"Ei kuukautiset ole mikään kone, että ne olisi aina kellon tarkkoja" sanoi hoitaja kun aikaa soitin
Viime vuoteen asti oli kuukautiset "kellon tarkat" eli alkoi aina 12pv ja loppui 18pv, oli todella runsaat.
Kierukka oli vuoden joten kuukautisia ei ollut, jpuduin sen poistamaan ja kun kuukautiset tasoittui ne tuli taas 2pv ja loppui 8pv.
No nyt on ollut tosi epäsäännölliset, ja nyt edelliset alkoi 15pv joulukuuta ja loppui 17pv. Tämän kuun kuukautiset ei ole vielä tulleet.
En ole raskaana, koska en ole harrastanut seksiä.
Soitin aikaa varatakseni ja sanoi noi, sanoi että jos ei 6kk menkkoja kuulu niin varaa sitten aikaa.
Kun taas netissä sanotaan että jos kellon tarkat kuukautiset häviää niin pitäisi varata aika tutkimuksiin.
Oon sen verran nuori etten toivo mitään vaihdevuosia. Oon alle 30v.
En nyt tiedä mitä pitäisi tehdä joten kysyn täältä.
Kommentit (29)
Np anteeksi että käytän sanoja väärin aevon av mammat.
Mutta mun mielestä jos samana päivinä tapahtuu jotain, esim jos paavo tulee käymään 12 päivä ja lähtee pois 18 päivä, hän käy säännöllisesti kylässä.
Nyt pitää keksiä muu sana ja kysyä sitä että onkO, normaalia että menkat kestää KAKSI PÄIVÄÄ TAI EI OLLENKAAN KUUKAUDESSA, ehkä viikon päästä kun, tähän ette osaa vastata kysymykseen kun minä en osannut kirjpittaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mun mielestä jos samana päivinä tapahtuu jotain, esim jos paavo tulee käymään 12 päivä ja lähtee pois 18 päivä, hän käy säännöllisesti kylässä.
Nyt pitää keksiä muu sana ja kysyä sitä että onkO, normaalia että menkat kestää KAKSI PÄIVÄÄ TAI EI OLLENKAAN KUUKAUDESSA, ehkä viikon päästä kun, tähän ette osaa vastata kysymykseen kun minä en osannut kirjpittaa oikein.
on normaalia
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan perusbiologiaa kuukautista:
Kuukautiskierron normaali pituus on 23–35 vrk. Kierron pituus lasketaan vuodon alkupäivästä seuraavan vuodon alkuun. Useimmilla naisilla kuukautiskierron pituus vaihtelee muutamien päivien, jopa viikon puitteissa. Tämä on aivan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia on se, että joskus menkat tulee ennen aikojaan. Ihan normaalia on se, että joskus menkat myöhästyy. Ihan normaalia on se, että joskus menkat kestää 2 päivää. Ihan normaalia on se, että joskus menkat kestää 8 päivää. Ihan normaalia on se, että joskus "jää yhdet menkat väliin".
Ja ihan normaalia on se, että hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen (edelleen oletan, että kierukkasi oli nimenomaan hormonikierukka, koska se poisti menkat) on kierto sekaisin pitkäänkin.
Ja ihan normaalia on se, että iän myötä (enkä puhu pelkästään vaihdevuosista tai niiden esioireista) kierrossa tapahtuu muutoksia.
Oliko riittävästi rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on normaalia
Kiitos, ensimmäinen vastaus aloituksen kysymykseen.
Itse otin yhteyttä YTHS:ään kun aikaisemmin 4-5 päivää kestäneet normaalivuotoiset kuukautiset kestävät enää 2 päivää ja vuoto on todella niukkaa. Puhelimessa hoitaja onnitteli niukoista menkoista, vaikka kahden päivän vuoto ei ole minkään määritelmän mukaan normaali. Ei ole varaa yksityiselle gynekologille joten näillä mennään vaikka huolestuttaa ihan hirveästi onko munasarjani hiipumassa jo alle 30-vuotiaana, onko kohdussa jotain vikaa ja voinko koskaan saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin yhteyttä YTHS:ään kun aikaisemmin 4-5 päivää kestäneet normaalivuotoiset kuukautiset kestävät enää 2 päivää ja vuoto on todella niukkaa. Puhelimessa hoitaja onnitteli niukoista menkoista, vaikka kahden päivän vuoto ei ole minkään määritelmän mukaan normaali. Ei ole varaa yksityiselle gynekologille joten näillä mennään vaikka huolestuttaa ihan hirveästi onko munasarjani hiipumassa jo alle 30-vuotiaana, onko kohdussa jotain vikaa ja voinko koskaan saada lapsia.
Sijoita itseesi ja ota opintolainaa. Sitä ei ole pakko ottaa täysimääräisenä.
Jos olet vegaani, pinkolaihduttaja tai kärsit ortoreksiasta, tai jos käytät hormonaalisia ehkäisyä, selvitä niiden vaikutus ensin.
Tässä ihan perusbiologiaa kuukautista:
Kuukautiskierron normaali pituus on 23–35 vrk. Kierron pituus lasketaan vuodon alkupäivästä seuraavan vuodon alkuun. Useimmilla naisilla kuukautiskierron pituus vaihtelee muutamien päivien, jopa viikon puitteissa. Tämä on aivan normaalia.