Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Katselin pari maailman johtavan lääkärin haastattelua, WHOn Aylwardin sekä jonkun virusekspertin. Uskon että meidän terveydenhuoltojärjestelmämme pystyy vastaamaan haasteeseen: kattava julkinen järjestelmä, kyky jäljittää altistuneet. Tämä on tärkeää torjunnalle. Mutta toinen Kiinasta ja Itä-Aasiasta WHOn saama kokemus on unohtunut viranomaisiltamme. Koko yhyeisö pitää saada taistelemaan leviämistä vastaan. Jokaisen pitää muuttaa käyttäytymistään. Myös niiden, jotka eivät itse ole niin uhattuna kuten nuoremmat aikuiset. Sillä nuoret sairastuttavat vanhoja. Maskeja käytetään ettei tauti leviä, ei siksi ettei itse sairastu. Omaa liikkumista rajoitetaan, ettei vahingossa tauti minun kauttani leviä. Kättelyä vältetään, ettei tauti leviä. Aasialaiset ovat todella hyviä tässä. Me emme niinkään.
Rauha maassa ja leipää riittää.
Vierailija kirjoitti:
Aivai kirjoitti:
Voiko olla niin ettei niitä oikeita maskeja ole? Suojaimia?
Ainakin nuo vahvemmat suojat ovat kalliimpia!
Ei ole totta, jos nyt säästetään suojista..mitkähän suojat muissa pohjoismaissa on käytössä hoitajilla ja lääkäreillä?
Ymmärrättekö mikä on se ongelma.. jos meillä on nyt kakka housussa... tyhjästä on vaikea nyhjäistä. Kyse ei ole välttämättä edes säästöistä, vaan kun niitä ei saa mistään. Finito. Sama koskee niitä antibiootteja, joissa suomella on "kuukausien varmuusvarasto", mutta kuukausien varmuusvarasto MIHIN. perussairasteluun? vai onko varattu LÄHES KAIKILLE antibiootteja pariksi kuukaudeksi keuhkokuumeen varalle? ööööööö... no ei varmasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhuja että candesartan-lääke ehkäisisi koronaa. Kuulema blokkaisi viruksen. Osaako joku tutkia asiaa internetin syövereistä, itse en ehdi.
Voiko noin olla? Candesartan on verenpainelääke ja itse sitä käytän ja myös mies käyttää.
selviänkö minä minä minä
Ohis, mutta ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Aivan taatusti rutonkin aikakautena rukoiltiin Jumalalta varjelusta itselle ja läheisille.
Nämä ohjeet saa mielellään kopioida talteen ja jakaa eteenpäin:
- Pese käsiäsi usein ja huolellisesti, varsinkin ulkoa tultaessasi. 30 sekuntia lämpimän veden alla, muista myös peukut ja sormien välit, hankaat niin että saippua alkaa vaahdota (saippua ei toimi, jos ei ala vaahtoamaan. Tämän huomaa varsinkin öljyisissä käsissä). Ei ole haitaksi jos laitat saippuaa vaikka toisenkin kerran varmuuden vuoksi.
- ÄLÄ KOSKETTELE NAAMAASI (varo erityisesti suun, nenän ja silmien aluetta).
- Yski/aivasta hihaan (EI KÄSIIN) poispäin muista ihmisistä.
- Älä kättele ihmisiä.
- Vältä muiden ihmisten tapaamisia.
- Pidä vähintään 1-2m turvaväli muihin ihmisiin.
- Vältä väentungoksia.
- Vältä matkustamista.
- Vältä julkisen liikenteen käyttämistä, jos joudut käyttämään muista yllä mainittu turvaväli jos mahdollista.
- Kierrä yskivät ihmiset kaukaa.
- Tee etätöitä jos mahdollista.
- Jos sinulla on pitkät hiukset pidä niitä kiinni (skenaario: joku voi yskäistä sinun suuntaasi, sitten esim tuulessa hiuksesi voivat tulle kasvoillesi).
- Desinfioi puhelimesi, avaimesi jne. Kaikki mitä koskettelet kun olet ulkona kotoasi, näiden välikappaleiden pintojen kautta voit myös tuoda viruksen kotiisi.
- Ala käyttämään hengityssuojia, silmäsuojia, suojahanskoja. Mieti jos enempi ihmisiä tekisi samoin alkaisi viesti leviämään myös muille. Monet eivät tällä hetkellä uskalla olla "ensimmäisiä" jotka ottaisi nämä suojaustoimet käyttöön.
- VÄLITÄ INFORMAATIOTA MUILLE, VARSINKIN SUOJAUTUMISESTA. Vaikka joutuisit naurunalaiseksi, olet tehnyt osasi. Varsinkin ryhmäpaineen takia monet ihmiset vähättelevät tätä, mutta sitten saattavat yksin alkaa miettimään että onkohan tuossa sittenkin jotain perää.
- Käytä eri vaatteita ollessasi ulkona ja kotona.
- Älä tule ulkovaatteilla sisätiloihin peremmälle. Vaihda vaatteesi joilla olet ollut ihmisten ilmoilla, pese ne niin pian kuin mahdollista.
- Pese kotisi tasoja usein jonkinlaisella puhdistusaineella taikka desinfiointiaineella/kirkkaalla viinalla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pitäisi olla niin, että altistuneille olisi karanteeni paikka, jos samassa taloudessa asuu perussairaita tai vanhoja henkilöitä.
Jos esim. Lapsi saisi altistuksen koulussa ja molemmilla vanhemmilla, tai toisella on astma, diabetes, verenpainetauti, sydäntauti, syöpä, jne. Niin altistunut lapsi laitettaisiin kunnan karanteenitiloihin.
Ymmärtäkö ollenkaan, kolmasosa suomalaisista sairastaa jotain.
Tämä kannattaa lukea:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/downloads/hospital-preparedne…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisuutta-aidoimmillaan-kuva-b…;
tämä on nyt se ainoa asia oikeastaan jonka näen että voi olla meille se pelastava tekijä.
Jos kyse olisi sijoittamisesta, laittaisin lanttini tämän varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän trollailleeni tällä viikolla tänne kaikenlaisia uhkakuvia. Olen kommentoinut myös asiallisesti ihan ketjun alusta asti, mutten oikein tiedä mikä muhun meni kun piti lähteä lietsonta linjalle. Ehkä halusin katsoa miten ihmiset reagoi ihan tuulesta tempaistuihin juttuihin. Nyt tarkemmin mietittynä tekoni on ollut todella edesvastuuton ja anteeksi jos joku on ottanut tosissaan näitä ruumiskasoista länkyttämisestä. Ajattelin että ne otetaan puhtaasti trollailuna mutta nyt on käynytkin niin, että yläpeukkua sataa jos kieli poskella kirjoittaa läppää vakavasta aiheesta.
Lopetan nyt trollailun ja pyydän oikeasti kaikkia, että harjoittakaa medialukutaitoa. Se että vauvafoorumilla joku puhuu teurastuksesta ja mutatoituvasta superviruksesta saattaa olla juuri kaltaiseni päiväkännääjän käsialaa. Älkää vaipuko epätoivoon.
Anteeksi.
Vaikka oikeasti trollailu ja valheiden levittäminen tälläisestä asiasta on iljettävää ja melkein julmaa, niin silti aineskin itse aion antaa sinulle anteeksi, mutta tästä lähin yritä välttää tälläistä pelottelua. On hyvä että itse olet huomannut kuinka väärin olet toiminut ja aika harva uskaltaa myöntää omat virheensä ja milloin ovat olleet väärässä.
Kiitos ulostulostasi. On puoliksi positiivinen uutinen, että sentään kaikki sekoilijat eivät ole ketjussa tosissaan. Toki aiheen vakavuuden huomioon on aika huolestuttavaa, jos empiriasi perusteella yläpeukkuja sataa ja jengi ostaa tosissaan älyttömimmätkin roiskaisut, niin onhan se nyt ilmiönä samalla vähän huvittava.
Huomenta! Seuraan tätä keskustelua suurella mielenkiinnolla. Olen jo lukenut coronasta riittävästi ymmärtääkseni tilanteen vakavuuden. Lähes jokainen meistä tulee menettämään taudille läheisen ihmisen. Tämä ei ole scifi elokuva tai joku Afrikassa tapahtuva katastrofi. Me elämme katastrofin alkua ja suurin osa ihmisistä kieltäytyy näkemästä sitä koska tämä nyt vaan on tyypillistä meille ihmisille. Psyyke torjuu pelottavan tiedon jos voimme jatkaa elämää tavalliseen tapaan. Olen jopa hieman kateellinen niille joilla perusturvallisuudentunne jatkuu itseäni kauemmin. Nyt saan vihdoin selityksen myös sille miksi niin monet ihmiset vaikuttavat itseäni tasapainoisemmilta. He ovat vain parempaa torjumaan elämän liittyvän epävarmuuden ymmärryksen.
Tämä keskustelu tulee olemaan mielenkiintoinen jälkipolville. Tullaan analysoimaan ihmisten asenteita ja kuinka hitaasti mutta varmasti katastrofin kieltäjien joukko vähenee. Itse uskon ja toivon että terveydenhuollon ylimmissä päättäjissä on tarpeeksi ihmisiä jotka tajuavat missä mennään. Toivon heidän tekevän kunnollisen toimintasuunnitelman yhteiskunnan vakauden takaamiseksi. Sairaalassa ei tule olemaan tarpeeksi paikkoja sairastaville. Mitä lopulle tehdään? Kuinka toimivat ketjut jotka kuljettavat ruokaa maailmalta meidän kauppoihimme? Kuinka toimitaan kun kaupungin poliiseista puolet ovat sairaana tai karanteenissa? Palokunta? Roskahuolto? Päivähoito?
Suomi ei ole se Lintukoto johon meidät on kasvatettu uskomaan. Taudit tulevat tänne kenties hitaammin kuin Italiaan, mutta ne tulevat. Terveydenhuoltomme ei ole kaikkeen kykenevä. Olisinpa vain väärässä...
On spekuloiti, että hengityskoneet eivät riittäisi, jos pahimmat skenaariot toteutuisivat. Tuli pähkäiltyä, kuinka voisi rakentaa hengityskoneen kotona olevista tarvikkeista. Asun omakotitalossa.
Tarvikkeet:
-Paineilmakompressori
-saavi
-ämpäri
-puutarhaletkua
-jesaria
-tyhjiä muovipulloja
Ideana siis alentaa paineilmakopressorin vaarallinen 6 bar paine tasolle, että keuhkot sen kestää. Muuten laite manuaalinen, ja ilman tuloa säädetään esim. jalalla polkemalla letkua luttuun. Vesi vielä mahdollisesti suodattaa osan paineilman sisältämästä öljystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, täällä on taas aitoja ihmisiä KESKUSTELEMASSA. Te, jotka, tulitte vain kerran haukkumaan kaikki hysteerikoiksi, perustakaa oma palsta.
Ei ne voi mennä muualle. Ne on töissä putlerin trollitehtaalla. Joutuvat varmaan johonkin vankileirille jos eivät kirjoittele tarpeeksi ahkerasti.
Voisiko joku selittää minulle rautalankaa, että miten nuo trollit siis toimisi venäjän hyväksi ja mikä se päämäärä olisi? Onko ne niitä, jotka hyssyttelee vai niitä jotka panikoi? Minä skippaan nopeasti noi molemmat, joten itselleni ei avaudu tämä asia oikein mitenkään järkevästi. Venäjällähän on omat ongelmansa koronan kanssa, joten en ymmärrä mitä heitä hyödyttäisi käydä hämmentämässä täällä.
