Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
48081/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruksella on aloite ja hallitus seuraa perässä.

Virus toteuttaa omaa logiikkaansa säilyä ja levittäytyä.

Saanut hyvin sitä toteutettua.

Karun maan tappaja saapunut sivilisaation pariin.

Erään mahdin makaaperien tapojen kautta.

Sivilisaation parviälyä koetellaan.

Etelä-Korea, Taiwan ja Singapore toistaiseksi parviälykkäimpiä.

Vierailija
48082/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi emme noudata WHO:n ohjeistusta???

Hyssyttelijät lakkasivat kuuntelemasta WHO:ta kun WHO lakkasi hyssyttelemästä.

WHO:ta haukuttiin ensimmäiset 500 sivua tässä ketjussa. Yhtäkkiä siitä tulikin pelonlietsojien suosikki :D

Ei haukuttu.

WHO lla oli vaikeuksia päästä Wuhaniin alunperin. WHO varoitti viruksista kansainvälisesti ensi kerran tammikuun lopussa. Ja jo helmikuun alussa kuultiin ensimmäiset ”käyttäkää tämä aika valmistautumiseen” kommentit viruksesta .

Ketjussa on luotettu WHOn asiantuntijuuteen koko ajan joskin odotettu rajumpia toimia alussa.

-ketjukonkari

Kyllä haukuttiin. Olin itsekin mukana. WHO:n väitettiin olevan Kiinan sätkynukke, joka ajattelee vain taloutta. Linkiteltiin vain jotain epämääräisiä dailybeast-sivustoja, joista kuulemma löytyi totuus, kun WHO ja THL valehtelivat tämän palstan tietäjien mukaan.

Mutta onnea nyt takinkäännöstänne, jos WHO onkin se totuuden lähde.

No tässä ketjussa on nyt sitten varmaan ollut molempia kokoajan. Itse olen kokoajan luottanut WHO:hon.

Kirjoitin alkupuolella WHO-kriittisiä juttuja, ja uskon edelleen, että heillä oli paineita käsitellä Kiinaa silkkihansikkain ja olla kyseenalaistamatta sikäläisiä lukuja.

Se ei kuitenkaan tee mahdottomaksi sitä, että heillä on Euroopan osalta nyt realistinen arvio tilanteesta, etenkin kun on ehditty nähdä, mitkä toimet ovat muualla tehonneet, eikä tarvitse enää arvailla.

Niin. Vain tyhmät ja kuolleet eivät muuta mielipiteitään.

Itsekin vielä eilen olin sitä mieltä, että terveet lapset voivat hyvin jatkaa koulussa. Mutta kun luin miten suuri määrä mahdollisesti täysin oireettomia voi levittää tautia, niin muutin mieleni. Luulen kyllä, että ensi viikolla koulut suljetaan joka tapauksessa.

Ruotsissa kansa alkaa kapinoimaan ja vaatii valiton epidemiologia eroamaan. Hänkään ei ole ehtinyt lukea uutisia muutamaan viikkoon. Ihminen herkästi jumittuu johonkin ajatukseen, joka on sinänsä totta, mutta jonka merkitys on isossa kuvassa ihan jonnin joutava ja voi aiheuttaa tässä nimenomaisessa taudissa suuren määrään turhaan kuolleita.

Eikös vasta eilen vai jopa tänään uutisoitu is tai il, että oireeton kantaja ei tartuta? Nyt en äkkiseltään pääse kaivamaan lähdettä, mutta mietin sitä jo aamulla, että oliko tämä vain Suomen omaa keksintöä vai oliko muka WHO:n antama tieto.. Suomi pimittää ihan käsittämättömästi tietoa kansalaisilta yrittäen kaunistaa tilastoja ja mutuilee omiaan kuin P Korea!

Lopeta nyt jo toi hölmöily. Sulla alkaa kasetti levitä nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
48083/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48084/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muuten käy opiskelijoille kesäaikana? Kelahan lätkii kylmästi tuet poikki, eikä ole vielä tietoa pystyykö edes murto-osa tyskentelemään kesällä tämän koronahärdellin takia.

Muuttavat vanhemmilleen tai joutuvat kodittomiksi. Enemmän olisin huolissani yksityishenkilöistä, jotka opiskelijoille vuokraavat. Ehdottaisin että peritte vuokraa etukäteen, koska voi olla ettei muutaman kuukauden sisään vuokralaisilla ole varaa maksaa vuokraa.

