Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
56221/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aion jatkossa laittaa hengityssuojan, suojalasit, korvatulpat ja ehkä suojapuvunkin kun käyn asioilla.

Täytyy vain hakea pari pakettia postista ja ruokatoimitukset.

Eikä meillä päin ole edes montaa todsettua tapausta.

Alkaa näyttää niin pahalta että mieluummin niin että täällä mulle kaikki nauraa kuin että mun lapset jää äidittömäksi.

Minä en ainakaan nauraisi vaan ajattelisin että mitä useampi ihminen suojautuu tollalailla, sitä pienempi riski myös itse/läheisten sairastua. Kun sinä ainakaan et ole sitten mahdollinen taudin tartuttaja.

Joten pukekaa vaan kaikki suojavermeet päälle jos tahdotte, ei kukaan teille naureskele :)

Vierailija
56222/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä huolehdi turhia. Kohta tulee muutama narratiiviin sopiva juttu.

Ilta-perssuolinkaisen toimituksessa painetaan pitkää päivää. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
56223/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut tänne aiemminkin, mutta epäilin sairastavani koronaa ja nyt olen siitä yhä varmempi. Perustelut: olen lukenut positiiviseksi testattujen haastatteluja ja oireet täsmäävät, lisäksi oireet eivät sovi mihinkään muuhun sairastamaani tautiin, ja samoin minut mahdollisesti tartuttaneen henkilön lähipiirissä on muitakin tapauksia, joilla on vastaavat oireet kuin minulla.

Itselläni pahin oire on ollut väsymys ja lihasten voimattomuus, hyvä kun jaksaa hammaspesun ajan seistä. Samoin kovia lihassärkyjä ja päänsärkyä. Kuume seilaa alilämmön ja pienen lämpöilyn väliä, eli välillä hytisee ja välillä puskee hikeä. Vatsaoireita on ja ruoka ei maistu.

Flunssaa tai keuhko-oireita ei ole ollut

Kirjoitan tämän, jos tästä olisi hyötyä muille tartuntaa epäileville. THL:n mukaan en voi olla sairas, koska ei ole kontakteja Tirolista palanneisiin, eikä minulla ole hengenahdistusta, mutta tunnen kyllä kehoni ja tyypilliset oireeni kausiflunssien kohdalla.

Kukaan lähelläni ei ole ollut näkyvästi sairas. Olen pessyt käsiä ja laittanut käsidesiä. Ei näytä paljoa auttaneen.

Juuri tuollaisia oireita oli minullakin noin kolmen neljän päivän ajan. Sinänsä outoja, sillä mm päänsärkyä en muista olleen vuosikausiin, en sairasta koskaan myös flunssaa.

Minulla oli kontakti Malagasta palanneeseen henkilöön. Istuttiin vierekkäin eräässä tapahtumassa.

Tuntui kuin olisi ollut kuumetta ja paleli päivisin mutta sitä ei ollut mitattaessa. Olen kyllä ollut hyvin varovainen kaikissa kontakteissa ja putsannut kaikki mahdolliset pinnat ja tavarat tavallista tarkemmin avaimista lähtien. Kaupassa olen käynyt silloin, kun siellä on vähiten asiakkaita ja onneksi parin sadan metrin päässä on ruokakaupat.

Vierailija
56224/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aion jatkossa laittaa hengityssuojan, suojalasit, korvatulpat ja ehkä suojapuvunkin kun käyn asioilla.

Alkaa näyttää niin pahalta että mieluummin niin että täällä mulle kaikki nauraa kuin että mun lapset jää äidittömäksi.

Minä en ainakaan nauraisi vaan ajattelisin että mitä useampi ihminen suojautuu tollalailla, sitä pienempi riski myös itse/läheisten sairastua. Kun sinä ainakaan et ole sitten mahdollinen taudin tartuttaja.

Joten pukekaa vaan kaikki suojavermeet päälle jos tahdotte, ei kukaan teille naureskele :)

Käykää äkkiä hamstraamassa suojavarusteita niin joutuvat pesemään hengityssuojia niin kuin Purea sanoi!

Vierailija
56225/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvit näppikselle, sappinesteitä myöten kirjoitti:

Nyt tämä s**tanan tollo selittää, kuinka hyvin ja oikea-aikaisesti Suomi on toiminut:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006448420.html

Juhannuksena näemmä ovatko tyttöjen toimet riittäneet, oma veikkaukseni on että sairaalat ovat täynnä, suojavarusteet loppuneet ja testit käytetty loppuun. Apua anellaan jo Putinilta luovuttamalla Ahvenanmaa heille vastineeksi hengityssuojista. 

