Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Oliko niitä paikkakuntakohtaisia tietoja myös tältä päivältä?
Ilmastonmuutos on todellinen uhka.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vuokranantajan oikeus jos minun asuntoani käytetään karanteenipesänä????
Mä en ymmärrä kysymystäsi? Tarkoitatko vuokranantajan oikeutta sanoa sopimus irti vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole varaa taksiin, turha jankuttaa että taksi taksi kun ei ihmiset sillä varakkaammaksi muutu. Ja ihanko oikeasti teidän mielestä pitäisi olla yli vuosi näkemättä puolisoa/perhettään?
No edelleen jos on varaa hankkia lennot jne pitää kyllä sen verran kyetä varautumaan ylimääräisellä, että pystyy sen taksin ottamaan. Tai vaikkapa vuokra-auton.
Jaa, jos joku lentää satasella lastensa luo Suomeen, niin ei hänellä välttämättä ole varaa huristaa taksilla ouluun
Halpa vuokra-auto maksaa joitakin kymppejä päivältä. Luulisi sen verran löytyvän.
Ei saa millään hinnalla tuollaista, koska on hyvin kallista ottaa auto paikasta A ja palauttaa se paikkaan B. Vuokra-autofirma joutuu nimittäin ajamaan auton takaisin lähtöpaikkaansa, mistä tulee paljon lisäkustannuksia. Mitä pidempi matka, sitä kalliimpaa.
Jos tulee Helsinkiin, voi ottaa kentältä auton ja palauttaa sen Oulussa kentälle. Esimerkissä kyse oli Helsingistä-Ouluun. Vuokra-autoja ei suinkaan tarvitse absoluuttisesti palauttaa samaan toimipisteeseen, vaan saman firman toimipiste riittää kyllä. Sieltä firma vuokraa sen ja se pikku hiljaa palautuu oikeaan paikkaan taas. Rahalla saa jopa jonkun hakemaan sen kotoa, jos on vaikeaa palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole varaa taksiin, turha jankuttaa että taksi taksi kun ei ihmiset sillä varakkaammaksi muutu. Ja ihanko oikeasti teidän mielestä pitäisi olla yli vuosi näkemättä puolisoa/perhettään?
No edelleen jos on varaa hankkia lennot jne pitää kyllä sen verran kyetä varautumaan ylimääräisellä, että pystyy sen taksin ottamaan. Tai vaikkapa vuokra-auton.
Jaa, jos joku lentää satasella lastensa luo Suomeen, niin ei hänellä välttämättä ole varaa huristaa taksilla ouluun
Halpa vuokra-auto maksaa joitakin kymppejä päivältä. Luulisi sen verran löytyvän.
Kaikilla ei ole ajokorttia/ajokykyä. Mm. Nuoret opiskelijat ja vanhukset.
On kyllä aika epäonnistunut elämässään jos ei ole ajokorttia.
Mä olen 59 v eikä mulla ole koskaan ollut ajokorttia. JOs olisin sellaisen 40 vuotta sitten hankkinutkin, en todellakaan uskaltaisi nyt 40 vuotta myöhemmin lähteä auton rattiin.
Tukahduttaminen on ainoa oikea tie.
Sille tielle on käännyttävä lopulta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös yrittää junailla itselleen halvan airbnb-majoituksen lähistöltä (nyt on halpoja tarjolla, kun kysyntä alhaalla) ja siellä karanteenissa mietiskellä asioita ja järjestellä kyytejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun eilen sanoin, että SaMarin on palannut lomilta ja Tekirin kanssa miettii sopivaa ulostuloa, missä spinnataan tämä ryssitty tilanne niin että selitetään omat mokat parhain päin eli väistetään vastuu. Näin siis juuri kävi, ja kuten moni sanoi täällä niin nyt on vieritetty syy kansalaisten niskoille. Tekir opetti Sannaa sanomaan nätisti sen, mitä oikeasti Sanna ajattelee: "Tää ei oo mun vika, mää en oo tästä missään vastuussa. Jos tartunnat nousee, omapahan on vikanne".
Eli nyt kuulemma sitten "Vapauteen kuuluu vastuu". Kolmeen sanaan Tekir on hienosti Sannalle kiteyttänyt tuon edellä olevan.
Kuulostaa muuten ihan samanlaiselta kuin kommentit USA:ssa ja Brasiliassakin tilanteen ryöpsähdettyä käsistä. Trump töksäytti että "It is what it is" ja käski ihmisiä elämään normaalielämää, Bolsonaro taas turhautuneena lateli että "Mitä haluatte että sitten tekisin tälle tilanteelle" ja käski ihmisiä elämään normaalielämää.
