. enää iäkkäitä vanhempiani muuten kuin kahden metrin päästä ulkona.

Mikä teillä muilla ketjulaisilla on muuten linja iäkkäiden sukulaisten suhteen? Mitä mieltä olette omasta linjastani: elän eristyksessä, en enää käy kaupassa(kesällä kävin kun oli parempi tilanne) vaan tilaan kotiin. Yksi lääkärireissu piti viime viikolla hoitaa. Ainoat kontaktit ovat pihalla naapurit jotka tulee juttelemaan(en haluaisi ja yritän vältellä). Vanhempani asuvat senioritalossa ja heillä käy 2 kertaa päivässä hoitajat. Itse käyn siivoamassa, viemässä ruoat ja hoitamassa pyykit. Pidän maskia. Mielestäni voin näin tehdä sillä minulla on vähemmän elämää ja kontakteja kuin noilla hoitajilla joilla on perheet ja lapset, tunnen heistä osan. Lisäksi tiedän että paikallisilla vanhusten ruokapalvelulla ja siivouspalveluilla ei ole tapana pitää maskia, on parempi että minä hoidan nämä itse. Tämä on pieni paikkakunta ja täällä ei ole ollut tartuntoja kevään jälkeen. Olen itsekin riskiryhmää niin ei tee vaikeaa olla eristyksissä, tämä ei ole mitään verrattuna osastolla letkuissa makaamiseen.

Mun mielestä ylireagoit, mutta ei siinä ole mitään vikaa, jos se sopii sulle. Mun vanhempani ovat jo 90+, mutta asuvat edelleen kahdestaan kotonaan. Kevään ja alkukesän tosiaan olin itsekin eristyksissä. Etätyöt, kaikki ostokset netin kautta kotiinkuljetuksella. Etätöitä olen tehnyt jo kohta 8 vuotta ja kotiinkuljetuspalveluita käyttänyt 3 vuotta. Pari vuotta sitten opetin isänikin tilaamaan ostoksensa netistä. Pystyvät vielä itsekin siivoamaan eivätkä tarvitse mitään kunnan palveluita. 

Juhannuksen jälkeen, kun  yli 70-vuotiaita koskevat suositukset poistuivat, juttelin asiasta vanhempieni kanssa. Halusivat, että myös muutkin kuin vain minä alkaisi käydä kyläilemässä. Näin on sitten tehtykin. Nyt seurataan tartuntatilannetta ja tehdään uusia päätöksiä, jos sellaiset koetaan tarpeelliseksi. Asutaan pääkaupunkiseudulla. 

Me ei olla tavattu minkään ikäisiä sukulaisia sitten helmikuun... paitsi nyt appivanhemmat kävivät ulkona tapaamassa. Meillä ei ole autoa tai ajokorttia eikä mun vanhemmilla myöskään ole, appiksilla on auto. Pitkän matkan julkisia ei ole uskallettu käyttää ja asutaan eri paikkakunnilla, pahimman korona-alueen ulkopuolella. Puolisoni on riskiryhmää. En tiedä ollaanko ylihysteerisiä, mutta pitempi keskustelu sisätiloissa ainakaan ilman maskeja tuntuu liian riskialttiilta tässä vaiheessa. Mutta eihän tällaista meininkiä tosiaan loppuelämää jaksa ylläpitää.

Mä ymmärrän hyvin tuon, että jos ei ole autoa ja sukulaiset asuvat kaukana, ei ole halunnut ottaa riskiä matkustamalla joukkoliikennevälineissä. En ole itsekään astunut edes lähiliikenteen bussiin sitten helmikuun. JOS mun pitäisi (esim vaikka mennäkseni verikokeisiin), käyttäisin hengityssuojainta ja suojalaseja. Mulla vanhemmat asuvat kävelymatkan päässä, joten tätä ongelmaa ei ole. Niillä, jotka asuvat kauempana, on auto. 

Ymmärrän sua paljon enemmän kuin mitä kirjoituksistani saa ehkä käsitystä. En mäkään olisi jaksanut koko loppuelämääni olla lockdownissa. Mutta ei mun tarvitsekaan olla. Kesällä olen tavannut muutaman kerran omaa tytärtäni ja hänen puolisoaan. Tapasin myös yhden kerran siskoani sekä yhden kerran siskoni poikaa. Toisaalta he kaikki ovat nyt kesän aikana tavanneet mun vanhempianikin, joten ei olisi ollut tarkoituksenmukaista, että juuri minä olisin eristyksissä. Olisivathan he voineet viedä koronaviruksen vanhemmilleni ja sitten minä taas saanut viruksen vanhemmiltani. 

