Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
34541/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailulija kirjoitti:

Näin eilen kaupassa sankarin, joka oli suodatinpussin laittanut naamalleen jollain naruvirityksellä. Hieman hymyilytti, oliko se joku teistä?

ilman naamaria toistaiseksi, mulla on 3 pakkausta FFP3 ja 3 pakkausta FFP2

Kummatko käytät ensin?

Vierailija
34542/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos virus aiheuttaa monelle vain lieviä oireita tai on jopa oireeton, niin on ihan selvää että maailmanlaajuisesti se on levinnyt todella paljon enemmän kuin mitä testeillä on todettu. Monet eivät varmasti mene edes lääkäriin vaan sairastavat ”flunssan” ja jatkavat elämäänsä. Tämä tarkoittaisi että kuolleisuus ei olisi niin korkea kuin sen nyt on laskettu olevan.

Joka tapauksessa minua ahdistaa tämä tilanne. Miten kauan tämä jatkuu? Vuoden, kaksi vuotta? Ihan eniten pelkään että iäkkäät vanhempani sairastuvat. Tuntuu että tulevaa on ihan turha suunnitella edes muutaman kuukauden päähän kun ei tiedä miten poikkeusoloissa silloin eletään. Epävarmuus ja odottaminen on pahinta. Kohta varmaan hankittava jotain lääkitystä että saa nukuttua ja pystyy käymään töissä.

Itse olen raskaana kahden keskenmenon jälkeen ja voin sanoa että tilanne pelottaa. Pelkään sikiön puolesta (tuleeko TAAS keskenmeno vaikka olen tällä kolmannella kertaa jo melkein raskauden puoleen väliin päässyt). Jos käy nin hyvin, että pääsen raskauden loppuun asti, saakin pelätä vastasyntyneen vauvan puolesta.. Voihan p#rsereikä ihan oikeasti....

Tutkimustietoa viruksen vaikutuksista raskaana oleviin/sikiöön ei tietenkään ole koska niin uusi virus. 👎

Ja olen pettynyt miten Suomessa on asia hoidettu. Sillä hetkellä, kun kuulee Kiinan miljoonakaupunkien karanteeneista, pitäisi vähän typerämmänkin tajuta että nyt on tosi kyseessä.

Miksi sitä helsinkiläistä koulua ei suljettu? Masatapahtumia peruttu? Haloo Suomi!

Koska se koulu on Suomen huippulukioita. Ei voinut vaarantaa yo-kirjoituksia.

Se on käsittämätöntä! Kenenkään elämä ei ole siitä kiinni onko saanut ylioppilastodistuksen vuonna 2020 tai 2021. Koko elämä näillä nuorilla aikaa Jatko-opiskella ja käydä töissä.

kyllä siinä pasmat menee sekaisin jos siirretään yo kirjoituksia. Pojat menee armeijaan (useinmiten eli ellei oo vakaumuksellinen tai joku sairaus) sitten tänä vuonna. Ei kaikkea voi lakkauttaa. Eikö ne kohta mene kouluun 4-6  luokka vai oliko vielä yläasteet. Vasta 19 tartuntaa ja kukaan ei oo kuollut. 

Niin no, myöhäistä se sitten siinä vaiheessa jo onkin kun on kuollut. Ei mene ne pojat armeijaan tänä eikä ensi vuonnakaan, mutta pääasia ettei vaan mitään jouduttu lakkauttamaan eikä keskeyttämäänkään hetkeksi, koska on suunnitelma ja aikataulutettu elämä. Tai siis oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
34543/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla perutaan pieniäkin urheilutapahtumia. Suomessa tänään pelattiin muun muassa Ilves-HIFK täydelle hallille (7300 katsojaa) vain yhden mainitakseni...

Miten päättyi?

3-2, mahtava tunnelma, kukaan välittänyt koronasta p*skaakaan.

Oikeasti elämä jatkuu, ennen koronaa, sen aikana ja sen jälkeen. Paitsi tietystì niillä jotka kuolee.

Vierailija
34544/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yxxi kirjoitti:

Osaako joku arvioida minkä vuoksi Suomessa on otettu hyssyttelylinja virallisesti ? 

Suomalaisethan ovat tunnetusti rehellistä kansaa. Tai ainakin niin luulin.. minkä vuoksi viranomaiset suhtautuvat tähän Suomessa näin ?

Suomalaiset tunnetaan maailmalla rehellisinä, suorapuheisina.. mites tämän COVID2019 pandemian jälkeen on asian laita ? 

Sen jälkeen suomalaisia pidetään rehellisinä, suorapuheisina ja lisäksi ihmisinä, jotka eivät lähde mukaan turhaan hysterian lietsontaan.

Vierailija
34545/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yxxi kirjoitti:

Osaako joku arvioida minkä vuoksi Suomessa on otettu hyssyttelylinja virallisesti ? 

Suomalaisethan ovat tunnetusti rehellistä kansaa. Tai ainakin niin luulin.. minkä vuoksi viranomaiset suhtautuvat tähän Suomessa näin ?

Suomalaiset tunnetaan maailmalla rehellisinä, suorapuheisina.. mites tämän COVID2019 pandemian jälkeen on asian laita ? 

Sama olen ihmetellyt.

Luulin että Suomessa on maailman rehellisimmät virkamiehet ja poliitikot.

En käsitä. Täällä ei puhuta totta.

Täällä hyssytellään ja salaillaan. Onko käsky tullut hallitukselta. Muistan ministerien alkuvaiheen lausunnot "emme kai halua huolestuttaa kansalaisia", "tämä ei ole poliittinen asia".

Vierailija
34546/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa taas 5 uutta. Se on nyt väkimääräänsä nähden maailman pahiten tartuntoja saanut maa :(

Olisi muuten kiva tietää onko se myös väkimääräänsä nähden eniten testejä tehnyt maa? 

Ihan hirveetä määrää siellä ei ole testattu, mutta testaavat heti potentiaaliset riskityypit ja pistävät tyypit siitä ympriltä karanteeniin https://grapevine.is/news/2020/03/06/fastsplaining-this-is-how-iceland-…

Vierailija
34547/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään pidetään UMK ja Melodiefestivalin finaalit. Onkohan yleisöä? Euroviisut varmaan perutaan.

Vierailija
34548/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei leviämistä vaan voi estää jos ei valtio ala laittaa kieltoja.

Nytkin teinit kavereidensa kanssa, ostoskeskukset olen kieltänyt mutta en voi kieltää näkemästä kavereita kokonaan.

Pienemmällä ensi viikolla kaverin synttärit Hoplopissa. Hirvittää tosi paljon koska mulla on astma ja sydänvaivoja.

Mutta en vaan voi kieltää lapsia elämästä kun kukaan niiden kaverikaan ei.

Tietenkin voit. Eikä siitä varmaan edes kukaan loukkaantuisi. Meillä on vain taipumus kuvitella, että ihmisiä hirveästi kiinnostaa meidän tekemiset. Jos haluat tekosyyn, niin ilmoita, että perheessä on flunssaa, etkä halua tartuttaa ketään.

Vierailija
34549/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yxxi kirjoitti:

Sama olen ihmetellyt.

Täällä hyssytellään ja salaillaan. Onko käsky tullut hallitukselta. Muistan ministerien alkuvaiheen lausunnot "emme kai halua huolestuttaa kansalaisia", "tämä ei ole poliittinen asia".

Onko tämä siis myös katastrofi Suomen puhtoiselle imagolle ?

Turha esittää mitään Euroopan mallioppilasta tämän katastrofin jälkeen. Toivon, että olen väärässä.. mutta näyttäisi muiden silmissä paremmalta, jos Suomi ottaisi vakavasti tämän asian ! Jopa Italia laittaa miljardeja tähän.. ja me ollaan kumminkin niitä EU:n "rikkaimpia" ja me vaan hyssytellään . 

