Nykyajan kaverisuhteet=hyödyn hakemista
Onko muut törmänneet samaan, että tuntuu siltä kuin nykyaikana kaveri- ym ihmissuhteet sisältäisivät paljon vain hyödyn hakemista, mahdollisimman pienellä omalla panostuksella? Halutaan esim tulla viettämään iltaa, mutta itse ei pyydetä edes kahville kylään. Valitetaan toiselle jos se toinen ei ole pitänyt yhteyttä, mutta itse ei laiteta tikkua ristiin asian takia. Sovitaan kylään tulosta ja kun olen ostanut ja tehnyt tarjoilun, ei päästäkään ja selityksiä löytyy vaikka mitä. Onko nykyajan ihmissuhteet pelkkiä hyötymissuhteita?
Kommentit (27)
Sekin tullut Amerikasta. Siellä puhutaan bisneskavereista.
Onko sinulla kokemuksellista vertailupohjaa millaisia ihmissuhteet oli ennen?
Määrittele nykyaika?
Muista itse lapsuudesta sen, että mentiin niille kavereille, joilla oli se telkkari tai sai karkkia.
t. 60-luvun lapsi
Vierailija kirjoitti:
Määrittele nykyaika?
Muista itse lapsuudesta sen, että mentiin niille kavereille, joilla oli se telkkari tai sai karkkia.
t. 60-luvun lapsi
Niin mistä se nykyaika alkaa? Muistan, että noin on toimittu jo ainakin viimeiset 20 vuotta, mutta täällä on varmaan minua vanhempia ihmisiä, jotka voi muistaa pidemmällekin.
Kyllä kai se hyötynäkökulma aika usein taustalla luuraa. Vaikkei sitä ehkä aina niin ajatella.
Näin se menee ja olen kyllästynyt siihen. En oikein jaksa enää että kaverini hyötyvät minusta, haluaisin vain viettää heidän kanssaan aikaa. Olen sitten yksin.
Olen syntynyt 1961 enkä muista aikaa, jolloin kaverisuhteista ei olisi ollut mitään hyötyä. Aina niistä jotain hyötyä oli. Ilmeisesti nyt tarkoitat kuitenkin tilannetta, jossa kaverisuhteessa vain toinen hyötyy ja toinen ei?
Ihmisuhteet on niitä omien itsekäiden tarpeiden tyydyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee ja olen kyllästynyt siihen. En oikein jaksa enää että kaverini hyötyvät minusta, haluaisin vain viettää heidän kanssaan aikaa. Olen sitten yksin.
Haluasin eli sinulla on ne omat henkilökohtaiset motiisisi, joten hyvä ettet käytä heitä hyväksi vaatimalta kavereilta aikaa vaan olet yksin.
Yliopistolla tämän huomaa ainakin todella selvästi. Siellähän oikein kannustetaan "verkostoitumaan"
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin hyötymistä, että saat kavereistasi seuraa. Eli itsekin haluaisit hyötyä heistä.
Vierailija kirjoitti:
Esitä tämä asia niin ettet käytä sanaa haluta. Haluamalla haluat muilta jotakin itsellesi.
Tai sitten kelpaat sinkkukavereille vain seuraksi baariin kun haluavat iskeä miehiä, esim kahvittelu tai muu näkeminen vaikka lenkille meno ei tule kyseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kelpaat sinkkukavereille vain seuraksi baariin kun haluavat iskeä miehiä, esim kahvittelu tai muu näkeminen vaikka lenkille meno ei tule kyseeseen.
Eli ne tekemiset pitäisi olla sinun tahdon mukaisia?
Vierailija kirjoitti:
Niin siksi meillä onkin erilaisia ystäviä tyydyttämään meidän erilaisia tarpeita, kun kaikkia tarpeita ei tyydytetä vain sen yhden ihmisen kanssa.
Eiköhän aina ole ollut ihmisiä, jotka haluavat hyötyä toisista antamatta saman verran takaisin. Onko näyttöä, että se olisi lisääntynyt? Toki ainakin hyötymisen lajit voivat riippua ajasta. Aiheuttaako vaikkapa lisääntynyt somejulkisuus uudenlaisia hyötymisen muotoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ne tekemiset pitäisi olla sinun tahdon mukaisia?
Kaipa sitä voi muuallakin nähdä kun kännissä baarissa. Nuo kahvittelu ja lenkki olivat vain esimerkkejä muusta tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla tämän huomaa ainakin todella selvästi. Siellähän oikein kannustetaan "verkostoitumaan"
Näin on! Verkostoituminen... Ai että mä inhoan tuota sanaa 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siksi meillä onkin erilaisia ystäviä tyydyttämään meidän erilaisia tarpeita, kun kaikkia tarpeita ei tyydytetä vain sen yhden ihmisen kanssa.
Niin mutta jos et ole halukas käymään baarissa niin tämän kaverin kanssa ei voikkaan sitten tehdä yhtään mitään. Itseäni ei alkoholi ja baarit kiinnosta.
Up