Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyttääkö kelan virkailija tori.fi palstaa?

Vierailija
22.01.2020 |

Tahi muuta vastaavaa? Päätöksessä luki että myös kirpputorimyyntitulo otetaan huomioon ja veikkaustulot.
No eipä oo tässä voittoja tullut.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko, että Kela tarkistaa tiliotteita, ainakaan kovin tarkasti. Tiedän monta tyyppiä, jotka saavat pelivoittoja, ym. rahoja tileilleen satoja euroja kuukaudessa (suurin pelivoitto tais olla 700e) ja kuitenkin ihan normaalin tt-tuen saavat. Koskaan ei ole vähennetty mitään. 

Itsekin olen ollut tt-tukiasiakas ja sukulaisten kesken pyöriteltiin rahoja ees taas tileillä, eikä sossu, joka hoiti silloin tukea, eikä Kela koskaan kiinnittänyt mitään huomiota noihin siirtoihin.

Ja aina hoidetaan kirppismyynnit käteisellä, ei koskaan tilille. Varmuuden vuoksi, monestakin syystä.

Jos siirrätte rahaa jonkun toisen tililtä omalle tilillenne niin KELA:n mielestä se on tuloa, ellei siirrolle ole riittävää muuta perustetta. Minulla riittävä muu peruste oli yhdistyksen kulukorvaus eli pystyin osoittamaan että minulle palautettiin rahaa jota olin käyttänyt yhdistyksen toiminnassa.

Ainakin kyseisen tiliotteen virkailija oli lukenut suurennuslasilla. Eli ei kannata luottaa onneen tässä asiassa kun tuetta jääneen voi olla vaikea maksaa vuokraansa. Ja jos laittaa rahaa tililleen maksaakseen vuokransa niin se rahan laittaminen oli tietenkin tuloa jolloin ensi kuussakaan ei tule tukea.

Jos joutuu toimeentulotuelle joutuu erottamaan raha-asiansa tilin kautta tapahtuvaan osaan ja käteisellä tapahtuvaan osaan. Tilille ei kuitenkaan saa kerätä liikaa rahaa ettei KELA evää tt-tukea. Eikä KELA kerro mikä se "liikaa" on suuruudeltaan eli kuinka paljon rahaa saa tilillä olla.

Ihan höpöhöpö juttua.

Mulla ja tutuilla on kokemusta näistä siirroista hyvin monen vuoden ajalta ja ei siis koskaan ole ylimääräisiä huomioitu. Minä en enää tarvitse tt-tukea, koska olen nykyään töissä, mutta nuo tutut pelaa edelleen samaa peliä ja kaikki sujuu hyvin. 

Ehkä on ollut onnea matkassa, mutta näin ollen omalla kohdallani onni kesti 10 vuotta, jonka aikana sain tukea. 

Tilin tarkkailutilanne eli tilisiirron huomioiminen tulona osui minulla kohdalle keväällä 2019. Kukin tekee omat valintansa mutta en todellakaan suosittele laskemaan onnen varaan. Toki KELA on huolimaton eli etuuskäsittelijät tekevät lähes jokaisessa päätöksessä ainakin yhden virheen jota joutuu puhelimitse pyytämään oikaisemaan mutta tuo huolimattomuus on yleensä ollut KELA:n eduksi eli jätetään huomioimatta selvästi ilmoitettuja tuloja.

Vuosien varrella on toki tullut myös toiseen suuntaan virheitä, mutta sellaisen tapahtumiseen ei voi luottaa. Ei nimittäin ole kovin vaikeaa esimerkiksi lastentarhan opettajan koulutuksen saanelle etuuskäsittelijälle käydä lävitse tiliotetta etsien sieltä plusmerkkisiä tilitapahtumia.

Ilman käteistä vararahastoa ei olisi mitenkään mahdollista minun pärjätä toimeentulotuella. Ei siksi että sitä vararahaa tarvitsisi koko ajan käyttää vaan siksi, että käteinen vararaha toimii puskurina kun KELA taas viivästyttää maksua. On siis varaa maksaa ruoka ja lääkkeet kun tietää saavansa lääkkeistä rahat muutaman viikon kuluessa takaisin.

Vierailija
42/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyt omaisuuttasi, myyt tavallaan omaisuutesi lahjoitukseksi Kelalle. Jos siis kyse tt-tuesta 🙁

Mikä lahjoitus? Eiköhän se kelatuki ole lahjoitus yhteiskunnalta yksilölle. Jos on omaa, niin ensin niillä tullaan toimeen ennen kuin mennään toisen kukkarolle = yhteiskunta(mm. Kela).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä seurantaa varten ne ovat palkanneet koko ajan lisää väkeä.

Ihmisten kirpputorimyyntitulot ovat räjähtäneet käsiin. Tässähän on vaarana, että kaikki alkavatkin pärjätä omilla tuloillaan.

Mutta miten tuloa voi olla jotain, jonka jo omistan? Selittäkääpä kelattaret tämä? Ette osaa, pysty, kykene...

Katsoppas kun sinä muutat sen tavaran rahaksi = tuloa, jolla voi ostaa vaikka ruokaa ja kaljaa...

Vierailija
44/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Heillä on erikseen kirpputorimyynninseurantaosasto.

Joo. Kelalla on mahtavat voimavarat seurata jokaisen yksittäisen asiakkaan rahansiirtoja.

Vierailija
45/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan oli niitä pakettiautoja jotka skannasivat että katsooko joku telkkaria vaikka ei ole lupia maksettu. Ne on nykyään muutettu skannaamaan Kelan asiakkaiden tori.fi -toimintaa.

Mitä!? :D Oikeesti!? :D Muistan ku olin muksuja joku ryskytti ovea, äiti kurkkas ikkunanraosta ja käski olla hiljaa ku televisiotarkastaja on ovella. xD

Vierailija
46/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin lattialtani viisi senttiä.

Ilmoitus käteisvarannoista?

Vierailija
47/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan oli niitä pakettiautoja jotka skannasivat että katsooko joku telkkaria vaikka ei ole lupia maksettu. Ne on nykyään muutettu skannaamaan Kelan asiakkaiden tori.fi -toimintaa.

Mitä!? :D Oikeesti!? :D Muistan ku olin muksuja joku ryskytti ovea, äiti kurkkas ikkunanraosta ja käski olla hiljaa ku televisiotarkastaja on ovella. xD

Onneksi YLE-vero ratkaisi tuon ongelman once and for all! Valitettavasti tv-lupatarkastajien ammattikunta joutui samalla työttömäksi, mutta onneksi nykyhallitus on perustanut noita ministerin avustajan avustajan hommia.

Vierailija
48/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kesällä kirppispöytä ja mulle ainakin maksettiin tilitys käteisenä. Oli siinä seteliä kerrakseen kun tuotto oli 1300€ 😆. En ole tt-tukiasiakas mutta jos olisin niin en todellakaan tuota tuottoa olisi maininnut kelaan. Ei kai kukaan niin hölmö ole.

Vierailija
49/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos myyt omaisuuttasi, myyt tavallaan omaisuutesi lahjoitukseksi Kelalle. Jos siis kyse tt-tuesta 🙁

Lain mukaan jokaisella on ensisijaisesti itsellä velvollisuus huolehtia omasta elatuksestaan.

Vaan onko oikeus?

Ampua hirvi ja laittaa kilometri verkkoa mereen ?

ZiZiDink

Vierailija
50/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta en tiedä, mutta mä oon sossu ja seurailen kyllä mielenkiinnolla kuinka tavara vaihtaa omistajaa Facebookin paikallisissa roskalava- ja kirppisryhmissä.

Vierailija
51/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan mukavat tulot toimeentulotuesta ja kirpparimyynnillä. Silloin kun kävin töissä, sijoitin rahani helposti eteenpäin myytäviin tavaroihin. Vielä riittää vähintään 10 vuodeksi myytävää. Sääliksi käy niitä jotka sijoittivat osakkeisiin ja jäivät työttömiksi. Eivät saa toimeentulotukea.

Vierailija
52/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan mukavat tulot toimeentulotuesta ja kirpparimyynnillä. Silloin kun kävin töissä, sijoitin rahani helposti eteenpäin myytäviin tavaroihin. Vielä riittää vähintään 10 vuodeksi myytävää. Sääliksi käy niitä jotka sijoittivat osakkeisiin ja jäivät työttömiksi. Eivät saa toimeentulotukea.

Voihan ne osakkeetki myydä ja nostaa käteiseksi tai ostaa vaikka asunnon. Sitten odottaa muutama kk ja marssia sossuun.

Vierailija
53/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkin kaikille aina sanonut, että työntekijän kannattaa sijoittaa KULTAAN.

Hinta on nyt korkeimmillaan! 

Romuissa aina arvo laskee, mutta siinä arvo on vain noussut!!

Zinccis

Vierailija
54/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella ongelmallinen asia eikä ole laillista. Perusosa minimi sellainen kuuluu kaikille, ja siihen ei pidä vaikuttaa oman

omaisuuden myyminen millään tavalla.

Vain verotettava työtulo on

sellainen mikä voi alentaa/poistaa tt-tuen.

Kela laskee muutenkin mielivaltaisesti tt-tukia; jos ne alettaisiin penkomaan moni tt-tuen saaja olisi saamassa takautuvasti isojakin summia.

Vierailija
55/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella ongelmallinen asia eikä ole laillista. Perusosa minimi sellainen kuuluu kaikille, ja siihen ei pidä vaikuttaa oman

omaisuuden myyminen millään tavalla.

Vain verotettava työtulo on

sellainen mikä voi alentaa/poistaa tt-tuen.

Kela laskee muutenkin mielivaltaisesti tt-tukia; jos ne alettaisiin penkomaan moni tt-tuen saaja olisi saamassa takautuvasti isojakin summia.

Höpö höpö. Toimeentulotuki on vahvasti tarveharkintainen ja viimesijainen. Omaisuuden myyminen vaikuttaa siihen. Meinaatko, että ihminen voisi myydä vaikka asuntonsa ja silti olisi oikeutettu toimeentulotukeen, vaikka tilillä olisi satatonnia?

Vierailija
56/57 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tilillepanot on kyllä hankalia ja ongelmallisia toimeentulotukea käsiteltäessä. Kun toimeentulotuessahan voidaan huomioida vain tulot siltä kuulta, kun toimeentulotukea haetaan ja tosiasiallisesti käytettävissä olevat tulot. Usein tiliote on edellisen kuukauden tai kahden kuukauden takainen, jossa ne tilillepanot näkyy. Jos asiakas hakee toimeentulotukea vaikka tänään helmikuulle, hän saa monesta pankista vain joulukuun tiliotteen. En voi huomioida helmikuussa joulukuun tilillepanoja. En voi huomioida helmikuussa edes tammikuun tilillepanoja. Edellistä kuukautta toki voidaan tarkistaa, kun tilillepanot tulee ilmi, mutta jos rahoja ei ole enää asiakkaan tilillä, ei ylijäämääkään voida enää vyöryttää. Tiedän, että jotkut käsittelijät huomioivat edellisen kuukauden tilillepanot seuraavassa kuussa eli tavallaan "arvioivat" niitä etukäteen, jos asiakkaalla niitä jatkuvasti on, mutta periaatteessa niin ei voi tehdä. Jos asiakas jättää asiasta oikaisun, niin päätös tulee kuitenkin korjata tosiasiallisten tulojen mukaan. Itse en juuri koskaan huomioi mitään tilillepanoja, jos niitä ei jatkuvasti monella sadalla ole. Jotkut käsittelijät taas on tästä hirveän tarkkoja. Katson aina tosiasiallisia käytettävissä olevia tuloja ja varoja.

Vierailija
57/57 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tt-tuelka eläminen ei ole herkkua. Nytkin joutuu odottamaan rahoja maanantaihin asti https://www.rahakirstu.com/maksupaivat/perustoimeentulotuki/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän