Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
24701/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa! Itse en ainakaan kehtaa kertoa kenellekään olevani huolissani. Töissä pitää käydä, muistutin siellä kaikkia käsihygieniasta, kukaan ei tuntunut ottavan vakavasti, ensimmäisenä kysyttiin "pelkätkö koronaa" eli sillä asenteella että siihen varautuminen olisi hysteeristä ja naurettavaa. Pomo sitten sanoi että juu hyvä muistutus ja kaikki kiinnittää huomiota käsienpesuun yms. Mutta ei mitään tapahtunut, ei kukaan pese käsiään yhtään enempää. Yksi kulkee flunssaisena töissä, niistää ja aivastelee koko ajan.

Työpaoikoista tuli mieleen....mulla ei ole koskaan ollut niin turvallinen olo kuin infektio-osastoilla keikkaillessa. Kukaan ei väheksy hygienian merkitystä.

Vierailija
24702/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tänään kaupassa ihmettelin kun kaikilla oli paljaat kädet ja niillä mälvättiin kaikkia paikkoja ja tuotteita. Busseissa porukka tarttuu paljain käsin tankoihin ja klähmii samalla puhelinta ja pyyhkii naamaansa. Harva peittää suunsa yskiessään. Ja nämä ihan aikuisia, joiden pitäisi olla nähnyt nämä kaikkialla olleet kehotukset käsien pesusta. 

Turha sitten vaatia hoitoja ja apua ja toimia kun pandemia räjähtää käsiin, kun itse ei pieniä asioita voi tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24703/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronaan on  sairastunut tuoreimman tilaston mukaan 85 688 ihmistä, joista on parantunut 39 761, coronaan kuolleita on tilastoitu 2 933.

Eli noin 6-7% kuolleisuus.

Höps, vähän yli 3%.

Vierailija
24704/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullun maineen saa jos vie työpaikalle jotain käsienpesuohjeita!

Vierailija
24705/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viro laittoi vauhtia laitehankintoihin ja aloittaa ensi viikolla kuumeen mittaamisen matkustajilta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/is-tallinnassa-aiotaan-aloittaa-lai…

Joutuuko nyt siis suomalaiset myös lämpötila mittauksiin, jos menee talliinan? Onko tietoa?

laivamatkustajat myös, en liiku nyt rakkaasta kotimaasta mihinkään

Vierailija
24706/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta oli käsidesi loppu, apteekin ikkunasta tiirasin että yksi isompi pullo jäljellä. Tapellaankohan siitä aamulla kun ovi aukeaa. Minä ostin pari täyttöpussia käsisaippuaa. Meillä on sellaiset uudelleentäytettävät pumppupullot, jotka tekevät saippuasta vaahtoa ja saippuaa tarvitsee vain 1/5, loput vettä. Suosittelen, säästätte saippuaa, luontoa ja muovipulloja.

Hernekeittohyllyä oli täydennetty, mutta noin puolillaan oli. Muita säilykkeitä jne. oli nyt täydennetty ja täynnä.

Vierailija
24707/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyy tartuntatilanne maittain? Kiitos!

Vierailija
24708/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa! Itse en ainakaan kehtaa kertoa kenellekään olevani huolissani. Töissä pitää käydä, muistutin siellä kaikkia käsihygieniasta, kukaan ei tuntunut ottavan vakavasti, ensimmäisenä kysyttiin "pelkätkö koronaa" eli sillä asenteella että siihen varautuminen olisi hysteeristä ja naurettavaa. Pomo sitten sanoi että juu hyvä muistutus ja kaikki kiinnittää huomiota käsienpesuun yms. Mutta ei mitään tapahtunut, ei kukaan pese käsiään yhtään enempää. Yksi kulkee flunssaisena töissä, niistää ja aivastelee koko ajan.

Miksi et kehtaa kertoa? Minä olen koulussa ihan avoimesti puhunut koronakauhustani eikä kukaan minua ole tästä tuominnut. On myös löytynyt vertaisia. Jos joku sinua pitää hulluna niin mitä sitten? Oikeasti mitä väliä.

Vierailija
24709/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viro laittoi vauhtia laitehankintoihin ja aloittaa ensi viikolla kuumeen mittaamisen matkustajilta:

Joutuuko nyt siis suomalaiset myös lämpötila mittauksiin, jos menee talliinan? Onko tietoa?

No mitäs luulet? Että suomalaisilla olisi joku erityinen suoja virusta vastaan? Että ne kysyy erikseen jokaiselta matkustajalta, että anteeksi, mutta oletteko suomalainen? Ahaa, menkää vaan läpi, teihinhän tämä virus ei voi tarttua, mutta tuon ruotsalaisen tuossa takananne kyllä testaan :D

Vierailija
24710/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullua kun ihmiset ostaa käsidesiä pullokaupalla, vaikka aine on todella riittoisaa ja pikkupullokin kestää normaalikotikäytössä kuukausia. Siksi toisekseen käsidesiä pitäisi käyttää vasta sitten kun vettä ja saippuaa ei ole saatavilla.

Eipä tuo pieni käsidesipullo kestänyt kuin pari viikkoa minun ja lapsen käytössä. Kestäähän se kuukausia jos sitä laittaa liian vähän, mutta kannattaako sitä käyttää edes silloin?

Laskinkin juuri, että 12 käyttökertaa tulee yhteensä lapselle ja minulle (5ml + 3ml) käsidesiä eli ei todellakaan kuukausia kestä. Yhdelle aikuiselle riittää 20 käyttökertaan. Lapselle riittää pienempi määrä kun on pienemmät kädet.

Sen kuitenkin huomasin, että käsidesit on kaupasta loppu kuten myös desinfioivat pyyhkeet.

Ei sen kanssa tarvitse lotrata! Pieni tippa riittää. Pullosta riittää takuulla aikuisen käytössä enemmän kuin 20  kertaa.

Mulla pieni pullo 100 ml menee noin viikossa. Olen ostanut isompia pumppupulloja kotiin ja töihin, mutta pieni pullo on hyvä työmatkoilla ja Kauppa- yms. Kaupunkireissuilla.

Lisäksi tietenkin pesen käsiä kuumalla vedellä, ja saippualla tosi pitkään ja useasti. Eli aina kun se on mahdollista.

Ei sen veden tarvitse olla kuumaa. Kuumalla vedellä saat lähinnä erinomaisen rasvanpoiston käsiin, joiden iho on muuten tosi kovilla toistuvissa saippuapesuissa. Muistakaa siis myös käsirasva. Ihorikot ovat nimittäin infektioportti.

Miksei käsien rasvauksesta ole tiedotettu?? Haaallituuus!! THL!?? Mikä tämä radiohiljaisuus oikein on??? Käsien rasvauksesta ei kerrota kansalaisille!

Ja jatkanpa vielä tällä käsiteemalla: jos käytätte siivotessa joissakin paikoissa tai tilanteissa desinfioivia puhdistusaineita, käyttäkää suojakäsineitä, ihan siksi, että ne tosiaan tappavat (myös ne hyvät) pöpöt käsistä, jolloin altistuu infektioihottumalle, mikä ei ole kiva juttu sekään. Vaikeahoitoisen kanssa temuttiin viikkoja.

Vierailija
24711/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun katsoin, muttei se ollut ajan tasalla.

Vierailija
24712/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta oli käsidesi loppu, apteekin ikkunasta tiirasin että yksi isompi pullo jäljellä. Tapellaankohan siitä aamulla kun ovi aukeaa. Minä ostin pari täyttöpussia käsisaippuaa. Meillä on sellaiset uudelleentäytettävät pumppupullot, jotka tekevät saippuasta vaahtoa ja saippuaa tarvitsee vain 1/5, loput vettä. Suosittelen, säästätte saippuaa, luontoa ja muovipulloja.

Hernekeittohyllyä oli täydennetty, mutta noin puolillaan oli. Muita säilykkeitä jne. oli nyt täydennetty ja täynnä.

Apteekkien verkkokaupat on pullollaan käsidesejä, joten en usko, että loppuu ihan hetkeen. Käsidesi on muutenkin sellainen tuote, jota käytetään enemmän kuin esimerkiksi hengityssuojaimia.

Vierailija
24713/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd402994…

Vierailija
24714/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hitaastihan tuo levittäytyy minun mielestä. Moni noista tartunnan saaneista lennellyt pitkin ja poikin eikä kauheesti ole tartuntoja tullut esim lentokoneissa tms.

Melko vaisu viirus.

Vierailija
24715/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä luottamista. Esim Englannissa oli lavantauti-Mary, joka oli superlevittäjä. Se pääsi sairaalan jälkeen vapaaksi, sitä vastaan, että lupaa olla menemättä enää keittiötyöhön.

Hän oli muutaman vuoden pyykkärinä, mutta meni sitten salaa keittiöön väärällä nimellä. Tartutteli taas. Lopulta jäi kiinni ja oli loppuikänsä kaltereiden takana.

a) Hän oli irlantilainen.

b) Hän eli Amerikassa, ei Englannissa.

c) Hän itse oli oireeton, eikä tautia tai sen leviämistä tunnettu.

d) Hän ei ollut loppuikäänsä kaltereiden takana, vaan Riversiden sairaalassa, jossa hän sai mm. työskennellä sairaalan laboratoriossa.  Hän halvaantui vuonna 1932 ja kuoli myöhemmin keuhkokuumeeseen 69-vuotiaana samassa Riversiden sairaalassa.

"kuoli myöhemmin keuhkokuumeeseen" - sattumaako? Koronaa jo silloin?

No jo salmonellabakteeri aiheuttaa koronaa, niin.. Ei :D Oisko kuitenkin keuhkokuume tullut siitä, että hän oli halvaantunut ja keuhkoihin pääsee silloin kertymään vaikka mitä. Keuhkokuume oli silloin tappava tauti vielä. Ensimmäinen antibiotti, eli penisiliini oli vasta keksitty.

Keuhkokuume on edelleen yhtä tappava, sillä koronavirukseeen ei antibiootti tehoa. Vieläkö tätä pitää tahkota moneen kertaan. 

Täsmä oli vastaus kyskymykseen miksi Mary Mallon kuoli 1930-luvulla keuhkokuumeeseen, että voiko hänelläkin olla ollut koronavirus, koska hän kuoli keuhkokuumeeseen :D Hän kuoli oltuaan muutaman vuoden halvaantuneena ihan vaan pelkkään keuhkokuumeeseen, koska siihen keuhkokuumeeseen ei silloin ollut lääkitystä. Asialla ei ole mitään tekemistä koronaviruksen kanssa.

Koronavirus aiheuttaa keuhokuumeen, siltä osin on tekemistä. 

Vierailija
24716/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestesaippuaa ei tosin saisi laimentaa vedellä. Käyttöliuokset ovat mainio kasvualusta mikrobeille.

Vierailija
24717/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ecuadorissa ensimmäinen koronavirustapaus. Tullut tuliaisina Espanjasta.

Vierailija
24718/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viro laittoivat vauhtia laitehankintoihin ja aloittaa ensi viikolla kuumeen mittaamisen matkustajilta:

Ja mitä sitten, kun löydetään kuumeileva? Laiva jää siihen parkkiin matkustajineen ja seurataan Diamond Princess osa kakkosta?

Vierailija
24719/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Info julisteita kirjoitti:

Thl on julkaissut verkkosivuilla A4 ja a3 kokoisia pdf "julisteita", yskimisestä käsienpesusta yms. Niitä voi printata työpaikoille seinille yms.

Ovat hyviä ja informatiivisia.

Sitä odotellessa, että Suomen terveydenhoitohenkilökunta noudattaa pelkästään noita ohjeita ja jättää hengityssuojat käyttämättä, kun paikalla on oikea covid-19 -potilas... eihän se tartu, joten mitäs niillä hengityssuojilla, eiks niin?

Ja kun ollaan tällä tiellä, mitä niillä karanteeneillakaan? Pelkkä suusanallinen vakuutus siitä, ettei köhi tai köhii hihaansa kaupassa ja työpaikalla riittää?

Mun käsityksen mukaan nuo thl. N ohjelappuset on tarkoitettu ihan taviksille, eli niitä voi tulostaa vaikka päiväkodin johtajalle, oman työpaikan seinälle (kauppa, toimisto), valveutunut koululainen/partiolainen vaikka koulun ilmoitustaululle, kerhotilaan jne.. Jne.

Terveyden huollossa yms. On varmaan omat tiukat hygienia säännöt ja ohjeet.. ☺

Vierailija
24720/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona viirus leviää vesijohtoveden mukana.

Ketju on lukittu.