Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Hus kumosi päätöksensä pitää työntekijänsä karanteenissa ulkomaanmatkan jälkeen – oireettomat suoraan töihin
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on kumonnut aiemman linjauksensa koskien ulkomailta palanneiden työntekijöiden karanteenia. Uudessa linjauksessa oireettomat työntekijät voivat palata suoraan takaisin töihin. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hus-kumosi-paatoksensa-pitaa-tyonte…
Lieneekö syynä työntekijöiden vähyys? On ammatteja, joihin ei ole ihmisiä varalla odottamassa missään.
Mullakin on olo että tämä on painajainen josta haluan jo herätä. Suomen osalta tulee jatkuvasti huonoja päätöksiä ja huonoja uutisia, puolivillaista toimintaa, toiveajattelua, totuuden vääristämistä, resurssien riittämättömyyttä, mutuilua, vähättelyä, toimimattomuutta ja suoranaista vaarantamista. Halu ja resurssit loppuivat ennen kuin alkoivatkaan. Olemme omillamme kaikki.
Hei ihmiset, naureskelijoista hysteerikoihin. Olen koulutukseltani biokemisti FM ja ajattelin jakaa vähän osaamistani sen suhteen, miten tieteellinen tutkimus toimii ja miten tutkimustuloksiin pitäisi suhtautua. Huhut vellovat villeinä tällä hetkellä, joten tässä teille infoa tietojen luotettavuuden arvioimiseen:
-Se että jostain asiasta on julkaistu tieteellinen artikkeli, ei tarkoita että se olisi lopullinen totuus asiasta tai käytännössä merkityksellinen ilmiö. Artikkelin läpi saaminen tieteelliseen julkaisuun ei ole kovin vaikeaa ja huonoja artikkeleja julkaistaan paljon.
-Yksi iso tekijä luotettavuuden arvioinnissa, silloin kun on kyseessä tutkimus jossa tutkitaan ihmisiä, on otoskoko. Jos otos on pieni, niin sattuma vaikuttaa siihen paljon eikä tuloksista välttämättä voi päätellä yhtään mitään. Esimerkkinä koronan aiheuttamien keuhkovaurioiden tutkiminen 12 henkilöllä. Se on todella pieni otos eikä näin ollen voi tietää, onko ilmiö oikeasti ollenkaan yleinen.
-Toinen tärkeä tekijä on toistettavuus. Saavatko muut tutkijat vastaavissa kokeissa samanlaisia tuloksia? Jos eivät, on luotettavuus ja ainakin merkityksellisyys varsin kyseenalainen. Esimerkkinä yksi havaittu koronaviruspositiivinen koira - yhtäkään muuta tapausta ei ole onnistuttu löytämään. Tällöin herää epäilys mittausvirheestä tms.
-Pitää myös hahmottaa, että tieteen kielessä puhutaan paljon epävarmoista asioista. Asiat ovat mahdollisia, niitä saattaa tapahtua, löytö voi viitata asioihin x, y, z tms. Toimittajat vetävät tässä monesti mutkat suoriksi ja uutisoivat spekulaatioitakin varmoina asioina. Kuitenkaan jos jokin asia on mahdollinen, se ei välttämättä silti ole kovin todennäköinen tai sitä ei ylipäätään tapahdu. Esimerkkinä koronaviruksen leviäminen pintojen välityksellä, joka vaikuttaa mahdolliselta sen perusteella mitä näistä viruksista tiedetään, mutta yhtäkään tällaista tapausta ei ole varmuudella löydetty.
