Te joille on tehty ruokatorven tähystys.. Kuinka kamalaa oli asteikolla 1-10
Niin että 10 pahin mahdollinen olo.
On närästänyt monia vuosia ja mikään ei auta.
Kommentit (77)
10. Aivan kauhea. Ota kaikki rauhoittavat lääkkeet, mitä antavat.
Sanoisin 7, kyllä sen kestää. Synnytys oli kipuluokka 10.
4. Mieluummin se kuin sisätutkimus ihan mywilloin vain.
10+, koko toimituksen ajan huuto-oksensin. Ei tehdä mulle enää koskaan, ellei multa ole taju pois.
8. Ihan kamala, yökin koko ajan.. mutta osittain oma vika kun kieltäydyin puudutteesta
Jos närästää, mene ravintoterapeutille. Ruokavalion muutos on ainoa asia, joka pysyvästi auttaa. Vai haluatko syödä loppuelämän jotain lääkkeitä?
No kandee varmaan sitten hakeutua gastroskopiaan.
Aika erikoista ettei sua ole lähetetty siihen jo, jos tilanne on tuo.
Kai sä sentään olet käynyt lääkärissä?
7 : Kaksi kertaa on tehty gastroskopia. Eihän se mukavaa ole mutta ei kestä onneksi pitkään. Parempi tutkia, ettei mitään vakavaa ole.
Mulle on tehty se yli 10 vuotta sitten, kun olin teini-ikäinen. Ikävintä taisi olla se letkun nieleminen, mutta mulla myös pitkittyi se tähystys, kun koittivat saada koepalaa jostain hankalasta kohdasta. Hoitaja puhui pisimmillään vartin tutkimuksesta ja lopulta se kesti puoli tuntia.
Kaiken lisäksi kukaan ei muistanut 10 minuutin jälkeen pyyhkiä suupielestäni valunutta kuolaa, joten puolet hiuksistani oli kastunut omasta syljestäni ja hipsin vähin äänin koulutunnin sijasta kotiin kuivattelemaan. En tiedä onko aika kullannut muistot, annan arvosanan 6.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tehty se yli 10 vuotta sitten, kun olin teini-ikäinen. Ikävintä taisi olla se letkun nieleminen, mutta mulla myös pitkittyi se tähystys, kun koittivat saada koepalaa jostain hankalasta kohdasta. Hoitaja puhui pisimmillään vartin tutkimuksesta ja lopulta se kesti puoli tuntia.
Kaiken lisäksi kukaan ei muistanut 10 minuutin jälkeen pyyhkiä suupielestäni valunutta kuolaa, joten puolet hiuksistani oli kastunut omasta syljestäni ja hipsin vähin äänin koulutunnin sijasta kotiin kuivattelemaan. En tiedä onko aika kullannut muistot, annan arvosanan 6.
Jatkan vielä, että koepalasta ei löytynyt mitään poikkeavaa, mutta ruokatorven sulkijalihas todettiin epätoimivaksi. Olen sen varmaan isältäni perinyt, altistaa refluksitaudille.
7: Kaksi kertaa tehty vatsalaukuntähystys. Ikävin vaihe on nopeasti ohi. Kaotutti ja yskitti, mutta sinne se kitusiin letku sujahti.
Minä vältin tähystyksen sen vuoksi, että lääkäri katsoi stressini olevan jo valmiiksi niin kova, ettei hän halunnut aiheuttaa minulle enää yhtään ahdistusta.
Tunnen kuitenkin kaksi ihmistä, joille tähystys on tehty. Toinen sanoi sen ollen aivan hirveää ja toisella ei tuntunut missään. Ei voida tietää, ennen kuin operaatio alkaa.
Kerro peloistasi hoitohenkilökunnalle etukäteen. He tietävät, miten on parasta edetä, kun potilas pelkää.
5. Ei ollut yhtään niin paha kun pelkäsin.
Kuusi. Kakominen ja yskiminen tapahtuman jälkeen eivät inspiroineet.
Ei sattunut, mutta oli tympeää.
Vierailija kirjoitti:
10+, koko toimituksen ajan huuto-oksensin. Ei tehdä mulle enää koskaan, ellei multa ole taju pois.
Ei se letku kurkussa pysty huutamaan.
Siinä kyllä keskittyy hengittämään ja olemaan tukehtumatta omaan kuolaansa.
Oksentamistakaan ei tapahdu, koska gastroskopiaan mennään maha tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
10. Aivan kauhea. Ota kaikki rauhoittavat lääkkeet, mitä antavat.
Mä en saanut mitään rauhottavia, vaan pelkän puudutussuihkeen kurkkuun. Muutaman kerran yökin ja kerran meinasin jo kiskasta letkun pois ja lyödä hoitajaa. Hyvin se lopulta meni mutta rään, liman ja kyynelten tulva jatkui vielä kotimatkankin. 5 on arvosanani, kun olin jo kuukausia ennen sitä kokenut paljon kivuliaampia toimenpiteitä.
Gastroskopia oli epämiellyttävää. Ei kivuliasta. Annan arvosanan 5. Pitkiltä tuntui ne minuutit, mutta hoitaja oli ihana.