Vierailija
34550/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-italy-doctors-int…

Meillähän ei Suomessa näitä tehopaikkoja ole kuin n 200?! oliko näin?!

Vierailija
34551/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nuori parikymppinen astmaatikko. Pari päivää ollut kuivaa yskää ja nyt siitä syystä ärtynyt kurkku ja keuhkot ns. tukossa. Yleisolo hyvä. Pitäisikö ottaa yhteyttä lääkäriin?

Yleinen oire koronassa on kova kuume. Jos kuumetta tulee ja sinulla on joku kytkentä vaikka Italisan matkailihoihin, niin sitten ainakin on syytä soittaa lääkäriin.

Jassoo. Ihan tartunnan saaneeksi todetun hämeenlinnalaislapsen oire oli/on päänsärky. Näin siis ainakin haastattelun lääkärin mukaan. Toisella perheenjäsenellä oli/on flunssan oireita, mutta ei (ainakaan vielä) koronaa.

Mistä tämä tieto?

Ylen alueuutiset hämeestä 5.3.2020

Vierailija
34552/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkin teinit kavereidensa kanssa, ostoskeskukset olen kieltänyt mutta en voi kieltää näkemästä kavereita kokonaan.

Pienemmällä ensi viikolla kaverin synttärit Hoplopissa. Hirvittää tosi paljon koska mulla on astma ja sydänvaivoja.

Ja mä ymmärrän miksi tää saa ala-peukkujakin (monista eri syistä toki).

Mäkin oon ollut sitä mieltä että nyt pitää välttää kaikkea turhaa menemistä.

Mutta varsinkin teinit, joille kaverit ovat elämääkin tärkeämpiä, hajoavat ihan kokonaan jos joutuvat nyt jäädä kotiin määrittelemättömäksi ajaksi.

Jos meidän kaupunkiin tulee vahvistettu tartunta, sitten ei mene kukaan enää. Mutta myöhäistä voi olla jo sitten.

Tuota Hoplopia kyllä mietin vielä.

Vierailija
34553/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yxxi kirjoitti:

Suomessa on se meininki aina, että ei saa pitää liikaa mölyä itsestään. Mielummin vähätellään kun kuollaan häpeään sen vuoksi, että oltais tehty jotain ja sitten kaikista kamalin ei toteutunutkaan. Suomalaiset ovat parhaimmillaan in action, silloin kun uhka on edessä ja näkyvillä konkreettisesti. Kaikkeen muuhun reagointi on hysteriaa, panikoimista ja ylireagoimista, joka on häpeistä hirvein.

Vierailija
34554/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-italy-doctors-int…

Meillähän ei Suomessa näitä tehopaikkoja ole kuin n 200?! oliko näin?!

Voipi olla että krematoriot käy kuumana tänä vuonna.. ihmisiä kuolee koteihinsa, ei ole sairaalapaikkoja.. kiitos vaan THL ja torkkutaneli ! Me emme unohda tätä kansana ! 

Vierailija
34555/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yxxi kirjoitti:

Sama olen ihmetellyt.

Hallituksessa on nyt niin kokematonta porukkaa, että eivät uskalla/osaa tehdä mitään ennen kuin on aivan pakko, eli toisinsanoen kun on jo myöhäistä.

Jonkun pitäisi antaa selkeitä ohjeita kansalaisille miten toimia missäkin tilanteessa. Juurikin esimerkkinä tuo että miten menet sairaalaan jos epäilet että sinulla on korona? Jos ei ole autoa, niin julkisilla?

Onko hätäkeskus varautunut lisääntyviin soittoihin ja ambulanssikuljetuksiin?

Miksi ei voida avoimesti kertoa mitä ollaan tehty ja mitä vielä pitää tehdä? Esim Japanissa saatiin ihmiset ottamaan tauti tosissaan, kun valtaa pitävät tekivät selväksi että tehohoitopaikkoja ei ole kaikille, jos virus pääsee hallitsemattomasti leviämään. Kaikki on todella ottanut tosissaan käsien pesun, eristykset ym.

