Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sh:t ja lääkäritkin joutuu pitämään maskia 8 tuntia, tietysti tauot poislukien, eikä myyjien työvuorot yleensä kestä 8 tuntia. Kirurginmaskeja saa nettikaupoista, ovat nyt aika kovasti ylihintaisia.
pleksi ei suojaa aerosoleilta. https://tekniikanmaailma.fi/suomalaistutkijoiden-mallinnus-koronavirust…
Kiitos tuosta tm linkistä. Kun katsoo siinä olevaa vihreää aerosolipilveä ja sen kulkemista hyllyjen yli alkaa kyllä mietityttää. Taitaa jäädä kaupassa käynti väliin!
Kuinka ihanaa olisi, jos kaikilla asiakkailla ja myyjillä olisi kaupassa maskit! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismat ja Citymarketit. Nyt koppi kiinni. Laittakaa laput ovillenne, että sisään saa tulla vain Maski päällä.
Se olisi plussaa imagollenne.
Ja maskit myös myyjille![/quote
Ajattelin kanssa ensin, että maskit myyjille myös, mutta kahdeksan tuntia maskin kanssa on kyllä käyttäjälle pitkä aika, eikä se maski pysy puhtaanakaan niin kauaa. Mutta onneksi on pleksit kassoilla. Muita myyjiä voisi ohjeistaa, että pistävät maskin, jos joutuvat olemaan asiakkaiden keskellä.
Ongelmana onkin, että ne ffp2 ja ffp3 ovat tukalia. Eikä niitä edes tarvitsisi pitää myyjinä, kun asiakaskontaktit lyhyinä. Myyjille olisi hyvät kevyet kertakäyttöiset kirurgin maskit, joita tosin ei ole Suomesta saatavilla. Sen korvikkeena kangasmaski, joka on tehty hengittävin kangaskerroiksin. Puuvilla on hengittävä, muitakin materiaaleja on jotka ovat tiivissidoksisia. Pääasia olisi että myyjien terveys olisi suojattu. Monia viikkoja tässä on katseltu Suomen myyjien suojaamattomuutta nähden että koronan saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismat ja Citymarketit. Nyt koppi kiinni. Laittakaa laput ovillenne, että sisään saa tulla vain Maski päällä.
Ja maskit myös myyjille!
En ole yhtään ymmärtänyt, miksi myyjillä ei ole ollut, eikä ole vieläkään maskeja. Aivan hulluutta, että he ovat yhtälailla riskiryhmässä tartunnasaajina, kuin terveydenalan henkilökunta. Myyjiltä olen kuullut, että kun ovat nuoria, niin ei haittaa. Kaupassa on kapeahko pleksi, niin on kerrottu ettei se varmaan auta, kun sivuista kuitenkin kommunikoidaan asiakkaan kanssa. Turvametrivälit vaihtelevat eri kaupoissa metristä puoleentoista, ei se mitään auta jos myyjällä ja asiakkaalla ei ole maskia, kukaan ei puhu sisäänpäin. Nykyään olen huomannut, että maskittomat myyjät välttelevät asiakkaita, kassoja välttelevät, joissa asiakkaat odottavat. Havainto tällä viikolla kaupassa, jossa turvaväliksi oli määritelty 1.5 metriä, ja kassalla vuoronumerosysteemi, jos jonoa. Seurasin tilannetta noin tunnin ajan kun etsin tuotteita kassan läheisyydestä. Neljä myyjää hengailee kassan tiskien sisällä eikä kukaan vilkaise kassalle vilkuileviin, apua tarvitseviin asiakkaisiin. Vuoronumeroita on otettu, mutta näytti siltä, ettei kukaan halua ottaa asiakkaita. Kun jonottajat olivat lähteneet, otin vuoronumeron kun ketään muita asiakkaita ei ollut paikalla. Odotin pari minuuttia, kun arposivat kuka ottaa kasvomaskillisen fiksun näköisen asiakkaan. Kerroin että olen terve, vaikka minulla on maski, vastaus vanhemmalta myyjältä oli kiukkuinen ettei välitä. Sellaista. Olisi varmaan rakentavaa, että myyjillekin saataisiin maskit, kun joutuvat olemaan nyt maskittomien kanssa. Ettei tarvitsisi kiukutella maskilliselle, joka välittää niistä myyjistäkin oireettomana.
Tunnin ajan etsit tuotteita kassojen läheisyydestä ja kiersit varmaan vielä mukin kaupan, puolenpäivän pituisia kauppareissujako sinä teet? Ei hyvää päivää nyt, ei sinne kauppaan asumaan jäädä vaan tehokkaasti ostokset kärryyn ja pihalle! Mitä siitäkin tulisi jos kaikki tuolla tavalla tuntikaupalla kaupassa luuhaisivat, ruuhkaa ja lisää tartuntoja aivan varmasti.
"Ruotsissa asuvista maahan_muuttajista suomalaisilla on neljänneksi eniten koronatartuntoja suhteessa väestöryhmien kokoon.
--
Ruotsin terveysviranomaisten mukaan yli kolmella prosentilla ruotsinsuomalaisista on todettu koronatartunta."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsinsuomalaisilla-paljon-koronat…
En nyt halua huudella sivusta liikaa, kun en asiasta mitään tiedä, mutta onko se kuinka vaikea vaikea prosessi tehdä sitä kangasta/ materiaalia, jota maskissa tarvitaan ja sitten valmistaa niitä?
Jos niistä on huutava pula maailmalla, niin onko se hirveän vaikea tehdä sitä kangasta, tai jos juuri sitä ei ole tai voida valmistaa, onko joku vaihtoehtoinen materiaali, jota voisi tehdä?
Kyllä kai nyt tässä täytyy olla omavarainen ja toimia itse, kun tilanne maskien osalta maailmalla on heikko.
Ideana hyvä tilata valmista ulkomailta, mutta eihän nuo maski paalit tässä tilanteessa kauaa kestä, joten kun joku tehdas niitä nakuttaisi yötä päivää, niin eivät loppuisi ei.
Mä niin odotan sitä että tilanne oikeasti räjähtäisi... ennustin täällä ketjussa helmikuussa että täällä olisi maanpäällinen helvetti irti nyt pääsiäisen
aikaan. On mennyt paremmin kuin ennustin mikä on toisaalta huono koska edelleen lässytetään että kaikki on hyvin ja pelastettavissa laalalaa niin ihmiset EI TAJUA. En pysty menemään enää facebookiin kun ihmiset postailee turhia tekstejä ja hassunhauskoja "sitten kun tilanne on ohi niin minä teen blaapatiblaa." Voitaisko meille vihdoin kertoa totuus että TÄMÄ EI MENE OHI. Niin kauan kun tilanne ei ole siinä pisteessä että tyhmempikin näkee että tämä laiva uppoaa niin jatkuu turha länkytys ja huomisen huolettomuus. Ottaa niin pannuun kun ihmiset eivät ota tätä vakavasti!
Kun lopulta meille kerrotaan että tilanne on riistäytynyt käsistä niin avaan viinipullon ja pidän itsekseni maailmanlopun bileet. Enkä edes häpeä sanoa että mitä minä sanoin. Nyt meni vain arvioni ohi kahdella viikolla. Uusi tuore ennusteeni on että moni meistä juhlii haudassaan Ikuista Vappua.
Osaisko joku sanoa, mikä on kauppojen kassojen tartuntatilanne? Onko tullut tartuntoja? Oletko kuullut tai tiedätkö?
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä jännä miksi Suomessa viranomaiset saa vaihtaa kantaansa lennosta eikä kukaan tartu siihen. EIks viime viikolla itsetehdyt maskit ollut no-no ja hieman vaarallisia? Tällä viikolla ne onki sitten must. Niin se maailma muuttuu...
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
Poliitikolle takin kääntäminen voi merkitä uran loppua, mutta jos virkamies ei opi virheistään tai ymmärrä muualta saatua informaatiota merkittäväksi perusteeksi muuttaa omaa näkökantaa, olemme todellisessa pulassa. Joissakin tilanteissa myös poliitikon pitäisi ymmärtää vaihtaa kantaansa.
Kansalaistottelemattomuutta voi harjoittaa aikansa, mutta jos virallinen ohjeistus on jatkuvasti virheellistä, on meidänkin lopulta taivuttava. Anarkia on toki myös vaihtoehto, mutta harvempi ryhtyy siihen muuten kuin pakon edessä.
Sukkahousut? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukkahousuvinkki. Ensin taitellaan vessapaperista suoja suun ja nenän eteen. Lopuksi vedetään sukkahousut päähän pitämään paperit paikallaan naaman edessä.
Näin on suojaus valmis esimerkiksi pankissa asiointia varten.
Saisiko sukkahousuista leikattua narua maskeihin? Jossain jenkki videossa tutori kertoi, ettei kuminauhaa saa enää mistään, niin kiinnityshihnat voi ommella kankaasta tai käyttää hiuslenkkejä....
Eikös tuo sukkahousumateriaali kävisi narusta?
70-luvulla ainakin mummoni leikkasi ohutta kudetta sukkahousuista ja siitä virkkasi mattoja.... Käsitöitä...
Leikkaa sukkahousu vähintään sentin kaitaleeksi, tottakai toimiii. Elastisuus on se juttu, joka napakoittaa maskin pitävyyden. Sukkahousu rullautuu kapeana leikattuna, näyttääkin hyvältä. Kestää pesua ainakin niin, ettei koppuroidu, elastisuus voi vähän hävetä, mutta vain vähän. Korvalenkkeihin yleisesti monet ovat tuppaamassa kuminauhoja, jotka veltostuvat pesujen jälkeen, tai kellastuvat. Kapeat tukkalenkkikuminauhat ovat pommeja, kapeana materiaalina alkavat tuntua korvien takanana hiertävinä naruina. Sukkahousujen materiaali on pehmeä ja se ei välttämättä paista metrien päähän ylimääräisinä "kirurgin" naruina. Hyvä idea! Helppo saatavuus, kun jotkut materiaalit alkaa olemaan vähissä kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maskit myös myyjille!
En ole yhtään ymmärtänyt, miksi myyjillä ei ole ollut, eikä ole vieläkään maskeja. Aivan hulluutta, että he ovat yhtälailla riskiryhmässä tartunnasaajina, kuin terveydenalan henkilökunta. Myyjiltä olen kuullut, että kun ovat nuoria, niin ei haittaa. Kaupassa on kapeahko pleksi, niin on kerrottu ettei se varmaan auta, kun sivuista kuitenkin kommunikoidaan asiakkaan kanssa. Turvametrivälit vaihtelevat eri kaupoissa metristä puoleentoista, ei se mitään auta jos myyjällä ja asiakkaalla ei ole maskia, kukaan ei puhu sisäänpäin. Nykyään olen huomannut, että maskittomat myyjät välttelevät asiakkaita, kassoja välttelevät, joissa asiakkaat odottavat. Havainto tällä viikolla kaupassa, jossa turvaväliksi oli määritelty 1.5 metriä, ja kassalla vuoronumerosysteemi, jos jonoa. Seurasin tilannetta noin tunnin ajan kun etsin tuotteita kassan läheisyydestä. Neljä myyjää hengailee kassan tiskien sisällä eikä kukaan vilkaise kassalle vilkuileviin, apua tarvitseviin asiakkaisiin. Vuoronumeroita on otettu, mutta näytti siltä, ettei kukaan halua ottaa asiakkaita. Kun jonottajat olivat lähteneet, otin vuoronumeron kun ketään muita asiakkaita ei ollut paikalla. Odotin pari minuuttia, kun arposivat kuka ottaa kasvomaskillisen fiksun näköisen asiakkaan. Kerroin että olen terve, vaikka minulla on maski, vastaus vanhemmalta myyjältä oli kiukkuinen ettei välitä. Sellaista. Olisi varmaan rakentavaa, että myyjillekin saataisiin maskit, kun joutuvat olemaan nyt maskittomien kanssa. Ettei tarvitsisi kiukutella maskilliselle, joka välittää niistä myyjistäkin oireettomana.
Kyllä muakin epäilyttäisi asiakas joka ensin tunnin pyörii kassan vieressä kyttäämässä, oli maskia tai ei.
Peukku ylös jos uskot, että Belgiassa on kuollut koronavirukseen enemmän ihmisiä kuin Kiinassa. Peukku alas, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei voi kun nauraa tälle
Maskista ei hyötyä/Maskia ei kannata käyttää/ja kohta tavallinen Kangasmaskikin onkin ok juttu 👍https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pasi-malmi/covid-19-eli-miksi-julkisor…
Kiitos linkistä. Tuossa oli hyvä taulukko. Nyt ymmärrän paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun Suomessa politikoidaan ja syytellään sössöillen maskijupakassa eri tahoja, tartunnot leviävät ja ihmisiä kuolee. Maskeja ei ole ollut koko maailmassa saatavilla noin helmikuusta lähtien, ei edes rahalla saataviksi, Suomen johto oli tyhmä. Ketjussa tämä tiedettiin ulkomaan uutisten perusteella, ettei maskeja ole saatavilla. Ymmärrettiin myös se, että hanskoilla ja käsien pesemisellä ei ole mitään merkitystä, kun sormet hiplaavat paljaita huulia tai nenää.
Eipä tähän juuri ihmisiä rehellisyyden nimissä kuole, muutama päivässä, eli nippa nappa voi sanoa että kuolee... Mietipä miten moninkertaisesti ihmisiä kuolee joka päivä kaikkeen muuhun.