Miksi olet huolissasi yksityishenkilöstä, joka vuokraa? Hän on kaiken järjen mukaan varakas, jolla on sijoitusasunto. Myyköön asuntonsa pois ensimmäisenä.

Kuka näillä markkinoilla ostaa pientä yksiötä, kun kohta kenelläkään ei ole varaa mihinkään? Miksi se opiskelija ei voi muuttaa vanhemmilleen? Itse en ainakaan yhtään vapaamatkustajaa asunnossani siedä. Vuokra maksetaan tai sitten ulos. Minä suojaan toimillani oman perheeni elannon, en ole velvollinen miettimään mitä se Pirkka-Liisa 25v elämäntapaopiskelija tekee kun rahat loppuu.

Mulla ei ole vanhempia, jos mun vuokranantaja alkaisi tälläisessä muutenkin kurjassa tilanteessa vaatimaan usean kuukauden vuokria ennakkoon, niin voin suoraan sanoa että tapan itseni. Mulla ei ole mitään mahiksia maksaa noin isoja summia ennakkoon, itselläni lähti juuri kesätyöt alta enkä todellakaan tiedä mitä tulen tekemään.

Kuulostaa muuten karulta, mutta varmaan 70% tuntemistani opiskelijoista päätyisi samaan ratkaisuun jos tuet katkaistaan eikä ihmisille ole töitä.

No älä nyt viitsi. Minkään kämäisen vuokrakämpän vuoksi itseään kannata päiviltä päästää tuossa iässä :D

No mitä sitten ehdotat? Jos ei ole varaa maksaa vuokraa, ei ole tukiverkkoja eikä tulojakaan?

Kyllä opiskelijat saavat opintorahaa, monella ei ole mitään muita tuloja, ja elävät niukasti jossain halvemmissa asunnoissa. Opiskelija-asuntoja on runsaasti tyhjänä Helsingissä. Ei ennenkään asuttu omissa yksiöissä ja silti elettiin vaikeiden aikojen yli.  Ja opintolainaa saa vissiin edelleen. Jos suuri lama tulee, niin monet perheet ja paremminkin ansaitsevat joutuvat tinkimään nykyisestä elintasosta.

Vierailija
48085/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SAIPUTTAA kirjoitti:

Seuratkaa tästä kirjoitti:

https://korona.kans.io/ Tästä voi seurata suomen tartuntoja. Parantuneita 10

Luotettavan oloinen linkki, saattaa sisältää sellaisia viruksia, jotka ei lähde käsiä pesemällä...

Täällä oli eilenkin joku samanlainen hyvin outo niminen linkki johon kehoitettiin ihmisiä menemään ja siivoamaan tietokoneensa mahdollisien viiruksien varalta joita muka tämän ketjun uutislinkeistä olisi ihmiset altistuneet. Aika moni yläpeukutti sitä viestiä. Kävikö moni katsomassa mitä siellä oli? Tuliko tietsikka puhtaaksi?

Minä klissakin tuonne suuremmin ajattelematta. HS:n tietojen perusteella kerättyä dataa sairastuneista siellä oli, mutta en tiedä oliko muuten luotettava sivusto. :/ Pitänee ajaa virustarkistus varmuuden vuoksi...

Voit seurata maailmanlaajuista tilannetta tästä youtuben livevideolta

Vierailija
48086/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaan uskominen on nyt äärimmäisen tärkeää

Vierailija
48087/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU:n tavoite on että rajat pysyisivät auki! Näin sanottiin uutisissa. 

On nää sairaita paukapäitä. Ja Suomi tottelee. 

Tavoite on pitää rajat auki rahtiliikenteelle. Ei matkustajaliikenteelle.

Vierailija
48088/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa kuvia brittien hamstrauksesta

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8111897/Britons-form-huge-queu…

Eikä kenelläkään maskeja tai hanskoja. Nojaillaan kärriin ja sitten kädellä poskea vasten...

Vierailija
48089/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muuten käy opiskelijoille kesäaikana? Kelahan lätkii kylmästi tuet poikki, eikä ole vielä tietoa pystyykö edes murto-osa tyskentelemään kesällä tämän koronahärdellin takia.

Muuttavat vanhemmilleen tai joutuvat kodittomiksi. Enemmän olisin huolissani yksityishenkilöistä, jotka opiskelijoille vuokraavat. Ehdottaisin että peritte vuokraa etukäteen, koska voi olla ettei muutaman kuukauden sisään vuokralaisilla ole varaa maksaa vuokraa.

