Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te pelkäätte? Sitä että itse sairastutte tai läheiset? Jos näette jonkun kaatuvan maahan ni uskaltaisitko mennä auttamaan? Vai onko korona alkanu hallita sun elämää niin paljon, ettet uskaltaisi mennä?
Kyllä tuntuu Suomessakin osa ihmisistä olevan aivan paniikissa. En tiedä mitä tässä enää sanoisi
Minua huolettaa se, että terveydenhuollon ammattilaiset luulee, että korona on nyt selätetty! Nythän se vasta alkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koulujen väkisin aukipitäminen on sikälikin erikoinen valinta, että koululaitos itsessään ja oppiminen on valtavan murroksen äärellä. Jo nyt kaikki tieto on löydettävissä verkosta, usein vielä helposti omaksuttavana kuten videoina. Tietotekniikka mahdollistaa etäyhteydet, etäkokoukset... Pian meillä on hyvinkin kehittynyttä tekoälyä jokaisen ulottuvilla. Koko se kirjo, mitä ihmisen tulee osata muuttuu monilta osin ja opetuksen tulee vastata tähän.
Siksi etäopetus pitäisi nähdä ennemminkin mahdollisuutena. Mahdollisuutena opetella tietotekniikan käyttöä, mahdollisuutena käyttää verkon rajatonta kirjastoa tiedon hakuun, mahdollisuutena pitkäjänteiseen projektityöhön etätiimeissä ja niin edelleen.
En väheksy lähiopetusta ja sosiaalisuutta, päinvastoin. Mutta en väheksy myöskään etäopetuksen hienoja mahdollisuuksia.
Etäopetus on yhtä sosiaalista kuin lähiopetuskin.
Pätevä opettaja järjestää ryhmätöitä. Tietokoneen näytön voi jakaa ja samaa esitystä tehdä samaan aikaan monta oppilasta. Lisäkdi voi jutella kännykän kautta. Tämä esimerkkinä.
Etäopetus ei tietenkään ole yhtä sosiaalista kuin lähiopetus, eivätkä nuoret pääsääntöisesti halua mitään päälleliimattua väkisin väännettyä tekososiaalisuutta etäryhmissä, vaan mieluummin itsenäisiä tehtäviä, kun yksin koneen ääressä muutenkin istuvat. Ja tämä on heiltä itseltään kyselyllä saatu tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te pelkäätte? Sitä että itse sairastutte tai läheiset? Jos näette jonkun kaatuvan maahan ni uskaltaisitko mennä auttamaan? Vai onko korona alkanu hallita sun elämää niin paljon, ettet uskaltaisi mennä?
Kyllä tuntuu Suomessakin osa ihmisistä olevan aivan paniikissa. En tiedä mitä tässä enää sanoisi
Niin on. Mä näen paljon töissä sitä miten ihmiset pelkää, miten syytellään muita tästä tilanteesta.. surullista.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä hysteria loppuu?? Ei tässä ole mitään järkeä!!
Stop the madness! Hysterian tukahduttaminen on ainoa oikea tie!
Vierailija kirjoitti:
Sitä että sairastun ja tartutan 93v äitini ja/tai 91v isäni. En oikeastaan käy sellaiseen aikaan missään, että voisin nähdä jonkun kaatuvan. Ts ulkoilen silloin, kun muut ovat joko töissä tai nukkumassa. Jos nyt kuitenkin kävisi niin, että joku mun nähteni kaatuisi eikä pääisisi itse ylös, mutta ei kuitenkaan olisi loukkaantunut (esim lyönyt päätään) siten, että ambulanssiakaan tarvitsisi soittaa, 99% varmuudella menisin auttamaan. Pidättäisin hengitystäni sen aikaa, kun kiskoisin kaatuneen takaisin jaloilleen ja peräntyisin taas turvavälin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Scheininin uhoaminen on tyypillistä boomer-ikäluokan vouhotusta. Pitäisi koko maa laittaa polvilleen, koska tauti on heille vaarallisempi kuin meille muille. Minua ihmetyttää, että vaikka tuo sukupolvi nousi nuorena monesta asiasta barrikadeille, he ovat silti sokeita nykymaailman informaatiovaikuttamiselle. Heihin tämä koronahysteria on uponnut täydellä tehollaan, he pelkäävät.
Sillä on nuori vaimo ja pieniä lapsia kuten Niinistölläkin. Kyllähän se mahdollisuus pelottaa, että vaimo porskuttaisikin vain koronasta huolimatta mutta itse ei.
Rokotukset edistyvät Suomessa kirjoitti:
Thln rokotus rekisterin mukaan suomessa on torstaihin mennessä annettu 8155 kpl korona rokotuksia. Todellinen määrä on kuitenkin suurempi, koska tiedot päivittyvät viiveellä rekisteriin.
Asiasta uutisoi is. Fi klo 16:37
Hienoa!
Hyvä juttu! Ei ole enää paljon jäljellä ja miinustetaan vielä lapset ja nuoret, jotka uhraavat henkensä luonnollisella laumasuojalla, eli sairastamalla koronan meidän rokotettujen vuoksi! Kiitos hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Thln rokotus rekisterin mukaan suomessa on torstaihin mennessä annettu 8155 kpl korona rokotuksia. Todellinen määrä on kuitenkin suurempi, koska tiedot päivittyvät viiveellä rekisteriin.
Hienoa!
Hyvä juttu! Ei ole enää paljon jäljellä ja miinustetaan vielä lapset ja nuoret, jotka uhraavat henkensä luonnollisella laumasuojalla, eli sairastamalla koronan meidän rokotettujen vuoksi! Kiitos hallitus!
Uhraavat henkensä? Kuinka monta lasta ja perustervettä nuorta Suomessa on kuollut koronaan?
Ehkä outoa, mutta on mielenkiintoista elää tätä aikaa. Maailma muuttuu nyt nopeasti. Suurimittainen siirtyminen etätyöhön, nettikauppojen nousu, matkustelun väheneminen(?), elämänarvojen muutos (vähemmän kulutuskeskeiseksi?) ja toivottavasti pitkällä tähtäimellä positiivisia jälkivaikutuksia maapallolle.
Korona-asiat ja muutokset kiinnostaa, ja pitää pysyä ajan hermolla.
Korona sinänsä ei pelota, kun itse pystyy elämään vähin kontaktein. Itse asiassa muiden perheenjäsenten sosiaalisuus pysynyt ennallaan, joidenkin jopa lisääntynyt, mutta muuttanut muotoaan someen ja kännykän ja netin varaan entisen kasvokkain tapahtuneen sijaan.
Naurua ja iloa on elämässä kuten ennenkin. Se on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että sairastun ja tartutan 93v äitini ja/tai 91v isäni. En oikeastaan käy sellaiseen aikaan missään, että voisin nähdä jonkun kaatuvan. Ts ulkoilen silloin, kun muut ovat joko töissä tai nukkumassa. Jos nyt kuitenkin kävisi niin, että joku mun nähteni kaatuisi eikä pääisisi itse ylös, mutta ei kuitenkaan olisi loukkaantunut (esim lyönyt päätään) siten, että ambulanssiakaan tarvitsisi soittaa, 99% varmuudella menisin auttamaan. Pidättäisin hengitystäni sen aikaa, kun kiskoisin kaatuneen takaisin jaloilleen ja peräntyisin taas turvavälin päähän.
Okei, kirjotin vähän huonosti. Tarkoitin lähinnä sitä että jos sen kaatuneen elämä ois vaikka sun käsissä ni pystyisitkö sillon myös auttamaan, elvyttämään? Vai hallitseeko se pelko sairastumisesta sua niin paljon ettet pystyisi?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä mielipidekirjoitus tukahduttamisesta saisi huomiota:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007725020.html
"KÄYNNISSÄ olevassa koronavirusepidemiassa on kolme uutta piirrettä: Euroopan tilanne on vakava, viruksen tartuttavuusluku uhkaa karata nykykeinojen ulottumattomiin ja väestön rokotukset ovat alkaneet. Näiden takia Suomen tulisi todeta poikkeusolot ja säätää erillislaki poikkeuksista liikkumisvapauteen.
Painamalla tartunnat nyt nollan pintaan Suomi voi säästää tuhansia ihmishenkiä.
EUROOPPA on pahasti epäonnistunut epidemian torjunnassa. Epäonnistuminen on oire kahdesta isosta ongelmasta Euroopan unionissa.
Yhtäältä EU:lla ei ole kansallis- tai liittovaltion täyttä suvereniteettia ja valtuuksia päättää tappavan tartuntataudin koko keinovalikoimasta. Toisaalta EU on vuoden 2000 perusoikeuskirjasta huolimatta sittenkin neljän taloudellisen perusvapauden ympärille rakennettu talousintegraation moottori. Vapaa liikkuvuus on unionille pyhä lehmä, johon ei ole tahdottu tai voitu koskea. Tukahduttamisen sijaan EU on koordinoinut jäsenvaltioita poistamaan rajoituksia rajoillaan ja muutoinkin pitämään talouden pyörimässä.
Jos EU olisi liittovaltio, se laipioisi alueensa epidemiatilanteen mukaan. Tavoitteena olisi tartuntojen painaminen nollaan. Tavoitteen saavuttaneet kaupungit, alueet tai maat olisi julistettu vihreiksi vyöhykkeiksi, joiden välinen liikkuminen on vapaata. Vähitellen koko EU ja sitten koko Eurooppa olisi muuttunut vihreäksi, kunhan sen ulkorajoista olisi pidetty huolta.
