Olin koulukiusaaja ja nyt edessä on luokkakokous
Mietin, että miten toimin siellä, olenko kehittynyt vai alkaako kaikki taas alusta.. Koulusta on 10 vuotta aikaa, silloin näin heitä viimeksi. Sanoin kyllä, että en menisi, mutta sisimmässäni tiedän, että minun on mentävä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi sinä kiusaajat olit uhri
Niin käykö teillä koskaan edes mielessä, että sillä kiusaamisella kompeinsoidaan sitä omaa epävarmuutta, kun on itsekin tullut lyödyksi vastaavaksi tilanteessa ja se on se esimerkki, joka on saatu käsitellä niitä omia ongelmia. Nämä on hieman monimutkaisempia asoita kuin että mustavalkoisesti kiusaaja silkkaa pahuuttaa kiusaa sitä kilttiä uhri. Kaikki ihmissuhteen on kahdan kauppaa, jossa tulisikin aina miettiä yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisikohan kummassakin vikaa. Nämä asiat ei tule korjaantumaan niin kauan kuin näistä keskustellaan mustavalkoisesti, eikä niistä pystyä keskustelemaan riittävän avoimesti ettei kukaan vaan pahoita mieltää.
Kiusaaja on paha kun kiusaa toista. Ei sillä ole väliä mikä teki kiusaajasta pahan. Paha se kuorenkin on siinä eikä mikään uhri. Ehkä joskus on ollut uhri mutta silloin kun alkaa kiusaamaan on itse vain paha eikä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi sinä kiusaajat olit uhri
Niin käykö teillä koskaan edes mielessä, että sillä kiusaamisella kompeinsoidaan sitä omaa epävarmuutta, kun on itsekin tullut lyödyksi vastaavaksi tilanteessa ja se on se esimerkki, joka on saatu käsitellä niitä omia ongelmia. Nämä on hieman monimutkaisempia asoita kuin että mustavalkoisesti kiusaaja silkkaa pahuuttaa kiusaa sitä kilttiä uhri. Kaikki ihmissuhteen on kahdan kauppaa, jossa tulisikin aina miettiä yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisikohan kummassakin vikaa. Nämä asiat ei tule korjaantumaan niin kauan kuin näistä keskustellaan mustavalkoisesti, eikä niistä pystyä keskustelemaan riittävän avoimesti ettei kukaan vaan pahoita mieltää.
Ei ole kahden kauppaa. Kiusatuksi voi tulla kuka tahansa, ihan ilman omaa syytä. Syyksi voi riittää se että on opettajan lapsi, tai käyttää vääränlaisia verkkareita. Aina ei edes tarvita syytä, vaan sellaisen voi helposti keksiä. Kiusaaminen on vallankäyttöä, ja kiusaaja siinä näyttää omaa valtaansa.
Kuka tahansa joka joutuu kiusatuksi on ihan toimiva subjekti, joka tekee omia valintoja, arvioita ja päätöksiä omassa elämässään miten vastaa siihen kiusamiseen. Yksikään ihminen ei ole tahdoton olento vailla vastuuta.
Ai hitto miten upeasti osaat siteerata jotain terapiakirjaa. Nyt on vaan niin, ettet osaa suhteuttaa lukemaasi muutenkuin syyllistämällä muita. Missä on oma vastuusi? Ai niin, sähän olit vaan uhri ja siksi oikeutettu kaikkeen.
Missä on oma vastuusi aikuistua? Ai niin, sinä olit vaan uhri ja siksi oikeutettu kaikkeen. Hieno esimerkki siitä tekopyyhyydestä jolla nostattaa sitä omaa egoaan.
Ei sua terapia ole mitään hyödyttänyt. Et osaa millään tavalla käsitellä asioita kuin omasta vinoutuneesta vinkkelistäsi. Itse olet juuri tuota mistä muita syytät, tekopyhä egosi nostattaja. Et ole mennyt elämässäsi tippaakaan eteenpäin, vaan olet sama kiusaaja kuin ennenkin tekstiesi perusteella.
eli jos saan silmälasit ja minua kiusataan, niin se on oma vika. pitääkö olla pitämättä
Vierailija kirjoitti:
eli jos saan silmälasit ja minua kiusataan, niin se on oma vika. pitääkö olla pitämättä
Kiusaajan logiikalla kyllä se näin on. Jos myös saat kyynärsauvat kaaduttuasi kun kiusaaja tönäisi, sauvat ovat oma syysi. On oikein että sinua kiusataan. Näin kiusaaja ajattelee. Valitettavasti.
Älä mene. Ei kukaan siellä oikeasti halua sua nähdä.
Jos epäilet että jatkat kiusaamista, niin eikö ole toisten kannalta parempi ettet mene? Jos et 10 vuoden ja terapian jälkeenkään vielä osaa käyttäytyä, niin eikö tilanteesi ole melko huono?
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun vastata siihen kiusaamiseen ettei tuollainen käytös sinua kohtaan sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaat niille kiusaajille, että te menette nyt tuohon suuntaa ja minä tuonne niin tullaan oikein hyvin juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vai että anteeksi pitäisi pyydellä arvon herrasväeltä? Joopa joo. Sille tielle kun lähtee, niin saa pyydellä anteeksi ihan kaikilta ja kaikesta. Ei ne "kiusatut" ole välttämättä itsekään ihan puhtoisia pulmusia, mutta uhriutua he osaavat.
Ap! Nyt pää pystyssä luokkakokoukseen. Ei mitään anteeksipyyntöjä, kuten olit hienosti jo päättänytkin. Olet selvästi kulkenut kovan tien ja käynyt itsekin terapian, joten mikä velvollisuus sinulla olisi nöyristellä ketään?
miksi kirjoitat itsellesi? Ai niin, aloitushan on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just sitä kiusaamiseen liittyvää kaksinaismoralismiä. Kiusatulta ei voi odottaa, että hän osaisi puolustaa itseään ja kaikki vastuu sysätään sille kiusaajalle. Ja sitä, että joku silloin kerran ala-asteella sanoin laseja rumaksi voidaan käyttään oman egon jatkeena vielä aikuisenakin ja kivittää se kiusajaa joka välissä missä joku vaan vähänkin kuuntelee typistämällä itsensä sinne kiusaajan tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että anteeksi pitäisi pyydellä arvon herrasväeltä? Joopa joo. Sille tielle kun lähtee, niin saa pyydellä anteeksi ihan kaikilta ja kaikesta. Ei ne "kiusatut" ole välttämättä itsekään ihan puhtoisia pulmusia, mutta uhriutua he osaavat.
Ap! Nyt pää pystyssä luokkakokoukseen. Ei mitään anteeksipyyntöjä, kuten olit hienosti jo päättänytkin. Olet selvästi kulkenut kovan tien ja käynyt itsekin terapian, joten mikä velvollisuus sinulla olisi nöyristellä ketään?
miksi kirjoitat itsellesi? Ai niin, aloitushan on trolli.
Niin ei ole ap "näkynyt" sitten aloituksen...
En ole koulu ja työurani aikana vielä tavannut ihmistä joka ei olisi tavalla tai toisella osallistunut kiusaamiseen. Aika tekopyhää tekstiä tämäkin keskustelu täynnä... jo se että annetaan tapahtua, eikä puututa kiusaamiseen on kiusaamista, jonkun epämieluisan jättäminen ulos porukasta on kiusaamista ja selän takana asioiden ruotiminen on kiusaamista. Kiusaaminen on aina kiusaajan syytä, mikään perustelu tai tilanne taustalla ei muuta sitä. Ihmisen on kannettava vastuu teostaan. Jos sitä tekemäänsä vääryyttä ei ymmärrä puhutaan jo narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Mutta mikäli kiusaamiseen halutaan puuttua, pitää aina ymmärtää ilmiöt tilanteen taustalla. Kiusaaminen ei ole koskaan mustavalkoista vaan johtuu usein erilaisista negatiivisista kokemuksista kiusaajan omassa tunneskaalassa. Ainoa tapa ratkaista kiusaaminen on rakentaa hyvä yhteishenki ryhmään, niin että kaikki ovat kaikkien kanssa ja syntyvät erimielisyydet sekä tunnekuohut pystytään ratkaisemaan rakentavalla keskustelulla. Älä ikinä lähde mukaan kiusaamiseen.
Älä mene pilaamaan toisten iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just sitä kiusaamiseen liittyvää kaksinaismoralismiä. Kiusatulta ei voi odottaa, että hän osaisi puolustaa itseään ja kaikki vastuu sysätään sille kiusaajalle. Ja sitä, että joku silloin kerran ala-asteella sanoin laseja rumaksi voidaan käyttään oman egon jatkeena vielä aikuisenakin ja kivittää se kiusajaa joka välissä missä joku vaan vähänkin kuuntelee typistämällä itsensä sinne kiusaajan tasolle.
Luuseri kiusaajahan nimenomaan VALITSEE uhrin, joka syystä tai toisesta ei osaa puolustautua. Kertasanominen silmälaseista ei ole kiusaamista, vaan se systemaattisuus siinä. Mitä oikein jankkaat epätotuuksiasi ja uhriudut kaikesta. Opiskele teksti todella sisäistäen ja jokaisesta näkökulmasta, älä vaan omasta suppeasta. Kasva, kehity ja mene eteenpäin äläkä jumita poterossasi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koulu ja työurani aikana vielä tavannut ihmistä joka ei olisi tavalla tai toisella osallistunut kiusaamiseen. Aika tekopyhää tekstiä tämäkin keskustelu täynnä... jo se että annetaan tapahtua, eikä puututa kiusaamiseen on kiusaamista, jonkun epämieluisan jättäminen ulos porukasta on kiusaamista ja selän takana asioiden ruotiminen on kiusaamista. Kiusaaminen on aina kiusaajan syytä, mikään perustelu tai tilanne taustalla ei muuta sitä. Ihmisen on kannettava vastuu teostaan. Jos sitä tekemäänsä vääryyttä ei ymmärrä puhutaan jo narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Mutta mikäli kiusaamiseen halutaan puuttua, pitää aina ymmärtää ilmiöt tilanteen taustalla. Kiusaaminen ei ole koskaan mustavalkoista vaan johtuu usein erilaisista negatiivisista kokemuksista kiusaajan omassa tunneskaalassa. Ainoa tapa ratkaista kiusaaminen on rakentaa hyvä yhteishenki ryhmään, niin että kaikki ovat kaikkien kanssa ja syntyvät erimielisyydet sekä tunnekuohut pystytään ratkaisemaan rakentavalla keskustelulla. Älä ikinä lähde mukaan kiusaamiseen.
Miksi tämä niin harvoin oikeassa elämässä tapahtuu, ei edes yritetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menet, ja pyydät myös anteeksi.
Niin siis tietty menen mut en oikein usko että olen pyytämässä anteeksi. Mikä on tapahtunut, on tapahtunut, ja terapiassa olen oppinut että olin itse uhri. Siellä opin myös, että on aika mennä eteenpäin.
Äh, uskoin tähän asti.. Hyvä provo kuitenkin :D Tärkeä aihe vaikkei totta ollutkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä niin harvoin oikeassa elämässä tapahtuu, ei edes yritetä?
Liian tunteellinen aihe ja ne tunteet pitäisi laittaa syrjään. Sillä lähes kaikilla on kokemusta kiusaamisesta.
Esität rentoa ja menestyvää kiusaamisesta voimaantunutta ja jos ei mene läpi, niin alat uittaa päitä vessan pöntöissä.
Vierailija kirjoitti:
Esität rentoa ja menestyvää kiusaamisesta voimaantunutta ja jos ei mene läpi, niin alat uittaa päitä vessan pöntöissä.
Voi olla kaikkien vuosien ja kokemusten jälkeen, ettei se olekaan se kiusatun pää, joka siellä pöntössä ui...
Huhuu ap...täällä nyt luulaan minua sinuksi :D