Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Suomessa on aikoinaan ollut ihan säällistä varautumista.
Toisen maailmansodan jälkeen ja kylmän sodan aikana varauduttiin tosissaan. Ravintoa ja polttoaineita oli jemmassa verraten suuria määriä. Kaikkihan tietää nämä valtavat kallioluolastot joita Suomessa on eri puolilla. Ne olivat "julkisia salaisuuksia" niille jotka asuivat paikkakunnalla missä luolia on. No, ne on nyt tyhjiä tai myyty ja yksityiskäytössä esim. konesaleina. Miksi? Ei suinkaan sen vuoksi, että olisi keksitty joku parempi paikka varastoida suomalaisten hätäperunat, vaan siksi ettei moisia varastoja enää ole. Jemmaa on niin vähän, ettei näitä luolastoja enää tarvita.
Selväähän on, että sama pätee muihinkin reserveihin kuin vain ruokaan ja polttoaineisiin. Lääketieteellisiin instrumentteihin, lääkkeisiin, potilaspaikkoihin (mm. erilliset sotilassairaalathan on lakkautettu - PV logistiikkalaitos vastaa sotilassairaanhoidosta yhdessä siviilipuolen kanssa).
Suurin syy tähän reservien karsimiseen on tietenkin ollut kylmän sodan päättyminen ja Venäjän uhan väheneminen. 30 vuodessa on kuitenkin tullut uusia uhkia: vaikkapa juuri nämä pandemiat, jotka lisääntyneen matkustelun ja muun liikenteen myötä levivävät globaalisti entistä tehokkaammin. Myös osa vanhoista riskeistä on edelleen voimissaan; ydinonettomuudet joko meillä tai lähialueilla, luonnonkatsastrofit (joiden todennäköisyys toki on pieni).
Suomen huoltovarmuuden startegiaa muutettiin niin, että omavaraisuuden sijaan luotetaan siihen että apua saadaan "liittolaismailta". Erittäin huono strategia. Se tilanne kun voi olla päällä muualla samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaarinalainen Petri Hollmen kertoo Ylen sivuilla korna oiridensa olevan flunssaakin lievempiä: "Minulla on sellainen olo, että olisin nukkunut huonosti. En urheilemaan lähtisi, mutta nuutuneisuuden lisäksi ei ole mitään oireita, vaikka kuinka koetan tutkiskella kaikkia kehon tuntoja."
Tästä epäilen itsekin sairastaneeni koronan tajuamatta sitä itse ollenkaan. Oli vaan tosi väsynyt olo, ei muita oireita. Kaikki muut töissä olivat tavallisessa flunssassa, mutta kukaan ei edes sairaslomalla. Aika lievää siis oli.
Paraskin elvistelijä!!
Vierailija kirjoitti:
Kaarinalainen Petri Hollmen kertoo Ylen sivuilla korna oiridensa olevan flunssaakin lievempiä: "Minulla on sellainen olo, että olisin nukkunut huonosti. En urheilemaan lähtisi, mutta nuutuneisuuden lisäksi ei ole mitään oireita, vaikka kuinka koetan tutkiskella kaikkia kehon tuntoja."
Tästä epäilen itsekin sairastaneeni koronan tajuamatta sitä itse ollenkaan. Oli vaan tosi väsynyt olo, ei muita oireita. Kaikki muut töissä olivat tavallisessa flunssassa, mutta kukaan ei edes sairaslomalla. Aika lievää siis oli.
Nioria testataan ja vanhat kärsii pkle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans väsymystä ja nuutunut olo. Ripulia. Siis ollut. Koko ajan oon ulkoillut. Tuskin koronaa. Ohimoon koski ja ajattelinki oisko aivosyöpää siis muutamia päiviä. Ei enää. Ehkä niskasta johtuvaa joten pyörittelin olkapäitä ja tein erilaisia liikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nioria testataan ja vanhat kärsii pkle.
Nuorissa tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0fa7ac48-bdbc-4682-934e-ae320a86a403
Tässä sanotaan, että elintarvikkeiden kautta voi se virus levitä.....mutta eikös ne aikaisemmin sanonut, että kaupan elintarvikkeista ei voi saada.
Tämän takia olen purkanut kaupasta ostetut paketit ja tehnyt tuotteiden pussituksen.
Vierailija kirjoitti:
Paraskin sai testit ja kaikki, parasta a ryhmää.
Jotenkin en vaan ymmärrä tätä yhtälöä.
Hallituksen mielestä ei syytä huoleen, mutta tilanne on kuitenkin niin huono ettei kaikkia tapauksia edes pystytä laskemaan ja ihmisiä testaamaan.
Mitä pitäisi tapahtua että päättäjien mielestä kannattaisi ottaa valmiuslaki käyttöön? Ehkä kolmas maailmansota tämän päälle ja atomipommi siihen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Koronaa joka puolella kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11257377
Kaarinalainen Petri Hollmén sai koronatartunnan: Älysormus herätti epäilyksen tartunnasta
Hollmén epäilee tuoneensa ikävän tuliaisen Itävallasta.
koronavirus
14.3.2020 klo 15.12
Reissukaverit kipeinä myös
Hollmén on ollut yhteydessä reissukavereidensa kanssa. Hän arvelee, että kymmenkunta muutakin seurueesta on sairastunut. Kaikilla koronaa ei ole diagnosoitu.
– Suurimmalla osalla on pientä köhää. Vain yhdellä kunnon flunssan oireet. Kaikki ovat 40–50-vuotiaita perusterveitä ihmisiä.
Haloo, jutun painotus oli se, että kaveri oli toiminut pilkuntarkasti suositusten mukaan, tiukka käsihygienia jne.
Kova on tarttumaan tämä tauti.
Vahvisti ainakin itselle sitä käsitystä, että tämä tarttuu ihan hengitysilmasta ja/tai silmien kautta kuten moni lääkäri esim Kiinasta varoitti.
Selittäisi myös sen miksi leviää kuin kulovalkea ihmisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Parasta a-ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurun osahan tulee saamaan tämän tosi lievänä. Toivottavasti tästä hysteriasta otetaa nyt opiksi seuraavaa kertaa varten.
Itsekin epäilen tämän jo olleen meidän perheessä. Ja meillä astmaperhe. Heikommat pitää suojella, mutta muuten tämä hysteria alkaa jo häiritä ja tuntua ihan ylimitoitetulta. Monilla taitaa hysterian takia olevan mielenterveyskin lujilla, se ei kai sentään ole toivottu hinta tästä sinällään monia muita aiempia influenssinkin miedommasta taudista?
Ei tämäkään hyvä suunta ole jos kaikki ajattelee "lievä flunssani oli luultavasti korona" ja "se toissa viikon väsymys taisi olla koronaa".
Nyt kun luulette "sairastaneenne" koronan, tulette huutelemaan palstoilla kuinka se on verrattavissa vain väsymykseen ja lakkaatte alitajuntaisesti huolehtimatta hygieniastanne, koska ettehän siihen enää voi sairastua tai sitä kantaa.
Todella vaarallista tämäkin.
Muistakaa että te vauvapalstalaiset olette ainoat, jotka eivät ole tyytyväisiä Suomen viranomaisten toimintaan. Kun asiaa tavalliselta kaduntallaajalta kysytään, on mielipide varisn erilainen:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006439191.html
HS:n haastattelemat suomalaiset kertovat, miten koronavirus vaikuttaa arkeen. Kaikki ovat sitä mieltä että viranomaiset ovat Suomessa hoitaneet asiat todella hyvin, paljon paremmin kuin monessa muussa maassa. Jotkut tosin syyttävät viranomaisia ylireagoinnista ja turhasta paniikinlietsonnasta.
Käsittääkseni olemme, jollei ihan tällä hetkellä niin ainakin aivan pian, tilanteessa jolloin jokaista ihmistä voi pitää potentiaalisena altistuneena tai sairastuneena. Onko näin?
Kun tällainen näennäisesti terve ihminen sitten menee lääkäriin aivan jostain muusta syystä, vaikkapa vain valittamaan tenniskyynärpäätään, eikö lääkärin pitäisi olla varautunut siihen, että voi itsekin saada tartunnan, ja sen vuoksi täysissä suojavarusteissa.
Puhumattakaan että lääkäri edelleen altistaa tai tartuttaa kollegansa jne.
Maitokaupassa kuultua....
-Oot taas lihonnut...
-Se on se korona...
-Sullako on...
-Eikun tuli hamstrattua...sit tajusin päiväykset😂
Kuinka monta ON kuollut Suomessa koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että te vauvapalstalaiset olette ainoat, jotka eivät ole tyytyväisiä Suomen viranomaisten toimintaan. Kun asiaa tavalliselta kaduntallaajalta kysytään, on mielipide varisn erilainen:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006439191.html
HS:n haastattelemat suomalaiset kertovat, miten koronavirus vaikuttaa arkeen. Kaikki ovat sitä mieltä että viranomaiset ovat Suomessa hoitaneet asiat todella hyvin, paljon paremmin kuin monessa muussa maassa. Jotkut tosin syyttävät viranomaisia ylireagoinnista ja turhasta paniikinlietsonnasta.
Sama haastattelu nimettömänä ilman kasvokuvia voisi antaa toisenlaisen tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako HOPEAVESI koronaan?
Suunnilleen saman verran kuin pari THL pomoa.
Espoon kaikki lukiot etäopetukseen👍👍👍👍
Kun hallitus ei tajuu niin jotkut tajuu!
Kehtaakin elvistellä. Tuo heikkojen harmiksi tämän, vaikka tiesi Tukholman olevan hot spot jo tiistaina.
Paheksuttavaa.