Miksi olla viikko sairaalassa synnytyksen jälkeen?
Pitkä aika. Yleensä lähdetään muutaman päivän kuluessa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva tarvitsi viikon antibioottihoidon synnytyksessä tulleiden komplikaatioiden takia.
Miksi äidin pitää jäädä sen takia sairaalaan? Kyllä vauva pärjää ammattilaisten hoidossa ilman että hysteerinen mamma hyysää vieressä.
Ei pärjää. Jo muutaman tunnin ero äidistä aiheuttaa vauvalle stressiä.
Nyt tietenkin joku tuntee syyllisyyttä kun on joutunut vauvansa sairaalaan yksin jättämään. Ymmärrän sen kyllä, että joskus voi niinkin joutua tekemään. Mutta ei ikinä kannattaisi, jos vaan mahdollisuus olla siellä paikalla hysteerisesti hyysäämässä.
Korkeassa kuumessa hätäsektion jälkeen- en paljon muista noista päivistä mitään. Viikko sairaalassa, Kanadassa, omassa sairaalahuoneessa, miehen suom. työantaja ei ilahtunut laskusta....mitäs lähetti mieheni sinne hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunnan näkemykseenshän tuo sairaalassaoloaika perustuu. Eli äidin ja vauvan terveydentilaan/ synnytyksestä toipumiseen.
Miksi toisten sairaalapäivien määrä herättää närää?
Mua ei kiinnosta pätkääkään muiden sairaalapäivien määrä. En itseasiassa ole koskaan edes kysynyt keneltäkään. Se Hoitohenkilökunnan näkemys vtutti. Itse olet kunnossa, samoin lapsi ja silti et pääse kotiin. Typerää ja turhauttavaa.
Eiköhän ole jokin ongelma kun pidempään ollaan. Itsellä oli hätäsektiosta johtuvia komplikaatioita, vauvakin teholla hetken. Viikko meni ja vauva olisi päässyt aikaisemmin pois, mutta minä en. Toisaalta hyvä niin, koska jos äiti on kunnossa ja vauva joutuu jäämään niin ainakin täällä päin äiti lähtee kotiin ja vauva jää...
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap, että sairaalaan saa jäädä omalla päätöksellä oleilemaan?
Selvästi luulee.
Itse olen ollut sen viikon. Vauvalla sydämen sivuääni ja jotain muutakin sydämessä. Viikon jälkeen huoli osoittautui onneksi turhaksi ja päästiin kotiin.
Esikoisesta olin 3 vrk, silloin sain verensiirton ja oli istukan käsinirroitus ja pahat repeämät. Jälkeenpäin ajateltuna lähdin liian aikaisin. Eivät olisi vielä kotiuttaneet siis kun maitokaan ei ollut noussut.
Seuraavasta olin vuorokauden.
Kolmannesta tosiaan se viikko.
Mä olin synnytyksen jälkeen 8vrk.
Viimeiset päivät lähinnä vauvan valohoitoa. Sitä ennen tuli koettua monta erilaista vaihetta.
Aina ei mene ihan putkeen. Tämä siis 2000 luvun alkuvuosina.
Nyt mut olis laitettu ulos varmaan päivässä. Silloin oli perhehuone, jossa miehen kanssa hoidettiin vauvaa (ja mua). Kätilöt kävi silloin tällöin ovelta kurkistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva tarvitsi viikon antibioottihoidon synnytyksessä tulleiden komplikaatioiden takia.
Miksi äidin pitää jäädä sen takia sairaalaan? Kyllä vauva pärjää ammattilaisten hoidossa ilman että hysteerinen mamma hyysää vieressä.
Nyt tietenkin joku tuntee syyllisyyttä kun on joutunut vauvansa sairaalaan yksin jättämään. Ymmärrän sen kyllä, että joskus voi niinkin joutua tekemään. Mutta ei ikinä kannattaisi, jos vaan mahdollisuus olla siellä paikalla hysteerisesti hyysäämässä.
Olen joutunut myös jättämään toisen vastasyntyneeni sairaalaan. Kauhealtahan se tuntui, mutta olimme joka tapauksessa eri osastoilla, joten silloin en kokenut, että minun osastolla makaamisesta olisi kenellekään mitään hyötyä. Nukuin paremmin yöt kotona ja koko vierailuajan olin kuitenkin vauvan luona. Omalle osastolle olisin halutessani saanut jäädä.
Tuon antibiootti-tapauksen kohdalla ei tullut kysymykseenkään, että olisin jättänyt vauvani sairaalaan ilman minua. Esikoisen kanssa, kun ensimmäinen viikko jouduttiin olemaan osittain erossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 3 viikkoa ja vauva oli kokoajan kotona.
Oliko tämä kokoaja lapsen isä? Jos ei, niin miksi lapsi oli siellä?
No miksi nyt sairaalassa ollaan. Varmaan siksi, että tarvitaan sairaalahoitoa! Ihan tällainen villi veikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin olemaan neljä päivää. Mitään muuta syytä siihen ei ollut kun "käytäntö". Eka lapsi ja sektio. Ärsytti jumittaa siellä turhan takia. Sitten kun innoissani olin lähdössä neljäntenä päivänä kotiin, ilmoitettiin, että ei käy, koska " leikkauspäivää ei lasketa". Miksi ei?? Meni hermot ja loppujen lopuksi lääkäri antoi luvan lähteä kotiin. Kai sekin tajusi, että turhaan mä siellä sairaalassa makaan.
Milloin synnytit? Ei nykyään sektion jälkeen pidetä kyllä sen kauempaa kuin alatiesynnytyksen jälkeenkään eli kun vauvalla on tullut 2 vrk ikää, lastenlääkäri tekee tarkastuksen ja pääsee kotiin. Jos siis kaikki on kunnossa. Minulle tehtiin sektio 2013 keskiviikkoiltana ja lauantaina aamupäivästä kotiin.
1990-luvulla piti olla viikko ja vielä sen jälkeen lähdin omalla luvalla. Piti siis allekirjoittaa joku paperi siitä.
2014 piti olla 5 vrk sektion jälkeen. Ei komplikaatioita äidillä eikä lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 3 viikkoa ja vauva oli kokoajan kotona.
Oliko tämä kokoaja lapsen isä? Jos ei, niin miksi lapsi oli siellä?
Missä muualla lapsen olisi pitänyt olla kun kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva oli sairaalassa vuoden ja 10 päivää ennen kuin pääsi ekan kerran kotiin.
Vaikka ei kannattaisi, oli pakko käydä välillä kotona, kun siellä odotteli kolme muuta lasta.
Mut itseni kyllä kotiutettiin virallisesti synnyttäneiden osastolta kaksi vuorokautta hätäsektion jälkeen. Lasten teholla jatkettiin sitten yhdessä vauvan kanssa.
Hoitohenkilökunnan näkemykseenshän tuo sairaalassaoloaika perustuu. Eli äidin ja vauvan terveydentilaan/ synnytyksestä toipumiseen.
Miksi toisten sairaalapäivien määrä herättää närää?