Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Tulipalopakkaset pitäisi huomioida. Luokkia ei voida tuulettaa riittävästi.
Lapset ja nuoret leviämisalueeilla etäkouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on todettuja tartuntatapauksia ollut tosi maltillisesti viime viikot. Mä en tosiaan jaksa, jos taas suljetaan kaikki seutuopiston liikuntaryhmät näitten "hurjien" muunnosten takia, ja nyt jos vielä yksityisetkin liikuntasalit meinataan pakottaa jäähylle koko Suomessa vain parin tapuksen takia, niin on se nyt p*****e!
Ja täälläpäin Suomea, kun edes sitä normiversiotakaan ei ole ollut moneen viikkoon kuin muutama hassu tapaus jo karanteenissa olevien keskuudessa, niin silti jatketaan kiihtymisvaiheen rajoituksilla. "No mutta kun ihan nyt vaan varmuuden vuoksi, jos sitä vaikka jollain sattuiskin olemaan... Ja nyt kun tähän rajoitusten makuun päästiin, niin samallahan se tässä menee...." Ei mene! On se vaan kumma, että on tällaiseen pelleilyyn ja toimeentulojen rajoittamiseen taas muka sitten olevinaan varaa. Mutta kun ei ole!
Mä en jaksa enää näitä ja mua ottaa niin päähän tää kaikki.Luetko uutisia ollenkaan? Esim mitä tapahtuu Iso-Britanniassa? Me ei voida nyt lohduttaa sua sun jumppatuskassas.
Niin, se on siellä Iso-Britanniassa. Ei siihen auta se, että suljetaan täällä peräkylillä kaikki liikuntasalit, vaan pitäisi ottaa käyttöön ihan muut toimet. Tää on niin tekopyhää ja järjen vastaista toimintaa taas...
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on todettuja tartuntatapauksia ollut tosi maltillisesti viime viikot. Mä en tosiaan jaksa, jos taas suljetaan kaikki seutuopiston liikuntaryhmät näitten "hurjien" muunnosten takia, ja nyt jos vielä yksityisetkin liikuntasalit meinataan pakottaa jäähylle koko Suomessa vain parin tapuksen takia, niin on se nyt p*****e!
Ja täälläpäin Suomea, kun edes sitä normiversiotakaan ei ole ollut moneen viikkoon kuin muutama hassu tapaus jo karanteenissa olevien keskuudessa, niin silti jatketaan kiihtymisvaiheen rajoituksilla. "No mutta kun ihan nyt vaan varmuuden vuoksi, jos sitä vaikka jollain sattuiskin olemaan... Ja nyt kun tähän rajoitusten makuun päästiin, niin samallahan se tässä menee...." Ei mene! On se vaan kumma, että on tällaiseen pelleilyyn ja toimeentulojen rajoittamiseen taas muka sitten olevinaan varaa. Mutta kun ei ole!
Mä en jaksa enää näitä ja mua ottaa niin päähän tää kaikki.
Maltillisia? Maltillisia olisi 0-10 tapausta päivässä luvut. Ja huomioithan, että koulut olivat kiinni yli 2 viikkoa ja monet aikuisetkin lomilla. Vaikka onkin matkailtu, se on kuitenkin pieni porukka, isot massat ovat olleet paljon normaalimääriä vähemmän kontakteissa. Palataan asiaan, kun arki koittaa, eli jokseenkin ensi viikon alkupuolella alkaa näkyä taas koulujen aukiolemisen vaikutus tartuntalukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas Ylellä kohkataan että vanhusten laitoksissa kuollut muutamia Koronaan.
Miksei samaa kohkausta ole joka vuosi kun niitä kuolee influenssaa ja Noroon.Täällä on yli 7900 sivua keskustelua ja keskimäärin varmaan joka toisella sivulla selitetään miksi influenssa ei ole yhtä vakava asia kuin korona, vaikka sekin voi olla raju tauti. Luulisi, ettei sitä nyt enää tarvitsisi kysyä tässä vaiheessa.
En ole tuo, mutta kyllä muakin ihmetyttää se, että kauhistellaan niin kovin näitä vanhusten kuolemia koronan vuoksi. Mikäs sen luonnollisempaa kuin, että vanha huono kuntoinen ihminen kuolee. Se voi olla jopa toivottu helpotus tälle vanhukselle, joka on jo pitkän elämän täällä taivaltanut ja todennäköisesti on nyt vielä pahasti sairas. Mun iäkäs sukulaiseni on sitä mieltä, että Luoja loi koronan muun muassa, jotta ikäihmiset pääsevät täältä pois kärsimästä ja sängyistä makaamasta.
Ihmiset kuolee, varsinkin vanhukset, se on vain elämää. Mutta nyt yhtäkkiä koronan aikaan se onkin jotain ihan kamalaa, järkyttävää ja luonnotonta, joka pitäisi pyrkiä estämään keinolla millä hyvänsä. En tajuu minäkään...
Ei täällä kukaan ihan aidosti kauhistele heikkokuntoisten vanhusten kuolemia.
Koronan osalta kauhistellaan sitä, että se voi iskeä vakavana myös työikäisiin ja nuoriin ja on niin tehnytkin. Korona vie keskimäärin 13 päivän tehohoitoon nuorehkoja ja terveitä (en kaiva linkkiä, se on ollut täällä monet kerrat). Erilaisissa ulkomaalaisissa tutkimuksissa koronan pitkäaikaisvaikutuksia on huomattavan isolla prosentilla. Korona on systeemisairaus/monielinsairaus ja hyvin arvaamaton. Ja vaikka se olisi monelle harmiton, se kuormittaa aivan valtavasti sairaanhoitoa, esimerkkejä voi katsoa esim Britanniasta.
Minua ei kiinnosta tippaakaan kokeilla olisiko se itselle tai perheelle pieni flunssa vaiko mahdollisesti pysyvästi työkyvyn tai jopa hengen vievä versio.
Pelkästään tuo lähes 2 viikon keskimääräinen tehohoitojakso vaikeissa koronatapauksissa on syy, miksi se pitäisi kitkeä nopeasti. Tavallinen tehohoitojakso on muutamia päiviä, koronapotilas vie 5-10 kertaisen ajan. Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, että tajuaa, ettei näitä tehohoidettavia voi olla kovin paljon ilman, että kaikki muu kärsii paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää näitä ja mua ottaa niin päähän tää kaikki.Luetko uutisia ollenkaan? Esim mitä tapahtuu Iso-Britanniassa? Me ei voida nyt lohduttaa sua sun jumppatuskassas.
Niin, se on siellä Iso-Britanniassa. Ei siihen auta se, että suljetaan täällä peräkylillä kaikki liikuntasalit, vaan pitäisi ottaa käyttöön ihan muut toimet. Tää on niin tekopyhää ja järjen vastaista toimintaa taas...
Se sama virustyyppi on täälläkin. Jumppaaminen ei varsinaisesti ehkäise samanlaista tilannetta kuin Briteissä. Vai ajattelitko jumpata vielä koronakuumeessakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää näitä ja mua ottaa niin päähän tää kaikki.Maltillisia? Maltillisia olisi 0-10 tapausta päivässä luvut. Ja huomioithan, että koulut olivat kiinni yli 2 viikkoa ja monet aikuisetkin lomilla. Vaikka onkin matkailtu, se on kuitenkin pieni porukka, isot massat ovat olleet paljon normaalimääriä vähemmän kontakteissa. Palataan asiaan, kun arki koittaa, eli jokseenkin ensi viikon alkupuolella alkaa näkyä taas koulujen aukiolemisen vaikutus tartuntalukuihin.
Kyllä, maltillisia ovat olleet. Termi saattaa olla sinulle aika vieras. Tuo 0-10 tarkoittaisi sitä, että käytännössä virusta ei edes olisi Suomessa, 0=ei yhtään! Sitähän ennustettiin, että joulunkin jälkeen olisi ryöpsähtänyt kaaos valloilleen, mutta eipä ole. Ihmisiä on lomilla ja juhlpayhinä paljon matkustellut, junat ja laskettelukeskukset olleet täydet, on tavannut sukulaisia ym. Silti uusia tapauksia ollut vain puolta siitä mitä syksyllä oli.
Tässä tilanteessa en todellakaan näe tarvetta pk-seudulta saneltuhin koko maata kattaviin ja yhtenäisiin rajuihin rajoituksiin. Alueellisesti tilannekohtaisesti arvioidulla ja asetetuilla rajoituksilla pärjää ja sujuu paremmin kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sama virustyyppi on täälläkin. Jumppaaminen ei varsinaisesti ehkäise samanlaista tilannetta kuin Briteissä. Vai ajattelitko jumpata vielä koronakuumeessakin?
Se pointti oli se, että turha on itkeä siinä vaiheessa, kun maito on jo lattialla. Liikuntapaikkojen sulkeminen ei ole mielestäni se ensisijainen, hyödyllinen ja tarpeellinen rajoitustoimi.
Ja kyllähän se jumppaaminen parantaa ja ylläpitää hyvää kuntoa ja hapenottokykyä, mikä hyvin tod.näk. voi ehkäistä sinne teholle joutumista. Passivoituminen vaikuttaa yllättävänkin nopeasti kunnon heikentymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen hyödyt:
+et ehkä sairastu vakavasti koronaanRokotteen haitat:
-voit edelleen sairastua koronaan
-voit edelleen tartuttaa muita
-tarvitset kaksi rokotetta ja voit sairastua näiden rokotusten välillä. Miten sit toimitaan?
-rokotteen teho kestää joidenkin lähteiden mukaan vain 3kk
-rokotuksia joutuisi ilmeisesti ottamaan vuodessa useita ja vuosittain
-edelleen joudut maskia käyttämään
-edelleen rajoitukset jatkuu
-vakavat haittavaikutukset esim halvaukset ja kuolemaEli mikä tämän rokotteen idea nyt on?
Miksi näin vahva usko vääriin tietoihin. Ja vieläpä 21 kannattaa.
Perusasia on se, että rokotetaan, tauti häviää ja rajotukset poistuu. Tämä tapahtuu Suomessa jo kesällä. Kesällä tauti hiipuu muutenkin ja osa meistä saa rokotukset sen jälkeen.
Ongelma on muu maailma, kjossa rokotus ei onnistu niin hyvin. Eli tauti voi jäädä paikallisesti kiertämään. Ihan samoin kuin muutkin influenssat. Ja saattaa olla, että tulee vuosittaiset rokotukset.
Missään ei ole noita yllä olevia sanottu. On sanottu, ettei ole varmaa. Mikään ei ole varmaa. Lähtökohtaisedti rokotetut eivt saa tartuta eikä levitä tautia.
Mikä nuista oli väärin? Nuo kaikki on kyllä ihan meille kerrottu, joko thl tai who tai molemmat. Paitsi nuista vakavista haittavaikutuksista ei ole hirveästi Suomessa puhuttu, kuolemista ei varmaan ollenkaan?
Sinä sen sanoit, MIKÄÄN EI OLE VARMAA. Kukaan ei oikeasti tiedä mitä apua rokotteesta edes on.Jokainen kohta on väärin. Eli ei ole ymmärretty lukemaansa tai on otettu käsitys väärinymmärtäjän viestistä, jota jaetaan ja aletaan pitää totuutena.
Tyhmyys!
No korjaa noi kohdat mitkä väärin jos väität mun valehtelevan. Tyhmäksi turha haukkua jos et edes itse pysty oikeaa tietoa antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen hyödyt:
-tarvitset kaksi rokotetta ja voit sairastua näiden rokotusten välillä. Miten sit toimitaan?
-vakavat haittavaikutukset esim halvaukset ja kuolemaEli mikä tämän rokotteen idea nyt on?
Olet tainnut lukea mag-mediaa. Totta, rokotteen ottajiakin kuolee ja sairastuu, ei se mikään ikuisen elämän lupaus-piikki ole. Yhtäkään ei vielä ole todistettu pelkästään rokotteesta johtuvaa kuolemaa, joten kyllä ne aika harvinaisia on. Koronaan taas on kuollut kohta 2 miljoonaa ihmistä, ei minun ainakaan ole vaikea valita rokotteelle menoa, niin pajon riskiryhmäläisenä nyt ahdistaa jo ulosmeno.
Hyvin todennäköisesti rokotteesta on hyötyä ainakin niin, että sitten ei sairastuta kuoleman vakavasti.
Ja ennenkaikkea, kun nyt kaikissa maissa rokotetaan ahkerasti, niin on toivoa, että tauti ainakin vähenee ja ainakin osa ihmisistä on suojassa tartunnalta.
Ja sitten se ikävä fakta. Tämä on ainoa toivomme tällä hetkellä. Rokotteet ovat historiassakin pelastaneeet meidät aika monelta tappavalta vitsaukselta. Sitten voimmekin taas ruveta sotimaan, rauhaan ei ole rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät palstalaiset, nyt on tärkeä tieto! Kangasmaskit ja kirurgiset maskit eivät suojaa riittävästi uusia virusmuunnoksia vastaan, kertovat seuraamani ulkomaiset epidemiologit Twitterissä. Uudet versiot tarttuvat helpommin ja lyhyemmässä ajassa, ja brittivariantin viruskuorma voi olla 10-100 kertaa perinteistä virusta suurempi. Siispä tarvitaan tehokkaammat hengityssuojaimet kaikille, eli FF2 tai FFP3. Myös lapsille! Baijerissa tulee nyt voimaan laki FFP2-hengityssuojaimen käyttöpakosta julkisilla paikoilla. Kertokaa tämä tieto perheenjäsenillenne ja ystävillenne, koska Suomessa näistä ei kerrota juurikaan. Suojatkaa itsenne ja läheisenne! 😷
Linkkejä, pliis
Tässä RTL:
https://www.rtl.de/cms/werner-ffp-2-maskenpflicht-derzeit-nicht-vorgese…
Eli Baijerissa on maanantaista alkaen FFP2~maskien käyttöpakko kaupoissa ja julkisessa liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaavatkin. Ovat pitäneet viruslinkojaan auki, aiheuttaen tartuntoja niin hemmetisti, vaatineet aukiolemista, ettei tautia voisi tukahduttaa ja nyt sitten vaativat valtiota korvaamaan tappiot. Jos tauti olisi tukahdutettu niin eihän mitään tappioita tulisi, mutta näille se ei käy vaan pitää levittää.
Suomalaista yrittämistä, voitot yrittäjälle mutta tappiot veronmaksajien maksettaviksi.
https://www.verkkouutiset.fi/ravintola-ala-vaatii-valtiota-korvaamaan-t…
– Jos viranomainen sulkee yrityksen toimipaikan, valtion tulee korvata sulkemisesta yritykselle aiheutunut taloudellinen tappio.
Mua häiritsee tässä se, että kuten ravintola-ala myös sh:t vaativat valtiolta asioita x, mutta entä muut? Kyllä muutkin kuin ravintola-ala ja sh:t ovat vallitsevan tilanteen takia kovilla, mm. opettajat, siivoajat, erinäiset kivijalkaliikkeet yms. Ei voida antaa yhdelle yhtä ja olla antamatta toiselle toista.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma ettei hallituksella ole muuta mietittävää kuin joku korona!! Unohtakaa se jo!
Moni muukin miettii koronaa ja hengailee täällä koronapalstalla. Ihan hyvä, että hallitus sitäkin miettii. Ei haittaisi jos miettisi enemmän etukenossa, kun tällä palstalla taitaa olla uusimmat tiedot nopeammin kuin hallituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pointti oli se, että turha on itkeä siinä vaiheessa, kun maito on jo lattialla. Liikuntapaikkojen sulkeminen ei ole mielestäni se ensisijainen, hyödyllinen ja tarpeellinen rajoitustoimi.
Ja kyllähän se jumppaaminen parantaa ja ylläpitää hyvää kuntoa ja hapenottokykyä, mikä hyvin tod.näk. voi ehkäistä sinne teholle joutumista. Passivoituminen vaikuttaa yllättävänkin nopeasti kunnon heikentymiseen.
Eihän koskaan sen oman harrastuksen tai toimeentulon menettäminen ole oikea rajoitustoimi. Minusta taas museot olis voinut olla auki, ei niissä käy juuri kukaan. Jooga pienessä ryhmässä tuskin on iso viruslinko. Mutta jos vaarana on oikea kaaos, enkä puhu nyt kevään tilanteesta, vaan oikeasta kaaoksesta... kyllä, kaikki seis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen hyödyt:
Olet tainnut lukea mag-mediaa. Totta, rokotteen ottajiakin kuolee ja sairastuu, ei se mikään ikuisen elämän lupaus-piikki ole. Yhtäkään ei vielä ole todistettu pelkästään rokotteesta johtuvaa kuolemaa, joten kyllä ne aika harvinaisia on. Koronaan taas on kuollut kohta 2 miljoonaa ihmistä, ei minun ainakaan ole vaikea valita rokotteelle menoa, niin pajon riskiryhmäläisenä nyt ahdistaa jo ulosmeno.
Hyvin todennäköisesti rokotteesta on hyötyä ainakin niin, että sitten ei sairastuta kuoleman vakavasti.
Ja ennenkaikkea, kun nyt kaikissa maissa rokotetaan ahkerasti, niin on toivoa, että tauti ainakin vähenee ja ainakin osa ihmisistä on suojassa tartunnalta.
Ja sitten se ikävä fakta. Tämä on ainoa toivomme tällä hetkellä. Rokotteet ovat historiassakin pelastaneeet meidät aika monelta tappavalta vitsaukselta. Sitten voimmekin taas ruveta sotimaan, rauhaan ei ole rokotetta.
Mikä mag-media? Onko nää taas jotain salaliitto ja foliohattu juttuja? No nuihin en usko ja mua turha sellaisiin liittää 😊 se mikä mua nyt tässä ihmetyttää on tuo hehkutus pelastavasta ja turvallisesta rokotteesta mistä ei oikeasti ole apua eikä se mun mielestä ole turvallinen jos siitä voi sairastua tai jopa kuolla. Ja sekin että kiistetään näiden kuolemien tai sairastumisien johtuvan rokotteesta, MUTTA koronakuolemiksi merkataan kaikki jos se testi on kk sisään näyttänyt positiivista. Miten niissä suoraan voidaan yhdistää? Mua se hämmentää eikä anna todellista kuvaa tästä tilanteesta. Kyllä mua kiinnostaa ne kuolemat että onko oikeasti monessa taustalla se korona. Ja varmasti on jo dataa näistä tapauksista eli millon meille nämä kerrotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaavatkin. Ovat pitäneet viruslinkojaan auki, aiheuttaen tartuntoja niin hemmetisti, vaatineet aukiolemista, ettei tautia voisi tukahduttaa ja nyt sitten vaativat valtiota korvaamaan tappiot. Jos tauti olisi tukahdutettu niin eihän mitään tappioita tulisi, mutta näille se ei käy vaan pitää levittää.
Suomalaista yrittämistä, voitot yrittäjälle mutta tappiot veronmaksajien maksettaviksi.
https://www.verkkouutiset.fi/ravintola-ala-vaatii-valtiota-korvaamaan-t…
– Jos viranomainen sulkee yrityksen toimipaikan, valtion tulee korvata sulkemisesta yritykselle aiheutunut taloudellinen tappio.
Ole hiljaa pöljä. Vai ei tulisi tappiota jos tauti tukahdetettu??? Ravintolat kiinni, vuokrat juoksee, siitäkö ei tule tappiota? Kaikki työntekijät kortistoon, siitäkö ei tulisi kuluja veronmaksajille? Mistä teitä talousneroja sikiää...
Parin kuukauden vuokra vastaan vuoden, kahden, kolmen heikko myynti - kumpi lie tulee kalliimmaksi yrittäjälle? Loppuahan ei ole näköpiirissä, todennäköisesti kohta taas kiihtyy kun koulut on avattu ja ihmiset palaavat lomiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen hyödyt:
HöpöHöpö.
Nauti vaan rauhassa kulkutaudeista.
No kerro mikä idea? Oikeesti mua kiinnostaa miksi tätä meille melkein väkisin tyrkytetään jos se edes helpota tilannetta?
Tilannetta helpotaisi vain täydellinen koko maailman lockdown ilman muita toimenpiteitä. Siinä vain toisi tulla vilu ja nälkä, ennenkuin se viimeinenkin virus on jäänyt tarttumatta.
Pakko on tehdä jonkinlaisia kompromisseja ja kyllähän se aika helkkaristi helpottaa tilannetta, jos erikoissairaanhoitoa tarvitsee vähemmän ihmisiä, koska ainakin rokote saa aikaan sen, että jos sairastuu niin sairastuu lievemmin.
Ja nimenomaan tulevaisuus tulee olemaan köyhä kun niin suurelle määrälle koronaan sairastuneista jää tauteja ja vammoja pesimään ja he ovat ehkä kalliisti hoidettavia ja työkyvyttömiä lopun ikäänsä.
Jos nuori urheilija ei jaksa vielä puoli vuotta tartunnan jälkeen käydä lenkillä, niin kyllä se on huolestuttavaa. Koronavirus tuntuu menevän elimistössä paitsi keuhkoihin, myös muihin elimiin kuten kiveksiin ja aivoihin. Monella on jälkioireena ns. aivosumu, joka normaalisti on dementian oire. Myös iho voi rypistyä ennen aikojaan ja hiukset lähteä, Britanniassa on koettu ennenaikaisia vaihdevuosia. Vielä ei tietysti tiedetä, ovatko nämä loppuelämän seurana, mutta olisin kyllä huolestunut, vaikka olisin nuorempikin. Korona oikeasti tuhoaa keuhkosoluja, jotka normaalin keuhkokuumeen jälkeen toipuisivat.
Noista oireista tulee mieleen, että koronan tarkoitus on edistää vanhenemista. Tottakai rokotteenkin vaikutuksesta voi olla huolissaan, mutta joskus on valittava kahdesta pahasta.
Meillä on vielä niin hyvin tilanne, että on mahdollisuus naukua rokotteista, että en ota. Kun katsoo Amerikkaa, jossa on nähty enemmän koronaa, niin siellä ne jonottaa rikkaatkin ihmiset rokotettaan pitkissä jonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumpata voi kotonakin. Osta keppi ja sillä kahdeksikkoa ja hyppynaru . Kuulakahva ja kyykkyä.
Tämä vuosi taas tätä iloa. Oon jo asennoitunut että tätä tää on. Täytyy huolehtia omasta kunnosta ja mielestä.
Luetko uutisia ollenkaan? Esim mitä tapahtuu Iso-Britanniassa? Me ei voida nyt lohduttaa sua sun jumppatuskassas.