Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopettaisitko tällaisen koiran?

Vierailija
23.01.2020 |

Meillä on 11v pieni koira. Koira on ollut aina sisäsiisti, paitsi ihan pentuna. Nyt olen 2kk siivoillut kaiket yöt koiran jätöksiä matoilta. Pissaa ja kakkaa. Vaikka käytän koiran myöhään ulkona ja hän tekee tarpeensa sinne niin silti on pissit ja kakat lattialla yön aikana. Olen lisännyt ulkoiluja niin että pääsee ulos 9 kertaa päivässä, eli käytännössä kokoajan pääsee lenkille. Ja ei mitään oven edessä pissitystä vaan vähintään 10min lenkki aina koska asutaan kerrostalossa ja pihaa ei voi käyttää koiran vessana. Olen niin loppu jo tähän jatkuvaan siivoiluun. Olen kokeillut ottaa matot pois, silti tekee tarpeensa lattioille.
Eläinlääkäri epäili vaan pidätys ongelmia.
Lopettaisitko sinä tällaisen koiran vai jatkaisitko tarpeiden siivousta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin oman kun hänellä alkoi tulla samanlaisia oireita. Tosin oli 15v ja keskikokoinen. Meillä vaikutti, että koiralle tuli dementia 🤨 ja toki pidätysongelmia.

Vierailija
2/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeliaampaa voisi olla lopettaa koiravanhus. Luultavati sekin kärsii tarpeiden teosta sisälle, kun ei enää pidätyskyky riitä ja tietää sen olevan kiellettyä. Meillä oli vähän sama juttu että koirille alkoi työpä olla liian pitkä ilman ulos pääsemistä, mutta lisänä oli toisella koiralla epilepsia ja toisella sydänvika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin oman kun hänellä alkoi tulla samanlaisia oireita. Tosin oli 15v ja keskikokoinen. Meillä vaikutti, että koiralle tuli dementia 🤨 ja toki pidätysongelmia.

Okei, kiitos vastauksesta. Jotainhan tässä on tehtävä kun ei riitä kohta mielenterveys kun kaikki aika menee tuohon koiran pissi ja kakka asiaan. Ja vaikka onkin "vasta" 11v niin itsestäkin tuntuu että lopetus olisi paras vaihtoehto hänellekkin.

Vierailija
4/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea kysymys!

Jos tuota ongelmaa ei tosiaan voi korjata, niin harkitsisin lopettamista. Sinänsä aivan kamalaa, mutta luulen, että koirallakaan ei ole mukavaa. Oma koirani on joskus pissanut sisälle ja selvästi se on siitä ahdistunut.

Voimia!

Vierailija
5/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös rakenteellinen ongelma jos ei pysty pidättämään ja kipuja.

Saa vanhan koiran lopettaa jos elämä alkaa olla vaikeaa, ei se ole koirallekaan mukavaa kun ne älyää kuitenkin sen ettei pysty enää pidättämään. Jos mietityttää käy juttelemassa eläinlääkärin kanssa. Hyvä lääkäri osaa katsoa tilannetta kokonaisuutena eikä hoida turhaan.

Vierailija
6/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätysongelmiinkin on tietääkseni jotain lääkettä, ei eläinlääkäri sellaisesta puhunut? Mutta kyllähän koirassa jotain pahasti vialla on, sisäsiisti koira ei vähällä kummalla sisälle tee...

Vierailija
7/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin toisella eläinlääkärillä. Jos hänkin on sitä mieltä, että pidätysongelmat ovat ikään liittyvä juttu eikä mitään ole tehtävissä, ymmärtäisin päätöksesi.

Tämän sanottuani itse en vain tuon asian takia lopettaisi muuten tervettä koiraa... vaan tekisin sille mahdollisuuksien mukaan "luvallisen" tarpeidentekopaikan, esim. kissanvessan kylppäriin tms. ja yrittäisin opettaa sen käymään luvallisesti siinä. Pienellä koiralla voi olla ihan hyvää elinaikaa jäljellä vielä useita vuosia enkä perheenjäsentä ihan noin pienen asian takia lopettaisi.

Vierailija
8/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tätä olen itsekkin miettinyt. Minäpäs varaan ajan eläinlääkärille niin käyn näyttämässä koiraa ja tehdään sitten lopullinen päätös.

Vierailija
9/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisin toisella eläinlääkärillä. Jos hänkin on sitä mieltä, että pidätysongelmat ovat ikään liittyvä juttu eikä mitään ole tehtävissä, ymmärtäisin päätöksesi.

Tämän sanottuani itse en vain tuon asian takia lopettaisi muuten tervettä koiraa... vaan tekisin sille mahdollisuuksien mukaan "luvallisen" tarpeidentekopaikan, esim. kissanvessan kylppäriin tms. ja yrittäisin opettaa sen käymään luvallisesti siinä. Pienellä koiralla voi olla ihan hyvää elinaikaa jäljellä vielä useita vuosia enkä perheenjäsentä ihan noin pienen asian takia lopettaisi.

Kun se ei taida olla siitä kiinni onko luvallinen paikka vai ei. Jos hänellä on hätä niin hän tekee ne siihen huoneeseen/kohtaan missä silloin on. Ainakaan jälkien perusteella ei katso aikaa tai paikkaa.

Ja mielestäni ongelma ei ole mikään pieni. Jos mietit omalle kohdalle että joka aamu ensimmäisenä tai sitten yöllä heräät kakan hajuun ja joudut siivoamaan pissit ja kakat. Joka ikinen yö/aamu, niin et pitäisi ongelmaa pienenä. Sekä juuri tuo että miltä se koirasta oikeasti tuntuu. Aina ollut sisäsiisti ja yhtäkkiä ei siihen pystykkään.

Itse ainakin jos olisin vanha ja joutuisin vaippoihin niin ottaisin mieluummin lopetuksen jos olisi mahdollista.

Vierailija
10/10 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsanpidätyskyky palautuu täysin vanhuksella lääkityksellä, mutta ulosteenpidätyskyky ei. On aika varmaa että taustalla on jokin vakava sairaus.