Ex kontrolloi
Erosin 7 vuotta sitten, lähdin taaperon kanssa. Yhden tapaamisen jälkeen lapsen isä ei palauttanutkaan lasta: hän halusi minut takaisin, ja ajatteli että lapsen avulla se onnistuu. Tietysti se oli hänelle myös kunniakysymys, että lasta ei häneltä viedä. Minä en kuitenkaan pystynyt palaamaan. Siitä se piina vasta alkoi. Tiesin, että oikeudenkäynti hänen kanssaan olisi helvetti joten koitin vaan selvitä. Hänellä oli vakaat tulot - ja sosiaaliviranomaisten tuki, päiväkodin tekaisemilla syillä. Olin kuulemma lapsen kanssa liian läheinen, ja eromme olisi lapselle vain hyväksi. Täysin hullua.
Hoidimme exän kanssa lasta yhdessä, minä kaikki viikonloput... ex tarvitsi yrittäjänä aikaa, mutta halusi itse määrätä tahdin. Pysyimme ystävinä, jotta tilanne ei olisi sen vaikeampi.
Ex oli hyvin älykkäällä tavalla ylikontrolloiva, halusi aina pitää minut alistettuna, mitä en tahtonut uskoa tai myöntää... en vieläkään oikein tahtoisi!! Mutta asia alkaa olla liian ilmeinen. En ole uskaltanut seurustella eron jälkeen, ja pelkään että jos menestyn tai voin hyvin, suututan hänet. Tätä tuottaa vaikeuksia myöntää: että ainoa läheinen, joka teknisesti auttaa sinua monessa asiassa, ei aina toivoisikaan parastasi vaan jopa päinvastoin... vuosia tätän epäilin, mutta en voinut käsittää, että niin todella olisi. Minun kärsimyksenihän olisi myös lapselle suru! Miksi olla julmempi kuin on tarpeen? Tiedän että olen herkkä, mutta jotain sadistista hänessä on. Itsestäni olen tosin huolissani... miksi en kykene sopeuttamaan käytöstäni häneen?? Olen kuin eläin, joka menee aina saman ansaan silloin, kun tietää astuneensa toisen varpaille.
Olen joutunut toistuvasti vuosien mittaan huomaamaan, että aihe hänen kontrollointihimoonsa voi olla todella pieni. Esim. jos vahingossakin teen jotain mistä hän kokee että olin tilanteessa liian itsevarma, tai oikeammin, että heikensin hetkeksi hänen auktoriteettiaan (koska kunnioitan häntä suuresti enkä koskaan olisi ylimielinen), hän pyrkii salakavalasti murtamaan minua, käyttäen hyväksi tietoa minkä olen kertonut stressaavan. Vaikka olisin jo tehnyt päätöksen asian suhteen enkä enää stressaisi, hän ei sano mitään positiivista. Vaan toistaa painostusta ja vaatimista, kuin en olisi päätöstä tehnytkään. Ja hän jatkaa painostusta ja moralisointia niin kauan, että hermostun. Lisäksi hän voi pienin kummallsiin jutuin ärsyttää, kun tietää mistä en tykkää mutta ikään kuin tyrkyttää niitä symbolinomaisesti... se vasta härskiä on, kuin viestittäisi: "mitä, haittaako TÄMÄ muka? Oletko ihan järkevä..." se tuntuu periaatteelliselta petokselta, koska jaksan olla hänen suhteen niin luottavainen, enkä ymmärrä, miksi on tarpeen pyrkiä satuttamaan!
Olen vähän jo oppinut tuntemaan hänet, hän vain on niin älykäs ja minä tottunut ylivaltaan, että lankean aina samaan ansaan... pitäisi enemmän kuunnella sitä takaraivon ääntä: "hän tähtää johonkin, vaikka esittää huolehtivansa... Hän hoitaa sopivan asetelman, ja iskee - älä lähde siihen mukaan!!!"
Hän ehdottaa pyytämättäkin tapoja, joilla voisi "auttaa" minua - siis lisätä riippuvuuttani. Hän haluaa tietää kaiken minun elämästäni, mutta ei kerro omastaan jos kysyn. Tämä on todella kummallista, ihan kuin en olisi aikuinen ihminen.
(jatkuu)
Kommentit (6)
Ja noin monen vuoden jälkeen olet vielä tekemisissä exäsi kanssa ja kerrot asioita hänelle. Olet riippuvainen.
Voi hyvä ihminen. Katkaise nyt heti yhteytesi häneen kokonaan ja kasaa itsesi ja itsetuntosi kokoon. Et tarvitse hänen apuaan. Mikään avuntarve ei voi olla tärkeämpi kuin itsekunnioituksesi.
Kuulostat siltä, että tarvitsisit terapiaa. Selvitä mistä sellaista saisit sinun asuinpaikkakunnalta. Työpaikan terveydenhuollosta voi myös saada tietoa.
Kunnioitat? Olet kiitollinen? 7 vuoden vankeudesta? Hoitoon!
Nyt laitat kaiken yhteydenpidon sähköpostiin ja vastaat pelkästään suoraan lasta koskeviin käytännön asioihin. Estät puhelut ja viestit, myös somessa. Järjestät lapsen vaihdon joko valvotusti tai julkiselle paikalle. Jos yhteiset ystävät yrittävät saada teitä yhteyteen, estät heidätkin.
Kontrolloija roikkuu sinussa niin kauan kuin sallit sen. Kun järjestelmällisesti pysyt tylysti lapsen KÄYTÄNNÖN asioissa etkä anna vedota tunteisiisi tai huonoon itsetuntoosi, pääset lopulta irti. Tiedän kokemuksesta.
(jatkoa)
Lääppimisyritykset loppuivat kerran, kun sanoin että se on häirintää, mutta puheiden perusteella hän ajattelee omistavansa minut edelleen. Hänellä on jo joitakin vuosia ollut uusi naisystävä jonka kanssa asuu, ja sen vuoksi hän joutuu hieman miettimään tekemisiään.
Kaiken onneni olen esittänyt lähinnä kiitollisuutena hänelle, siis muistanut kiittää hänen osuudestaan, tai lapsi vain on niin ihana tms. mutta minä itse en saa olla niin hyvä, etteikö aina olisi jotain neuvottavaa, etten vain olisi ärsyttävän hyvä äiti tai jotain. Ei se nyt sinänsä haittaa, kun muistaa että onni riittää itsessään.
Mutta on ehkä huono idea pelätä riippumattomuuden näyttämistä... olen jopa pelännyt hankkia omaa parempaa tietokonetta, ettei hän koe sitä liiallisena autonomiana!!! Tämä on kyllä mennyt vähän älyttömäksi.
Ajattelen että mulla on asiat oikein hyvin, mutta välillä tulee hetkiä kun järkytyn hänen kylmyydestään. Onneksi harvemmin nykyään. Tänään vain suutuin niin paljon että huusin hänelle, kun oli mielestäni ilkeä. Tai sitten hän on niin asiakeskeinen, ettei muista mitä olen jo sanonut jne. Hän on mua parikymmentä vuotta vanhempi.
Haluaisin joskus vielä parisuhteen, vaikka koko ajatus tuntuu hassulta tai utopistiselta. Olen nähnyt pareja, jotka kunnioittavat toisiaan ja ajatellut itsekseni, ettei tuollaista voi olla. En osaa yhtään sanoa, miten kävisi jos saisin uuden miesystävän. Onko neuvoja sen suhteen? Parisuhde ei ole nyt ajankohtainen, mutta tulevaisuutta ajatellen.