Jos taas EU:ta ei olisi, sen jäsenvaltiot olisivat voineet noudattaa samaa strategiaa. Moni olisi sulkenut rajansa. Tulosten näkyessä muut olisivat seuranneet.
SUOMEN tulisi nyt todeta poikkeusolot ja asettaa tiukat rajoitukset sekä sisä- että ulkorajojen ylittämiseen. Valmiuslaki, rajavartiolaki tai ulkomaalaislaki eivät toimi. Tarvitaan perustuslain 23. pykälän nojalla 4–5 kuukaudeksi säädetty laki poikkeuksista liikkumisvapauteen sekä hätätilailmoitukset Euroopan neuvostolle ja YK:lle. Poikkeusten tulee koskea myös Suomen kansalaisten oikeutta lähteä maasta ja palata maahan. Näin turvataan lain yhteensopivuus EU:n vapaan liikkuvuuden direktiivin kanssa.
Perustuslain 23. pykälän nojalla laki voidaan säätää tavallisen lain käsittelyjärjestyksessä. Se oikeuttaisi myös pakkotestauksen lentokentillä tartuntatautilain 16. pykälän kautta.
Väliaikaiseen erillislakiin tulisi ottaa säännös myös maan sisäisten liikkumisrajoitusten mahdollistamisesta – valmiuslain 118. pykälän tapaan mutta koronavirusepidemian tarpeisiin laadittuna. Maan laipiointi vihreiden vyöhykkeiden ja muissa osissa toteutettavien maskipakolla täydennettävien liikkumisrajoitusten muodossa tulisi mahdollistaa.
LAKI saadaan voimaan parissa viikossa, kunhan eduskunta kutsutaan koolle. Suomi julistautuisi epidemian tukahduttamiseen perustuvan strategian edustajaksi. Muualta maailmasta tiedetään, kuinka nopeasti voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia, jos strategian perustana on viruksen eliminointi.
Tukahduttamisen tavoite tekisi rajut toimet välttämättömiksi ja oikeasuhtaisiksi. Testauksen avulla valvotut poikkeukset rajoituksista toteuttaisivat tarkkarajaisuusvaatimuksen.
Martin Scheinin
Britannian tiedeakatemian oikeustieteen tutkimusprofessori, Oxfordin yliopisto"
Ei kai nyt sentään? Eikö riittäisi jos suositeltaisiin pesemään käsiä ja käyttämään käsidesiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kirjotin vähän huonosti. Tarkoitin lähinnä sitä että jos sen kaatuneen elämä ois vaikka sun käsissä ni pystyisitkö sillon myös auttamaan, elvyttämään? Vai hallitseeko se pelko sairastumisesta sua niin paljon ettet pystyisi?
En edes osaisi elvyttää. Apua osaisin soittaa, tai huutaa.
Eli ei muutosta aiempaan.
Eri.
Krista Kiuru pettyi EU:n rokotetahtiin – kirjelmöi terveyskomissaarille: ”Emme ole kovin tyytyväisiä”
Suomi pysyy kritiikistään huolimatta EU-rintamassa, eikä lähde tekemään kahdenvälisiä sopimuksia koronarokotteista. https://www.is.fi/politiikka/art-2000007725997.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes osaisi elvyttää. Apua osaisin soittaa, tai huutaa.
Eli ei muutosta aiempaan.
Eri.
Kyllä tosi tilanteessa jokainen osaa ja puhelimen kautta neuvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Virosta ja Ruotsista Suom
een palatessa suositellaan 10 vuorokauden omaehtoista karanteenia. Työmatkaliikenne sekä muu välttämätön liikenne Virosta ja Ruotsista Suomeen on kuitenkin edelleen sallittua ilman karanteenia.Tervetuloa Ruotsista ja Virosta ilman karanteenia.
Testauksesta ei mainintaa Tallinkin sivuilla.
Satamassa muut kuin Ahvenanmaalta tulleet jäi autoineen satamaan. Siinä ne nätissä jonossa olivat.
Uimahallit saastuttavat enemmän kuin kapakat ja levi!
Ei tarvitse olla kuin perusterve läski lapsi. Se oli siinä.
Eli älkää työntäkö pullaa sen penikan ääntä kohden!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Uhraavat henkensä? Kuinka monta lasta ja perustervettä nuorta Suomessa on kuollut koronaan?
Jos ei ole kuollut, niin kyllä heitä vielä kuolee! Jos ei koronaan, niin muihin hoitamattomiin sairauksiin.
Tuo Scheininin uhoaminen on tyypillistä boomer-ikäluokan vouhotusta. Pitäisi koko maa laittaa polvilleen, koska tauti on heille vaarallisempi kuin meille muille. Minua ihmetyttää, että vaikka tuo sukupolvi nousi nuorena monesta asiasta barrikadeille, he ovat silti sokeita nykymaailman informaatiovaikuttamiselle. Heihin tämä koronahysteria on uponnut täydellä tehollaan, he pelkäävät.