Miksi olet huolissasi yksityishenkilöstä, joka vuokraa? Hän on kaiken järjen mukaan varakas, jolla on sijoitusasunto. Myyköön asuntonsa pois ensimmäisenä.

Kuka näillä markkinoilla ostaa pientä yksiötä, kun kohta kenelläkään ei ole varaa mihinkään? Miksi se opiskelija ei voi muuttaa vanhemmilleen? Itse en ainakaan yhtään vapaamatkustajaa asunnossani siedä. Vuokra maksetaan tai sitten ulos. Minä suojaan toimillani oman perheeni elannon, en ole velvollinen miettimään mitä se Pirkka-Liisa 25v elämäntapaopiskelija tekee kun rahat loppuu.

Mulla ei ole vanhempia, jos mun vuokranantaja alkaisi tälläisessä muutenkin kurjassa tilanteessa vaatimaan usean kuukauden vuokria ennakkoon, niin voin suoraan sanoa että tapan itseni. Mulla ei ole mitään mahiksia maksaa noin isoja summia ennakkoon, itselläni lähti juuri kesätyöt alta enkä todellakaan tiedä mitä tulen tekemään.

Kuulostaa muuten karulta, mutta varmaan 70% tuntemistani opiskelijoista päätyisi samaan ratkaisuun jos tuet katkaistaan eikä ihmisille ole töitä.

Minä saan yhdestä yksiöstä vuokratuloja. Olen työtön ja miehenikin jäi juuri työttömäksi (työpaikka meni selvitystilaan)

Eli emme saa sossutukia kun on tuo omaisuus. Mies saa ansiosidonnista ja minä työmarkkinatukea. Ei me kaikki vuokranantajat oll rikkaita. Luulen, että harva meistä on.

Joo, ei todellakaan! Meilläkin on oma asunto, josta täytyy maksaa yhtiövastike ja lainanlyhennykset, jotka eivät kata likimainkaan asunnosta tulevia vuokratuloja. Lisäksi pitää maksaa oma vuokra. Asumme siis 2 vuotta muualla vuokralla miehen opintojen ja työn vuoksi. Palaamme "takaisin kotiin" vuoden kuluttua ja asunnossamme on vuokralainen. Jos vuokralainen ei maksa vuokraansa, meiltä menee koti, jonne meidän pitäisi palata.

Vierailija
48090/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sielon sentään osalla maskit käytössä

Vierailija
48091/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiinko Suomessa alunperin että maskeista ei ole hyötyä, jotta ihmiset eivät ostaisi niitä, koska eivät muuten riitä ammattilaisille. Olen varma että niistä on hyötyä. Aasialaiset ovat saaneet viruksen kuriin ja orjallisesti käyttävät suojia.

Vierailija
48092/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkodit suljetaan ja jompi kumpi vanhemmista jää alle kouluikäistä lasta hoitamaan kotiin, niin maksaako KELA jotain tukea näissä tilanteissa

a) on mahdollista tehdä etätöitä, mutta ei täyttä päivää jos siis hoitaa samalla lasta, niin saako KELAlta jotain tukea lapsen hoitoon

b) joutuu hoitamaan lasta kotona eikä etätyöt ole mahdollisia - maksaako kela jotain tukea

Vierailija
48093/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaksi hyvät uutiset. Helsingin terveysasemien ylilääkäri Timo Lukkarinen kertoo tänään lauantaina että ensimmäiset kahdeksan helsinkiläistä koronavirukseen sairastunutta ovat jo parantuneet. Levitä sinäkin tätä viestiä lähipiiriisi!

Olen koulutukseltani epidemiologi, työskentelen professorina Helsingin yliopiston Kansanterveystieteen osastolla. Työkaverit New Yorkissa ovat taistelleet jo kuukausia kiinalaisten kanssa taudin leviämisen etulinjassa. En ole infektioepidemiologi, mutta seuraan maailman tiedeuutisia vuoden jokaisena päivänä. Ajattelen että minun tapani auttaa on hyödyntää verkostojani maailmalla ja jäsentää joskus vaikeasti hahmottuvaa tietotulvaa ja tieteen kieltä ymmärrettävämmäksi ja keskittää tietoa yhteen paikkaan. Sitä teen työkseni muutenkin. Tässä huhuamisen sijaan järkevää tietoa.

Mitä pitäisi tehdä juuri nyt lauantaina? Olemme siirtyneet vaiheeseen, jossa sairaus leviää itsekseen: 225 tapausta Suomessa ja sairastuneita ammattilaisten keskuudessa pääsairaaloissamme. HUS ilmoitti perjantaina että kaikkia oire-epäilyjä ei enää testata, testaus keskitetään riskiryhmiin. Nyt tehtävämme on kiireesti rakentaa valmiiksi hoitopaikat, informaatioreitit ja vara- ja eristysjärjestelyt että olemme valmiita kun infektion iso aalto osuu meihin. Jotta aallosta ei tulisi hallitsemattoman iso, lisäämme etäopetusta ja otamme välimatkaa toisiimme.

Koronaviruksen tyyppioireet (varmennettujen tapausten pohjalta): kuume, kuiva yskä, väsymys - oirekuva vaihtelee paljon

https://focustaiwan.tw/society/202003025001

Nyt on kiivaasti rakenteilla maanantaina toimintansa aloittava Laakson sairaalaan avattava Helsingin kaupungin koronavirusinfektioiden keskitetty hoitopaikka. Siellä hoidettavien ylähengitystieinfektioiden oireita ovat yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut ja päänsärky. Koska tavallisen ihmisen on vaikea tietää onko oman oireilun aiheuttaja influenssa, koronavirus vai joku muu flunssatyyppisiä oireita aiheuttava virus, kaikkia hengitystieinfektioon apua tarvitsevia pyydetään hakeutumaan Laaksoon. Muilla Helsingin terveysasemilla ei hoideta ylähengitystieoirepotilaita ma 16.3. alkaen.

Korona on valtaosalle ihan kuin tavallinen flunssa. Lieväoireisena jää kotiin. Et tarvitse testiä, hoitoa etkä lääkettä. Jos sairastat nuhaa, yskää, kurkkukipua, lihassärkyä tai kuumetta, lepää ja sairasta rauhassa kotona. Pysyttele kotona, kunnes oireet loppuvat. Sairasta mielellään kotona omassa huoneessasi ja hoida oiretasi juuri siten kuin hoitaisit tavallista flunssaa. Helsingin terveysasemien ylilääkäri Timo Lukkarisen mukaan apua terveydenhuollolta tarvitsevat vain ne muutamat hyvin harvat joilla on vaikea hengittää tai yleistila laskee. Terveydenhuollon kantokyky on nyt koetuksella, auta meitä auttamaan tehokkaasti kaikkein sairaimpia.

Koronaneuvontapuhelin Helsingissä 09 310 10024

Nyt ei saa repsahtaa hygienian ja eristyksen suhteen. Koronavirus on tuoreimpien tutkimusten mukaan päiviä oireeton eli ihan terveen näköinen ihminen voi olla jo tartuttava. Keskeisiä tapoja vaikuttaa että sairastuneiden määrä vähenee - ollaan näistä tiukkoja niin sairastuneita tulee paljon vähemmän ja selviämme tästä:

Sairastuneiden eristys, arkielämän eristystoimet, tarpeettoman liikkumisen vähentäminen, koulujen ja oppilaitosten sulkeminen, tartuttavien alueiden eristäminen, ammattilaisten koulutus ja sairaaloiden valmiudesta huolehtiminen keskeistä juuri nyt, koska jos epidemia noudattaa samaa ennakoitavaa kaavaa kuin muualla, sairastuneiden määrä jatkaa kasvuaan ja meillekin tulee väistämättä myös tehohoitoa tarvitsevia ja kuolemia. Voimme yhteistoimin pitää haitat mahdollisimman vähäisinä.

https://www.facebook.com/anna.zen.3939/posts/629347851235783

Kiitos tästä! Tosi hyviä linkkejä tällä facebook-sivulla hänellä myös. Jos THL:ää ei lasketa. :)

Ole hyvä. Liian paljon väärää tietoa liikkuu palstalla ja netissä.

Väärää tietoa levittävien tarkoitus on aiheuttaa anarkiaa ja kuolemaa.

Unohtui esimerkki vääristä tiedoista. Sauna auttaa Korona virukseen. Sauna voi pahentaa tai jopa tappaa koronaan sairastuneen.

Vierailija
48094/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tältäkin olisi vältytty, samalla tavalla kuin Suomessakin sillä että olisi ennakkoon ohjeistettu kansaa hankkimaan kotivara. Sen sijaan Sanna Marinhan nauroi ylimielisesti koko aiheelle. Hienosti pompsahtaa varmaan luvut viikon parin päästä, aivan kuten meilläkin. Virus on levinnyt aivan valtavasti ihmisten hikisenä tungoksessa hamstratessa ympäri Eurooppaa.

Eipä ne luvut pompsahda koska ei testata. Kätevää?

Vierailija
48095/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan yhdestä yksiöstä vuokratuloja. Olen työtön ja miehenikin jäi juuri työttömäksi (työpaikka meni selvitystilaan)

Eli emme saa sossutukia kun on tuo omaisuus. Mies saa ansiosidonnista ja minä työmarkkinatukea. Ei me kaikki vuokranantajat oll rikkaita. Luulen, että harva meistä on.

Ymmärrän. Mutta kaikista siisteintä on se, että minä päätän päiväni jos en kykene taloudellista taakkaani kantamaan. Mulla ei ole perhettä, lapsia. Ja turhaan syöksen sua ja sun perhettäsi taloudelliseen ahdonkoon jos en pysty laskujani maksamaan.

Hae nyt ammattiapua, et sitä täältä saa. Soita vaikka hätäkeskukseen.

Vierailija
48096/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun Husin henkilökunnalla taas uusia sairastumisia ja kymmeniä altistuneita. Kuten joku täällä aiemmin totesikin, niin eipä ne karanteenitkaan sitä henkilökuntavajetta korjaa. Tällä kertaa potilaitakin altistunut - tällaisen sekoilun pitäisi olla jo rikollista. Kuka korvaa potilaille tai heidän läheisilleen, jos joku heistä vammautuu loppuiäksi tai kuolee, kun oli pakko päästää hoitsu töihin suoraan epidemia-alueelta? Itselläni aika neuropsykiatrialle ensi viikolla, ei onneksi Husin alueella, mutta tällä hetkellä lääkäripalvelujen käyttö tuntuu suorastaan pelottavalta.

Olen varoittanut vanhempiani, että viimeinen paikka, mihin nyt kannattaa mennä, on sairaala, ellei ole henkitoreissaan. Silloinkin kannattaa miettiä kansi kertaa, jos ei epäile koronaa, koska sen saa kaupanpäällisenä mahdollisen hoidon lisäksi.

Vierailija
48097/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalaan uskominen on nyt äärimmäisen tärkeää

Miksi se palvomasi Jumala teki tämän vitsauksen meille? Pidetään nämä jeesustelut jossain toisessa ketjussa.

Vierailija
48098/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan vuokranantaja oikeasti voisi vaatia usean kuukauden vuokria ennakkoon. Vuokra maksetaan kuukausittain sopimuksessa lukevaan ajankohtaan mennessä, ei sitä voi vuokranantaja noin vain yksipuolisesti muuttaa. Ja kuka hullu muutenkaan maksaisi kuukauden vuokrat etukäteen normaalitilanteessakaan, saati pandemian aikaan. Eihän se vuokralainen voi olla varma edes siitä, onko vielä kesällä elossa.

Vierailija
48099/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomisesta eteenpäin tiedetään tasan tarkkaan monta ihmistä on sairaalahoidossa tämän takia, koska ketään muita ei testata.

Vierailija
48100/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi eilen päänsärky ja jatkuu edelleen, lisäksi tänään alkoi tulla vilunväristyksiä. Yhdellä lapsellani kurkkukipua ja yskää.

En tasan tarkkaan päästä kahta tervettäkään lasta maanantaina kouluu, kaikki pysyy kotona.

Mistä minä tietäisin onko tämä alkavaa flunssaa, influenssaa vai koronavirus?

Mitään riskiä en ota, että tartuttaisivat muita.

Mulla hyvin samanlaiset oireet, mutta siihen lisäksi lihassärky. Se ei ole samanlaista kuin treenin jälkeen vaan enemmän sellaista pistelyä ja voimattomuutta. Ihmettelen miksi mulla on oireita kun en ole vanhempainvapaalla ollessani paljoa nähnyt ihmisiä. No äsken tuli tieto että yksi sukulainen on joutunut sairaalaan vakavaoireisen keuhkokuumeen takia. Hän on ammatiltaan opettaja. En kyl millään osannut heti ottaa huomioon. Toki vielä ei ole testattu et voihan se olla jokin muukin, mut mikä ajoitus!

Ketju on lukittu.