Houkuttelevaa :D

Vierailija
56226/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hel-Nyc leikkii taas amerikkalaista:)

Meidän puolella Yhdysvaltoja on huomattavan vähemmän tartuntoja eivätkä ihmiset innostu valittamaan karanteenista. Kaikki kaupat ruokakauppaa ja apteekkia lukuunottamatta ovat kiinni. Ravintolat tarjoavat vain take awayta joka tilataan ja maksetaan etukäteen netin kautta ja noudetaan ravintolan ovelta " curb pick up" .  Koulut sekä vanhemmat ovat perustaneet erilaisia ryhmiä joissa saa keskustella mieltä askartavista asioista. Joka päivä kaupunki lähettää uudet korona-uutiset ja jok'ikinen uus tartunta tai kuolema alueella uutisoidaan. Meidän kaupungissa tartuntoja on tähän mennessä kaksi samasta perheestä. Vanhempi ja kouluikäinen lapsi. Meillä ei ole samanlaista yksityissuojaa kuin Suomessa vaan kaikki tapaukset tilastoidaan ja kerrotaan asuinpaikka. Ihmisten terveys ja henki menevät nyt etusijalla. Vähävaraisten lapsille on tarjolla ruokaa koulupäivisin. Se haetaan myös ovelta valmiiksi pakattuna take awayna jotta tarttumisriski molemminpuolin pysyy mahdollisimman pienenä. 

Fiksua toimintaa, kiitos kun kerroit. Toivottavasti Suomen viranomaiset huomaisivat näitä ideoita myös.

- ravintolat saisivat toimia vain take away -periaatteella

- avoin tiedotus

- tukiryhmät

- kouluruokaa ei kaikille - esim. Helsinki tarjoaa nyt kaikille, mutta ilmeisesti vain 10 kerralla pääsee ruokalaan - parempi olisi tuossakin take away jos se on välttämättä tarjottava

Vierailija
56227/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä iltapäivälehdistä löydy mitään hallituksen toimia arvostelevaa juttua tähän?

Ei täällä varmaan pääpointti ole haukkua hallitusta. Hallituksen pitäisi voida luottaa niihin asiantuntijatahoihin (kuten THL ja STN) joiden tehtävä on huolehtia terveydenhuollon osalta ajantasaisesta käytettävissä olevasta tiedosta. THL:n tyypit täysin kujalla alusta asti, hokivat miten epätodennäköinen tämä Suomessa on ja latelivat fraaseja näyttöön perustuvasta tutkimuksesta ja seurailusta.

Ymmärrän kyllä hallitusta (eihän he ole tartuntatautiasiantuntijoita mutta neuvoaantavan tahon eli THL:n tulisi olla)

Vierailija
56228/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko Apotilla antaa teho-hoitoa?

Kyllä voi ja paljon paremmin kuin hienoissa kelomökeissä, joissa on palju, juhlivien tyttöhoitajien ja tyttölääkäreiden toimesta!

Vierailija
56229/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä uutisia reumapotilaille, joilla tosilitsumabi käytössä.

Suomalaisen lääkkeen toivotaan estävän koronakuolemia merkittävästi – Ensin sen pitää kuitenkin läpäistä Yhdysvaltain lääkeviranomaisten testit

Fimean mukaan satojen eri lääkkeiden vaikutusta koronapotilaisiin testataan.

Lääkeyhtiön kehittämä Traumakine-lääke herättää nyt runsaasti kiinnostusta. Traumakinen uskotaan tarjoavan apua koronaviruksen aiheuttamaan keuhkotautiin ja vähentämään viruksen aiheuttamia kuolemia.

Aiemmissa, pienemmän käyttäjämäärän tutkimuksissa, Traumakine oli parantanut jopa 80% äkilliseen hengitysvajausoireyhtymään ARDS:ään sairastuneista potilaista.

Siinä potilas menehtyy, koska elimistö ei saa tarpeeksi happea. Tämä sama kuolinsyy on ollut myös monella koronavirukseen kuolleella.

Faasi 3 -tutkimuksessa ei kuitenkaan huomattu eroa Traumakinen ja lumelääkettä saaneiden potilaiden välillä.

Faron ihmetteli tutkimustulosta ja alkoi lääketestaussääntöjen vastaisesti käydä tutkimusdataa läpi uudelleen.

Paljastui, että tutkimukseen osallistuneet potilaat olivat saaneet kortikosteroideja, mikä Faronin mukaan esti heidän lääkkeensä vaikutuksen.

Mikäli Traumakinen todistetaan parantavan koronapotilaita ja se saadaan myyntiin, on potentiaali valtava. Eikä se rajoitu vain koronan hoitoon.

– Influenssakausia on erilaisia, on Mersiä ja Sarsia, ja nyt on koronaa. Näille kaikille on hyvin tyypillistä se, että ne aiheuttavat potilaassa keuhko-ongelman jossain vaiheessa, Jalkanen sanoo Ylen haastattelussa.

Traumakine voi myös lyhentää koronapotilaiden tehohoitoaikaa ja vapauttaa näin resursseja muiden potilaiden käyttöön.

Tutkimukset tehdään kuitenkin huolella ja ajan kanssa. Jalkasen mukaan menee ainakin pari kolme vuotta ennen kuin tutkimukset voivat alkaa, ja vasta sen jälkeen lääke voitaisiin saada markkinoille. Ja siis nimenomaan Yhdysvaltain markkinoille.

– Aineisto tehdään niin laajaksi, että se on käyttökelpoinen myyntilupahakemuksiin myös muilla alueilla, Jalkanen vakuuttaa.

Suomen markkinoille poikkeusluvalla?

Entä jos THL:n ennusteet toteutuvat ja Suomessa tuhannet ihmiset saattavat kuolla koronavirukseen? Voisiko Traumakinea ottaa käyttöön nopealla aikataululla?

Teoriassa kyllä. Jalkasen mukaan näin on toimittu ennenkin yhteistyössä paikallisten terveysviranomaisten kanssa.

– Siihen on rakenteet ja valmiudet olemassa, jos tarve syntyy.

Traumakinea löytyy Jalkasen mukaan varastoista tarpeeksi.

Testaamattoman lääkkeen käyttöön sisältyy kuitenkin runsaasti riskejä. Ei esimerkiksi tiedetä, ovatko ne tehokkaita, eikä sitä, millaisia haittavaikutuksia niillä on.

Traumakinen nopeutettuun käyttöönottoon tarvitaan Suomen lääkeviranomaisen Fimean lupa. Mitä siellä ajatellaan turkulaisesta ihmelääkkeestä?

– Vaikeaa sanoa, voisiko siitä olla apua koronan hoidossa. Aikaisemmassa vaiheessa oli lupaavia tuloksia, mutta laajemmassa tutkimuksessa ei tullut tehoa, Fimean yksikönpäällikkö Jukka Sallinen sanoo.

Sallinen toivookin, että jatkotutkimuksissa saataisiin parempia tuloksia.

Fimean Sallisen mukaan suurin potentiaali akuuttiin koronakriisiin on jo olemassa olevilla, muihin sairauksiin kehitetyillä lääkkeillä.

– Tutkimuksia on menossa varmasti satoja. Niissä on hyvin laaja kirjo erilaisia lääkkeitä, voi olla, että piankin löytyy jotain toimivaa, hän kertoo Ylelle.

Lupaavia tuloksia on saatu muun muassa malarian hoitoon käytetyn hydroksiklorokiinin sekä reumalääkkeiden vaikuttavan aineen tosilitsumabin toimivuudesta koronapotilaisiin.

Hydroksiklorokiinin kaksi suurinta valmistajaa ovat ranskalainen Sanofi ja Espoossa toimiva, lääkeyhtiö Orionin omistama, suomalainen Fermion Oy.

https://yle.fi/uutiset/3-11269601

Tästä suomalaisesta traumakinesta tulee mieleen useampikin suomalainen tv-sarja jossa keksitään jokin ihmelääke, kerätään rahaa valtavat määrät, mutta itse lääke paljastuu toimimattomaksi lopulta. Niinhän tässä nyt näyttää käyneen, mutta koittavat vielä uudestaan sivuovesta saada tuotteen ulos ja lypsää ne miljoonat keinolla tai toisella. 

Nyt pitäisi välittömästi testata niin, että kortisoni pääse sotkemaan tuloksia. Todennäköisesti toimiva ja huippuhyvä lääke. Nyt suomalaisviranomaiset valot päälle ja hösseliksi!

Vierailija
56230/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä iltapäivälehdistä löydy mitään hallituksen toimia arvostelevaa juttua tähän?

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/6917bb09-c944-4727-bb51-ddb8553d…

Nyt alkavat asiantuntijatahojen ulostulot.

Miksi näin myöhään? No, hyvä, että edes nyt eikä sitten kun tilanne ohi.

Vierailija
56231/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se saatanan artikkeli viipyy!?

Vierailija
56232/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä nuo Hesarin koronaseuranan 73 ”ei julkistettua” tartuntaa on? Miksi THL ei laita vauhtia, että koronatartunnat näkyvät selkeästi sairaanhoitopiireittäin? Vai yrittääkö THL pimittää tietoa, jotta ihmiset kävisivät hakemassa tartunnan laumasuojaa varten?

Vierailija
56233/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää äkkiä hamstraamassa suojavarusteita niin joutuvat pesemään hengityssuojia niin kuin Purea sanoi!

Hamstraamaan mistä? Ei niitä enää mistään saa. Kaikki järkevät hankkivat omaan käyttöön tarvittavan määrän jo ajat sitten. Turha terveydenhuollon itkeä, jos eivät osanneet toimia silloin, kun oli aika.

Vierailija
56234/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä suojavarusteita myytiin kaikille viime aikoina apteekkeissa. Ostin 20 leikkausmaskia. Juuri sunkaltaisten takia pelkään laittaa leikkausmaskin - olen riskiryhmässä.

Vierailija
56235/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/6917bb09-c944-4727-bb51-ddb8553d…

Nyt alkavat asiantuntijatahojen ulostulot.

Miksi näin myöhään? No, hyvä, että edes nyt eikä sitten kun tilanne ohi.

Olisko Lasse Lehtonen voinut omassa roolissaan HUSin organisaatiossa vaikuttaa siihen, että varustautumista olisi pitkäjänteisesti pidetty riittävällä tasolla?

Vierailija
56236/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampiot dokaa edelleen karaokebaareissa, monet heistä työttömiä luusereita, herätkää nyt päättäjät! Baarit ja ravintolat kiinni, moneksi kuukaudeksi, sillä. tämä kriisi tulee kestämään useita kuukausia..

Vierailija
56237/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä suojavälineitä pitänyt olla tarpeeksi. Ainakin vakuutettiin että varautuneita ollaan. Joka päivä vakuutettiin varautumista. Välineitä on riittävästi.

Ja nyt loppu. Kun kuolleita 1.

Viikko sitten vaavipalstalla kylläkin laskettiin, että alkumetreillä loppuu välineistö. Ja niin kävi.

Järkyttävää että hoitajat joutuvat työskentelemään suojaamattomina. Ja näiden lapset koulussa terveiden lasten kanssa. Suojavälineistöä ei saa enää mistään, virus leviää ilmassa, hoitajat karanteenissa, immuniteettia ei kehity. Skimbaajat linkoavat koronaa ympäri ämpäri, uhmakkaat papparaiset vaeltavat toreilla.

Mutta hei, ei paniikkia, pysytään edelleen viileän rauhallisina 🙄

Vierailija
56238/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa löydy osaamista/tehtaita suojainten tekoon? Sjoella Ilkkapohjalaisessa sairaanhoitopiiri pyytää yrityksiä ilmoittamaan, jos niiltä löytyy fp3 ja 2 - tason suojaimia. No Motonetissä oli vielä fp2 - tasoa. Tosi huonolta vaikuttaa tuo tilanne.

Vierailija
56239/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä huolehdi turhia. Kohta tulee muutama narratiiviin sopiva juttu.

Ilta-perssuolinkaisen toimituksessa painetaan pitkää päivää. :D

Kansanrintamahallituksesta kansanmurhahallitukseksi. Arvopohja!

Vierailija
56240/176779 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kriittiset tavarat ja esim. lääkintälaitteiden huoltomiehet eivät pääse maahan, mutta epidemia-alueilta lennätetään satoja suomalaisia kotiin ilman karanteenia."

HUS:n diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen

www.is.fi/kotimaa/art-2000006448583.html

Eikö rahtiliikenteen jatkumista rajojen yli korostettu? Miksi nämä lääkintätarvikkeet jätettäisiin kuormasta kun tänne muutakin tuodaan? Ja huoltoporukalle luulisi jonkinlaisen porsaanreiän löytyvän, asianmukaisella coronatestauksella vahvistettuna, että voisivat tarpeen tullen kutsuttuina ylittää rajan?

Ketju on lukittu.