Miksi synnytyslääkäri on aina mieshenkilö?
Kommentit (39)
No ei ole. Tosielämässä ainakaan. Neljä lasta synnyttänyt, ekassa synnytyksessä lääkäri oli mies, tokassa ei ollut lääkäriä mukana, kolmannessa ja neljännessä oli nainen. Muutenkin lähestulkoon kaikki lääkärit joita neljän riskiraskauden aikana tapasin (ja niitä oli monta) olivat naisia. Niinkuin lääkärikunnassa muutenkin alkaa nykyään enemmistö olla naisia.
Kyllä mun synnytyksissä on aina naislääkäri tullut paikalle, jos on tarvittu.
Ennemmin kysyisin, miksi sulla on tällainen mielikuva. Mä oon synnyttänyt kahdesti. Ensimmäisessä synnytyksessä läsnä oli kolme lääkäriä, lastenlääkäri, gynekologi ja erikoistuva gynekologi. He olivat kaikki naisia. Kävin tuon raskauden aikana myös synnytystapa-arviossa, jonka teki naispuolinen lääkäri. Seuraavassa synnytyksessä oli läsnä yksi lääkäri. Hän oli naispuolinen. Kävin myös tuon raskauden aikana synnytystapa-arviossa, jonka teki naispuolinen lääkäri. Ensimmäisessa raskaudessa kävin kahdesti äitipolilla. Ensimmäisellä kerralla oli naispuolinen lääkäri, samoin toisella. Toisen kerran jäin osastolle käynnistykseen, ja kaikki minua tutkineet lääkärit olivat naisia. Varmasti tuolla sairaalassa on joku miespuolinenkin synnytyslääkäri, mutta ei sattunut tulemaan vastaan. Yksi lastenlääkäri, jonka osastolla tapasin, oli mies. Muut naisia.
Mä olin niin tiukassa, ettei mua olisi naislääkäri jaksanut kiskoa ulos.
Eli voiman takia.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua ihan siitä että miehiä on lääkäreinä isompi osuus kuin naisia.
Enpä usko, että enää on. Kävin jokunen vuosi sitten parin kuukauden ajan käyttämässä lastani hoidossa keskussairaalalla, ja aina, kun näin siellä joukon kandeja, he olivat lähes kaikki naisia. (Kyseessä ei ole opetussairaala, mutta joitain harjoitteluja sielläkin selvästi on, kun näin noita nuorten lääkärien joukkoja.)
Kolme lasta olen saanut ja yhdessäkään synnytyksessä ei ole ollut lääkäriä läsnä . Ei miestä eikä naista.
Synnytin Ruotsissa. Sielläkin oli nainen synnytyslääkärinä. Hoitaja joka toi vauvani syömään oli nuori, komea mies.
Ei kannata tehdä yleistyksiä omien mutuilujen pohjalta. Olen sekä tosielämässä että tv-sarjoissa nähnyt naisia synnytyslääkäreinä. Molemmissa omissa synnytyksissäni oli naislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että enää on. Kävin jokunen vuosi sitten parin kuukauden ajan käyttämässä lastani hoidossa keskussairaalalla, ja aina, kun näin siellä joukon kandeja, he olivat lähes kaikki naisia. (Kyseessä ei ole opetussairaala, mutta joitain harjoitteluja sielläkin selvästi on, kun näin noita nuorten lääkärien joukkoja.)
Googlaus vahvistaa mielikuvani: vuonna 2016 60 % lääkäreistä oli naisia.
Olen ollut sektiossa ja molemmat mukana olleet lääkärit olivat naisia, siis kirurgi sekä anestesialääkäri. Myös avustavat hoitajat olivat naisia.
Miksi kukaan mies edes opiskelisi gynekologiksi? Eihän sellaista kukaan halua mukaan synnytykseensä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sektiossa ja molemmat mukana olleet lääkärit olivat naisia, siis kirurgi sekä anestesialääkäri. Myös avustavat hoitajat olivat naisia.
Missä sairaalassa synnytit?
Mitä väliä synnytyslääkärin sukupuolella on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan mies edes opiskelisi gynekologiksi? Eihän sellaista kukaan halua mukaan synnytykseensä.
Synnytyslääkäri on eri asia kuin gynekologi. Toki joskus synnytyksessä on läsnä myös gynekologi.
Vierailija kirjoitti:
Mukavat työkaverit, helppoa rahaa ja näkee kauniita naisia. M