Te joille on tehty ruokatorven tähystys.. Kuinka kamalaa oli asteikolla 1-10
Niin että 10 pahin mahdollinen olo.
On närästänyt monia vuosia ja mikään ei auta.
Kommentit (77)
Keuhkotähystys tehty ja koepalat otettu. Arvosana 5.
On tehty gastroskopia parikin kertaa.
Lyhyt tutkimus, joka antaa paljon infoa. Mulla kesto noin 5 minuuttia, mentiin pohjukaissuoleen(? vai mikä se olikaan) asti.
Hieman inhottava, mutta ei mahdoton. Ekat 10-15 sekuntia hankalimmat. Sen jälkeen voi tulla oksennusrefleksejä.
Koko ajan saa hengitettyä normaalisti, ei mitään tukehtumis tms oloa. Ja kun alkaa tulla oksennusrefleksi, niin vedä syvään henkeä. Pidätin muistaakseni vielä henkeä.
Ja mulla siis tosi hankala oksunnusrefleksi, hammaslääkärissä jo tosi hankala olla.
Mä oksensin ja yökin aina kun letkua liikuteltiin, en voinut mitään,. Eli sanoisin 8. Ysin annan koko suoliston röntgentutkimukselle ja 10 on varattu korvakäytäväntulehdukselle.
4 tai 5. Kerran tehty. Kestoltaan lyhyt toimenpide, jossa alku on epämiellyttävä, mutta sitten helpottaa.
Joku kolmonen varmaan. Ei se ole niin paha juttu kuin pelotellaan. Kannattaa keskittyä hengittämään rauhallisesti ja oikeasti ajatella sitä hengittämistä, minua se auttoi ettei oksennusrefleksi tullut niin pahana.
9
Aivan kamalaa! Olin nuori 21 v enkä osannut pyytää rauhoittavaa tutkimusta varten. Yökin koko tutkimuksen ajan ja itkin hiljaa.
Jos vielä joudun niin nyt tiedän pyytää esilääkityksen! Se pitää tosiaan itse pyytää, muuten tekevät ilman.
Vierailija kirjoitti:
5. Ei ollut yhtään niin paha kun pelkäsin.
Äitini mukaan ei hirveää. Puudutettiin.
epämiellyttävyys oli niin kova että vaadin nukutuksen. En pystynyt siihen hereillä ollessa.
Sydäntähystys oli helpompaa, siinä sentään sai oikoa hengityskanavan suoraksi. Mutta se ruokatorvijuttu on kauhea, en vaan pystyny pitäen kasvot alaspäin.
Puhumattakaan että alko joku karmee vuoto ja yskin sitten pari kulhollista verta hereillä ollessa. Sehän ois ollu tosi mahtava juttu hereillä ollessa inhottavalla putkella.
Ensimmäisen kerran kamaluus 0, toisen kerran kamaluus sitä luokkaa, että kolmatta kertaa en toimenpiteeseen mene.
Toimenpide itsessään ok ,koska minut kevyesti nukutettiin. Suuri miinus siitá että etukäteen peloteltiin nukutusaineen vaaroista ja jouduin allekirjoittamaan paperin jossa yksi lääkkeen sivuvaikutuksista on kuolema. Ei helpottanut mun nukutus ja toimenpidekammoa yhtään. Lisäksi olin juuri nähnyt uutisen jossa tämän huippusairaalan entinen potilas oli nähnyt jonkun lääkärin someen laittaman kuvan hänestä, tai siis kehonosasta, joka oli otettu nukutuksen aikana. Pyysin että mieheni voisi päästä toimenpidehuoneeseen kanssani, mutta pyyntö evättiin. Lisäksi koepalan oton jälkeen kun heräsin, lääkäri rupesi heti tivaamaan multa miksi olin vaatinut päästä tähän testiin. No just niin. En suosittele keliakiaan sairastumista kenellekään.
7. Kolonoskopia moninverroin ikävämpi.
Vierailija kirjoitti:
7. Kolonoskopia moninverroin ikävämpi.
Minulle on tehty koko suolistonröntgentutkimus = 9,
Gastroskopia oli = 8, ja kolonoskopia = 6.
Odotettua helpompi, ei kipuja, lähinnä yökkäys refkeksinä tuli väkisin. 5.
Asteikko ei riitä, mieluummin kuolisin syöpään, kuin suostuisin siihen ilman anestesiaa. Oksensin siihen kurkusta tungettuun puutarhaletkuun monta kertaa, meinasin tukehtua oksennukseeni ja lääkäri työnsi vaan letkua sisään, vaikka nielun refleksi pisti vastaan. Yksi hoitaja ITKI, kun minä itkin, piteli mun päästä kiinni ja silitteli poskea, mutta lääkäri oli kuin robotti. Mikään ei ole koskaan tuntunut samanlaiselta kidutukselta. Oksensin viimeisen kerran kun lekuri veti letkua pois.
Mutta se positiivinen puoli oli, että kaikki neulakammot ja hammaslääkäripelot poistuivat! Mulla oli parin kk päästä hampaidenpaikkaus ja NAUROIN kun istuin hammaslääkärin tuoliin. Tiesin, että mikään ei enää satuta, koska en kuollut tähystykseen.
Omalla kohdallani syy oli huonossa lääkärissä. Selvisi myöhemmin, että opetteli asiaa ja se vieressä ollut vanhempi lääkäri oli se opettaja. OLISI ollut kiva tietää, että olin lekurin ensikertalainen. En olis suostunut.
10. Itselleni pahin koskaan kokemani lääketieteellinen tutkimus tai muu kehollinen kokemus. Aivan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
10. Aivan kauhea. Ota kaikki rauhoittavat lääkkeet, mitä antavat.
Ja selvitä niiden saaminen ja pyytäminen jo ennalta. Itselleni ei tarjottu mitään esilääkitystä. Asiaa ei otettu koskaan edes esille.
Vierailija kirjoitti:
Joku kolmonen varmaan. Ei se ole niin paha juttu kuin pelotellaan. Kannattaa keskittyä hengittämään rauhallisesti ja oikeasti ajatella sitä hengittämistä, minua se auttoi ettei oksennusrefleksi tullut niin pahana.
Mahdatko tajuta, että jos sulkijalihas on löysä, mahaan pumpattava ilma tulee saman tien valtavina röyhtäyksinä ulos ja että röyhtäileminen on kivuliasta, koska ruokatorvessa on suihkuletkun paksuinen skooppi? Siinähän kiemurtelet ja röyhtäilet kuin porsas, koska lääkäri pumppaa jatkuvasti
lisää ilmaa mahaan.
Jos on tulehtunut ruokatorvi, kuten refluksikoilla usein on, tutkimus sattuu h**tisti.
Nämä reippaat ristot ja riitat ovat terveitä, joita pikkasen närästää kerran viikossa.
Turha lässyttää pelottelusta mitään, jos itse on terve.
Pahimmassa tapauksessa lääkäri on kovakourainen ja kärsimätön.
Mä uskoin, että tutkimus on ihan helppo, sen kun vaan hengittelee.
Ei ollut. Paljon hirveämpi kuin luulin. Se myös kesti pidempään kuin oli määrä, koska koepaloja otettiin monta.
Välillä lääkäri ja hoitaja syventyivät rauhassa tutkimaan monitoria ja lääkäri opetti hoitajaa.
Kukaan ei huolehtinut minusta.
Paikka oli Mehiläinen enkä suosittele sitä kenellekään.
Myöhemmissä skopioissa mut on nukutettu, jotta tutkimus olisi kaikille helpompi.
No se oli jotain 5 luokkaa. Siis inhottava, ei kivulias. Itse olen synnyttänyt ja siinä kipu ja kaikki muut on luokkaa 10+ niin jotenkin voi verrata.
Ei paha. 4.