Kannattaako opiskella lähihoitajaksi jos on ollut psykoosi
Olen 42-vuotias filosofian maisteri ja tällä hetkellä työtön. Olen harkinnut lähihoitajan koulutusta, mutta minulla on mielenterveysongelmia taustalla. Olen ollut psykoosiissa ja kärsinyt ahdistuksesta. Epäilen että lähihoitajan työ olisi minulle liian rankkaa. Kannattaako siihen lähteä?
Kommentit (29)
Naisellani on ollut "psykoosi", joka tosin oli ptsd koska hänet oli edellisenä päivänå raiskattu. Sai vielä kaksisuuntaisen diagnoosin ja neuroleptit päälle. Hän on tunnollinen hyvä lähihoitaja, mutta toisinaan miettii jaksaako tulevaisuudessa olla alalla.
Älä välitä noista ilkeistä ehkä hoitsujen kommenteista. Alalla on iso kirjo ihmisiä, ilkeitä ja empaattisia. Ehkä olisit yksi niistä empaattisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai sinä edes pääsisikään, koska eikös se lainsäädäntö rajaa vakavammat mt-ongelmat koulusta pois? Ja vaikkei rajaisikaan, niin ei tietenkään ole mitään järkeä tuossa ideassa.
Eihän yksittäinen psykoosi ole pysyvä mielenterveyden häiriö.
Suurimmalle osalle ihmisistä ei tule sitä yhtäkään psykoosia ja jos niin tapahtuu kerran, on alttius olemassa myöhemminkin. Ei hoitoalalle, kiitos.
En suosittele hakemaan, raskasta varsinkin henkisesti, hyvinvointiasi ei ainakaan tue tuo työ. Työpaikoilla on runsaasti töissä epävakaita persoonallisuushäiriöisiä, narsisteja ja pelkästään pahoja ihmisiä. Hyvät ihmiset kuuluvat ihan jonnekin muualle. Työpaikkakiusaaminen on yleistä alalla. Älä riskeerata mielenterveyttäsi lähtemällä tuolle alalle, joka soveltuu pääasiassa tunteettomille psykopaateille. Hoitotyö sinänsä on ihan mukavaa ja varmaan periaatteessa olisit hyvä hoitajana, mutta työyhteisöissä liikaa narsistisia hoitajia. Nimin. Kokemusta paljon hoitoalalta.
Ei. Mielenterveyshistoriassa ei saisi olla merkintöjä, se on hämmentävää jos hoitaa muita ja on ollut pipi. Pipiys muhii mielessä kuin mikä muu salakavala tauti. Kuin koiralla, olla salavihainen.
Ei. Mielenterveyshistoriassa ei saisi olla merkintöjä, se on hämmentävää jos hoitaa muita ja on ollut pipi. Pipiys muhii mielessä kuin mikä muu salakavala tauti. Kuin koiralla, olla salavihainen.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele hakemaan, raskasta varsinkin henkisesti, hyvinvointiasi ei ainakaan tue tuo työ. Työpaikoilla on runsaasti töissä epävakaita persoonallisuushäiriöisiä, narsisteja ja pelkästään pahoja ihmisiä. Hyvät ihmiset kuuluvat ihan jonnekin muualle. Työpaikkakiusaaminen on yleistä alalla. Älä riskeerata mielenterveyttäsi lähtemällä tuolle alalle, joka soveltuu pääasiassa tunteettomille psykopaateille. Hoitotyö sinänsä on ihan mukavaa ja varmaan periaatteessa olisit hyvä hoitajana, mutta työyhteisöissä liikaa narsistisia hoitajia. Nimin. Kokemusta paljon hoitoalalta.
Nimim. Ne muut on narsisteja ja minussa ei ole mitään vikaa.
LOL.
"Eiköhän sillä alalla ole jo ennestään varsin monenlaista menijää ja töitä riittää. Mikä työ sitten ei olisi raskasta."
Varmaan kaikki työ on raskaita, varsinkin nämä perusammatit, mutta kuormitus ja vastuu on erilaista eri töissä ja kaikki ei sovi kaikille. Kyllä saman palkan tai melkein saman voi saada helpommallakin. Vaikka alalla olisi töitä ja "monenlaista menijää", niin ei työsopimukset varmaan jatku jos on vähän "outo", ei selviä töistä kunnolla ja herättää esim. turvattomuutta hoidettavissa. Työt on pystyttävä tekemään ja kaikista ei ole hoitajaksi.
Älä hae. Luhistut kuitenkin työpaineen, ilkeiden ja väkivaltaisten potilaiden/asiakkaiden ja oman herkän psyykeesi vuoksi. Sitten muiden on alimiehityksellä paikkailtava sinun työsi kun olet sairaslomilla. Ja se aiheuttaa raivoa sinua kohtaan, mikä puolestaan vaikeuttaa töihin paluuta. Ei hoitoalalla mielenterveysongelmia suvaita, se on heikkouden, laiskuuden ja epäluotettavuuden merkki. Sitten luhistut uudelleen. Ja uudelleen. Jne. Että mietihän vielä. En tarkoita tätä pahalla, mutta sinun on parempi tietää mitä luvassa on. Luuletko, että olet ensimmäinen lajiasi?