Koko koronakevään kirjoitin päivittäin blogiini. Ihan siksi, että kokemuksesta tiesin asioiden unohtuvan sekä muuntuvan muistoissa erilaisiksi kuin miten ne oikeasti olivatkaan. Sairastuin vakavasti joulukuussa 2012 ja mua on näin jälkeenpäin auttanut tosi paljon ymmärtämään niin itseäni kuin muitakin, kun sairaalasta päästyäni 2013 aloin kirjoittaa ajatuksiani sairastumisesta blogiini. Tuleva syksy on vielä kysymysmerkki eli palaanko jossain vaiheessa takaisin kevääseen vai en. Aika näyttää.

Mulle on ollut myös tosi paljon apua jäsentää omia ajatuksiani ja paluttaa suhteellisuudentajuni, kun olen kirjoitellut sähköpostia erään palstalaisen kanssa koronasta ja elämästä pandemian aikana. Molemmat kun olimme alussa nk koronahysteerikkoja. Olen samaa mieltä joidenkin palstalle kirjoittavien kanssa siitä, että pelko pandemiaa kohtaan voi olla pahempi asia kuin itse pandemia. Moni vaan jää ajatustensa kanssa yksin ja silloin ajatukset alkavat helposti kiertää kehää eikä kehästä löydäkään enää ulospääsyä. 

Tsemppiä sinulle <3 

Vierailija
111308/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

INFLUENSSAHYSTERIA!!!

Vierailija
111309/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei denialistit, onko Kuhmossa nyt joukkopsykoosi päällä?

Vastausvaihtoehdot: Ylös = No todellakin, Alas = Haista v*ttu, pelkäävä lammas

Vierailija
111310/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa elämä.

Vierailija
111311/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhmon kaupoissa näkee useista eri maista saapuneita marjanpoimijoita, joiden kohdalla maahantulemiseen liittyvät kahden viikon karanteenit eivät ole todennäköisiä.

Vierailija
111312/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälle palstalle on tullut uusi ketju, jossa puhutaan tämän ketjun harha-tyypistä (tai ainakin kuvaus sopii 100 %):

Läheiseni seonnut salaliittoteorioihin

Vierailija

klo 8:11 | 29.8.2020

Läheiseni on koronakevään aikana jotenkin taantunut. Ei ole korkeasti koulutettu, mutta muuten ihan lukenut ja perusfiksu tyyppi. Tosin ollut aina vähän taipuvainen mystisyyteen, oli jossain vaiheessa helluntailainen ja sittemmin new age -henkinen. Nyt on hurahtanut täysin salaliittoihin. Aina kun luulee, ettei hullummaksi voi mennä, niin taas tulee hullumpaa juttua. Postaa nykyään aivan sairasta tavaraa someen, piti laittaa pois seurannasta Facessa, mutta en tietenkään kavereista poistanut. Töissäkäyvä ihminen, mutta suku asuu kaukana ja on sinkku, niin vähän kai höpsähtänyt keväällä. Ei mitään lähdekriittisyyttä niissä jutuissa. Mm. Bill Gatesin rokotesalaliitto, valtioiden joku salaliitto alistaa ihmisiä maskinkäytöllä, 5g-juttujen yhteys koronaan, korona ei ehkä olekaan virus vaan bakteeri, kymmeniätuhansia kadonneita lapsia maailmasssa (?), Antti Heikkilän pahimmat horinat jne. Homma syvenee jatkuvasti, alkuun suhtautui kriittisesti kehitettävän rokotteeseen, nyt ei kuulemma enää rokottaisi lapsiaan lainkaan. Jne jne.

Mua ahdistaa ja surettaa läheisen sekoaminen, enkä oikein tiedä mitä tekisin. Tuntuu uskovan kaiken, mitä noilla höpösivustoilla keksitään, ja lähtökohtaisesti kaikki virallisen median tiedot ovat Suurta Vedätystä. Jos hänelle yrittää osoittaa virheitä, ei kuuntele, vaan vihjailee seuraavassa postauksessa, miten ”lampaat” uskovat taas kaiken. Uskoo olevansa kriittinen ajattelija, mutta ei ymmärrä lähdekriittisyydestä mitään.

Onko mitään tehtävissä?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3865217/laheiseni-seonnut-salaliittoteo…

Minä mielelläni seuraisin häntä viihteenä facessa joten jos voisit antaa henkilöllisyyden.

Jos seurattavaa kaipaat niin suosittelen tällaisia fb-sivuja kuin Antti heikkilä sosiaali ja terveysministeriksi ja Antin omat sivut. Maskit ovat vaarallisia!

Vierailija
111313/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipaisin pikaisilla täydennysostoksilla Marketissa (S). Huomion kiinnitti runsas joutilaiden joukko käytävillä vailla pakottaa tarvetta ostoksiin. Myös pelikoneilla ruuhkaa (seniorit) ja lapsia juoksentelemassa ympäriinsä nenäänsä kaivellen. Kookkos-kerma osastolla puutteita (vain Rainbou). Onneksi Kantolan Vanilija-kaakkao-vohvelia runsaasti saatavana. Heräteostoksena mukaan tarttui myös Omar-munkit. Muumi-Limssaa vain lämpimänä (punainen). Huomautin Kookkos-kerma tilanteesta kassa-neitoselle. Lupasi toimittaa tiedon tukkuun. Tämä siis Kuhmossa (keskusta).

Vierailija
111314/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THLllä on kyllä vielä voimassa suositus että tavattaisiin vain ulkosalla ikäihmisiä.

Mistä tämä suositus löytyy? Pitääkö ikäihmisten käydä noutamassa ateriansa pihalta? Tai poistua kotoa siksi aikaa, että joku käy siellä siivoamassa? Tai kannetaanko kylpyammeita pihoille, jotta vanhukset voidaan pestä ulkona? Säärihaavanhoidotkin tehdään ulkona? Ja pihalla jaetaan lääkkeet dosettiin?

Nyt kannattaa käyttää järkeä ja suhteellisuudentajua. Monien vanhusten luona käy ihmisiä ihan siksi, että vanhukset eivät pysty tekemään asioita itse. Nämä ihmiset kiertävät vanhukselta toisen luokse, heidän lapsensa ovat kouluissa ja päiväkodeissa, puolisonsa käyvät kodin ulkopuolella  ja vapaa-ajallaan he tapaavat ystäviään, omia läheisiään, käyvät kaupassa ja harrastuksissa, saattavat käydä baareissa ja vaikka risteilyilläkin jne. Millä perusteella nämä työntekijät olisivat jotenkin "vähemmän vaarallisia" vanhuksille kuin vanhuksen omaiset? 

Vierailija
111315/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on siis mitä todennäköisemmin LOBBAREIDEN harjoittama.

Tälle kannalle on pakko kallistua. Niin on vinoutunutta että pakkohan tässä on olla joku persujen nuorisojaosto vai mitä niitä on palkattu tykittämään päivästä toiseen. Voisiko muuten tällainen rinnakkaistodellisuus olla mahdollinen?

Vierailija
111316/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Ravintolalinko oli tämä Kuhmonkin tapaus.

MT:

Perjantai-iltaa kajaanilaisravintolassa viettäneillä 14 koronatartuntaa – 130 altistui tartunnalle

Kuntayhtymä kehottaa kaikkia ravintola Hospossa perjantaina olleita tarkkailemaan vointiaan ja hakeutumaan tarvittaessa koronatestiin.

Kuhmossa perjantaina todetussa laajassa koronavirusaltistuksessa oli sunnuntaihin mennessä löytynyt yhteensä 14 koronatartuntaa ja kaikkiaan 130 altistumista, Kainuun sote tiedottaa. Vielä lauantaina illalla julkaistun tiedotteen mukaan tartuntoja oli varmistettu 13.

Tartunnan saaneista 13 on kuhmolaisia ja yksi Kajaanista. Kuntayhtymän mukaan kaikki sairastuneet ovat aikuisia. Altistumisia on Kuhmon ja Kajaanin lisäksi muissakin kunnissa.

Kajaanissa ravintola Hospossa vieraili perjantaina 28. elokuuta kello 20.30–21.30 seurue, johon kuului koronaa sairastunut henkilö. Seurueeseen kuuluvat on tavoitettu.

---

Vierailija
111317/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä suositus löytyy? Pitääkö ikäihmisten käydä noutamassa ateriansa pihalta? Tai poistua kotoa siksi aikaa, että joku käy siellä siivoamassa? Tai kannetaanko kylpyammeita pihoille, jotta vanhukset voidaan pestä ulkona? Säärihaavanhoidotkin tehdään ulkona? Ja pihalla jaetaan lääkkeet dosettiin?

Nyt kannattaa käyttää järkeä ja suhteellisuudentajua. Monien vanhusten luona käy ihmisiä ihan siksi, että vanhukset eivät pysty tekemään asioita itse. Nämä ihmiset kiertävät vanhukselta toisen luokse, heidän lapsensa ovat kouluissa ja päiväkodeissa, puolisonsa käyvät kodin ulkopuolella  ja vapaa-ajallaan he tapaavat ystäviään, omia läheisiään, käyvät kaupassa ja harrastuksissa, saattavat käydä baareissa ja vaikka risteilyilläkin jne. Millä perusteella nämä työntekijät olisivat jotenkin "vähemmän vaarallisia" vanhuksille kuin vanhuksen omaiset? 

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

"Pidä yhteyttä esimerkiksi puhelimitse tai verkossa tai tapaa läheistäsi ulkona."

"Jos olet omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja, ota huomioon mahdollinen tartuntavaara muiden kontaktien välityksellä ja noudata viranomaisten ohjeita."

Minä ymmärrän tämän niin että jos olen omaishoitaja niin välttelen muita kontakteja.

Vierailija
111318/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006598073.html

Juuri nyt

THL: Suomessa todettu 28 uutta koronavirustartuntaa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan Suomessa on todettu 28 uutta koronavirustartuntaa. Kaikkiaan Suomessa on nyt todettu 8 077 tartuntaa.

Uusia tartuntoja on raportoitu seuraavissa kunnissa (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):

Vantaa: 969 tartuntaa (muutos eiliseen: 6)

Kuhmo: 16 tartuntaa (muutos eiliseen: 6)

Helsinki: 2 950 tartuntaa (muutos eiliseen: 6)

Jyväskylä: 128 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

Espoo: 969 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

Lohja: 58 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Raahe: 9 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Kerava: 92 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Alavus: 6 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Kuopio: 63 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Sunnuntailukemiksi aikamoinen.

23 on susta aikamoinen? Jos olis 2300 niin sitten olisi aikamoinen. Tai edes 230. 

Joo turhaan yritän järkeä ja suhteellisuutta takoa, kun ootte päättäneet että 0 on ainoa hyväksyttävä niin sittenhän yksikin on aikamoinen luku!

(Sinänsä tietenkin samaa mieltä, et 0 olis paras! Mutta kun ei elämä aina mene niinkuin haluis, niin miksi taistella tutkainta vastaan? Kukin käyttää energiansa kuten tahtoo, mä lopetan nyt oman energiani tuhlaamisen teihin tähän)  

Vierailija
111319/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös on minusta vanhuksen. Omat kohta 80v vanhemmat eristäytyivät keväällä, mut nyt eivät enää halua. Usein olen toppuutellut, mutta haluavat nähdä sisälläkin, niin sitten se on niin. 

Vierailija
111320/176779 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

"Pidä yhteyttä esimerkiksi puhelimitse tai verkossa tai tapaa läheistäsi ulkona."

"Jos olet omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja, ota huomioon mahdollinen tartuntavaara muiden kontaktien välityksellä ja noudata viranomaisten ohjeita."

Minä ymmärrän tämän niin että jos olen omaishoitaja niin välttelen muita kontakteja.

Ja ne viranomaisten ohjeet olikaan mitä? Turvavälit, maskisuositus paikoissa, joissa ei voi pitää turvaväliä, sekä käsienpesu ja käsidesin käyttö. 

Olen työskennellyt aikoinaan kotisairaanhoitajana ja koen ihan hirveän surullisena, jos vanhusten luona ramppaa kaikenlaista kotipalvelun ja kotihoidon työntekijää (jotka vapaa-ajallaan elävät ihan normaalisti välittämättä mistään suosituksista) , mutta omaiset eivät uskalla edes tavata ikäihmisiä. Siis sellaisetkaan  omaiset, jotka noudattavat annettuja suosituksia. 

Ketju on lukittu.