Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Iran ei aio pistää karanteeneja. Kunnon pesäke siellä kun pyhiinvaeltajat käy.
Seuratkaapa, millainen suhtautuminen on kunkin maailmanuskonnon edustajilla. M limit alistuvat, Japanissa kohtalonuskoisuus tuli ilmi jo Fukushiman yhteydessä. Tietenkin nämä vaikuttavat kaikkeen. Itää ihaileva, maallistunut Suomi vaikuttaisi elävän vääjäämättömän vanavedessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi koronaepidemiassa miten kävi, me jotka elimme sen vaiheen, jolloin tauti lähti leviämään Kiinasta, tiedämme, että THL ja STM eivät tehneet YHTÄÄN MITÄÄN leviämisen hidastamiseksi ja estämiseksi.
Päivastoin, ennen hiihtolomia THL(?) pamppu oikein kehui uutislähetyksessä miten hyvä nyt olisi matkustaa Thaimaahan.
Ihmisiä ei auteta millään tavoin pitämään terveydestään huolta.
En unohda tätä koskaan, eikä THL saa kunnioitustani takaisin.
Juu, ukko naureskeli Ylen puoli yhdeksän uutisissa pari kolme viikkoa sitten että mielelläni minä nyt lähtisin hiihtolomalla Aasiaan, ja että koronatartunnan saamisen todennäköisyys on samaa luokkaa lottovoiton kanssa. Ihmettelin.
Ja kuitenkin Thaimaassa on sen jälkeen todettu vain 5 uutta tartuntaa, vaikka siellä on systemaattisesti alettu testata kaikki epäselvät yhtään vakavammat flunssatapaukset. Ja nytkin tutkittavana on yli 700 henkilöä. Parhaimmillaan on ollut yli 2000, joista valtaosa on ollut influenssaa.
Että ihan hirveä riski joo melkein 70 miljoonan ihmisen joukossa saada tuo korona maassa, jossa on varsin tehokas valvonta.
Lähde Bangkok Post sekä thaimaalaiset tuttavat (itse olen ihan Suomessa)
Puhe oli Aasiasta, ei Thaimaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin ja Krista Kiuru paljastivat juuri hallituksen laskelmat hengityskoneiden tarpeelle:
- yksi tuhannesta sairastuu
- näistä 5 % tarvitsee tehohoitoa (hengityskonetta)
Eli 5 500 000 x 0.001 x 0.05 = 275
Vain 275 ihmistä siis tarvitsisi hengityskonetta hallituksen mukaan.
Joo tätähän se THL:n ylilääkäri Hanna Nohyek mainosti, että Wuhanissa on sairastunut vain 0,1 %.
Kolme pikku huomiota:
- epidemia ei ole sielläkään ohi
- sitä on rajoitettu valtavilla toimilla (joihin Suomi ei ryhdy)
- luvut eivät ole todennäköisesti luotettavat
Suomen pitäisi ehdottomasti ryhtyä samanlaisiin rajoitustoimiin kuin Kiina ja Italia.
Lähestykää kansanedustajia viestein.
Täsmennän: siis tarvittaessa. Ei nyt.
Tuntuu että Suomen virallista linjaa hännystelevien trollien aktiivisuus on tänään lisääntynyt. Onkohan Suomi lisännyt panostusta informaatiosotaan vai mikä on tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi koronaepidemiassa miten kävi, me jotka elimme sen vaiheen, jolloin tauti lähti leviämään Kiinasta, tiedämme, että THL ja STM eivät tehneet YHTÄÄN MITÄÄN leviämisen hidastamiseksi ja estämiseksi.
Päivastoin, ennen hiihtolomia THL(?) pamppu oikein kehui uutislähetyksessä miten hyvä nyt olisi matkustaa Thaimaahan.
Ihmisiä ei auteta millään tavoin pitämään terveydestään huolta.
En unohda tätä koskaan, eikä THL saa kunnioitustani takaisin.