Eli en suosittele ottamaan yksittäisiä tutkimustuloksia kritiikittömän painavaksi. Toki yhdessä tutkimuksessa esitetty yksittäinen havainto voi myöhemmin osoittautua todella tärkeäksi, mutta useimmiten ei. Mielestäni tässä tilanteessa kannattaisi satsata toimimaan sen tiedon mukaan, joka on kaikkein vakuuttavinta. Koronavirus tarttuu oireisilta henkilöiltä pisaratartuntana, ja joissain tapauksissa muullakin tavalla, mutta tämä on se yleisin tapa. Joten pidän erityisen tärkeänä tämän kannalta sitä, että lievästikin oireilevat ihmiset pysyvät kotona. Se on se ykkösjuttu! Samoin lähikontaktien välttäminen, koska niissä tauti tarttuu myös lieväoireisilta ihmisiltä (etkä voi ulospäin tietää kenellä on esim. lievää lämpöä ja hiukan kipeä olo). Näihin pääenergia, ei hypoteettisempien tartuntareittien välttelyyn. Et pysty kuitenkaan täysin välttämään kaikkea mistä teoriassa voisi taudin saada, joten keskity todennäköisimpiin asioihin.
Olen yrittänyt kiertää netissä kyseenalaistamassa epäluotettavaa tietoa, mutta oma mielenterveys ei enää mahdollista jatkuvaa keskustelupalstoilla roikkumista. Siksi tällainen kertapläjäys kaikelle kansalle. Olkaa lähdekriittisiä, katsokaa kuka kirjoittaa ja millä pätevyydellä, katsokaa otoskokoa ja toistettavuutta, älkää käyttäkö kohtuuttomasti energiaa epätodennäköisten asioiden kimpussa nysväämiseen. Sairastakaa kotona. Kaikki joilla on asiantuntemusta tutkimuksen teon periaatteista, levittäkää tietoa niin paljon kuin jaksatte. Me selvitään tästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut ketjussa mukana alusta asti. Lapset oli vielä eilen koulussa, maanantaina eivät enää mene. Eilen haettiin vielä illalla ruokaa.
Mulla oli eilen illalla olo että varmaan jo myöhäistä eristäytyä, kuitenkin viimeistään eilen napattiin se virus jostain. Mutta nyt tuntuu taas että ehkä me sittenkin ehdittiin. Täällä Seinäjoella ei ainakaan todettuja tartuntoja ole montaa, toki varmaan paljon niitä joita ei olla testattu. Ei ole paljoa tullut yskiviä ihmisiä vastaan ja ollan oltu varovaisia jo aiemminkin liikkumisen kanssa.
Että vielä on ehkä toivoa eikä ole myöhäistä eristäytyä kotiin ja laittaa käsiä ristiin että tästä selvitään.
Olet Seinäjoella, ja noin paniikissa? Olen Helsingissä, mutta en ole eristäytynyt kotiini. Minulla on vaihtoehtoina joko mennä töihin tai irtisanoutua, koska työtäni ei voi tehdä etänä. No valitettavasti irtisanoutuminen ei ole mahdollista ja töihin on mentävä. Kaupassa käyn normaali hygieniaa noudattaen, pesen käsiäni ja kotona ovenkahvoja useasti, mutta edelleen pidän epätodennäköisenä että olen virusta saanut. Tosin sitähän ei tiedä, kun ei minua testiin kuitenkaan otettaisi. Kotiin jään, jos tulee pieniäkin yskän oireita.
On se aika karmivaa jatkuvasti odottaa, että alkaako oireet. Milloin ja millaisina ja meneekö henki ahtaalle. Käykö sama molemmille vanhemmille samaan aikaan. Jos se tapahtuu niin minne lapset. Välillä tuntuu, että ei jaksa tätä asiaa enää yhtään. Ja sekin vielä, että jos oireet alkaa niin onko koronainfektio vai joku ihan vaaraton. Sitä saa jännittää ties kuin monta kertaa, kun testiä ei tehdä.
Edelleenkin, kun meillä ei luultavasti päästetä Italiaa tapahtumaan, niin jos saisittekin tartunnan, niin nuorille ei todennäköisyyksien mukaan sairaus tule pahana, eikä varsinkaan lapsille. Nuoria ovat tässä tapauksessa alle 50-vuotiaat. Rauhoitu ja nauti perheestäsi.