Vierailija
34556/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saikaan ostaa vielä käsidesiä ja kasvosuojaimia?

Pölynimurin pölypussia voi käyttää lyhyellä kauppareissulla.

Tarkennus: pakkauksesta otettua tyhjää pölypussia, ei imurista otettua.

Kiitos tästä! Repesin jo pölypussista, mutta tää tarkennus oli vielä parempi.

Tiedän sit kuka oot kun tulet tuolla vastaan pölypussi päässäsi :D

(Sori, ei sais nauraa kun on vakava asia, mutta tää meni jo vähän överiksi... jos sallit että sanon)

No mutta tuohan tosi hyvä idea. Tekee siihen vaan silmänreiät ja teippaa jeesusteipillä jonkun pleksin siihen suojaksi. Sitten koko komeus päähän. Kiristää vaikka kuminauhalla kaulan ympärille niin tulee hyvä.

Eikä taatusti tule näpelöityä kasvoja.

😃

Vierailija
34557/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE uutisissa sivuttiin koronaa tänään nopeasti, Suomen luku 19 lähinnä kerrottiin. Sen sijaan pitkään käsiteltiin UMK:ta ja Euroviisuja.

Eipä taida suuri yleisö vielä tajuta, että tod.näk. mitään Euroviisuja ei keväällä ole tulossa.

Korkeintaan ilman yleisöä saattaa TV-lähetys olla, jos sitäkään. Harmi vain, ettei mitään mainintaa tällaisesta ollut vaan esitetään vain, että tässä sitä nyt Euroviisuihin valmistaudutaan...

Vierailija
34558/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:n viesti pari viikkoa sitten oli, että jäsenmaiden tulee toimia koordinoidusti tässä asiassa ja että päätökset tehdään yhdessä.

No kysymys kuuluu, onko tässä tehty jotain yhteisiä päätöksiä? Mikä on EU:n toimintakyky kriisitilanteissa?

USA:ssa ainakin olisi jo hätätilaan verrastettava tilanne, jos alkaa yhdessä osavaltiossa tehopaikat loppua ja 40-50 ihmistä kuolee päivässä. Aivan kuten esim. hurrikaanin iskiessä, liittovaltion FEMA:n kautta viedään resursseja pahiten affektoituneille hätätila-alueille jne. (mitä itse asiassa suunnitellaan korona-aikanakin). Ja muut lukuisat liitovaltion instanssit tietysti myös osavaltioiden ja paikallistason tukena.

Missä siis on vastaavat EU-tason avut Italialle tässä pahassa hädässä?? Ei taida hirveästi niin kovasti mainostettu muiden EU-maiden solidaarisuus näkyä käytännössä sinne päin?

Jos nimittäin katsoo miten Italiaa nyt autetaan, voi arvioida, miten myös esim. Suomea tullaan hädässä auttamaan...

EU ei ole liittovaltio, ja muutenkin: miten yksittäistä EU-maata autetaan koronakriisissä, jos kaikissa muissakin jäsenmaissa on vähintään yhtä paha kriisi? Belgiassa kuulemma esimerkiksi varautuminen kansallisella tasolla epidemioihin on vielä Suomeakin heikommalla tolalla - vaikea kyllä uskoa, mutta näin oli YLEn tv-uutisissa.

No se Italia nyt olisi ollut ihan hyvä paikka aloittaa niin nyt ei ehkä olisi niin pahaa tilannetta muissa jäsenvaltioissa.....

Eli Suomesta lähetettäs nyt Italiaan kaikki oman maan suojaimet, käsidesit, lääkkeet, hoitsut ja lekurit italiaan keikkaduuniin? Ja sitte kun korona tulee kuitenkin tänne, meillä ei ole suojia ja koko lääkintähenkilöstö koronassa. Way to go!

Italiassa yli 60 miljoonaa asukasta ja montako tartuntaa. Sieltä löytyy lääkäriä ja hoitajaa. 