Rehellisyyden nimissä, maissa, joissa ei ehditty ajoissa laittaa rajoituksia päälle, ihmisiä todella kuolee ja paljon. Jenkeissä tänään 1500, Italia, Espanja, Ranska, Iso-Britannia - noissa kaikissa keskimäärin yli 500 joka päivä. Ja niin edelleen.
Itse olen aika skeptinen, että mitä kaikkea vielä ehtii tapahtua, ennen kuin rokote saadaan (jos saadaan). Saadaanko tartuntoja oikeasti alas, kun talouden pyörät pitää saada kuitenkin pyörimään. Osataanko toimia niin, että suurin osa väestöstä suojeltuu. Vai pääseekö virus karkuun niin massiivisesti, että sairaalahoitoa ei riitä, ja ruumiita tulee entistä enemmän sitä kautta.
Me ollaan kuulkaa valitettavasti alussa tässä koko jutussa. Median viljelemä "koronakevät" on todella optimistinen käsite.
Jopas ovat tapausmäärät lähteneet Singaporessa rajuun nousuun, tänään taas jo yli 300 uutta testattua tapausta. Vielä viikon ainakin joutuvat odottelemaan että rajoitukset alkavat puremaan joten melkoinen määrä taitaa uusia tapauksia löytyä. Saa nähdä saavatko vielä tilanteen takaisin hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maskit myös myyjille!
Tunnin ajan etsit tuotteita kassojen läheisyydestä ja kiersit varmaan vielä mukin kaupan, puolenpäivän pituisia kauppareissujako sinä teet? Ei hyvää päivää nyt, ei sinne kauppaan asumaan jäädä vaan tehokkaasti ostokset kärryyn ja pihalle! Mitä siitäkin tulisi jos kaikki tuolla tavalla tuntikaupalla kaupassa luuhaisivat, ruuhkaa ja lisää tartuntoja aivan varmasti.
Taitaa tykätä maski päällä patsastelusta, ostokset ihan toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
En nyt halua huudella sivusta liikaa, kun en asiasta mitään tiedä, mutta onko se kuinka vaikea vaikea prosessi tehdä sitä kangasta/ materiaalia, jota maskissa tarvitaan ja sitten valmistaa niitä?
Jos niistä on huutava pula maailmalla, niin onko se hirveän vaikea tehdä sitä kangasta, tai jos juuri sitä ei ole tai voida valmistaa, onko joku vaihtoehtoinen materiaali, jota voisi tehdä?
Kyllä kai nyt tässä täytyy olla omavarainen ja toimia itse, kun tilanne maskien osalta maailmalla on heikko.
Ideana hyvä tilata valmista ulkomailta, mutta eihän nuo maski paalit tässä tilanteessa kauaa kestä, joten kun joku tehdas niitä nakuttaisi yötä päivää, niin eivät loppuisi ei.
Kaksikerroksiset kangasmaskit vastaavat kirurgisia maskeja, joten valmistus on helppoa. Niillä suojattaisiin kansalaiset, eli se oja, josta seuraus eli korona syntyy. Ffp3 maskien valmistus on haastavampaa, niihin ei ole niinkään resursseja. Niitä tarvitaan, kun koronahenkilö hönkii ja puhuu suoraan edessä, kuten sairaanhoidossa, toisin kuin ettei joku mene ohi suu kiinni kuten kävellen menisi joku ohi.
Lentokoneellinen maskeja riittää 3 päiväksi, eli kolmosluokan maskeja kuluu 350 potilaan hoidossa 50000 päivässä, mitä hemmettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maskit myös myyjille!
Tekniset tuotteet olivat hyllypaikoissa, joista näki kassoille. Normaalisti myyjiltä olisi saanut apua selvittämään tuotteiden eroavaisuuksia, mutta ei saanut, kun myyjät olivat linnoittautuneet kassavallin taakse. Aikaa meni sitten, kun yritti netistä selvittää tuotteiden selosteita, vaikka sitä olin etukäteen tehnyt jo niiden tuotteiden osalta, mitä kaupan nettisivuilla näkyi tuotetarjonta. En luuhaile kaupoissa, kuten luulit, ei kiinnosta muutakuin hakea tarvitsemani tuotteet olettaen että kaupoissa on myyjät auttamassa jos apua tarvitsee.
Mahtavaa👍
Tutkijat: Sosiaalisen eristämisen ehkä jatkuttava vuoteen 2022, jollei koronarokotetta saada aikaan.
Scientists in Finaldn say Covid-19 germs from a cough can spread across two shopping aisles
Britain's lockdown is expected to last for weeks to come as Covid-19 cases rise