Venäjä osti hieman lisäaikaa Koronan hallitsemiseen panemalla ensimmäiseksi Kiinan pitkän maarajan kiinni ja on tehnyt tehokkaita tarkastuksia tietyistä maista tulevien lentokoneiden matkustajille, heidät skannataan ja jos on aihetta, testataan ja jos on epäilys taudista niin suoraan vartioituun karanteeniin, lentokentille on rakennettu sellaiset tarkastushuoneet.
Mutta onhan siellä tartuntoja jonkin verran tietenkin sinnekin tauti leviää, mutta varmaan eivät ujostele yksilönsuojan takia tehdä radikaalejakaan päätöksiä esim. karanteeneissa.
Ei ole minun asiani ottaa kantaa, onko tuo tiukkuus hyvä vai huono asia.
Ruotsalaishoitajan Covid 19 varustusta linkissä.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/hon-vardade-den-forsta-s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pitäisi olla niin, että altistuneille olisi karanteeni paikka, jos samassa taloudessa asuu perussairaita tai vanhoja henkilöitä.
Jos esim. Lapsi saisi altistuksen koulussa ja molemmilla vanhemmilla, tai toisella on astma, diabetes, verenpainetauti, sydäntauti, syöpä, jne. Niin altistunut lapsi laitettaisiin kunnan karanteenitiloihin.
Ymmärtäkö ollenkaan, kolmasosa suomalaisista sairastaa jotain.
Nämä on näitä kun ihmiset kirjoittavat mitä sylki suuhun tuo miettimättä seurauksia. Esimerkiksi laitoshoidon hinta. Kaikki rahat tuossa vaiheessa tarvitaan sairaiden hoitoon ja henkilökunnan suojavarusteisiin.
Toinen on juurikin tämä perussairaiden määrä.
Ja kolmas se, että mikä on sitten traumalle sopiva hinta, kun puhutaan pienistä lapsista. Voidaanko todella näillä kuolleisuusprosenteilla tehdä tuollainen päätös, että siirretään pieni lapsi laitokseen eristykseen muista - kun tiedetään sen vaikutus hänen kehitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ohjeet saa mielellään kopioida talteen ja jakaa eteenpäin:
- Pese käsiäsi usein ja huolellisesti, varsinkin ulkoa tultaessasi. 30 sekuntia lämpimän veden alla, muista myös peukut ja sormien välit, hankaat niin että saippua alkaa vaahdota (saippua ei toimi, jos ei ala vaahtoamaan. Tämän huomaa varsinkin öljyisissä käsissä). Ei ole haitaksi jos laitat saippuaa vaikka toisenkin kerran varmuuden vuoksi.
- ÄLÄ KOSKETTELE NAAMAASI (varo erityisesti suun, nenän ja silmien aluetta).
- Yski/aivasta hihaan (EI KÄSIIN) poispäin muista ihmisistä.
- Älä kättele ihmisiä.
- Vältä muiden ihmisten tapaamisia.
- Pidä vähintään 1-2m turvaväli muihin ihmisiin.
- Vältä väentungoksia.
- Vältä matkustamista.
- Vältä julkisen liikenteen käyttämistä, jos joudut käyttämään muista yllä mainittu turvaväli jos mahdollista.
- Kierrä yskivät ihmiset kaukaa.
- Tee etätöitä jos mahdollista.
- Jos sinulla on pitkät hiukset pidä niitä kiinni (skenaario: joku voi yskäistä sinun suuntaasi, sitten esim tuulessa hiuksesi voivat tulle kasvoillesi).
- Desinfioi puhelimesi, avaimesi jne. Kaikki mitä koskettelet kun olet ulkona kotoasi, näiden välikappaleiden pintojen kautta voit myös tuoda viruksen kotiisi.
- Ala käyttämään hengityssuojia, silmäsuojia, suojahanskoja. Mieti jos enempi ihmisiä tekisi samoin alkaisi viesti leviämään myös muille. Monet eivät tällä hetkellä uskalla olla "ensimmäisiä" jotka ottaisi nämä suojaustoimet käyttöön.
- VÄLITÄ INFORMAATIOTA MUILLE, VARSINKIN SUOJAUTUMISESTA. Vaikka joutuisit naurunalaiseksi, olet tehnyt osasi. Varsinkin ryhmäpaineen takia monet ihmiset vähättelevät tätä, mutta sitten saattavat yksin alkaa miettimään että onkohan tuossa sittenkin jotain perää.
- Käytä eri vaatteita ollessasi ulkona ja kotona.
- Älä tule ulkovaatteilla sisätiloihin peremmälle. Vaihda vaatteesi joilla olet ollut ihmisten ilmoilla, pese ne niin pian kuin mahdollista.
- Pese kotisi tasoja usein jonkinlaisella puhdistusaineella taikka desinfiointiaineella/kirkkaalla viinalla.
Viimeinen on vähän kehno neuvo. Ei sillä, etteikö tasoja kannattaisi pitää puhtaana, mutta turha desinfiointi pelkästään lisää riskiä vastustuskykyisistä bakteereista. Et sinä omasta ruokapöydästäsi koronaa saa, ellei sitä kukaan sairastunut ole käynyt lääppimässä.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä viattomuuden aikaa - eli viime tiistaina, kun Kiinan ulkpuolella sairastuneita oli vain puolet tämänpäiväisestä.
"The number of infections in Europe has more than doubled in just three days, the New York Times reports, as confirmed cases reached over 7,300 on Friday."
Jos sama tahti jatkuu, niin ensi viikon alussa on 40000 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette perusterveitä ja alle 60v.niin ette kyllä kuole tähän,huolissaan kannattaa olla jos on vanha ja sydän aivoja!!!
Lukee tuota iltiksen kuolleiden listaa niin selvii kyllä kuka tähän kuolee ja kuka ei!!!!!
Juuri näin, tiedotus pitäisi suunnata riskiryhmille, se rauhoittaisi samalla muut, joilla oikeasti ei ole mitään hätää, olisi edes jonkun perusterveen sairastumiskertomus, aivan hullua että hysterisoidaan koko väestö ja ne tukkii siitä hyvästä terveyskeskukset ja hätäpäivystyksen vaikka eivät tarvitse minkäänmoista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, täällä on taas aitoja ihmisiä KESKUSTELEMASSA. Te, jotka, tulitte vain kerran haukkumaan kaikki hysteerikoiksi, perustakaa oma palsta.
Ei ne voi mennä muualle. Ne on töissä putlerin trollitehtaalla. Joutuvat varmaan johonkin vankileirille jos eivät kirjoittele tarpeeksi ahkerasti.
Tää hysteerisyys ja lietsominen itseasiassa tekee Venäjälle palvelusta, joten missähän joukoissa niitä trolleja saattais olla. Hmm.
Aivai kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisuutta-aidoimmillaan-kuva-b…;
tämä on nyt se ainoa asia oikeastaan jonka näen että voi olla meille se pelastava tekijä.
Jos kyse olisi sijoittamisesta, laittaisin lanttini tämän varaan.
Tätä minäkin olen hengessäni naureskellut, että meillä osataan tämä social distancing ihan luonnostaan. Toista se on italialaisella joka bussia odotellaan ystävystyy jokaisen pysäkillä olijan kanssa.
Voisiko joku selittää minulle rautalankaa, että miten nuo trollit siis toimisi venäjän hyväksi ja mikä se päämäärä olisi? Onko ne niitä, jotka hyssyttelee vai niitä jotka panikoi? Minä skippaan nopeasti noi molemmat, joten itselleni ei avaudu tämä asia oikein mitenkään järkevästi. Venäjällähän on omat ongelmansa koronan kanssa, joten en ymmärrä mitä heitä hyödyttäisi käydä hämmentämässä täällä.