Vierailija
34559/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos virus aiheuttaa monelle vain lieviä oireita tai on jopa oireeton, niin on ihan selvää että maailmanlaajuisesti se on levinnyt todella paljon enemmän kuin mitä testeillä on todettu. Monet eivät varmasti mene edes lääkäriin vaan sairastavat ”flunssan” ja jatkavat elämäänsä. Tämä tarkoittaisi että kuolleisuus ei olisi niin korkea kuin sen nyt on laskettu olevan.

Joka tapauksessa minua ahdistaa tämä tilanne. Miten kauan tämä jatkuu? Vuoden, kaksi vuotta? Ihan eniten pelkään että iäkkäät vanhempani sairastuvat. Tuntuu että tulevaa on ihan turha suunnitella edes muutaman kuukauden päähän kun ei tiedä miten poikkeusoloissa silloin eletään. Epävarmuus ja odottaminen on pahinta. Kohta varmaan hankittava jotain lääkitystä että saa nukuttua ja pystyy käymään töissä.

Itse olen raskaana kahden keskenmenon jälkeen ja voin sanoa että tilanne pelottaa. Pelkään sikiön puolesta (tuleeko TAAS keskenmeno vaikka olen tällä kolmannella kertaa jo melkein raskauden puoleen väliin päässyt). Jos käy nin hyvin, että pääsen raskauden loppuun asti, saakin pelätä vastasyntyneen vauvan puolesta.. Voihan p#rsereikä ihan oikeasti....

Tutkimustietoa viruksen vaikutuksista raskaana oleviin/sikiöön ei tietenkään ole koska niin uusi virus. 👎

Ja olen pettynyt miten Suomessa on asia hoidettu. Sillä hetkellä, kun kuulee Kiinan miljoonakaupunkien karanteeneista, pitäisi vähän typerämmänkin tajuta että nyt on tosi kyseessä.

Miksi sitä helsinkiläistä koulua ei suljettu? Masatapahtumia peruttu? Haloo Suomi!

Koska se koulu on Suomen huippulukioita. Ei voinut vaarantaa yo-kirjoituksia.

Se on käsittämätöntä! Kenenkään elämä ei ole siitä kiinni onko saanut ylioppilastodistuksen vuonna 2020 tai 2021. Koko elämä näillä nuorilla aikaa Jatko-opiskella ja käydä töissä.

kyllä siinä pasmat menee sekaisin jos siirretään yo kirjoituksia. Pojat menee armeijaan (useinmiten eli ellei oo vakaumuksellinen tai joku sairaus) sitten tänä vuonna. Ei kaikkea voi lakkauttaa. Eikö ne kohta mene kouluun 4-6  luokka vai oliko vielä yläasteet. Vasta 19 tartuntaa ja kukaan ei oo kuollut. 

Niin no, myöhäistä se sitten siinä vaiheessa jo onkin kun on kuollut. Ei mene ne pojat armeijaan tänä eikä ensi vuonnakaan, mutta pääasia ettei vaan mitään jouduttu lakkauttamaan eikä keskeyttämäänkään hetkeksi, koska on suunnitelma ja aikataulutettu elämä. Tai siis oli.

Tuo edellinen kommentti on syy miksi Suomessa ei oikeasti tehdä mitään. Kaikki suorittaa vaan elämää, eikä osata soveltaa ollenkaan!!

Vierailija
34560/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voit. Eikä siitä varmaan edes kukaan loukkaantuisi. Meillä on vain taipumus kuvitella, että ihmisiä hirveästi kiinnostaa meidän tekemiset. Jos haluat tekosyyn, niin ilmoita, että perheessä on flunssaa, etkä halua tartuttaa ketään.

Siis joo toki voin, mä en välitä mitä muut ajattelee. Mutta näiden teinien kauhunsekaiset katseet kun oon varovasti välillä vihjannut että pian varmaan pitää alkaa rajoittaa menemisiä.

Ja nuo synttärit, ne voin vielä perua, mutta mun käy sääliksi sitä pientä jos onkin niin että kukaan ei menekään. Sen mä silti varmaan perun kuitenkin.

Ketju on lukittu.