Tosiaan SaMarin sanoi asian hieman diplomaattisemmin, mutta ihan sama on viesti. Omapahan on vikanne, mää pesen tästä nyt käteni ja olette omillanne. Hajaantukaa, ei mitään nähtävää, eläkää normaalia elämää (ja ottakaa syyt niskoillenne).
Voiko tämän SaMarinin ”johtamistyylin” enää selvemmin rautalangasta vääntää ? Tämä pitäisi lähettää SaMarinille kehystettynä huonetauluksi.
Pitäisikö hallitukselta tulla ohjeet oman perseen pyyhintääkin? Joku pyyhkii enemmän, joku vähemmän. Jätetään pönttö pesemättä tai pestään. Kyllä kansalaisilla on oma vastuunsa, enemmän tai vähemmän toisia huomioiva. Pakonomainen tarve löytää syyllisiä joka asiaan.
Perseen pyyhintä ja nenän kaivuu on tasoltaan eri, kun matkustelu. Nyt koitetaan yhdessä pysäyttää maailmanlaajuinen tarttuva tauti.
Kun riehuu tarttuva tauti ja yhteinen etu on se, että tauti ei leviä, johon voi omilla toimilla vaikuttaa, niin silloin on hyvä olla selkeät yhteiset pelisäännöt: nyt ei matkusteta jne.
Se miten tarkkaan kukin Suomen asukas käsiään pesee ja niihin desiä hinkkaa on kyllä jokaisen omalla vastuulla.
Se, että matkailijoiden kahden viikon karanteenista lankeaa lasku meille kaikille, on jo pikkasen enemmän yhteisvastuun piirissä ja siihen mielestäni voi jo pikkasen kovemmin puuttua.
Toki on mahdollista kouluttaa koiria haistamaan ihmisen käsiä wc-käynnin jälkeen, onko puhtaus aste tarpeeksi korkea.
Mieluummin kuitenkin kieltäisin sen matkustelun.
Luinko täältä vai mistä, että mitä jos ripulioireilijoilta saisi ulostetestin kautta selville koronan? Tässä vietyäni salmonellanäytteen työterveyteen mietin, miten helppoa on kotona ottaa itse testi ja kiikuttaa oikeaan paikkaan, jää ns. yksi vaihe välistä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu, että eläisimme korruption keskellä maassa, jossa tuuditellaan kansalaisia rauhoittumaan kaunistellun tilastoinnin, monitulkinnallisten sääntöjen ja käsienpesuohjeiden avulla.
Me elämme korruption keskellä. Se ei ole vain sinun tunne. Tilanne on jo aika läpinäkyvä kun media alkaa aina juuri sopivalla hetkellä suoltamaan tietoa mikä hyödyttää viranomaisten kulloistakin agendaa. Mitään vapaata ja kriittistä mediaa ei ole. Totuutta ei selvitetä ja päättäjien toimintaa ei kyseenalaisteta kunnolla (huom! A-studion pieni hiillostus ei vaan riitä näennäisyydessään). Eron huomaa paljon myös siinä, että suomessa koronan uhrit ovat kasvottomia, jotta ihmisillä jatkuisi se valheellinen turvallisuudentunne. Monien muiden maiden medioissa uhreista ja heidän kohtaloistaan kerrotaan. Se koskettaa,itkettää,suututtaa ja järkyttää. Samalla se saa kuitenkin myös sinut päivittämään käsityksesi tästä uudesta taudista ja alkamaan toimimaan turvallisemmin ja muut huomioonottavammin.
Päättäjien toiminta on myös räikeästi ihmisten oikeuksia tallovaa ja siitä huomaa että prioriteettina on aina enemmin raha kuin ihmisten henki. Itse heräsin tähän viime keväänä kun tajusin miten surkealla tolalla asiat täällä ovat. Se oli myös se piste kun päätin alkaa ajattelemaan enemmän omilla aivoillani enkä luottanut enää viranomaisten vakuutteluihin. Ja tämä ei nyt tarkoita sitä, että olen joku poterossa asuva foliohattu :D Ihan tavallinen perheenäiti vaan.
Alueellisia rajoituksia tarvitaan sekä toimenpiteitä, jotka kohdistuvat selkeään uhkaan. Se, että Hki-Vantaalla toimii koronalinko Balkanilta, ei edellytä että Torniossa estetään sairaanhoitajien työssäkäynti tai koululaisten pääsy kouluun. Virusta tulee nyt lennoilla ja laivoilla Suomeen. Kohdistetaan toimet sinne, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa suojain on jossakin määrin hyödyllinen ja tarpeellinen, silti kaikissa suojaimissa on hieman eroja toisiinsa verrattaessa.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/lifa-air-suu-nenasuoja-50kplpkt-643…
Lifa Air suu-nenäsuoja 50kpl/pkt
Tuotteella ei ole CE-merkintää. Maski ei täytä FFP2/FFP3 suojaustason vaatimuksia. Maski saattaa suojata muita maskin käyttäjän hengitysteistä leviäviltä pisaroilta. Ei suojaa koronavirukselta.https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nesu-kansalaismaski-valk-15kplpkt-6…
Nesu kansalaismaski, valkoinen 15kpl/pkt
Maski ei täytä henkilönsuojainasetusta eikä se vastaa kirurgisia suu-nenäsuojuksia. Tuotteella ei ole CE-merkintää. Maski ei täytä FFP2/FFP3 suojaustason vaatimuksia. Maski saattaa suojata muita maskin käyttäjän hengitysteistä leviäviltä pisaroilta. Ei suojaa koronavirukselta.https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/Työturvallisuus+%28PPE%29/…
Asup GmbH FFP3 Hengityssuojain, 10 kpl
Tuotekoodi: CB-FFP3-10X
TUOTE TILAPÄISESTI LOPUSSA. Uuden erän toimitusaika toistaiseksi avoin.
CE-hyväksytty laadukas P3 luokan hengityssuojain uloshengitysventtiilillä. Korkean laadun lisäksi maskia on erityisen mukava käyttää uloshengitysventtiilin sekä pään taakse tulevien säädettävien lenkkien ansiosta. Venttiili pienentää hengitysvastusta, sekä vähentää esimerkiksi silmälasien tai suojalasien huurtumista ja kosteuden muodostumista maskin sisään. Säädettävien nauhojen avulla maski voidaan asettaa kasvoille juuri oikeaan kireyteen, eikä se rasita korvia niin kuin korvalenkkiset kasvosuojat. P3-luokan suojain suojaa mm. pölyltä ja muilta hiukkasilta, viruksilta, bakteereilta, itiöiltä sekä biokemillisilta aineilta kuten entsyymit ja hormonit. Ei suojaa kuitenkaan kaasuilta eikä hapen puutteelta.Tämän tuotteen CE-merkinnälle on myönnetty PPE kategoria III:n vaatima ilmoitetun laitoksen ("notified body", Inspec International Ltd. notified body no 0194) EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.
Jos vaihtoehtoina olisi vain nuo kolme ja haluaa ostaa maskeja niin jokainen valitsee toisen noista kahdesta ensimmäisestä. Kolmas ei ole vaihtoehto koska sitä ei ole saatavilla.
Sen verran pitäisi myös olla yhteishenkeä nyt, että maskeja joissa uloshengitysventtiili ei käytettäisi. Se ei suojaa ketään ympärilläsi, koska se ei suodata uloshengitystä. Itsekkyys voi saada ihmisen sellaista käyttämään, mutta kaikkien etu on se, ettää virus ei leviäisi.
Henkilösuojaimen venttiilin voi teipata kiinni jesarilla, jos haluaa suojata sekä itseä että muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä se ka rotuisten penikoiden emä vi ttu
Olipa epäkohtelias kommentti. Ymmärrän että tilanne huolestuttaa ja suututtaa, mutta ihmisten nimittely ei auta. Käyttäisit senkin energian johonkin oikeasti hyödylliseen. Minä olen yksi näitä ulkosuomalaisia, joiden läheiset ovat Suomessa. Minulla ei kylläkään ole "penikoita", ei sekarotuisia eikä puhdasrotuisia. Olen yksineläjä, ja siksi Suomessa käynti on erityisen tärkeää edes kerran vuodessa. Vanhemmat ovat iäkkäitä, joten koskaan ei tiedä mikä tapaaminen jää viimeiseksi. Olen pahoillani että se herättää sinussa näin paljon vihaa.
Mistä nyt olikaan kyse? Elämme poikkeusoloissa, joten asiat joihin normaalisti koemme että meillä on oikeus, eivät nyt päde. En nähnyt omia läheisiä livenä kolmeen kuukauteen, vaikka asumme samalla kylällä, koska korona ja yli 70.
Jos käyt kotimaassa, sinulla on siihen oikeus, mutta eikö muka kukaan näistä sukulaisista kyydi sinua kahden viikon mökkikaranteeniin. Jos ei onnistu, niin tänä vuonna ehkä ei ole se vuosi käydä kotomaassa. Monella ulkosuomalaisella ei ole edes varaa lentää koko perheellä joka vuosi jostain Australiasta Suomeen, tai ei ole niin pitkiä lomia.
Ihmisiä on ihan työkomennuksella puoli vuotta putkeen, tai vaihto-oppilaita koko vuoden. Sekin on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kaikkeen keksii varmasti vastaperustelun, jos oikein kaivamalla kaivaa. Ei ole yhtään rahaa (mutta on rahaa lentää), ei ole korttia, ei voi yrittää hankkia jotain tuttavaa avuksi...
Oikeasti jos reissuun lähtee, pitää vähän olla organisointikykyä ja kykyä selvitä yllättävistä tilanteista. Tai rahaa. Mieluiten molempia.
No tämä. Ihan normaalioloissakin matkoilla sattuu ja tapahtuu kaikenlaista.
Saati nyt. Kaikki varmasti tietävät, että uusia rajoitteita ja määräyksiä voi lähtö- tai kohdemaassa tulla tuntien varoitusajalla. Ei kannata lähteä liikkeelle ylipäätään, ja jos lähtee, ainakin saa olla terävät hoksottimet (ja rahaa, ja kattavat vakuutukset), ettei ihan ensimmäisestä vastoinkäymisestä ala vinkua yksityiskonetta ja sotilassaattuetta hätiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun eilen sanoin, että SaMarin on palannut lomilta ja Tekirin kanssa miettii sopivaa ulostuloa, missä spinnataan tämä ryssitty tilanne niin että selitetään omat mokat parhain päin eli väistetään vastuu. Näin siis juuri kävi, ja kuten moni sanoi täällä niin nyt on vieritetty syy kansalaisten niskoille. Tekir opetti Sannaa sanomaan nätisti sen, mitä oikeasti Sanna ajattelee: "Tää ei oo mun vika, mää en oo tästä missään vastuussa. Jos tartunnat nousee, omapahan on vikanne".
Eli nyt kuulemma sitten "Vapauteen kuuluu vastuu". Kolmeen sanaan Tekir on hienosti Sannalle kiteyttänyt tuon edellä olevan.
Kuulostaa muuten ihan samanlaiselta kuin kommentit USA:ssa ja Brasiliassakin tilanteen ryöpsähdettyä käsistä. Trump töksäytti että "It is what it is" ja käski ihmisiä elämään normaalielämää, Bolsonaro taas turhautuneena lateli että "Mitä haluatte että sitten tekisin tälle tilanteelle" ja käski ihmisiä elämään normaalielämää.
Tosiaan SaMarin sanoi asian hieman diplomaattisemmin, mutta ihan sama on viesti. Omapahan on vikanne, mää pesen tästä nyt käteni ja olette omillanne. Hajaantukaa, ei mitään nähtävää, eläkää normaalia elämää (ja ottakaa syyt niskoillenne).
Voiko tämän SaMarinin ”johtamistyylin” enää selvemmin rautalangasta vääntää ? Tämä pitäisi lähettää SaMarinille kehystettynä huonetauluksi.
Pitäisikö hallitukselta tulla ohjeet oman perseen pyyhintääkin? Joku pyyhkii enemmän, joku vähemmän. Jätetään pönttö pesemättä tai pestään. Kyllä kansalaisilla on oma vastuunsa, enemmän tai vähemmän toisia huomioiva. Pakonomainen tarve löytää syyllisiä joka asiaan.
Perseen pyyhintä ja nenän kaivuu on tasoltaan eri, kun matkustelu. Nyt koitetaan yhdessä pysäyttää maailmanlaajuinen tarttuva tauti.
Kun riehuu tarttuva tauti ja yhteinen etu on se, että tauti ei leviä, johon voi omilla toimilla vaikuttaa, niin silloin on hyvä olla selkeät yhteiset pelisäännöt: nyt ei matkusteta jne.
Se miten tarkkaan kukin Suomen asukas käsiään pesee ja niihin desiä hinkkaa on kyllä jokaisen omalla vastuulla.
Se, että matkailijoiden kahden viikon karanteenista lankeaa lasku meille kaikille, on jo pikkasen enemmän yhteisvastuun piirissä ja siihen mielestäni voi jo pikkasen kovemmin puuttua.
Toki on mahdollista kouluttaa koiria haistamaan ihmisen käsiä wc-käynnin jälkeen, onko puhtaus aste tarpeeksi korkea.
Mieluummin kuitenkin kieltäisin sen matkustelun.
Minua kyllä ärsyttää enemmän se paskaiseksi jätetty pönttö kuin toisten matkustelu. Näin asian vierestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa epäkohtelias kommentti. Ymmärrän että tilanne huolestuttaa ja suututtaa, mutta ihmisten nimittely ei auta. Käyttäisit senkin energian johonkin oikeasti hyödylliseen. Minä olen yksi näitä ulkosuomalaisia, joiden läheiset ovat Suomessa. Minulla ei kylläkään ole "penikoita", ei sekarotuisia eikä puhdasrotuisia. Olen yksineläjä, ja siksi Suomessa käynti on erityisen tärkeää edes kerran vuodessa. Vanhemmat ovat iäkkäitä, joten koskaan ei tiedä mikä tapaaminen jää viimeiseksi. Olen pahoillani että se herättää sinussa näin paljon vihaa.
Mistä nyt olikaan kyse? Elämme poikkeusoloissa, joten asiat joihin normaalisti koemme että meillä on oikeus, eivät nyt päde. En nähnyt omia läheisiä livenä kolmeen kuukauteen, vaikka asumme samalla kylällä, koska korona ja yli 70.
Jos käyt kotimaassa, sinulla on siihen oikeus, mutta eikö muka kukaan näistä sukulaisista kyydi sinua kahden viikon mökkikaranteeniin. Jos ei onnistu, niin tänä vuonna ehkä ei ole se vuosi käydä kotomaassa. Monella ulkosuomalaisella ei ole edes varaa lentää koko perheellä joka vuosi jostain Australiasta Suomeen, tai ei ole niin pitkiä lomia.
Ihmisiä on ihan työkomennuksella puoli vuotta putkeen, tai vaihto-oppilaita koko vuoden. Sekin on valinta.
Minäkin ihmettelen tätä, että jos on pakko tulla perhettä/sukua tapaamaan, eikö siellä muka ole yhtään autollista tai kortillista, joka sitten auttaisi perheenjäsenen kotiin/hotelliin tms karanteeniin? Siinä kohtaa tosiaan kannattaa miettiä pariin otteeseen sitä matkustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole nähnyt omia läheisiäni nyt 14 kuukauteen. Kolme kuukautta tai puoli vuotta ei ole mitään. Mitä iäkkäämmät läheiset, sen tuskaisempaa on kun tapaaminen vain siirtyy ja siirtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika epäonnistunut elämässään jos ei ole ajokorttia.
Ilmastotietoisilla ei ole.
Niin ja ne ilmastotietoiset tarvitsevat kyytiä lentokentältä kotiin. Ymmärrän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu, että eläisimme korruption keskellä maassa, jossa tuuditellaan kansalaisia rauhoittumaan kaunistellun tilastoinnin, monitulkinnallisten sääntöjen ja käsienpesuohjeiden avulla.
Me elämme korruption keskellä. Se ei ole vain sinun tunne. Tilanne on jo aika läpinäkyvä kun media alkaa aina juuri sopivalla hetkellä suoltamaan tietoa mikä hyödyttää viranomaisten kulloistakin agendaa. Mitään vapaata ja kriittistä mediaa ei ole. Totuutta ei selvitetä ja päättäjien toimintaa ei kyseenalaisteta kunnolla (huom! A-studion pieni hiillostus ei vaan riitä näennäisyydessään). Eron huomaa paljon myös siinä, että suomessa koronan uhrit ovat kasvottomia, jotta ihmisillä jatkuisi se valheellinen turvallisuudentunne. Monien muiden maiden medioissa uhreista ja heidän kohtaloistaan kerrotaan. Se koskettaa,itkettää,suututtaa ja järkyttää. Samalla se saa kuitenkin myös sinut päivittämään käsityksesi tästä uudesta taudista ja alkamaan toimimaan turvallisemmin ja muut huomioonottavammin.
Päättäjien toiminta on myös räikeästi ihmisten oikeuksia tallovaa ja siitä huomaa että prioriteettina on aina enemmin raha kuin ihmisten henki. Itse heräsin tähän viime keväänä kun tajusin miten surkealla tolalla asiat täällä ovat. Se oli myös se piste kun päätin alkaa ajattelemaan enemmän omilla aivoillani enkä luottanut enää viranomaisten vakuutteluihin. Ja tämä ei nyt tarkoita sitä, että olen joku poterossa asuva foliohattu :D Ihan tavallinen perheenäiti vaan.
Kuten jo aiemmin mainittu, nyt tarvittaisiin juuri näitä sairastuneiden kokemuksia ja kertomuksia omilla kasvoilla TV:n, herätellä ja varoittaa vaarasta.
Saatiinhan ne mansikanpoimijat ja kiinalainen turistikin tilastoihin joten johtuu vain THL:n hitaudesta saada tartunnat tilastoihinsa. Siellä ei tehdä työasioita nopeasti koska motto: palkka juoksee minä en.