Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin lopettamisen terveyshyödyt mutta

Vierailija
21.01.2020 |

Itse join yli 15 vuotta ainakin kerran viikossa humalaan itseni. Nyt olen ollut jo 10 vuotta käyttämättä alkoholia ja luin tuolla artikkelin alkoholin lopettamisen terveyshyödyistä. Miksei itselläni koskaan tullut mitään hyötyä siitä että lopetin täysin juomisen? Ainoa ehkä on että pieni turvotus loppui kasvoilta mutta en laihtunut eikä verenpaine laskenut jne. Päinvastoin olin hoikempi kun käytin alkoholia. Veriarvoissa ei mitään muutoksia jne. Ei ole yöunet parantuneet eikä mitään muutakaan. Ihmettelen vaan että missä ne terveyshyödyt oikein on siitä lopettamisesta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olisit käyttänyt 10 vuotta. Voisit olla lihavampi, sairaampi, jne..

Vierailija
2/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo alkoholin kalorihomma kyllä ihmetyttää minua. Laskin että minun olisi pitänyt tässä kahden vuoden aikana lihoa yli 20kg alkoholinkäytön vuoksi mutta paino ei ole noussut kiloakaan.

Ja siis olen saattanut juoda 1500kcal viinaa päivässä normiruokien päälle, se ei vaan näy missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitu.n peukkuilija täällä on?

Vierailija
4/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo alkoholin kalorihomma kyllä ihmetyttää minua. Laskin että minun olisi pitänyt tässä kahden vuoden aikana lihoa yli 20kg alkoholinkäytön vuoksi mutta paino ei ole noussut kiloakaan.

Ja siis olen saattanut juoda 1500kcal viinaa päivässä normiruokien päälle, se ei vaan näy missään.

Ilmiö johtuu rusinat pullasta argumentoinnista. Tuollaisilla alkoholimäärillä aineenvaihdunta tekee myös vähintään seuraavat 12 tuntia ylitöitä, mutta kukaan ei vaivaudu laskemaan, että sekin kuluttaa energiaa.

Vierailija
5/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiö johtuu rusinat pullasta argumentoinnista. Tuollaisilla alkoholimäärillä aineenvaihdunta tekee myös vähintään seuraavat 12 tuntia ylitöitä, mutta kukaan ei vaivaudu laskemaan, että sekin kuluttaa energiaa.

Enhän minä mitään argumentoinutkaan, kunhan kummastelin.

Onko alkoholi sitten aina plusmiinusnolla kaloreiden kannalta vai mitä pitäisi juoda että se alkaa kerryttää kiloja? Ainahan näistä siiderivalaista ja kaljamahoista puhutaan, mutta onko tämä väki sitten sellaista jotka kännipäissään käyvät aina pitsalla.

Vierailija
6/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syöt nyt enemmän? Ehkä siirryit juomisesta syömiseen? Useinhan sitä korvaa tavan jollakin toisella tavalla. Ehkä elintavoissasi on vieläkin niin paljon parantamisen varaa että siksi nukut edelleen huonosti? Nuo tutkimuksethan viittaa aina tilanteeseen, jossa huono tapa jää pois, eikä tilalle tule toinen huono tapa. Todellisuudessahan se ei useinkaan mene niin. Siksi esim. tupakoinnin lopettajat lihovat herkästi. He vaihtavat tupakan suklaaseen tms.

Vierailija
7/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyshyödyt näkyvät varmasti ainakin maksassa.

Vierailija
8/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko alkoholi sitten aina plusmiinusnolla kaloreiden kannalta vai mitä pitäisi juoda että se alkaa kerryttää kiloja? Ainahan näistä siiderivalaista ja kaljamahoista puhutaan, mutta onko tämä väki sitten sellaista jotka kännipäissään käyvät aina pitsalla.

No mä olen juonut joka pv 4-6 isoa olutta noin 10 v plus viikonloppuisin isompia määriä. Painoa on tullut 35 kg.

Vierailija
9/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa alkoholinkäyttö on niin vähäistä ettei siitä ole terveyshaittoja. Ihan sama lopetitko vai et. Suuren muutoksen kokee ne suurkuluttajat.

Vierailija
10/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä huomaa noita terveyshyötyjä, mutta kyllä ne ovat siellä. Jos olisit juonut myös viimeiset 10 vuotta, niin se olisi ehdottomasti rasittanut elimistöäsi. Alkoholin polttaminen on aina pois jostain muusta hyödyllisemmästä toiminnasta ja lisäksi alkoholi lisää tutkitusti sairauksien mahdollisuutta. Myös nukkumisesi on varmasti ollut parempaa, vaikka et itse eroa huomaakaan. Hyvät unet puolestaan ehkäisevät osaltaan sairauksien syntyä. Sitä ei kukaan pysty sanomaan, että millainen terveys sinulla nyt olisi jos olisit jatkanut juomista. Tilastojen mukaan lopettaminen oli kuitenkin täysin oikea päätös.

Vierailija
11/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä huomaa noita terveyshyötyjä, mutta kyllä ne ovat siellä. Jos olisit juonut myös viimeiset 10 vuotta, niin se olisi ehdottomasti rasittanut elimistöäsi. Alkoholin polttaminen on aina pois jostain muusta hyödyllisemmästä toiminnasta ja lisäksi alkoholi lisää tutkitusti sairauksien mahdollisuutta. Myös nukkumisesi on varmasti ollut parempaa, vaikka et itse eroa huomaakaan. Hyvät unet puolestaan ehkäisevät osaltaan sairauksien syntyä. Sitä ei kukaan pysty sanomaan, että millainen terveys sinulla nyt olisi jos olisit jatkanut juomista. Tilastojen mukaan lopettaminen oli kuitenkin täysin oikea päätös.

Ei tuollainen kerran viikossa juominen kummoisia terveysriskejä aiheuta.

Vierailija
12/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen juonut joka pv 4-6 isoa olutta noin 10 v plus viikonloppuisin isompia määriä. Painoa on tullut 35 kg.

Mielenkiintoista, muilta oluenkittaajilta olen kuullut samantapaista. Mutta sitten kun ovat lopettaneet kaljoittelun niin paino ei olekaan lähtenyt laskuun oletetusti. Voisiko se vilja olla tässäkin syyllinen?

Itse juon lähinnä teräviä ja light-juomia jotka ei siis ole painossa näkyneet yhtään. Luulisi että tällaisessa 50kg rungossa näkyisi juopottelu nopeasti mutta ei.

Vierailija
13/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aiheuttaa kun maksa ei voi keskittyä elimistön hoitamiseen. Jokainen alkoholiannos nostaa esimerkiksi syöpäriskiä. Käytännössä siis niin, että solut kärsivät ja joku solu voi muuttua haitalliseksi. Jo yksi päivittäinen alkoholiannos lisää syöpään sairastumisen riskiä noin 10 %.

Vierailija
14/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin lopettamisen terveyshyödyt on vähintään kyseenalaisia. Aina kun olen lopettanut juomisen niin hirveä olo. Monesti oksettaa ja 2-4 päivää masentaa ja väsyttää. Unta ei tietenkään tahdo saada silloin kun sitä eniten tarvisi. 

Vierailija
15/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan sanottuna et ryypännyt tarpeeksi.

jos oisit vetäny 1-2kk putkia aamusta iltaan  koko vuoden , välissä viikko pari selvin.

niin sitte ois varmaan ollu muitaki vaikutuksia kun lopettaa kokonaan.

minä lopetin tupakin,vedin 24 vuotta,  ei mitään vaikutusta.

en vaan polttanu tarpeeksi , poltin siis jotain 5 per päivä.

Vierailija
16/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten terveys koheni mutta yöunet huonontui selkeästi.

Vierailija
17/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sai doksuilla rauhassa ilman painon nousua. Itse en tajunnut lopettaa bilettämistä kolmikymppisenä. Sitten tuli nelikymppisenä astuttua peilin eteen, että hups: 30kg ylimääräistä joka puolella kroppaa. Laihdutin sen kahdessa vuodessa pois jättämällä alkoholin ja aloin liikkumaan. Tästä on nyt kolme vuotta aikaa ja takaisin ei ole kilot tulleet, kun alkoholin käyttö on ollut korkeintaankin kohtalaista. Mutta takaisin varmasti tulisi, jos vanhaan alkoholin käyttööni palaisin.

Vierailija
18/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa alkoholinkäyttö on niin vähäistä ettei siitä ole terveyshaittoja. Ihan sama lopetitko vai et. Suuren muutoksen kokee ne suurkuluttajat.

Tämä. Sanoit, että joit kerran viikossa itsesi humalaan ja muuten et sitten ilmeisesti juo ollenkaan? Esimerkiksi itse naisena tulen humalaan viidestä annoksesta. Jos joisin tuon kerran viikossa kerralla ja muuten en joisi ollenkaan, alkoholinkulutukseni ei ylittäisi riskirajaa.

Vierailija
19/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan mitään terveysvaikutuksia tullut lopettamisesta. Ainoa mikä on kivaa, on se, että ei enää tee mieli juoda, eikä kaipaa sitä. Aiemmin alkoholi oli liian usein mielessä ja sitä keksi syitä miksi juuri nyt ja tänään olisi syytä juoda. Sitten sitä joi ja olo ei ollut hullua hurskaampi. Rahaa meni ja oli kännissä. Joskus oli oikein hauskaa, mutta ne kerrat on ehkä 1/100.

Nyt olen ollut pian vuoden juomatta ja aion jatkaa. Uskon, että terveysvaikutukset näkyy sitten myöhemmin, paino pysyy kurissa, maksa ei mene, syöpää ei tule (tai jos tulee, niin muista syistä) ulkonäkö pysyy freesinä, uni on paremman laatuista ja aivot ei mene pilalle.

Vierailija
20/20 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aiheuttaa kun maksa ei voi keskittyä elimistön hoitamiseen. Jokainen alkoholiannos nostaa esimerkiksi syöpäriskiä. Käytännössä siis niin, että solut kärsivät ja joku solu voi muuttua haitalliseksi. Jo yksi päivittäinen alkoholiannos lisää syöpään sairastumisen riskiä noin 10 %.

Jos tuo olisi totta niin sittenhän me kaikki sairastettaisiin syöpää....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä