Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Katson juuri eilistä A-Talk-ohjelmaa, jossa keskustelevat Mika Salminen, Asko Järvinen sekä Sanna Malin. Ymmärrän, että päättävillä tahoilla päätösten tekeminen on vaikeaa.
Mielestäni on kuitenkin anteeksiantamatonta, miten amatöörimäisesti asiat on hoidettu hallituksen, Avin ja Thl:n puolesta. Onko tosiaan niin, että riski on olemassa yleisötapahtumissa ja Husin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvisen sanoin eilen TV-studiossa. Riski on olemassa hänen ja hänen vierellään istuvan Thl:n Mika Salmisen välillä, mutta riskiä ei niinkään ole lääkäri Järvisen ja etäämmällä istuvan toimittajan välillä.
En täysin ymmärrä miten on mahdollista kuitenkin sallia koulujen olevan auki. Ne ovat kyllä verrattavissa suuriin yleisötapahtumiin. Opetus tapahtuu melko pienissä tiloissa, joissa on helposti yli 30 henkilöä samaan aikaan. Kukaan ei ole vielä pystynyt osoittamaan etteikö virus tarttuisi kantajalta, joka on oireeton.
Minulla ei ole syntynyt kuvaa viisaista päättäjistä, joiden arvioihin pystyisin luottamaan. Olen ollut todella huolestunut tilanteesta jo monta viikkoa. Luotan valitettavasti omiin arvioihini paremmin ja teen tilanteesta omat johtopäätökset. Lapseni on nyt ollut viikon kotona päätökselläni. Toivottavasti päätöksiä viranomaisilta alkaisi tulla viikonlopun aikana koskien koulujen aukioloa.
Kannatan mielummin liikaa varovaisuutta, kuin melkeinpä ylimielistä asennetta ja uhkarohkeutta asian hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ess.fi/paikalliset/856368
Mitä helvettiä täällä tapahtuu???
Suomi on köyhä maa järjellisesti ja rahallisesti, ei ole testejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lancet:
191 sairaalaan joutunutta koronapotilasta.
56 v. keski-ikä, lähtien 18v. - vaari.
Laitapa lähdettä.
Itse laskin myös Kiinan terveysviranomaisten aineistosta, jossa oli mukana kaikki 9.2. mennessä sairastuneet 44 000 ihmistä, että kuolleiden keski-ikä oli 69 vuotta.
Thelancet.com
11.3.20 The clinical course and risk factors for mortality in adult inpatients...
Kts. Results.
On niin rajua, etten viitsi tänne laittaa.
Ei hyvä.Katselin, mulla pomppasi silmään, että kortisonilla hoidetuista puolet kuoli, kun taas ilman vain joka neljäs. Tästä on ollut täällä ennenkin: kortisonin käyttö voi olla riskitekijä.
Voisiko tuo olla kuitenkin niin, että sitä kortisonia käytetään hoidossa, kun mikään muu ei enää auta, eli olisivat ilman sitä joka tapauksessa kuolleet.
Muistelen, että kortisoni olisi yhdistetty siihen sytokiinimyrskyyn, jota pitäisi välttää.
Ainakaan Etelä-Korean lääkehoitosuosituksissa ei ole kortisonia:
http://www.koreabiomed.com/news/articleView.html?idxno=7428
Etelä-Koreassa koronan hoitosuosituksissa on kaksi lääkkeellistä vaihtoehtoa vakaviin oireisiin:
- (edullinen) klorokiini 500 mg kerran päivässä TAI
- HIV-lääke Kaletra, 2 tablettia kahdesti päivässä (lopinavir 400mg/ritonavir 100mg). Tämä on hyvin kallis lääke!
Olen muuten huolestunut, onko Suomen kovasti mainostetussa varmuusvarastossa klorokiinia. Luulenpa ettei ole, sillä mitäpä malarialääkkeellä täällä yleensä mitään tekisi. Julkisuudessa STM:n edustajat ovat puhuneet vain siitä, että ”lääkettä koronaan ei ole”, ja että ongelmia aiheuttavat jälkitaudit. He ovat siis todennäköisesti varautuneet hoitamaan bakteeritulehdusten aiheuttamia jälkitauteja, mutta tässä koronassa on kyse siitä, että viruksen aiheuttama keuhkokuume ei ole jälkitauti, vaan taudin pääasiallinen vakava oire. Toki bakteeritulehdustakin voi tulla.
Höps
Kortisoonia otetaan nimenomaan dupressoivasti eli vaimentavasti sytokiinimyrskyyn.
Erityisesti autoimmuunisairauksissa.
Älä levitä väärää tietoa ihmisille jotka sitä syövät.
Ei se sinällään huononna koronasairauden tilannetta vaan taustalla
on perussairaus.
Älkää jättäkö lääkettä syömättä!Okei, kiitos kun korjasit. Tosiasia on kuitenkin, että tuossa Lancetin tutkimuksessa sairaalahoidossa olevista kortisonin syöminen teki kuoleman puolet todennäköisemmäksi.
Pakko pitää näin kansalaisaktiivikkona näitä asioita esillä, kun ei voi luottaa, millaisia ohjeita THL antaa sairaaloille. Vetoan lääkäreihin, että nyt pitää itse hakeutua tiedon lähteille ja ottaa selvää lääkekokeiluista ja tehdyistä tutkimuksista. Tehkää se ENNEN kuin epidemia ryöpsähtää päälle. Luottakaa tieteellisiin tuloksiin ja olkaa tarkkana, sillä ne voivat olla eri asia kuin THL:n tai STM:n suositukset.
Vielä lancetin julkaisuun:
Survival/nonsurvival
26/31 kortisonia annetuilla
36/10 suonensisäinen IgGEli ero on/ei kortisoonia saaneilla ei merkittävä
merkittävä ero on immunoglobuliinia
saaneilla.Näitä kahta lääkettä siis annettiin koronaviruspotilaan hoitoon vajaat kaksi vkoa sen alkamisesta. Eivät olleet kortisonin käyttäjiä ennestään.
Hetkinen hetkinen. Kirjoitat asiantuntevan oloisesti, mutta tuossa pitää katsoa prosentteja, ei lukumääriä, koska ryhmät olivat erikokoisia.
Kuolleista kortisonia oli saanut 26, mikä oli 48 % kuolleista.
Parantuneista kortisonia oli saanut 31 eli 23 % parantuneista.
Kuolleita oli 54 ja selviytyneitä 137. Kummassakin joukossa oli suunnilleen yhtä paljon kortisonia saaneita (26/31), mutta ryhmien ollessa erikokoiset, prosenttiosuudet ovat merkittävästi erilaisia.
Tekstissäkin sanotaan: Kortikosteroidi (=kortisoni) ja laskimonsisäisen immunoglobuliinin käyttö erosivat MERKITTÄVÄSTI kuolleiden ja selviytyjien ryhmässä.
Suora lainaus:
"Systematic corticosteroid and intravenous immunoglobulin use differed significantly between non-survivors and survivors."
Näin pienellä otoksilla ei voi mitään sanoa. Muistaakseni tilastollisesti pitää olla minimissään 100 kpl ja vastaava kohortti. 31 ja 26 voi seuraavassa potilasjoukossa keikahtaa suuntaan tai toiseen.
Nyt täytyy kuitenkin mennä näillä vähäisillä ja pienillä tutkimuksilla, kun isompia tutkimuksia esim. tästä kortisoniasiasta ei ole.
Tässä Lancetin julkaisemassa tutkimuksessa todetaan, että kortisoniryhmästä kuoli 48 % ja ilman kortisonia -ryhmästä vain 23 %. Se on todella merkittävä ero.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneiden kuvausten perusteella korona todellakin on perusterveellä ihmisellä lievempi kuin influenssa. Influenssaa ei pelätä yhtä paljon, sillä se tulee joka vuosi ja työssäkäyvät pääsääntöisesti saavat työnantajansa kustantaman kausi-influenssarokotteen siihen. Ne, jotka influenssan ovat sairastaneet, ovat saaneet siihen joksikin aikaa immuniteetin. Koronassa pelottaa se, ettei voi etukäteen tietää, kenellä se on lievä ja kenellä ei.
Minä en jaksa kuitenkaan rajoittaa menemisiäni enää. Olen jo viikon sitä vapaaehtoisesti tehnyt ja se kuulkaa ottaa koville! Tänään kävin syömässä lounaan ulkona ja aion vielä mennä kaupungille illalla. Ei sitä ainakaan tällainen yksinäinen ihminen jaksa montaa päivää yksin kotona kökkiä. Olen vielä työtön, ettei ihmiskontakteja muutenkaan ole.
Minäkin olen yksinäinen sekä työtön ja minusta on ihanaa kun kerrankin saa olla kotona hyvällä omalla tunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltiksessä virkamies valaisi, että testaaminen on liian kallista.
Testi maksaa kolmesataa, ja sen analysointi toiset kolmesataa.
Kuntien talous on jo valmiiksi polvillaan terveydenhuollon kasvaneiden kustannusten takia.
Valtio olisi voinut osoittaa rahaa tähän heti?Mistä Suomi on hankkinut nämä testit, ja mikä labra niitä tutkii? Kun siellä sun täällä jo ihan "oikeissakin" nettijulkaisuissa puhutaan noista muutaman dollarin/muutaman euron hintaisista testeistä, niin tuo testi/diagnosointi yht. 600 euroa kuulostaa himppasen kusetukselta.
Tuo on keksittyä tarinaa, että tib molbiol
testit, joiden hinta on 2.50 kpl
tulee tuottamaan satasten loppulaskun.
Kysyn firman edustajalta tuota berliinistä.
Niillä on jo Puolassa konttori. Juuri avattu.
Lukekaa netistä lisää.
Päivän numeroita pihdataan. Aina on tullut tietoa aikaisemmin, mutta tänään ei mitään. Ite veikkaan n. 70 lottovoittajan pottia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua uskoa että tää on totta mitä meille suomalaisille tehdään. Ei testata, ei suljeta kouluja, ei yhtään mitään. Sanotaan että peskää käsiä. Luuleeko nää meidän päättäjät ja asiantuntijat että koko suomen kansa on v**tu jälkeenjääneitä eikä tajua missä tässä mennään?? Toivon että tästä nousee ihan helvetinmoinen paskamyrsky noita päättäjiä kohtaan, he vaarantavat tällä hetkellä meidän kaikkien hengen!!
Osa tajuaa ihan täysin missä mennään, paremmin kuin päättäjät.
Osa naureskelee kauppojen kulmilla, kun olet suojannut itsesi. Ei tajua lainkaan mitä kyse.
Paskamyrsky nousee kyllä, don’t worry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko katsoneet sairaalanne kotisivuilta, kuinka monta tehohoitopaikkaa heillä on? Voi tulla käsirysyä..
Senpä takia tässä nyt koitetaankin hidastaa viruksen leviämistä, etteivät ihmiset sairastuisi kaikki samaan aikaan. Erityishuomio on vanhuksissa, jotka sairastuttuaan saattavat ensimmäisinä olla tehohoitopaikan tarpeessa.
Eivät sairastu samaan aikaan, mutta eri aikaan sairastuneet voivat olla tehohoidon tarpeessa samaan aikaan.
Ei kai ne voi testit 600 € maksaa terveydenhuoololle, jos yksityiselta saa kuka tahansa testin alle 200 € hintaan.
Totuushan taitaa olla se, että Suomen terveydenhuollossa rahaa riittää ainoastaan lääkäreiden palkkoihin. Ei ole varaa palkata edes uusia sairaanhoitajia, laboratoriohoitajia, röntgenhoitajia jne., vaikka töitä riittäisi varmasti. Korkeintaan lyhyitä määräaikaisuuksia voidaan antaa. Samalla yritetään korvata ed. mainittujen ammattiryhmien työpanosta palkkaamalla lähihoitajia ja laborantteja tekemään poikkeusluvalla heidän hommiaan. Tämän näkee ihan vain selaamalla mol.fi. Mistä lähtien esimerkiksi genetiikan laboratorio on tarvinnut lähihoitajaa? Mol.fi kertoo että nykyään tarvetta tällaisellekin on. Näin maallikkona vaikuttaa siltä, että rahaa ei vaan ole yhtään mihinkään, eikä meille tavallisille kansalaisille viitsitä kertoa totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Maat joissa leviäminen on maltillista on ennakoitu voimalla, testattu ja jäljitetty kaikki, eristetty tarvittaessa ja homma saatu nopealla toiminnalla kuriin. Etsivätoimintaa suorastaan, jäljitetään ja eristetään ettei leviä kaikkiin.
Onko niin, että kun täällä tätä ei tajuttu voimalla tehdä, niin nyt hanskat tiskiin ja mitään ei ole tehtävissä?
Meidän johtajat ovat todellisia lampaita
Mä tilasin lisää jemmaan Bronchosania, Karvakorvaa, Propolista, sinkkiä, magnesiumia, c-vitamiinia ja d-vitamiinia.
Nuo luontaistuotetipat ovat auttaneet mua hengenahdistuksen kanssa nyt kun mulla on ollut kolme kuukautta ihan kauhea yskä/hinkuyskä/astma/mikä hitsi lieneekään.
Laitan inkiväärimehutilkkaan noita sallitut määrät samaan aikaan ja auttaa oikeasti.
Samoin meillä on tankattu nyt noita vitamiineja ja sinkkiä.
Myös magnesiumin oon kuvitellut auttavan jonkin verran keuhkojen toimintaan.
Oon ottanut aika paljon Puhdistamon magnesiumia ja sinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Päivän numeroita pihdataan. Aina on tullut tietoa aikaisemmin, mutta tänään ei mitään. Ite veikkaan n. 70 lottovoittajan pottia.
Eilisen lukemat julkistettiin aamupäivällä. Tämän päivän luvut julkistetaan huomenna. Sairaanhoitopiirit voivat julkaista itse, mutta koko maan sairastuneet THL julkaisee yleensä klo 11 maissa.
Valtiomiesmäisyyttä tarvittaisiin ja kipeästi nyt. terv. Suomen kansa
Vierailija kirjoitti:
STM:n Sillanaukee mtvuutiset:
"Ajatus siitä, että kaikki jotka sairastuvat koronaan, joutuvat karanteeniin, ei pidä paikkaansa"
Mitä ihmettä???
Täälläkin alkaa porukkaa kaatumaan suorilta jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mahdollista että sairastin Koronan jo muutama viikko sitten? Mietin vaan.... Naapurissakin asuu kiinalaisia. Oli meinaan ihan kamala yskä, voimat pois päivätolkulla, mutta ei kuumetta. En ole vuosiin sairastunut niin pahasti. Kävin jopa terveysasemalla, mutta siellä kysyttiin vaan että olenko matkustellut viime aikoina, enkä tosiaan ole.
Itselläni on astma ja pari viikkoa sitten minulla oli kanssa ihan järkyttävä kuiva yskä.. ei nuhaa tai kuumetta... ja ihan järkyttävä painon tunne rinnalla, josta mainitsin kaikille (ei ole koskaan aikaisemmin ahdistanut rintalastasta samalla tavalla, mutta pistin astman piikkiin)... yskin ja yökin vajaa kaksi viikkoa ja mietin itsekin koronaa jo silloin... meni kuitenkin itsestään ohi parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilisen lukemat julkistettiin aamupäivällä. Tämän päivän luvut julkistetaan huomenna. Sairaanhoitopiirit voivat julkaista itse, mutta koko maan sairastuneet THL julkaisee yleensä klo 11 maissa.
Jaa. No miksi tiesin kuitenkin itse nuo eilisen lukemat aika hyvin jo illalla ja ison osan lehdistä päivällä. Tänään ei ole mitään?
Jos on kyse siitä, että ei toimita, koska ei ole rahaa esim testata, niin miksi helkkarissa ei nyt vaan tehdä niitä testejä ja maksella myöhemmin? Homma kontrolliin ja kun tilanne tasaantuu maksetaan se lasku. Luotolla, velalla, millä ikinä. Rauhallisena aikana yhteiskunta elää velaksi iha mielissään mistää välittämättä, mutta kun kriisi sattuu, jolloin kaikki rahan lainaaminen on perusteltua, niin ei meillä nyt ole varaa.
On varaa jättää testitekemättä, joka on kiistatta toimiva tapa saada homma kuriin. Ollaanko me ylitetty jo se vaihe, että ei voi saada kuriin enää tässä vaiheessa. Ja heidän taktiikka on pysyä super rauhallisena, jotta paniikki ei iske? Olisivat suoria siitä, mistä on kyse. Vai onko kyse siitä, että tilanne tuli puskista?
Miksi me ruotsiin vilkuillaan, vilkuillaan ihan muualle ja kysellään apuja ihan muualta. Sieltä, missä homma on kontrollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaupasta tullessani, poistin käsineet ja desinfioin käteni. Nuoret kaupan ulkopuolella naureskelivat ja osoittelivat minua. (Ihme kun eivät kuvia ottaneet).
Sehän ois lysti, jos coronasta selviytyisivät vain lapset ja teinit. Loppuis se lorvailu ja ihmisten kuvaaminen. Eikä vois vanhemmilta itkeä rahaa. Siis ihan SOS.
Tästähän on takavuosina tehty nuorisosarja Klaani.
Made inChina. Kiinalaisethan käytännssä omistaa tuon mantereen.