Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan viruksen leviämistahti hidastunut tai peräti loppunut, kun tänään ei ole ollut kohuotsikoita viruksesta?
Lentoemännällä on jo jossain korona, ja oikeasti on, tubelle Flight attendant and corona.
Vierailija kirjoitti:
Brasialiassa oli vasta ensimmäinen tartunta vahvistettu ja nyt siellä on epäilyjä liki sadasta uudesta:
São Paulo (66)
Rio Grande do Sul (27)
Rio de Janeiro (19)
Minas Gerais (17)
Bahia (9)
Santa Catarina (9)
Ceará (6)
Pernambuco (5)
Paraná (5)
Distrito Federal (5)
Goiás (5)
Rio Grande do Norte (3)
Maranhão (2)
Mato Grosso do Sul (2)http://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-02/maranhao-diz-que-…
Riossa on ollut suomalaisia sambalaisia n 30 ja tulleet joko eilen tai tänään. Kahden viikon reissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua kun ihmiset ostaa käsidesiä pullokaupalla, vaikka aine on todella riittoisaa ja pikkupullokin kestää normaalikotikäytössä kuukausia. Siksi toisekseen käsidesiä pitäisi käyttää vasta sitten kun vettä ja saippuaa ei ole saatavilla.
Eipä tuo pieni käsidesipullo kestänyt kuin pari viikkoa minun ja lapsen käytössä. Kestäähän se kuukausia jos sitä laittaa liian vähän, mutta kannattaako sitä käyttää edes silloin?
Laskinkin juuri, että 12 käyttökertaa tulee yhteensä lapselle ja minulle (5ml + 3ml) käsidesiä eli ei todellakaan kuukausia kestä. Yhdelle aikuiselle riittää 20 käyttökertaan. Lapselle riittää pienempi määrä kun on pienemmät kädet.
Sen kuitenkin huomasin, että käsidesit on kaupasta loppu kuten myös desinfioivat pyyhkeet.
Ei sen kanssa tarvitse lotrata! Pieni tippa riittää. Pullosta riittää takuulla aikuisen käytössä enemmän kuin 20 kertaa.
Pieni tippa ei riitä vaan käsien pitää olla kauttaaltaan kosteat.
Pieni touhutippa riittää tartuttamaan kokonaisen italialaisen kylän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua kun ihmiset ostaa käsidesiä pullokaupalla, vaikka aine on todella riittoisaa ja pikkupullokin kestää normaalikotikäytössä kuukausia. Siksi toisekseen käsidesiä pitäisi käyttää vasta sitten kun vettä ja saippuaa ei ole saatavilla.
Eipä tuo pieni käsidesipullo kestänyt kuin pari viikkoa minun ja lapsen käytössä. Kestäähän se kuukausia jos sitä laittaa liian vähän, mutta kannattaako sitä käyttää edes silloin?
Laskinkin juuri, että 12 käyttökertaa tulee yhteensä lapselle ja minulle (5ml + 3ml) käsidesiä eli ei todellakaan kuukausia kestä. Yhdelle aikuiselle riittää 20 käyttökertaan. Lapselle riittää pienempi määrä kun on pienemmät kädet.
Sen kuitenkin huomasin, että käsidesit on kaupasta loppu kuten myös desinfioivat pyyhkeet.
Ei sen kanssa tarvitse lotrata! Pieni tippa riittää. Pullosta riittää takuulla aikuisen käytössä enemmän kuin 20 kertaa.
Mulla pieni pullo 100 ml menee noin viikossa. Olen ostanut isompia pumppupulloja kotiin ja töihin, mutta pieni pullo on hyvä työmatkoilla ja Kauppa- yms. Kaupunkireissuilla.
Lisäksi tietenkin pesen käsiä kuumalla vedellä, ja saippualla tosi pitkään ja useasti. Eli aina kun se on mahdollista.
Ei sen veden tarvitse olla kuumaa. Kuumalla vedellä saat lähinnä erinomaisen rasvanpoiston käsiin, joiden iho on muuten tosi kovilla toistuvissa saippuapesuissa. Muistakaa siis myös käsirasva. Ihorikot ovat nimittäin infektioportti.
Vierailija kirjoitti:
Koronaan on sairastunut tuoreimman tilaston mukaan 85 688 ihmistä, joista on parantunut 39 761, coronaan kuolleita on tilastoitu 2 933.
Vale, emävale, tilasto.... Noista luvuista ei voi kauheasti päätellä.
Koska:
- sairastuneista on Kiinassa rekisteröity vain murto-osa. Wuhanissa vain osa potilaista on otettu sairaalaan. Muita ei ole testattu.
- parantuminen vie viikkoja
- parantuneiden määrä ja suhteellinen osuus tulee nousemaan. Se on noussut koko ajan.
Eli nyt 11 miljoonan ihmisen kaupungissa on siis n. 0,02 % väestöstä ( 2 / kymmenestä tuhannesta) kuollut ja kuolleista suurin osa on siinä iässä ja kunnossa että olisi kuollut muutenkin aika pian.
Suurin Kiinan ongelma on se että sairaaloihin on pyrkinyt paljon ihmisiä samaan aikaan.
Asia joka minua mietityttää on se kauanko tämä jatkuu. Espanjantauti kesti n. 100 vuotta sitten 1-1,5 vuotta. epidemia saatiin ensin laantumaan ja sitten se puhkesi taas jossain uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Koronaan on sairastunut tuoreimman tilaston mukaan 85 688 ihmistä, joista on parantunut 39 761, coronaan kuolleita on tilastoitu 2 933.
Eli noin 6-7% kuolleisuus.
Ahdistaa! Itse en ainakaan kehtaa kertoa kenellekään olevani huolissani. Töissä pitää käydä, muistutin siellä kaikkia käsihygieniasta, kukaan ei tuntunut ottavan vakavasti, ensimmäisenä kysyttiin "pelkätkö koronaa" eli sillä asenteella että siihen varautuminen olisi hysteeristä ja naurettavaa. Pomo sitten sanoi että juu hyvä muistutus ja kaikki kiinnittää huomiota käsienpesuun yms. Mutta ei mitään tapahtunut, ei kukaan pese käsiään yhtään enempää. Yksi kulkee flunssaisena töissä, niistää ja aivastelee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Viro laittoi vauhtia laitehankintoihin ja aloittaa ensi viikolla kuumeen mittaamisen matkustajilta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/is-tallinnassa-aiotaan-aloittaa-lai…
Joutuuko nyt siis suomalaiset myös lämpötila mittauksiin, jos menee talliinan? Onko tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pieni pullo 100 ml menee noin viikossa. Olen ostanut isompia pumppupulloja kotiin ja töihin, mutta pieni pullo on hyvä työmatkoilla ja Kauppa- yms. Kaupunkireissuilla.
Lisäksi tietenkin pesen käsiä kuumalla vedellä, ja saippualla tosi pitkään ja useasti. Eli aina kun se on mahdollista.
Nyt taitaa olla ongelma tuo jatkuva käsien peseminen? Meillä on pienestä käsidesistä kulunut ehkä sentti. Pullo ostettiin lokakuussa. Terveinä ollaan säilytty, 2 hlöä. Pulloa pidetään autossa eli loraus esimerkiksi kaupasta tullessa.
Info julisteita kirjoitti:
Thl on julkaissut verkkosivuilla A4 ja a3 kokoisia pdf "julisteita", yskimisestä käsienpesusta yms. Niitä voi printata työpaikoille seinille yms.
Ovat hyviä ja informatiivisia.
Sitä odotellessa, että Suomen terveydenhoitohenkilökunta noudattaa pelkästään noita ohjeita ja jättää hengityssuojat käyttämättä, kun paikalla on oikea covid-19 -potilas... eihän se tartu, joten mitäs niillä hengityssuojilla, eiks niin?
Ja kun ollaan tällä tiellä, mitä niillä karanteeneillakaan? Pelkkä suusanallinen vakuutus siitä, ettei köhi tai köhii hihaansa kaupassa ja työpaikalla riittää?
Ecuador pääsi koronakerhoon, 1 tartunta vahvistettu. Tällä kertaa kutsujana toimi Espanja, josta tartunnan saanut nainen palasi 14.2 oireettomana. Nainen on tällä hetkellä tehohoidossa sairaalassa.
https://www.nytimes.com/reuters/2020/02/29/world/americas/29reuters-chi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen veden tarvitse olla kuumaa. Kuumalla vedellä saat lähinnä erinomaisen rasvanpoiston käsiin, joiden iho on muuten tosi kovilla toistuvissa saippuapesuissa. Muistakaa siis myös käsirasva. Ihorikot ovat nimittäin infektioportti.
Miksei käsien rasvauksesta ole tiedotettu?? Haaallituuus!! THL!?? Mikä tämä radiohiljaisuus oikein on??? Käsien rasvauksesta ei kerrota kansalaisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs parantumisprosentti, en osaa laskea. Lähes puolet on siis jo parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa! Itse en ainakaan kehtaa kertoa kenellekään olevani huolissani. Töissä pitää käydä, muistutin siellä kaikkia käsihygieniasta, kukaan ei tuntunut ottavan vakavasti, ensimmäisenä kysyttiin "pelkätkö koronaa" eli sillä asenteella että siihen varautuminen olisi hysteeristä ja naurettavaa. Pomo sitten sanoi että juu hyvä muistutus ja kaikki kiinnittää huomiota käsienpesuun yms. Mutta ei mitään tapahtunut, ei kukaan pese käsiään yhtään enempää. Yksi kulkee flunssaisena töissä, niistää ja aivastelee koko ajan.
Printtaa niitä thl n ohjelappusia ja vie työhösi. Niissä on Käsienpesu ohjeet ja yskimisohjeet. Ovat hyviä!
Nyt se ensimmäinen maahantulokielto suomalaisille napsahti. Nauru asetti Suomesta tulevat ihmiset maahantulokieltoon – syynä koronaviruksen leviämisen uhka.
Ei käsidesiä kotona ellei oo niin baskanen huusholli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tällä hetkellä päätökseen tulleista, JA tiedossa olevista, tapauksista. Kolme viikkoa sitten sama luku oli 25%.
Minä uskon, että ilman matkustusrajoituksia ja karanteeneja tämä tauti leviää hyvin laajalle ja infektoi ison osan maapallon väestöstä. Rajoitukset tulee liian kalliiksi niin sitten mennään ennemmin näin. Jos ihmiset määrätään erilleen toisistaan muutamaksi viikoksi niin virus ei voi tarttua eteenpäin. Se on mahdotonta. Ihmettelen vain, että mikä se hinta tulee olemaan tehohoidolle. Kai se halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs parantumisprosentti, en osaa laskea. Lähes puolet on siis jo parantunut.
Ne ketkä ei kuole, paranee.
Vielä ehtii mukaan! Meitä on jo monia.