Juu, ukko naureskeli Ylen puoli yhdeksän uutisissa pari kolme viikkoa sitten että mielelläni minä nyt lähtisin hiihtolomalla Aasiaan, ja että koronatartunnan saamisen todennäköisyys on samaa luokkaa lottovoiton kanssa. Ihmettelin.
Ja kuitenkin Thaimaassa on sen jälkeen todettu vain 5 uutta tartuntaa, vaikka siellä on systemaattisesti alettu testata kaikki epäselvät yhtään vakavammat flunssatapaukset. Ja nytkin tutkittavana on yli 700 henkilöä. Parhaimmillaan on ollut yli 2000, joista valtaosa on ollut influenssaa.
Että ihan hirveä riski joo melkein 70 miljoonan ihmisen joukossa saada tuo korona maassa, jossa on varsin tehokas valvonta.
Lähde Bangkok Post sekä thaimaalaiset tuttavat (itse olen ihan Suomessa)
Puhe oli Aasiasta, ei Thaimaasta.
Muistaakseni siinä haastattelussa mainittiin nimenomaan Thaimaa. Voin toki olla väärässäkin, mutta ainakin täällä kaikki haukkuivat Thaimaahan matkaajat alimmaksi saastaksi.
Vierailija kirjoitti:
Estääkö se kauneus jotenkin sen, että olisi osaava?
Ei estä. Onko joku väittänyt niin? Vai oletko tehnyt liian pitkälle meneviä tulkintoja ihmisten kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
rarehanu kirjoitti:
Tämä tuo ihan uuden näkökulman asiaan, onko leviämistä turha estää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/japanilaisella-naisella-todettiin-k…
Tämäkin uutinen julkaistiin täällä ennen mtv3 uutisia. Eli täältä saa nopeammin tiedon kuin mediasta :D
Mä kyllä sain tiedon Scmp.comilta jo ennen tätä palstaa - eli mediasta...
Vain Suomessa se on riskiä vailla...
"The French government has asked citizens returning from Italy's Lombardy and Veneto regions to avoid "all non-essential outings" and keep their children home from school."
http://www.rfi.fr/en/international/20200227-we-are-facing-epidemic-fren…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kuullaan mitä hallituksella on sanottavaa
Miksi tuolla puhutaan hallituksen suulla, kun ei hallitus kuitenkaan käytännössä asiaan liittyviä päätöksiä tee. Hallitus on pelkkä papukaija, joka toistaa asiantuntijoiden puheita.
Miksi asiantuntijat eivät itse tule kameran eteen?
Mua vähän huvitti kun neljä päätä nyökytteli rivissä. Käsinuket. Mutta kaunishan tuo Marin on.
Valitettavasti kauneus ei ole tärkein asia pääministerin pestissä. Siinä tarvitaa myös osaamista ja kykyä tehdä järkeviä päätöksiä. Ei tarvita mannekiineja, vaan fiksuja johtajia. Mielummin susiruma vanha kuivakka ukko pääministerinä, jolla on oikeanlaista osaamista kuin kaunis, nuori nainen, joka ei osaa hoitaa hommaansa. Vai onko se kauneus tärkein asia, eikö tarvitse tietää ja osata mitään, kunhan on kaunis?
Ei tietenkään. Meidän pääministerimme nyt ei vaan ole hommaansa pätevä, oli hänen ulkonäöstään mitä mieltä hyvänsä.
Suomessa puhutaan vain mitä "tällä hetkellä" on. Hyvää valmistautumista nykyiseen hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei-perusterveiden vähättely on niin jumalattoman törkeää ja vielä ihan pääministerinkin taholta, A-studiossa myhäilevistä hymynaamaeukoista puhumattakaan. Juu-u, ei ole vaarallinen hyväkuntoisille perusterveille, muista viis! Parempi, että päästään niistä eroon, sanoisivat suoraan. Itse olen raskaana, laskettu aika jo hyvin lähellä mutta kuitenkin vielä useamman viikon päässä ja otaksun, että minäkin kuulun nyt raskaudesta johtuvan heikentyneen vastustuskykyni kanssa tuohon ei-perusterveet-porukkaan. Viis siitä, että osallistun "lapsitalkoisiin" ja kannan mukanani tulevaisuuden veronmaksajaa, eihän tässä minulle ja kaikille muille raskaana oleville kannata mitään tietoa tai toimintaohjeita antaa. Saati niille, joilla on jokin perussairaus. Sanoisin, että moni ei-perusterve maksaa isoja summia veroja joka kuukausi palkkatuloistaan eli kyllä heilläkin on jotain väliä. Ai että kun keittää. Missään ei ole mitään tietoa, mikä raskaana olevien riskitilanne on.
Dataa ei kerta kaikkiaan ole.
Hyvää loppuraskautta sinulle ja onnea !
Minuakin häiritsee toden teolla tuo mantra "perusterveelle viruksesta tuskin on mitään vaaraa". Minäkin kuulen sen "vajaakuntoiset nyt joutavatkin poistua muonavahvuudesta" Vaikkei sitä varmasti niin ole tarkoitettukaan, vaan ennemmin että ne tehostetun hoidon paikat riittänevät kyllä vajaakuntoisille koronaan sairastuneille kun perusterveet voivat sairastaa tämän 'normiflunssana' kotonansa.
Ja itse olen kuitenkin ihan perusterve, joten mahtaa kuulostaa kurjalta jonkun syöpäsairaan perheessä :(
Perussairaan teinin äitinä haluan hieman kommentoida tähän. Meillä sairaus on kulkenut mukana jo lähes 10 vuotta. Tautiaikoina on eletty infektioerityksessä lääkärien kehotuksesta, sairaalat ovat tulleet tutuksi, kun pienikin infektio on vaarallinen. Ruokavaliota pitää rajoittaa, koska tietyt elintarvikkeet sisältävät enemmän bakteereita, esimerkiksi. Silti nuori tavallaan elää muuten ihan normaalia elämää, käy koulua, urheilee jne eikä tauti sinänsä estä mitään, infektiot vaan ovat vaarallisia.
Olen hyväksynyt ajatuksen, että elämme tavallaan jatkoajalla. Vaikka teemme kaikkemme nuorta suojataksemme, ei häntä voi pumpuliin ja kuplamuoviin pakata ja eristää. Nuorikin sen asian ymmärtää.
Jos nyt korona on se viimeinen niitti, sitten se on. Kaikkea ei voi kontrolloida. Moni joka elää vaikean sairauden kanssa jakaa tämän ajatusmaailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kuullaan mitä hallituksella on sanottavaa
Miksi tuolla puhutaan hallituksen suulla, kun ei hallitus kuitenkaan käytännössä asiaan liittyviä päätöksiä tee. Hallitus on pelkkä papukaija, joka toistaa asiantuntijoiden puheita.
Miksi asiantuntijat eivät itse tule kameran eteen?
Mua vähän huvitti kun neljä päätä nyökytteli rivissä. Käsinuket. Mutta kaunishan tuo Marin on.
Valitettavasti kauneus ei ole tärkein asia pääministerin pestissä. Siinä tarvitaa myös osaamista ja kykyä tehdä järkeviä päätöksiä. Ei tarvita mannekiineja, vaan fiksuja johtajia. Mielummin susiruma vanha kuivakka ukko pääministerinä, jolla on oikeanlaista osaamista kuin kaunis, nuori nainen, joka ei osaa hoitaa hommaansa. Vai onko se kauneus tärkein asia, eikö tarvitse tietää ja osata mitään, kunhan on kaunis?
Tuohon Marinin kauneuskommenttiin oli piilotettu ironiaa. Tiedoksesi. Nimimerkillä ”yksi tuhannesta sairastuu”.
Iranissa kuolleisuus n. 10%. Normaali talviflunssa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, miten THL ohjeistaa ulkomailta Suomeen tulevia turisteja koronaviruksen varalta englanniksi? Vissiin THL:n mukaan sitten kuitenkin nuo PAPERISET kertakäyttösuusuojaimet ovat suojaavia..
When you seek examination and treatment at a health care institution, you may be given a paper mouth / nose cover. This protects staff members and others from infection.
Onko tuo THL:n ohje ymmärrettävä niin, että ulkomaalaiset osaa käyttää suusuojia paremmin kuin suomalaiset, jopa niin hyvin, että jopa ne paperiset suusuojat, joiden sanottiin olevan tehottomia, tehoaa kyllä jos niitä pitää ulkomaalainen viruksen saanut. :D
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, miten THL ohjeistaa ulkomailta Suomeen tulevia turisteja koronaviruksen varalta englanniksi? Vissiin THL:n mukaan sitten kuitenkin nuo PAPERISET kertakäyttösuusuojaimet ovat suojaavia..
When you seek examination and treatment at a health care institution, you may be given a paper mouth / nose cover. This protects staff members and others from infection.
Niin eli epäillylle koronatapaukselle annetaan suusuojain, jotta hän ei tartuta hoitohenkilökuntaa. Uutisissa taas puhutaan yleensä siitä, että hengityssuojain ei suojaa KÄYTTÄJÄÄNSÄ niin paljon, että sen käyttö olisi yksistään kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut34 kirjoitti:
Korona ei välttämättä ole sen ihmeellisempi, kuin kausi-influenssa, joka on samaan tapaan vaarallinen iäkkäille/sairaille, mutta yhdistettynä nämä kaksi + pienet noroepidemiat tulee kuormittamaan jo valmiiksi riutunutta terveydenhuoltoa. Tästä olen huolissani. Influenssan osalta osalla väestöstä on joko rokotesuoja tai immuniteetti, koronaan tätä ei ole (vielä), joten sairastuneita tulee olemaan Suomessa hyvin paljon. Viruksesta tiedetään myös liian vähän ja kuten viruksilla on tapana, ne muuntautuu. Nyt vaan voi toivoa, että viruksen aiheuttamat oireet laimenee ajan kanssa. Viranomaiset saisivat olla ihan himpunverran varovaisempia, eikä taputella toisiaan selkään, kun löydettiin yksi varmistunut tautitapaus ja nyt ollaan niin ylpeitä siitä, miten hyvin järjestelmä toimii. Se toimi, koska henkilö joka sairastui osasi toimia oikein. Yhtäkkinen rypäs ja sama järjestelmä soljuu aivan yhtä hyvin, kuin arvauskeskukset nyt ylipäätänsä. Mielummin jään kotisohvalle ottamaan sen buranan. Itse elän käsityöläisenä köyhyysrajalla (kuten tuhannet muut suomalaiset syystä tai toisesta), meillä ei ole varaa sairastaa, toisin kuin hallituksen jäsenillä, joilla palkkapussi ei notkahda kuukauden karanteenista.
Jos hallitus/THL jatkaa samalla tavalla asian väheksymistä, hyssytellään ja odotellaan miten käy, saadaan parin kuukauden päästä seurata, miten THL sanoo "sori", hallitus nostaa kädet ilmaan ja kansa kärvistelee, kun koko viruskakelo osuu kuntien tuulettimeen. Nyt kun ollaan sopivasti vielä leikattu kuntien terveyspalveluja, niin pelataan aikamoista rulettia kansalaisten terveydellä.
Paniikista ei ole kenellekään mitään hyötyä, sen ymmärrän hyvin, mutta huolissaan saa ja pitääkin olla, että asian eteen tehtäisiin edes jotain. Varoivaisuudella on pienempi taloudellinen haitta, kuin se että annetaan kaikkien basillien kukkia sekä odotellaan, että se leviää massatapahtumien kautta ympäri Suomen.
Itse asiassa koronaviruksia kyllä liikkuu jatkuvasti ja jos on koronaflunssan hiljattain sairastanut, voi hyvinkin olla osittaista vastustuskykyä tätä vastaan. Ei tietenkään täydellistä, koska ei ole sama virus, mutta samankaltaisuuksia löytyy.
Totta tuo, että muutama koronavirus on kyllä ns. flunssavirusten poolissa.
Mutta laitatko yst. lähteen väitteellesi, että niistä saisi vastustuskykyä tätä uuttakin varianttia vastaan (ainakaan itse en ole nähnyt yhtään tutkimusta aiheesta).
Ei minulla linkkiä aiheeseen ole.
Internetin ihmeellisessä maailmassa surffaillessa vaan törmää erilaisiin pohdintoihin. Muutama päivä sitten luin artikkelia siitä miksi joillekin tämä uusi korona aiheuttaa lievän taudin ja osalle hengenvaarallisen. Ja yksi selitys skenaario tässä oli, että henkilöillä jotka ovat hiljattain altistuneet peruskoronalle, voisi olla osittaista vastustuskykyä. Pohdintoja oli toki muitakin. Jos löydän sen jutun vielä, linkkaa myöhemmin.
Toki, koronaviruksia on ja tulee aina olemaan, mutta valitettavasti kanta on eri eli immuniteettia ei synny. Sanoin, että viruksesta ei tiedetä tarpeeksi , aikaa on kulunut vain muutama hassu viikko ja nyt Kiinassa uutisoidaan henkilöistä, jotka ovat jo parannuttuaan sairastuneet koronaan uudelleen. Joko heille on käynyt äärimmäisen huono tuuri ja saanut tartunnan lottovoiton tavoin uudemman kerran tai virus on kykenevä uinumaan ikään kuin herpes tai pernarutto. Tästäkin syystä viranomaiset voisivat käyttää vaikutusvaltaansa sanotaan vaikka kuukauden, jotta tiedetään enemmän, minkälaisesta viruksesta on kyse. No, mutta, en ole alan ammattilainen, joten voin vain toivoa, että tekevät oikeat päätökset ajoissa, eikä ihmisiä sairastu/kuole sen takia, että päättäjät jäivät pitämään keskustelutuokiota päätösten sijaan ja heittävät pallon taas sille jollekulle toiselle, jossa se "joku" saa hoitaa asian eteenpäin. Tällä hetkellä ei ole kovinkaan suurta arvostusta tahi luottamusta tuon hallinnon/thl:n suhteen, mutta ehkä he sieltä vielä heräilee ensimmäisen aallon harjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän laskelman mukaan Iranissa olisi yli 18 000 tartuntaa : https://youtu.be/1oKV5MK2bdw?t=1050
Tuo peak prosperity -lietsoja jaksaa lietsoa.
Eihän sen laskelmat kuukausi sittenkään toteutuneet, mutta pääasia että saa katsojia ja rahaa kanavalleen.
Ei se mitään rahaa tuosta saa. Ei ole mainoksia hänen videoissaan. Hän on luonnontieteilijä, toksikologian tohtori (farmalogiaan eli lääkkeisiin liittyy). Räväkästä tyylistään huolimatta.
Miten keskustelua voidaan käydä avoimesti ja faktapohjaisesti kun viralliset torvet on kuukauden jäljessä kaikessa ja hallitus ei puhu mitään konkreettista valmistautumisesta vaan hokee samoja termejä?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo THL:n ohje ymmärrettävä niin, että ulkomaalaiset osaa käyttää suusuojia paremmin kuin suomalaiset, jopa niin hyvin, että jopa ne paperiset suusuojat, joiden sanottiin olevan tehottomia, tehoaa kyllä jos niitä pitää ulkomaalainen viruksen saanut. :D
Kyllä! 😁