Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luistelu järven jäällä. Onko mitään huomioon otettavaa?

Kaunot
23.01.2020 |

Ainakin jäätä oltava riittävästi.
Miten kannattaa pukeutua?
Ystävä pyysi mukaan luistelemaan järven jäälle, enkä ole luistellut kuin luistinradalla niin sillä kysyn neuvoja.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea on hyvä jää järvellä? Ei sinne sen kummemmin tarvitse pukeutua kuin muutenkaan. Luistimet ja vaatteet joilla tarkenee. Se jään paksuus kannattaa varmistaa ihan itse ettei huku jonkun idiootin "kyllä se kestää" anuksesta vedettyjen kommenttien perusteella.

Vierailija
2/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Suomessa parhaat luistelukelit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaiset varusteet kuin muutenkin ulkojäälle. Luistellessa varo epätasaisuuksia ja railoja. Oletan, että ystäväsi tietää jään olevan tarpeeksi paksua.

Vierailija
4/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkiluistimet on parhaat!

Vierailija
5/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaiset varusteet kuin muutenkin ulkojäälle. Luistellessa varo epätasaisuuksia ja railoja. Oletan, että ystäväsi tietää jään olevan tarpeeksi paksua.

Jäätä on 25-30cm

Vierailija
6/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jää on epätasaisempi kuin hoidettu luonnonjää. Jos jostain saat retkiluistimet, niin ne toimivat tosiaan parhaiten tuollaisella jäällä, mutta olen minä itse hokkareilla meren jäällä mennyt. Jäässä vaan saattaa olla paikka paikoin röpelöisyyttä tai railoja. Naskalit mukaan, jos et ole satavarma, että jää kestää kaikkialla.

Samalla tavalla pukeudu kuin mihin tahansa ulkoliikuntaan.

Vierailija
7/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan Ihan perinteiset hokkarit, ja kaunoluistimet.

Vierailija
8/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jää on epätasaisempi kuin hoidettu luonnonjää. Jos jostain saat retkiluistimet, niin ne toimivat tosiaan parhaiten tuollaisella jäällä, mutta olen minä itse hokkareilla meren jäällä mennyt. Jäässä vaan saattaa olla paikka paikoin röpelöisyyttä tai railoja. Naskalit mukaan, jos et ole satavarma, että jää kestää kaikkialla.

Samalla tavalla pukeudu kuin mihin tahansa ulkoliikuntaan.

Ei ole naskaleita! Pitäs varmaan ostaa!

Vierailija
9/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin hattu päähän!

Vierailija
10/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naskalit ehdottomasti mukaan molemmille! Vaatteet joilla tarkenee. Tuulenpitävä vaate voisi olla parasta, koska avoimilla alueilla tuuli voi olla yllättävän kovaakin.

Vierailija
11/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aurinkoinen päivä (ei ehkä nyt, mutta keväämmällä), niin kannattaa ottaa aurinkolasit ja -voide mukaan.

Ja muistakaa, että samalla järvellä voi jossain kohtaa olla tuo 25-30cm, ja toisessa kohtaa vaikka 5cm.

Vierailija
12/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta, mutta kannattaa varautua tuuleen, muuten samoilla välineillä pärjää kuin kaukalossakin.

Jotkut käyttävät suksisauvoja, niistä ei minulla ole kokemusta luistelussa.

Vierailija
13/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naskalit on aivan ehdoton väline, kesti jää tai ei. Jos virtaus yms. paikkoja ei tunne.. miksei myös kevyet liivitkin.

Itse tykkään käyttää retkiluistimia tai hokkareita. Liikkumiseen sopiva pukeutuminen.

N47

Vierailija
14/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärät päähän molemmille.

Vierailija
15/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kysy siltä ystävältä?

16/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastusliivit...

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
17/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Darwin kannattaa huomioida.

Sielläkin missä sitä jäätä oikeasti on.

Etelässä sitäkin tiukemmin.

Oletettavasti se kaverisi tietää mitä tekee, kun sinä (AP) selkeästikään et tiedä?

Jos tietää ja molemmilla varusteet sekä asenne kunnossa, eikun sinne jäälle vaan!

Jos olette molemmat yhtä pihalla, älkää hitossa menkö, vaikka suunnitelmana olisi luistella Kilpisjärvellä.

Vierailija
18/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naskalit ehdottomasti mukaan molemmille! Vaatteet joilla tarkenee. Tuulenpitävä vaate voisi olla parasta, koska avoimilla alueilla tuuli voi olla yllättävän kovaakin.

Sekin kannattaa muistaa, että luistellessa ehdit heikon jään kohdalla mennä paljon pitemmälle ennen jään pettämistä kuin kävellen. Samoin on potkurilla liikuttaessa.

Vierailija
19/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt Suomen Retkiluistelijoiden tulokaskurssin, niin ymmärrät mihin olet menossa ja  miten varustautua.

https://www.skrinnari.fi/skridskonet/artikel/?artikelID=27735

Vierailija
20/44 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huku!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän