Pelkään kauheasti työttömäksi joutumista
Työnantajani jää pian eläkkeelle. Olen 55 ja kokemus on "vanhanaikaista", eli työpaikallani tehdään asioita vanhanaikaiseen tyyliin. Olen koettanut uudistaa ja saanut jotain läpi, mutta jotain ei 80-luvun tyylillä töitä tekevä pomo suostu muuttamaan. Olen myhös kouluttautunut. Mutta en usko työllistyväni kovin helposti, sillä osaaminen on asioista, joita ei oikein enää tarvitse ja pitäisi olla kokemusta. Mies taas on todella jyrkkä kaikkea yrittäjäksi ryhtymistä vastaan. Älkää sanoko, että työt nuoremmille. Jäin laman aikaan työttömäksi ja minulla on paljon pienipalkkaista pätkätyöhistoriaa, tarvitsen eläkekertymää. Ongelma on nykyinen asenneilmapiiri, jossa lähes heti työttömäksi jouduttuasi muutut yhdessä yössä laiskaksi juopoksi, joka ei edes halua töihin, yleisen mielipiteen mukaan.
Kommentit (10)
Onko näitä pelkotiloja tutkittu kenenkään ammattiauttajan toimesta?
Mitä jo osaaminen on vanhentunutta ja on ikääntyvä?
Miksi ihmeessä eläke-ikää nostettiin?
Nyt on sitten sekä nuoria työttöminä, että yyteiden ulossylkemiä ikääntyviä työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jo osaaminen on vanhentunutta ja on ikääntyvä?
Miksi ihmeessä eläke-ikää nostettiin?
Nyt on sitten sekä nuoria työttöminä, että yyteiden ulossylkemiä ikääntyviä työttöminä.
Lisätään tuohon eläkkelle pitkän uran jälkeen asiallisesti jääneet jotka käyvät eläkkeellä ollessaan töissä, sijaistamassa, kun ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
. Ongelma on nykyinen asenneilmapiiri, jossa lähes heti työttömäksi jouduttuasi muutut yhdessä yössä laiskaksi juopoksi, joka ei edes halua töihin, yleisen mielipiteen mukaan.
Ongelma se on vain jos sisäistät sen itseesi. Minä lopetin juopottelun jäätyäni työttömäksi. Vasta työttömyys mahdollisti käsittelemättä jääneiden asioiden suman käsittelyn. Nykyään ei ole rahaa mutta olen onnellisempi kuin aikaisemmin. Palaan työelämään tästä jos pääsen mutta en stressaa siitä.
Ap tässä. En ole laiska, en juoppo, en kouluttamaton. Minua sanottiin sossupummiksi edellisen työttömyyden aikana, vuonna 2010. En edes saanut mistään mitään, vaan elin säästöillä, miehen tuloilla ja pienillä työkorvauksilla joita sain pienistä sekalaisista hommista ja koska olin tehnyt noita hommia lapsen sairauden takia, ei ansiosidonnaista kertynyt. Mielelläni olisin jatkanut noita freelancehommia ja ryhtynyt yrittäjäksi, mutta en saanut haalittua tarpeeksi töitä kasaan, kilpailu kovaa. Sain sitten ensin määräaikaisen paikan muualta ja lopulta tämän nykyisen paikan, joka tuntui lottovoittoa paremmalta. En siis usko, että olisin lottovoitosta niin iloinen.
Taidat elää sellaisessa ympäristössä, jossa varakasta, ovat yrittäjiä tai muuten heillä on vakaa taloudellinen tilanne. Todella kummallista, jos muilla ei ole omakohtaista kokemusta työttömyydestä ja sinua on morkattu. Suurin osa suomalaisista on joutunut jossakin elämänvaiheessa työttömäksi tai ainakin joku läheinen on ollut työtön.
Mä haluaisin töihin niin kovasti 😢 voisitteko te vanhukset jo väistyä
Älä stressaa mokomasta. Ei asioita kannata surra etukäteen. Itse tein pätkätöitä koko työikäni. Ei hävettänyt vaikka joskus jouduin olemaan työttömänä. Ihmiset puhuu minkä puhuu, ei kaikkien puheesta pidä pahaa mieltä itselleen ottaa.
Mulla on vielä melkein 10 vuotta eläkeikään, en koe itseäni iäkkääksi, mutta työnantajat eivät huoli mihinkään.
Eläkettä pitää saada kerrytetyksi, siksi en halua luovuttaa nuorten hyväksi eli jättää yrittämättä työllistyä, jotta paikka jäisi nuorelle. Nuoret kouluttautukoot aloille, joilla on töitä, niin me yli 50-vuotiaatkin teimme nuorempina. Hutivalinnoilta on välillä mahdotonta välttyä. Tämänikäinen ei saa helpolla työtä, vaikka olisi useampikin hyväksi luultu koulutus takana.
Mä taas haluan olla työtön vaapaaehtoiseksi. Miksi tälle mädälle hallitukselle maksaisin mitään ..