Kerro toki, mitä täällä on mielestäsi tehty, ettei kävisi kuin Italiassa?
Koska italaiset tykkää kosketella toisiaan ja ovat läheisiä. Täällä jo pelkästään bussiasemassa huomaa meidän pyhän oman reviirin. Siellä on tiheästi asuttua aluetta, joka myös selittää paljon.
Kovin heppoista optimismia. Entäpä jos korona onkin niin helposti tarttuva (kuten vahvasti vaikuttaisi olevan), että vähempikin kontakti riittää kuin italialaisten koskettelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallatteko nyt tilata pizzaa? Tekisi mieli, mutta epäröin onko siellä hygienia nyt sillä tasolla kuin pitäisi.
Ajatelin samaa. Mietin, että mitä jos sen pitsan antaisi jäähtyä ja kuumentaisi sitten uudestaan uunissa? Ehkä vähän hölmöä, mutta varmaan tappaisi mahdolliset pöpöt.
Uskoisin, että ainakin Kotipizzoissa olisi hygienia kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallatteko nyt tilata pizzaa? Tekisi mieli, mutta epäröin onko siellä hygienia nyt sillä tasolla kuin pitäisi.
Eikös pizza mene kuumaan uuniin, jossa viruksetkin kuolevat?
Entä sen uunin jälkeen? Kyllä se pitsa sieltä uunista pois otetaan, pakataan ja kuljetetaan. Monta mahdollisuutta kontaminoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme noudata WHO:n ohjeistusta???
Hyssyttelijät lakkasivat kuuntelemasta WHO:ta kun WHO lakkasi hyssyttelemästä.
WHO:ta haukuttiin ensimmäiset 500 sivua tässä ketjussa. Yhtäkkiä siitä tulikin pelonlietsojien suosikki :D
Ei haukuttu.
WHO lla oli vaikeuksia päästä Wuhaniin alunperin. WHO varoitti viruksista kansainvälisesti ensi kerran tammikuun lopussa. Ja jo helmikuun alussa kuultiin ensimmäiset ”käyttäkää tämä aika valmistautumiseen” kommentit viruksesta .
Ketjussa on luotettu WHOn asiantuntijuuteen koko ajan joskin odotettu rajumpia toimia alussa.
-ketjukonkari
Kyllä haukuttiin. Olin itsekin mukana. WHO:n väitettiin olevan Kiinan sätkynukke, joka ajattelee vain taloutta. Linkiteltiin vain jotain epämääräisiä dailybeast-sivustoja, joista kuulemma löytyi totuus, kun WHO ja THL valehtelivat tämän palstan tietäjien mukaan.
Mutta onnea nyt takinkäännöstänne, jos WHO onkin se totuuden lähde.
No tässä ketjussa on nyt sitten varmaan ollut molempia kokoajan. Itse olen kokoajan luottanut WHO:hon.
Kirjoitin alkupuolella WHO-kriittisiä juttuja, ja uskon edelleen, että heillä oli paineita käsitellä Kiinaa silkkihansikkain ja olla kyseenalaistamatta sikäläisiä lukuja.
Se ei kuitenkaan tee mahdottomaksi sitä, että heillä on Euroopan osalta nyt realistinen arvio tilanteesta, etenkin kun on ehditty nähdä, mitkä toimet ovat muualla tehonneet, eikä tarvitse enää arvailla.Niin. Vain tyhmät ja kuolleet eivät muuta mielipiteitään.
Itsekin vielä eilen olin sitä mieltä, että terveet lapset voivat hyvin jatkaa koulussa. Mutta kun luin miten suuri määrä mahdollisesti täysin oireettomia voi levittää tautia, niin muutin mieleni. Luulen kyllä, että ensi viikolla koulut suljetaan joka tapauksessa.
Ruotsissa kansa alkaa kapinoimaan ja vaatii valiton epidemiologia eroamaan. Hänkään ei ole ehtinyt lukea uutisia muutamaan viikkoon. Ihminen herkästi jumittuu johonkin ajatukseen, joka on sinänsä totta, mutta jonka merkitys on isossa kuvassa ihan jonnin joutava ja voi aiheuttaa tässä nimenomaisessa taudissa suuren määrään turhaan kuolleita.
Eikös vasta eilen vai jopa tänään uutisoitu is tai il, että oireeton kantaja ei tartuta? Nyt en äkkiseltään pääse kaivamaan lähdettä, mutta mietin sitä jo aamulla, että oliko tämä vain Suomen omaa keksintöä vai oliko muka WHO:n antama tieto.. Suomi pimittää ihan käsittämättömästi tietoa kansalaisilta yrittäen kaunistaa tilastoja ja mutuilee omiaan kuin P Korea!
Mitä tietoa Suomi nyt pimittää kansalaisilta? Kerro nyt, kun selvästi tiedät enemmän.
Näin STM eilisessä uutisessa:
Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas) perustelee Suomen vapaaehtoisuuteen pohjautuvia karanteenitoimia muun muassa nykyisen tartuntatautilain karanteenikäytäntöjen hankaluudella, sekä sillä että oireettomat koronaviruksen kantajat eivät tartuta tautia muihin.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/3eb93d6c-08ed-4ad5-a52b-5555cc37…
Niinpä ja siksi hallitus olisi voinut määrätä poikkeuslain jolloin tuolta byrokratialta olisi vältytty eikä olisi tarvinnut nostaa käsiä pystyyn.
"Suhteellisen hyvässä kunnossa olevat ja virustaan tietämättään kantavat potilaat, jotka eivät osaa epäillä tautia, saattavat tartuttaa muita. Tilannetta mutkistaa myös se, että koronavirus voi säilyä pinnoilla tutkimusten mukaan useita tunteja." https://yle.fi/uutiset/3-11229535
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla näemme paremmin koko kuvan, eli mihin kaikkeen tämä vaikuttaa....voin sanoa: kaikkeen ja kaikkiin. Tampereen yöelämässä oli eilen lauantaina todella hiljaista, ravintoloiden työntekijöiden ensi viikon työvuoroja on jo nyt supistettu. Omassa työpaikassa alkaa yt:t ensi viikolla, ja parin kuukauden lomautus on todennäköinen, ja se vaikuttaa tietenkin myös kaikkeen. Ei käydä meidän perheessä ravintoloissa syömässä, ei matkusteta, ei siis lomautuksen jälkeenkään, ei moneen kuukauteen..
Sama tilanne. Yt:t alkaa minunkin työpaikassa ensi viikolla. Lomautuksen pituudesta ei ole tietoa. Mutta se tiedän, että meidän lapsiperheemme talous menee aivan kuralle. Ei osteta mitään muuta kun ruokaa, ja makseta lainat ja laskut..siihen rahat just just riittävät, mutta ei kyllä mihinkään muuhun. Kesän perheen ulkomaanmatkamme jo peruimme..on se aika Viirus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut ketjussa mukana alusta asti. Lapset oli vielä eilen koulussa, maanantaina eivät enää mene. Eilen haettiin vielä illalla ruokaa.
Mulla oli eilen illalla olo että varmaan jo myöhäistä eristäytyä, kuitenkin viimeistään eilen napattiin se virus jostain. Mutta nyt tuntuu taas että ehkä me sittenkin ehdittiin. Täällä Seinäjoella ei ainakaan todettuja tartuntoja ole montaa, toki varmaan paljon niitä joita ei olla testattu. Ei ole paljoa tullut yskiviä ihmisiä vastaan ja ollan oltu varovaisia jo aiemminkin liikkumisen kanssa.
Että vielä on ehkä toivoa eikä ole myöhäistä eristäytyä kotiin ja laittaa käsiä ristiin että tästä selvitään.
Olet Seinäjoella, ja noin paniikissa? Olen Helsingissä, mutta en ole eristäytynyt kotiini. Minulla on vaihtoehtoina joko mennä töihin tai irtisanoutua, koska työtäni ei voi tehdä etänä. No valitettavasti irtisanoutuminen ei ole mahdollista ja töihin on mentävä. Kaupassa käyn normaali hygieniaa noudattaen, pesen käsiäni ja kotona ovenkahvoja useasti, mutta edelleen pidän epätodennäköisenä että olen virusta saanut. Tosin sitähän ei tiedä, kun ei minua testiin kuitenkaan otettaisi. Kotiin jään, jos tulee pieniäkin yskän oireita.
On se aika karmivaa jatkuvasti odottaa, että alkaako oireet. Milloin ja millaisina ja meneekö henki ahtaalle. Käykö sama molemmille vanhemmille samaan aikaan. Jos se tapahtuu niin minne lapset. Välillä tuntuu, että ei jaksa tätä asiaa enää yhtään. Ja sekin vielä, että jos oireet alkaa niin onko koronainfektio vai joku ihan vaaraton. Sitä saa jännittää ties kuin monta kertaa, kun testiä ei tehdä.
Edelleenkin, kun meillä ei luultavasti päästetä Italiaa tapahtumaan, niin jos saisittekin tartunnan, niin nuorille ei todennäköisyyksien mukaan sairaus tule pahana, eikä varsinkaan lapsille. Nuoria ovat tässä tapauksessa alle 50-vuotiaat. Rauhoitu ja nauti perheestäsi.
Koska italaiset tykkää kosketella toisiaan ja ovat läheisiä. Täällä jo pelkästään bussiasemassa huomaa meidän pyhän oman reviirin. Siellä on tiheästi asuttua aluetta, joka myös selittää paljon.
Mutta kassajonossa moni tunkee hönkimään ihan niskaan, kun olevinaan niin kiire.
Käänny ympäri ja yskäise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkö oli vastauksesi? Et siis osannut mainita yhtäkään asiaa, jota tässä maassa olisi päättävien elimien toimesta tehty, jottei leviämistä pääsisi tapahtumaan. Luuletko tosiaan, että tämä "suomalainen mentaliteetti" riittää pitämään tartuntataudin aisoissa? Jepjep..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on tosiaan parempi, että ei oteta valmiuslaki käyttöön. Sitten valta on tällä saamattomalla viisikolla ja enää kukaan ei voi sulkea rajoja ja kouluja. Auta halla-Aho??? Olit sittenkin oikeassa!
Pääministeri valmistelee jo poikkeuslakia, että se on nopea ottaa käyttöön tarvittaessa. Katsokaa ulkomaan uutiskanavia. En elämän kuuna päivänä olisi uskonut, että tähänkin vielä joudutaan. Suurten metropolien kadut autioina.
Poikkeuslaki on kyllä jo valmiina, ei sitä tarvitse kenenkään enää valmistella. Sen kun ottaa käyttöön vaan. Sanna on kova soittamaan suutaan mutta tekijäksi hänestä ei ole. Muut maat toimii eikä ihmettele, mutta Suomen Sanna vaan odottaa ja odottaa. Mitä hän odottaa, lupaa esimieheltään? Pelkkä keulakuva kun on.
Vierailija kirjoitti:
HiljainenHiihtäjä kirjoitti:
Joitakin laskelmia kirjoitti:
Tämä on hyvin maltillinen laskelma, todellisuus lienee julmempi. Tartuntojen määrää voi olla vaikea todeta, jos kerran ei testata. Saksassa oli paljon tartuntoja, ennen kuin tuli ensimmäisiä kuolleita, siksi laskelmani Suomen kuolleiden osalta voi olla viikon tai kaksi etuajassa.
Suomessa 14.03.2020 tartuntoja n. 225 ja Italiassa n. 21157. Kuolleita Suomessa 0 ja Italiassa 1441
Suomessa 20.03.2020 tartuntoja n. 1000 ja Italiassa n. 100000. Kuolleita Suomessa 68 ja Italiassa 6810
Suomessa 31.03.2020 tartuntoja n. 19000 ja Italiassa n. 1830168. Kuolleita Suomessa 1294 ja Italiassa 124652Metsään menee. Ruotsissa yli 500 tartuntaa, kuolleita 2. Eli 1000 tartuntaa ja 4 kuollutta ajateltuna. Aika kaukana sun 68 kpl...
Pitää ymmärtää myös, että nyt alkuvaiheessa olevat ei vielä tarvitse sairaalahoitoa ja toistaiseksi hoitopaikat riittää.
Kannattaa siis sairastua epidemian alku tai loppuvaiheessa, jolloin kapasiteettia hoitaa. Tai mieluiten ei lainkaan.
Seurataan vaan mitä Ruotsissa tapahtuu niin kenenkään meidän ei tarvitse arvailla, sieltä tulee fakta statistiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on olo että tämä on painajainen josta haluan jo herätä. Suomen osalta tulee jatkuvasti huonoja päätöksiä ja huonoja uutisia, puolivillaista toimintaa, toiveajattelua, totuuden vääristämistä, resurssien riittämättömyyttä, mutuilua, vähättelyä, toimimattomuutta ja suoranaista vaarantamista. Halu ja resurssit loppuivat ennen kuin alkoivatkaan. Olemme omillamme kaikki.
Koronapandemia on todellakin silmät avaava ja samalla karmea herätys siitä, mihin tämä maa pystyy kriisitilanteessa. Ei yhtään v***n mihinkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tämä jatkuu? Olen syönyt hernekeittoa päivittäin jo muutaman kuukauden. Alkaa maistua elämä kovin puiselle.
Sulla ei oo pakastetta tai jääkaappia että olisit voinut muutakin hankkia varastoon?
Luin aiemmin täältä, että hernekeitto olisi se suositeltu ruoka tähän corona hätään. Niin en ole ostanut muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No veikkaan, että poikkeuslaki otetaan käyttöön maanantain ja tiistain välisenä yönä.
Vierailija kirjoitti:
Lietsotaan tällaista ajattelua niin konkursseja tulee liukuhihnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelin samaa. Mietin, että mitä jos sen pitsan antaisi jäähtyä ja kuumentaisi sitten uudestaan uunissa? Ehkä vähän hölmöä, mutta varmaan tappaisi mahdolliset pöpöt.
Mikä idea jäähdyttää ensin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hus kumosi päätöksensä pitää työntekijänsä karanteenissa ulkomaanmatkan jälkeen – oireettomat suoraan töihin
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on kumonnut aiemman linjauksensa koskien ulkomailta palanneiden työntekijöiden karanteenia. Uudessa linjauksessa oireettomat työntekijät voivat palata suoraan takaisin töihin. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hus-kumosi-paatoksensa-pitaa-tyonte…
Eli henkilökunnalla todettujen tapausten/altistumisten määrä kaatoi HUSin jo ennen kuin epidemia ehti edes kunnolla alkaa. Niin sitä pitää...
Toivottavasti terveydenhuollon resurssipulasta valittavat eivät ole samoja ihmisiä, jotka valittavat muuten julkisen sektorin kalleudesta hyödyttömyydestä.
HELP! Pastan stalkkerit! Tarvitsen apua! Kianoush Jahanpour, Health Ministry spokesman Iranista on Twitterissä. Siellä jossain pitäisi olla sen Tweeteissä ikäjakauma kuolemista, joka näyttäisi olevan toisenlainen kuin länsimaissa. En löydä tiliä?
entekhab.ir/002FRe