Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko pyytää sektiota näillä perusteilla?

Vierailija
21.01.2020 |

Raskaus on alussa, mutta olen päättänyt jo, että alakautta synnyttäminen ei ole vaihtoehto.
En halua tästä sektio vs alatiesynnytys-riitelyä, joten ilmoitan jo valmiiksi, että ole tietoinen kaikista sektion riskeistä, eli niistä minua ei tarvitse enää valistaa.

Olen ollut psykpolin asiakkaana kymmenisen vuotta vaikean paniikkihäiriön vuoksi.
Lisäksi taustalla on hyväksikäyttötapaus lapsuudestani, josta en ole puhu :it edes psyk.polilla. Gynellä en ole käynyt kertaakaan elämäni aikana tuon trauman vuoksi ja nyt sekin on kai edessä.
Mieheni kanssa seurustelimme lähes vuoden ennen seksin tuloa kuvioihin ja nyt kävi näin, ei ollut suunniteltua, mutta toivottu lapsi joka tapauksessa.

Millaisetkohan ovat mahdollisuuteni sektion näillä seteillä ?
Minulle olisi mahdoton ajatus maata alapää paljaana vieraiden ihmisten edessä, samalla kun alapääni repeää. Tuntuisi raiskaukselta, jo pelkkä alatutkimus, joten ei onnistu.
Lopputuloksena olisi massiivinen paniikkikohtaus, joka tulisi johtamaan joka tapauksessa hätäsektioon, koska paniikkikohtauksen ollessa päällä, maailma sumenee enkä kykene hengittämään, saatika ponnistamaan.

Mitäs luulette? Onko minulla hyvät mahdollisuudet saada sektio? Olen tietoinen että pelkopolilla saa ravata, mutta miten nopeasti päätös tehdään?
Tämä stressi ja ahdistus asiasta vaikuttavat myös fyysisesti ja verenpaine on jatkuvasti koholla, sykkeestä puhumattakaan.

Toivon ketjun pysyvän asiallisena ja kaikkien pahantahtoisien alatiesynnytys-fanaatikkojen pysyvät poissa, tai edes hiljaa.
N30

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan kokonaan alapää paljaana olemiselta tuskin voi raskauden ja synnytyksen sekä jälkitarkastuksen aikana välttyä. Joskus ensimmäinen ultra joudutaan tekemään alakautta, voi tulla vuotoja tai muita komplikaatioita raskauden aikana tai sen jälkeen, jotka vaativat tutkimista. Et kai kuitenkaan halua riskeerata vauvan hyvinvointia, tai omaasi? Eihän se mukavaa ole edes niille, joilla asiaan ei liity traumoja, mutta raskauteen liittyy tiettyjä realiteetteja, joita ei oikein voi paeta. Toivon kuitenkin että raskautesi sujuisi ongelmitta ja saisit haluamasi sektion.

Kiitos asiallisesta kommentista! Harvinaisuus tällä palstalla.

T. Sivusta seuraaja

Vierailija
22/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla sattuu riskiraskaus eli supistelee liian aikaisin, niin sitä kohdunkaulan tilannetta katsellaan harvase viikko. Eli ei voi tietää, kuinka paljon raskaudessa joutuu alapäätutkimuksiin.

Jep. Minulta tarkistettiin suunnilleen kerran viikossa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, viikolta 18.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuo oikeusasiamiehen päätös asiasta.

https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/1629/2018

Eli ei pakollinen jos oikeasti ei pysty siihen/käynyt jo gynegologilla.

Jälkitarkistuksen idea on tarkistaa että äiti on kunnossa, ja keskustella mikä ehkäisy tulee käyttöön. (kondomi, pillerit, kierukat) Heti raskautuminen ei ole suositeltavaa, ja jos on sektioitu ei saa tulla raskaaksi vuoteen, jotta kohtu paranee kunnolla.

Jos tarkasti lukee niin voi olla että lääkäri yksilökohtaisen harkinnan mukaan voi suositella sisätutkimusta jis se on terveydenhuollon vuoksi tarpeen, ja potilas voi kieltäytyä. Tällöin voi kyllä käydä niin että todistusta ei voi kirjoittaa. Voi olla että vakuuttaa lääkärin että voi hyvin ja sisätutkimusta ei tarvita, esim jos sektioitu? Sitten taas kela voi jossain poikkeustapauksissa myöntää vanhempainrahan ilman jälkitarkistustodistustakin, mutta en tiedä mitkä olisi moiset syyt. Eli onnea selittelyyn.

Vierailija
24/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairalassa taidetaan synnytyksen jälkeen seurata miten sektioidut vuotaa?

Sektioidut kertokaapa, paineltiinko teidän vatsaa ja piti olla alapää paljaana jotta nähtiin paljonko sieltä verta tulee jälkivuotona.

Vai onko se vain jos itse sanoo että on isoja hyytymiä tullut, jolloin tarkistetaan tilanne, kuten minulla (alatiesynnytys)

Ei ne kai sitä kohtua täysin vuotamattomaksi sektiossakaan saa vaikka ne käsin sen istukan irrottaa ja ”siistii”

Vierailija
25/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pelkopoli on hyvä juttu jos otat sen siltä kantilta. Pääset puhumaan.

Vierailija
26/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioidut kertokaapa, paineltiinko teidän vatsaa ja piti olla alapää paljaana jotta nähtiin paljonko sieltä verta tulee jälkivuotona.

Vai onko se vain jos itse sanoo että on isoja hyytymiä tullut, jolloin tarkistetaan tilanne, kuten minulla (alatiesynnytys)

Ei ne kai sitä kohtua täysin vuotamattomaksi sektiossakaan saa vaikka ne käsin sen istukan irrottaa ja ”siistii”

Paineltiin kohtua, mutta en muista että kukaan olisi ihmetellyt mitä minusta vuotaa. Alapää paljaana kuitenkin tosiaan joutui olemaan, kun katetri laitettiin (vasta puudutuksen jälkeen, mitään en tuntenut!)

Vierailija
27/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule onnistmaan noilla perusteilla. Sektiota ei anneta kiven altakaan ilman fyysisiä syitä ja nekin pitää olla tosi kovat.

Sitä paitsi miten oikein ajattelin raskauden kehityksen menevät? Alapäätutkimuksia tehdään useita ennen sitä synnytystä ja ennen sektiotakin. Joko totut siihen tai et, mutta ilman et pysty synnyttämään, kukaan lääkäri ei lähde sinua leikkaamaan ilman useita alapäätutkimuksia lapsen tutkimiseksi.

Vierailija
28/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paineltiin ja katsottiin molemmilla kerroilla, sektiot 2001 ja 2017

Seuraavat myös hajua, ihan sama kummalla tavalla synnytät.

Mut ainakin pakotettiin heti ensimmisellä kerralla neuvolan lääkärissä sisätutkimukseen, traumoista viis.

Lääkäri kieltäytyi tutkimasta minua ilman sitä.

Sektio tehdään alapää paljaana, katetrikin laitetaan.

Vierailija
29/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty sektio ja sitä edelsi monta alapäätutkimusta raskauden seurannassa ja itse sektiossa. Aloittajan on nyt herättävä tähän reaalimaailmaan, että sitä lasta ei voi saada ilman niitä alapäätutkimuksia oli synnytys miten tahansa.

Vierailija
30/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sektion jälkeinen alapäätutkimus edellytetään että saa äitiyspäivärahan. Ilman sitä ei tipu rahaakaan. Niin yksinkertaista. Kukaan lääkäri ei suostu kirjoittamaan, että on kohtu on parantunut, jos ei sitä kohtua tutki ja se tehdään sisätutkimuksella vielä UÄ laitteella eli se ultraäänilaite laitetaan sinne emättimeen.

Vierailija
31/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kolme sektiota vain kertomalla että minulla on paniikkihäiriö. Ainakaan Helsingissä ei siis painosteta perinteiseen.

Vierailija
32/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sektion jälkeinen alapäätutkimus edellytetään että saa äitiyspäivärahan. Ilman sitä ei tipu rahaakaan. Niin yksinkertaista. Kukaan lääkäri ei suostu kirjoittamaan, että on kohtu on parantunut, jos ei sitä kohtua tutki ja se tehdään sisätutkimuksella vielä UÄ laitteella eli se ultraäänilaite laitetaan sinne emättimeen.

Ai. Minun ei tarvinnut riisua housuja neuvolan jälkitarkastuksessa kun oli tehty sektio. Ei sillä, että olisi ollut mitään sitä vastaankaan. Käynti kesti alle 7 minuuttia. Todistus käteen, kiitti ja hei.

Vierailija
33/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa pohjoismaissa ei sisätutkimuksia tehdä koko raskauden aikana eikä myöskään jälkitarkastuksessa. Se ei siis millään tavalla ole välttämätöntä normaalissa raskaudessa.

Vierailija
34/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä oikein voi välttyä olemasta alapää paljaana ihan loppuun saakka, vaikka sektion saisitkin. Viimeistään silloin laitetaan katetri (mikä ei muuten edes ole kovin kiva toimenpide). Mikäli tämä on sinun traumojesi kannalta välttämätöntä, niin kannattaa ehkä vielä kahdesti miettiä, pystytkö oikeasti nyt rupeamaan äidiksi, ainakaan tässä vaiheessa. Tämä on iso ongelma, vaikket koskaan lapsia haluaisikaan, koska esim. kohdunkaulan syövän seulontaa varten on pakko olla alapää paljaana.

Vierailija
35/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä noilla perusteilla sektion. En usko, että joudut pelkopolillakaan käymään (ainakaan montaa kertaa), ellet pyydä päästä sinne. Itsellä kolme suunniteltua sektiota takana ja olen saanut ne kyllä vain sanomalla, etten suostu synnyttämään alakautta. Alapään tutkimukset /  alapää paljaana olo eivät ole minulle ole mikään ongelma vaan pakollinen paha, johon tottuu. Nykyisin kai laitetaan katetri ennen puudutusta, saattaa kyllä riippua synnytyssairaalastakin. Neuvolassa ei ole pakko käydä, mutta jollain lääkärillä on, jotta saat äitiyspäivärahan. 

Ultrat voidaan ainakin osittain tehdä mahan päältä. Jos ja kun sinulle luvataan sektio, et joudu synnyttämään alakautta, vaikka synnytys alkaisi ennen suunniteltua sektiopäivää, voit vielä pyytää asiasta erillisen lupauksen. 

Vierailija
36/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä oikein voi välttyä olemasta alapää paljaana ihan loppuun saakka, vaikka sektion saisitkin. Viimeistään silloin laitetaan katetri (mikä ei muuten edes ole kovin kiva toimenpide). Mikäli tämä on sinun traumojesi kannalta välttämätöntä, niin kannattaa ehkä vielä kahdesti miettiä, pystytkö oikeasti nyt rupeamaan äidiksi, ainakaan tässä vaiheessa. Tämä on iso ongelma, vaikket koskaan lapsia haluaisikaan, koska esim. kohdunkaulan syövän seulontaa varten on pakko olla alapää paljaana.

Koska katetrin laitto on erittäin ikävää, pyysin viimeksi laittamaan sen vasta kun puudutus alkoi vaikuttaa

Vierailija
37/40 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule onnistmaan noilla perusteilla. Sektiota ei anneta kiven altakaan ilman fyysisiä syitä ja nekin pitää olla tosi kovat.

Sitä paitsi miten oikein ajattelin raskauden kehityksen menevät? Alapäätutkimuksia tehdään useita ennen sitä synnytystä ja ennen sektiotakin. Joko totut siihen tai et, mutta ilman et pysty synnyttämään, kukaan lääkäri ei lähde sinua leikkaamaan ilman useita alapäätutkimuksia lapsen tutkimiseksi.

Miksi ihmeessä levität valheellista tietoa? Synnytyspelko on ihan käypä diagnoosi sektion saamiseksi.

Vierailija
38/40 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska katetrin laitto on erittäin ikävää, pyysin viimeksi laittamaan sen vasta kun puudutus alkoi vaikuttaa

Miksi alapeukku? Katetrin laitto on aiheuttanut minulle aiemmin kovaa kipua. Kuin tulisi uudelleen raiskatuksi.

Hoitohenkilökunnalle se on aivan sama kummassa järjestyksessä laittavat.

Joissain sairaaloissa on rutiini, että ensin puudute, sitten katetri.

Vierailija
39/40 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:nä  miettisin ennemminkin miten noilla lähtökohdilla saa kasvatettua tasapainoisen lapsen.

Vierailija
40/40 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten tekemiseen tarvittaisi joku erillinen hyväksyntä ja lupalappu. Mitä tästä tulee, jos jokainen voi halutessaan valita ja vaatia ihan mitä vaan mieleen juolahtaa? Ne lääkäreiden ohjeet ja säännöt on tehty vuosisatojen tutkimuksen pohjalta, ja lapsen (ja äidin) hyvinvoinnin turvaksi. Ei ole sektiokaan ole vaaraton operaatio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän