Miksi Prismassa on hyllyt sekaisin ja pitkät jonot, mutta sittarissa kiva käydä?
Käyn usein meidän lähellä olevassa kauppakeskuksessa, jossa on sekä Prisma että Citymarket. Joka ikinen kerta kun käyn Prismassa, niin siellä on vain joku kaksi kassaa (kaikista kahdestatoista) auki ja pitkät jonot ja hitaat kassat. Kuivatavarahyllyt sekaisin niin, että ei niistä löydä mitään, ihan kuin asiakkaat siirtelisi tuotteita väärille paikoille eikä kukaan hlökunta ikinä järjestäisi niitä oikeille paikoilleen.
Sittarissa taas on monta kassaa auki ja nopea kassahlökunta, joten maksamaan ja ulos pääsee nopeasti ja sujuvasti. Hyllytkin on niin, että tavarat oikeilla paikoillaan ja tuotteet löytää helposti.
Miksi?
Kommentit (70)
Mikä on muuten tuon osuuskauppasysteemin ajatus? Että myy halvemmalla osuusomistajille vai? Minusta keräävät kyllä ihan reiluja voittoja, joita ei jaeta osuusomistajille vaan rönsytään joka puolelle eli bensanmyyntiin, ravintoloihin, hotelleihin, optikkobisnekseen ja varmaan kohta terveysasemillekin. Milloin tämä rönsyily ja megapolin luominen loppuu ja myydään vain edullisemmin ruokaa?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Tulkaas joskus katsomaan Ison Omenan vierekkäin olevia Cittaria ja Prismaa. Prisma on, kuin jäänne DDR:n ankeimmilta ajoilta. Masentava, epäsiisti, likainen ja karseinta kaikesta PIMEÄ.
Cittari kylpee valossa, on ihanan puhdas. Käytävät ovat leveitä useamman kärryn kulkea. Cittarin hedelmät ja vihannekset ovat raikkaita ja mehukkaita. Uskaltaa katsomatta heittää pussiin.
Prismassa vasta joka kymmenes tomaatti tai appelsiini on samantasoinen.
Prismassa saa melkein traumoja ja masentuu siellä hämärässä. Cittari inspiroi ja siellä suorastaan virkistyy.
No juuri näin. Eikä tämä koske pelkästään noita kahta. Yhtään epäsiistiä tai muuten ankeaa Keskon kauppaa ei ole tullut vastaan, ja taas toisaalta yhtään viihtyisää s-kauppaa en ole nähnyt. Mikä siinä on, ettei sitä ankeaa valaistusta voi edes parantaa, kun pelkästään sillä saisi jo ihmeitä aikaan. Ei, kun pitää olla ne kylmät loisteputket siellä kilometrin korkeudella olevassa katossa.
Vierailija kirjoitti:
cittari on kauppiasvetoinen, kaikki näkyy suoraan hänen kukkarossa joten kiinnostuksen taso ja pätevien työntekijöiden arvostus on keskolla hieman eri tasolla.
Prismaa voit ajatella kunnan kauppana. Ketään ei kiinnosta oikeasti miten menee, kaikki tietää että seudulla pitää olla prisma ja ss-market.
Ne k-kaupat joissa käyn ovat molemmat kauppiailla. Näissä myös henkilökunta on miellyttävämpää, tervehtivät ja saattavat jopa hyllyjä tuijottaessani tulla kysymään tarvitsenko apua, mikä on minusta jo vähän outoa ruokakaupassa.
Kassat saattavat alkaa jutella ja henki muitenkin vaikuttaa hyvältä.
Läheisen Prisman ja S-marketin kassat näyttävät väsyneiltä ja hyllyjen välissä näkee työntekijöitä vain hyllyttämässä, eivät välttämättä vastaa jos tervehtii heitä.
En siis tarvitse edes mitään hymyjä, tervehdyksiä tai juttelua kun käyn ostamassa ruokaa, olen vain tälläisen eron huomannut noiden kauppojen välillä. Olen ajatellut johtuvan juuri kauppiaista jotka osaavat luoda työntekijöille ympäristön jossa viihtyvät.
Meilläpäin ainakin Cittarissa ei käy juuri ketään, siellä on aina hirveän vähän kassoja ja jos on vähän ruuhkaa niin kassat eivät vedä laisinkaan. Sen sijaan Prismassa on paljon porukkaa, ja kassoja auki enemmän. Sinne avattiin itsepalvelukassojakin, joista pääsee aina tosi mopeasti läpi, jos ei ole paljon ostoksia.
Cittarissa on kalliii,paa ja huonompi sijoittelu. Prismoista näkee, miten tehokkaita ne ovat, kun ovat jonkuntiimin suunnittelemia ja ison tiimin kanssa kehitettyjä, sen sijaan, että joku yksittäinen kauppias panostaisi kaikkensa. Se ei ole yhtä paljon, kuin se, että moni eri painoalueisiin erikoistunut ihminen suunnittelee toiminnan.
Meillä päinvastoin. Citymarketissa pitkät jonot ruuhka-aikoina, Prismassa paljon kassoja.
Vaasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
cittari on kauppiasvetoinen, kaikki näkyy suoraan hänen kukkarossa joten kiinnostuksen taso ja pätevien työntekijöiden arvostus on keskolla hieman eri tasolla.
Prismaa voit ajatella kunnan kauppana. Ketään ei kiinnosta oikeasti miten menee, kaikki tietää että seudulla pitää olla prisma ja ss-market.
Ne k-kaupat joissa käyn ovat molemmat kauppiailla. Näissä myös henkilökunta on miellyttävämpää, tervehtivät ja saattavat jopa hyllyjä tuijottaessani tulla kysymään tarvitsenko apua, mikä on minusta jo vähän outoa ruokakaupassa.
Läheisen Prisman ja S-marketin kassat näyttävät väsyneiltä ja hyllyjen välissä näkee työntekijöitä vain hyllyttämässä, eivät välttämättä vastaa jos tervehtii heitä.
En siis tarvitse edes mitään hymyjä, tervehdyksiä tai juttelua kun käyn ostamassa ruokaa, olen vain tälläisen eron huomannut noiden kauppojen välillä. Olen ajatellut johtuvan juuri kauppiaista jotka osaavat luoda työntekijöille ympäristön jossa viihtyvät.
Meillä on juuri toisin päin, K-kaupoissa myyjät eivät hymyile, ja miksi hymyilisivätkään, koska asiakkaita ei ole, sen sijaan Prismassa on oikeinkin ystävällinen henkilökunta ja autetaan melkein kuin ystävää. Cittarissa kassat näyttävät nukahtavan tuoleilleen, koska asiakkaita ei ole. Ihmettelen näin monia päinvastaisia kokemuksia, koska itselläni tämä kokemus useammalta paikkakunnalta.
Cittarit on usein ulkoasultaan viihtyisämpiä, mutta en kaupassa maksa ulkonäöstä vaan tuotteista, siksi Prisma.
Meidän Cittarissa on aina kivan rauhallista ja pääsee heti maksamaan tuplasti kalliimpaa ostoskorin hintaa kassalle.
Täällä molemmat on ihan siistejä ja jonot on molemmissa tiettyyn aikaan yhtä pitkät/lyhyet. Mutta kyllä citymarketeissa yleensä on panostettu yleiseen viihtyyvyteen enemmän ja sinne on kiva mennä inspiroitumaan. Prisma taas toimii, jos on valmis lista, jonka tavarat vaan nappaa mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muuten tuon osuuskauppasysteemin ajatus? Että myy halvemmalla osuusomistajille vai? Minusta keräävät kyllä ihan reiluja voittoja, joita ei jaeta osuusomistajille vaan rönsytään joka puolelle eli bensanmyyntiin, ravintoloihin, hotelleihin, optikkobisnekseen ja varmaan kohta terveysasemillekin. Milloin tämä rönsyily ja megapolin luominen loppuu ja myydään vain edullisemmin ruokaa?
Et vaikuta asiakkaalta :D Vaan jonkun jalkoihin jäävän pikkuliikkeen kitkerältä omistajalta tai työntekijältä :D
Siis monopoli on huono juttu, samoin duopoli, mutta miksi ihmeessä osuuskuppa vain myisi edullisesti ruokaa? :D
Minuakin mietityttää, kun paikkakunnallamme on eräs legendaarisista bensa-asemista, jonka aika suuri osa varsinkin varttuneemmasta väestä tietää käsitteenä, koska se on ollut monille sellainen ”puolimatkan krouvi”. Nyt ABC pystytti paikkakunnan kylän keskelle kylmäaseman (vanha huoltamo palveluineen) on valtatien varressa) ja polkee bensan hintaa minkä ehtii. Toki sillä pikku kylmäasemalla tankkaavat lähinnä kyläläiset, ja aiemmin tankkasin ABC:llä parinkymmenen km päässä työpaikkakunnallani, mutta tämä meidän kääpiökylän apsi on halvempi!!??? Se on outoa. Miksi ihmeessä näin syrjässä sijaitsevalla asemalla on lähiseudun HALVIMMAT hinnat? Outoa. Itse toki nautin siitä. Tai siis halvimmat, jos omistat S-etukortin ja saat noin 4% bonuksia, kuten aika helposti saat.
Olen miettinyt, että koittavatko he syödä isomman bensa-aseman laudalta? Toisaalta ei senkään luulisi pusyneen pystyssä kyläläisten bensaostoilla. Kun on valtatien varreessa. Mutta mistäs minä tiedän.
Jos tarkoitus EI ole syödä isompaa pois, niin kiitos S-ryhmä siitä, että sijoititte meidän kyläpahaseemme alueen halvimman bensiksen!🥂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös k-kaupassa tulee kysymään tarvitseeko apua. Kauppias tilaa välillä kaikkea vähän erikoisempaa ja leikaavat itse lihoja niin että voivat leikata myös minulle juuri sellaisen palan mitä tarvitsen.
Työntekijöillä on myös selvästi osaamista kun osaavat kertoa reseptejä ja valmistustapoja jos heiltä sattuu kysymään.
Pidän myös lähi k-kaupassa siitä että siellä on paljon lähiruokaa ja paikallisten tilojen tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä molemmat on ihan siistejä ja jonot on molemmissa tiettyyn aikaan yhtä pitkät/lyhyet. Mutta kyllä citymarketeissa yleensä on panostettu yleiseen viihtyyvyteen enemmän ja sinne on kiva mennä inspiroitumaan. Prisma taas toimii, jos on valmis lista, jonka tavarat vaan nappaa mukaansa.
Valmis lista perustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Prismoissa halpuutetaan myös henkilökunnasta. Iltaisin ei ole työntekijöitä kuin kassalla, infossa, lihatiskillä ja yksi elektroniikkamyyjä. Kenet näistä lähettäisit siivoamaan mammojen sotkemaa pilttihyllyä?
Noo, Cittarissa ei ole elektroniikkamyyjiä paikalla edes keskellä päivää. Iltaisin istuu varmaan kaksi ihmistä jossain infossa?
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain Mogadishussa? Ei täällä Suomessa prismoissa ole mitään valitettavaa.
sehän riippuu siitä mitä laatua toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis tarvitse edes mitään hymyjä, tervehdyksiä tai juttelua kun käyn ostamassa ruokaa, olen vain tälläisen eron huomannut noiden kauppojen välillä. Olen ajatellut johtuvan juuri kauppiaista jotka osaavat luoda työntekijöille ympäristön jossa viihtyvät.Meillä myös k-kaupassa tulee kysymään tarvitseeko apua. Kauppias tilaa välillä kaikkea vähän erikoisempaa ja leikaavat itse lihoja niin että voivat leikata myös minulle juuri sellaisen palan mitä tarvitsen.
Työntekijöillä on myös selvästi osaamista kun osaavat kertoa reseptejä ja valmistustapoja jos heiltä sattuu kysymään.
Pidän myös lähi k-kaupassa siitä että siellä on paljon lähiruokaa ja paikallisten tilojen tuotteita.
On niitä Prismassakin, niistä ei vain tehdä niin hirveää numeroa aivan kuin siinä olisi jotakin täysin ihmeellistä, että lähialueilla tuotetaan ruokaa tai että iso kauppa on ostanut pikkutoimittajalta. Ja itselleni paikallisuudella ei ainakaan ole mitään merkitystä, kunhan on kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en löydä Prismasta mitään. Hyllyjen järjestys on epälooginen ja koko paikka on kuin jättimäinen varasto. Cittarit on yleensä loogisempia ja tyylikkäämpiä. Toki hinnoissa sitten näkyy...
Ainakin ne vauvaruoat maksaa aivan saman sittarissa ja prismassa. Leipä ym. on prismassa keskimäärin halvempaa, mutta sittarissa on paljon paremmat liha- ym. tarjoukset, joten loppusumma on sittarissa yleensä halvempi ainakin minun ostamilla tuotteilla. Ap
Cittarissa pitää ostaa säälittäviä Pirkka-tuotteita, että saa korin hinnan alas, Prismassa sen kuin valitset normaalit versiot.
Kyllähän Prismat ja osuustyhmä ovat myyntijohtajia Suomessa, K-ryhmällä ei mene läheskään yhtä hyvin. Heidän kauppojaan ja bensiksiään saa hakemalla hakea, kun taas S-ryhmää pukkaa joka helkkarin laiturinnokasta ja paikkakunalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis tarvitse edes mitään hymyjä, tervehdyksiä tai juttelua kun käyn ostamassa ruokaa, olen vain tälläisen eron huomannut noiden kauppojen välillä. Olen ajatellut johtuvan juuri kauppiaista jotka osaavat luoda työntekijöille ympäristön jossa viihtyvät.Meillä myös k-kaupassa tulee kysymään tarvitseeko apua. Kauppias tilaa välillä kaikkea vähän erikoisempaa ja leikaavat itse lihoja niin että voivat leikata myös minulle juuri sellaisen palan mitä tarvitsen.
Ah kyllä K-Supermarketin lihatiski. Prismasta voi ostaa jauhelihan tai kanapaketin mutta loput sitten haen k-kaupasta. Saa juuri sitä mitä tarvitsee eikä tarvitse arvailla vakuumipakkauksen sisältöä.
Prismoissa halpuutetaan myös henkilökunnasta. Iltaisin ei ole työntekijöitä kuin kassalla, infossa, lihatiskillä ja yksi elektroniikkamyyjä. Kenet näistä lähettäisit siivoamaan mammojen sotkemaa pilttihyllyä?