Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
98061/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/a/e3ce091c-1599-40de-b58c-f7d99fe207f6

Yleinen suositus kasvomaskien käytöstä on monesta syystä ongelmallinen, toteaa Taysin infektiolääkäri: ”Kansalaiset täytyisi opettaa maskien käyttöön”

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Mika Salminen sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen ovat puoltaneet tällä viikolla kasvomaskien ottamista käyttöön yleisesti. Taysin infektioyksikön erikoislääkäri Janne Laine on toista mieltä.

TILAAJALLE

28.7.2020 18.16 – PÄIVITETTY 18.19

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri tuskin tekee aloitetta maskisuosituksista, toteaa Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) infektioyksikön erikoislääkäri Janne Laine.

Hänen mukaansa on vaikea nähdä, että juuri nyt epidemian rauhallisessa vaiheessa lähdettäisiin puoltamaan yleistä maskien käyttöä, sillä siinä on Laineen mukaan monta ongelmaa.

Vierailija
98062/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää katsomassa tämä ketju:

Kuinka herkästi vähäisistä flunssaoireista pitäisi jäädä pois töistä?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3831311/kuinka-herkasti-vahaisista-flun…

Ei kauhean vakuuttavaa luettavaa, aloittaja siis miettii onko kurkkukipu syy jäädä kotiin. Jos ihmiset ei oikeasti jää pienistäkin oireista pois töistänsä, niin ongelmissa ollaan. Nuoret varsinkin, joilla oireet voi olla käytännössä olemattomat, eivät näköjään vieläkään tajua...

Moni, muun muassa minä itse, ei voisi koskaan poistua kotoa jos pienimmänkin oireen takia pitäisi olla kotona. Aamulla aivastin ja jouduin niistämään nenää, ja kurkussa tuntuu ilmastoinnin kuivattama ilma ja veto. Ihan niinkuin muinakin päivinä.

Juuri näin. Jos lähtee hysterian tielle, niin alkaa epäillä ihan kaikkea. Kaikille niille, jotka olette kalpeina istuneet pimeässä mökissänne koko viimeiset puoli vuotta peläten koronaa, niin ottakaa huomioon, että suurin osa meistä on liikkunut jatkuvasti ihmisten ilmoilla, eikä mitään tartuntoja ole tullut. Ei edes yhdellekään tuttavalle. Oireettomana voi olla, mutta ihan sama. Menköön sitten oireettomana ohi, jos niikseen tulee. Ei ehdoin tahdoin kannata väkijoukkoihin tunkea, mutta tuo jatkuva pelkääminen ei ole kyllä mistään kotoisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
98063/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kauhean vakuuttavaa luettavaa, aloittaja siis miettii onko kurkkukipu syy jäädä kotiin. Jos ihmiset ei oikeasti jää pienistäkin oireista pois töistänsä, niin ongelmissa ollaan. Nuoret varsinkin, joilla oireet voi olla käytännössä olemattomat, eivät näköjään vieläkään tajua...

Moni, muun muassa minä itse, ei voisi koskaan poistua kotoa jos pienimmänkin oireen takia pitäisi olla kotona. Aamulla aivastin ja jouduin niistämään nenää, ja kurkussa tuntuu ilmastoinnin kuivattama ilma ja veto. Ihan niinkuin muinakin päivinä.

Eri asiasta puhut. Sinulle ei ole epäselvää, mistä oireet johtuvat, jos on koko ajan sama olo ja tiedät mikä on syynä.

Vierailija
98064/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.nytimes.com/2020/07/27/health/coronavirus-mask-protection.h…

Masks May Reduce Viral Dose, Some Experts Say

People wearing face coverings will take in fewer coronavirus particles, evidence suggests, making disease less severe.

"Tutkijat ovat jo kauan tienneet, että naamarit voivat estää ihmisiä leviämästä hengitystiebakteereita muille - havainnot, jotka ovat johtaneet suuren osan keskusteluun näiden tärkeiden lisävarusteiden ympärillä koronaviruspandemian aikana.

Mutta nyt, kun tapauksia kasvaa edelleen koko maassa, asiantuntijat viittaavat joukkoon todisteita, jotka viittaavat siihen, että naamarit myös suojaavat niitä käyttäviä ihmisiä, vähentävät oireiden vakavuutta tai joissakin tapauksissa estävät tartunnan kokonaan.

Erilaiset naamiot "estävät virusta eri tavalla, mutta ne kaikki estävät viruksen pääsyn", kertoi tohtori Monica Gandhi, tartuntatautilääkäri Kalifornian yliopistossa, San Franciscossa. Hän sanoi, että jos viruspartikkelit rikkovat näitä esteitä, tauti saattaa silti olla lievempi."

Vierailija
98065/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailijoiden mukanaan tuomien "tuliaisten" leviämisen lisäksi etätöiden päättyminen, koulujen alkaminen ja näiden myötä ihmisten tiiviimpi pakkautuminen yhteen sekä liikkuvuuden lisääntyminen mm. joukkoliikenteessä voi kyllä kiidättää tartuntamäärät valitettavasti melko piankin hallitsemattomaan nousuun. HUS:in apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen kertoi A-studiossa, että keväällä helmikuun lopulla oli HUS-alueella 16 tartuntatapausta viikossa ja siitä kahden viikon kuluttua jo 400 viikossa. Tämänkinkokoisen koronapositiivisten porukan mahdollisten tartuttamiskontaktien jäljitys ja eristys etenkin riittävän nopeasti vaikuttaa jo todella vaativalta urakalta. 

Vierailija
98066/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jos lähtee hysterian tielle, niin alkaa epäillä ihan kaikkea. Kaikille niille, jotka olette kalpeina istuneet pimeässä mökissänne koko viimeiset puoli vuotta peläten koronaa, niin ottakaa huomioon, että suurin osa meistä on liikkunut jatkuvasti ihmisten ilmoilla, eikä mitään tartuntoja ole tullut. Ei edes yhdellekään tuttavalle. Oireettomana voi olla, mutta ihan sama. Menköön sitten oireettomana ohi, jos niikseen tulee. Ei ehdoin tahdoin kannata väkijoukkoihin tunkea, mutta tuo jatkuva pelkääminen ei ole kyllä mistään kotoisin.

Päinvastoin. Enemmän tullut ulkoiltua kirkkaassa ulkoilmassa kauniissa Suomen luonnossa kuin aikoihin. Työtkin muuttui etätöiksi ja 100 % lupa näin jatkaakin. Tuli eliminoitua inhottavat työmatkatkin siinä samalla. Ihana saada kotoa käsin työhommat hoidettua tehokkaasti omassa rauhassa. Laatuaikaa myös rakkaimpien kesken aiempaa enemmän. Tämä on ihan parasta, ei mitään pelkäämistä. <3

Vierailija
98067/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "pieninkin oire" on vähän hankala määre. Mä oon elämäni aikana tottunut aamunuhaan, kutiseviin korviin, halkeilevaan ihoon kämmenissä ja jalkapöydissä sekä yöhikoiluun. Oireitahan nuo ovat, ja ilmeisesti kaikkia näitä on jossain päin maailmaa tavattu koronan yhteydessä. Minä olen elänyt näiden kanssa jo +20 vuotta. Nämä eivät multa minnekään katoa. Aamunuha voi myös karhentaa mun kurkun tilapäisesti. Oikeastaan vain selkeä kuume ja useamman tunnin jatkunut kurkkukipu kertovat mulle flunssakaudella että olen oikeasti kipeä.

Eli mistä mä tiedän, onko mulla korona? Se kun voi olla myös oireeton, tai korkeintaan vahvistaa aavistuksen mun jo olemassa olevia oireita joiden kanssa eläminen on mulle normaali tila.

Vierailija
98068/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.nytimes.com/2020/07/27/health/coronavirus-mask-protection.h…

Masks May Reduce Viral Dose, Some Experts Say

People wearing face coverings will take in fewer coronavirus particles, evidence suggests, making disease less severe.

"Tutkijat ovat jo kauan tienneet, että naamarit voivat estää ihmisiä leviämästä hengitystiebakteereita muille - havainnot, jotka ovat johtaneet suuren osan keskusteluun näiden tärkeiden lisävarusteiden ympärillä koronaviruspandemian aikana.

Mutta nyt, kun tapauksia kasvaa edelleen koko maassa, asiantuntijat viittaavat joukkoon todisteita, jotka viittaavat siihen, että naamarit myös suojaavat niitä käyttäviä ihmisiä, vähentävät oireiden vakavuutta tai joissakin tapauksissa estävät tartunnan kokonaan.

Erilaiset naamiot "estävät virusta eri tavalla, mutta ne kaikki estävät viruksen pääsyn", kertoi tohtori Monica Gandhi, tartuntatautilääkäri Kalifornian yliopistossa, San Franciscossa. Hän sanoi, että jos viruspartikkelit rikkovat näitä esteitä, tauti saattaa silti olla lievempi."

Tämä on ihan maalaisjärkeen käypää kyllä. Sanotaanhan sitä muutenkin, että pitäisi esim. aivastaa nenäliinaan tai hihaan. Pysähtyy suurin osa sylkipisaroista niihin. Este kuin este. Mikään ei ole täydellistä, mutta ei tämä ole niin mustavalkoinen asia. Pienikin este on parempi kuin ei mitään.

Vierailija
98069/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "pieninkin oire" on vähän hankala määre. Mä oon elämäni aikana tottunut aamunuhaan, kutiseviin korviin, halkeilevaan ihoon kämmenissä ja jalkapöydissä sekä yöhikoiluun. Oireitahan nuo ovat, ja ilmeisesti kaikkia näitä on jossain päin maailmaa tavattu koronan yhteydessä. Minä olen elänyt näiden kanssa jo +20 vuotta. Nämä eivät multa minnekään katoa. Aamunuha voi myös karhentaa mun kurkun tilapäisesti. Oikeastaan vain selkeä kuume ja useamman tunnin jatkunut kurkkukipu kertovat mulle flunssakaudella että olen oikeasti kipeä.

Eli mistä mä tiedän, onko mulla korona? Se kun voi olla myös oireeton, tai korkeintaan vahvistaa aavistuksen mun jo olemassa olevia oireita joiden kanssa eläminen on mulle normaali tila.

Härregud miten voi olla niin vaikeaa. Eli jos tulee mitään vaikeutumista oireisiisi tai mainitsemiasi selkeitä merkkejä flunssasta, niin silloin sun varmaan kannattaa jäädä kotiin. Eihän kukaan sua ole syyttämässä, jos sulla on joku perustauti, jossa on mainitsemiasi jatkuvia oireita, ja silti et jää kotiin. Ei tässä siitä keskusteltu nyt ollenkaan.

Vierailija
98070/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliin hyviäkin uutisia.

Modernan ja NIH:n rokote on edennyt Phase3 vaiheeseen.

Eli ollaan askeleen päässä valmiista, mikäli kolmas vaihe menee hyvin.

Rokotetta testataan 30 000:llä ihmisellä.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/phase-3-clinical-trial-in…

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/05/moderna-coronavirus-…

Vierailija
98071/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras on kun ei välitä pas*aakaan. Tulee, jos tulee.

Vierailija
98072/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmalle koronavirus aiheuttaa lievän sairauden, silloin ei joudu edes sairaalaan.

Voi saada lieviä vaurioita. Kuten sydänvian.

https://www.sfgate.com/science/article/COVID-19-damage-of-the-heart-154…

Lasting heart damage could be COVID-19's legacy for some non-hospitalized survivors

Disease restructures the heart muscle, according to new research

By Mike Moffitt, SFGATE

Published 2:50 pm PDT, Monday, July 27, 2020

Pandemian varhaisissa vaiheissa lääkärit ja tutkijat keskittyivät siihen, kuinka COVID-19 - akuutti hengitystiesairaus - hyökkää keuhkoihin. Kaksi uutta tutkimusta, jotka sijaitsevat Saksasta, viittaavat siihen, että vaikka potilaat eivät ole tarvineet sairaalahoitoa, virus voi vahingoittaa sydäntä.

On liian aikaista selvittää, onko vahinko pysyvä, mutta havainnot eivät ole rohkaisevia.

Ensimmäisessä tutkimuksessa, joka julkaistiin maanantaina American Medical Associationin kardiologian lehdessä, tarkasteltiin sadan suhteellisen nuoren potilaan sydämen MRT-tutkimuksia, jotka olivat toipuneet COVID-19: stä, ja verrattiin niitä 100 samanlaisen ihmisen, joka ei ollut saanut sairautta, MRT-tutkimuksiin. Kaksi kolmasosaa potilaista toipui kotona.

Kaksi kuukautta paranemisen jälkeen 78 tartunnan saaneella potilaalla havaittiin olevan rakenteellisia muutoksia sydämessään. Biomarkkerit, jotka osoittavat sydänkohtauksiin samanlaisia ​​sydänlihaksen vammoja, löydettiin 76 potilaalta. Kuusikymmentä potilasta kärsi sydäntulehduksesta.

Tartunnan saaneiden potilaiden keski-ikä oli 49 vuotta. Yhdelläkään potilaalla ei ollut aiempia sydänongelmia tai muita olemassa olevia sairauksia; tosiasiassa, monet olivat hiihtäjiä palaamassa lomalta.

Toisessa tutkimuksessa, joka julkaistiin myös maanantaina JAMA Cardiology -julkaisussa, tutkittiin ruumiinavausraportteja 39: ltä, 78–89-vuotiaalta, joka kuoli huhtikuussa. Sydänkudoksen analyysi paljasti, että virus oli tunkeutunut 24 potilaan sydämeen.

Tutkimustulokset näyttivät vahvistavan aiemmin tässä kuussa John Swartzbergin, tartuntatautien emeritusprofiilin ja rokotologian esittämät huolet UC Berkeleyn ja UCSF: n yhteisestä lääketieteellisestä ohjelmasta.

"Nyt on todisteita siitä, että virus voi suoraan hyökätä sydänlihassoluihin, ja on myös todisteita siitä, että viruksen laukaisema sytokiinimyrsky ei vain vahingoita keuhkoja, vaan voi vahingoittaa myös sydäntä", Swartzberg kertoi Berkeley News -sivustolle. "Emme tiedä, mitkä sen pitkän aikavälin vaikutukset voivat olla, mutta voi olla, että meillä on väestö ihmisiä, jotka selviävät COVID-19: stä vain jatkaakseen ja joilla on kroonisia sydänongelmia."

Näitä ongelmia ovat krooninen sydämen vajaatoiminta, etenevä sairaus, jossa sydän kykenee hitaasti pumppaamaan verta koko kehossa.

Vierailija
98073/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliin hyviäkin uutisia.

Modernan ja NIH:n rokote on edennyt Phase3 vaiheeseen.

Eli ollaan askeleen päässä valmiista, mikäli kolmas vaihe menee hyvin.

Rokotetta testataan 30 000:llä ihmisellä.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/phase-3-clinical-trial-in…

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/05/moderna-coronavirus-…

Paha asia. Mistä me sitten panikoidaan, jos rokote on kohta valmis.

Hyvä paniikki menee hukkaan..

Vierailija
98074/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskipuheet on BUUU!!! Koronahysterian väkisin jatkaminen on rikos.Korona ei ole muita influenssoja tappavampi. Eikä niitä influenssoja saada pois, siitä huolimatta että moni rokottautuu joka vuosi. 

Älkää hyvät ihmiset langetko enää aivopesuu... huoelhtikaa hygieniasta mitä tahansa tautia vastaan, mutta rajansa kaikella.

Vierailija
98075/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hesalainen vienyt tartunnan Kainuuseen ?

Eikö sen hesan ympärille saada kaivettua vallihautaa ja laitettua piikkilankaa jokapuolelle ?

https://yle.fi/uutiset/3-11468357

Yksi uusi koronatapaus Kainuussa

Positiivinen näyte otettiin matkailijalta.

Koronavirus28.7.2020 klo 12.40päivitetty 28.7.2020 klo 12.47

Kainuussa on löydetty yksi uusi koronatapaus. Kainuun soten terveysjohtaja Kristiina Kananen kertoo, että positiivinen näyte on otettu matkailijalta.

Näyte otettiin maanantaina iltapäivällä ja tulos tuli muutaman tunnin kuluttua. Tulos ei tule näkymään Kainuun tilastoissa THL:n koronakartalla, koska positiivisen näytteen jättänyt ei ole Kainuussa kirjoilla.

Vierailija
98076/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo se koronahössötys. Puhukaa mieluummin siitä, miten Amerikan sisällissota vaikuttaisi Suomen oltaviin.

Vierailija
98077/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nissä tutkimuksissa joissa koronasta selvinneiltä on löydetty jossain kuvauksissa muutoksia sieltä sun täältä, kiinnostaa kyllä aina se, onko kyseisillä henkilöillä ollut mitään oireita näistä. Kun kyllähän kuvantamisissa voi näkyä asioita joista ei käytännössä ole haittaa, ja viruksista voi aiheutua harmittomia mutta pysyviä "vaurioita" kuten vesirokon arvet. Toki vaikka nyt oireita ei olisi, niin joku sydänmuutos voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin, mutta sitä ei vielä voi tietää.

Vierailija
98078/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku hesalainen vienyt tartunnan Kainuuseen ?

Eikö sen hesan ympärille saada kaivettua vallihautaa ja laitettua piikkilankaa jokapuolelle ?

https://yle.fi/uutiset/3-11468357

Yksi uusi koronatapaus Kainuussa

Positiivinen näyte otettiin matkailijalta.

Koronavirus28.7.2020 klo 12.40päivitetty 28.7.2020 klo 12.47

Kainuussa on löydetty yksi uusi koronatapaus. Kainuun soten terveysjohtaja Kristiina Kananen kertoo, että positiivinen näyte on otettu matkailijalta.

Näyte otettiin maanantaina iltapäivällä ja tulos tuli muutaman tunnin kuluttua. Tulos ei tule näkymään Kainuun tilastoissa THL:n koronakartalla, koska positiivisen näytteen jättänyt ei ole Kainuussa kirjoilla.

MBÄ-HÄ-HÄ-HÄÄÄ.... (lammas)

Vierailija
98079/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propaganda on paljon huhuttua levittyneempi.

Vierailija
98080/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo se koronahössötys. Puhukaa mieluummin siitä, miten Amerikan sisällissota vaikuttaisi Suomen oltaviin.

Tee oma ketju. Tässä ketjussa käsitellään koronaa.

Ketju on lukittu.