Ikääntymisen vaikutus luonteeseesi?
Miten olet muuttunut ajatuksiltasi/luonteeltasi 20-30 vuotiaasta 40+ vuotiaaksi?
Itse olen nyt 38v ja viime vuosina luonne on rauhoittunut todella paljon. Aikaisemmin piti kokoajan olla tekemässä jotain ja en osannut olla paikallaan. Olin myös kokoajan tyytymätön kaikkeen. Nyt nautin rauhallisuudesta ja paikallaan olosta ja olen onnellinen pienistä asioista. Parisuhteessa olen huomioivampi ja kärsivällisempi, enkä ole kokoajan vaatimassa jotain toiselta. Liikunta oli ennen ulkonäkökeskeistä ja pakkopulaa, nyt liikun kun mieli tekee ja sen takia että siitä tulee hyväolo. Liikuntamuodot on myös vaihtuneet enemmän mukaviksi itselleni. Matkustamisessa olen mukavuus haluisempi. Ei enää yölentoja vaan yöt mieluummin nukun ja haluan palata reissusta levänneenä. Turvallisuushakuisempi myös. Seksuaalisesti olen aina ollut todella halukas, aktiivinen ja kokeilunhaluinen. Nyt se on tasoittunut huomattavasti vaikka edelleenkin seksiä haluan säännöllisesti. Elokuvat ei saa enää olla ahdistavia, katselen mieluummin dokumentteja ja hyvän mielen leffoja. Osaan valita ystävien seuran ketkä tuottaa hyvää mieltä ja osaan kieltäytyä asioista mitä en halua. Siinä jotakin. Mites sulla?
Kommentit (23)
Olen 50+ ja paljon rauhallisempi, tasaisempi ja kiltimpi kuin ennen. Esim. kun tyttäreni naarmutti lainaamansa autoa aika pahasti, totesin vain, että älä ihmeessä sitä sure, väliäkös tuolla. Pääasia, että ei itsellesi tapahtunut mitään ja rahalla saa maalia autokorjaamossa, sitäpaitsi meillä on hyvä vakuutus. Ennen olisin todennäköisesti sanonut, että oli sitten viimeinen kerta, kun autoa lainaat.
Asenteeni on nykyään, että ”pikkuasioista ei kannata välittää, ja kun tarkemmin ajattelee, ovat kaikki asiat pikkuasioita”.
Olen kriittisempi ja osaan pitää puoleni. Tosin tunnen edelleen syyllisyyttä jos asetan rajoja tai sanon joskus jollekin tiukemmalla äänensävyllä. Kireämpi minusta on tullut eli ennen olin leppoisampi. Lisäksi nuorempana olin hieman sinisilmäinen nyt kyseenalaistan enemmän asioita.