Hoitoalalla ja kaupan alalla työskentelevillä erityinen riski ajautua velkahelvettiin
"Etenkin hoitoalalla ja kaupan alalla työskentelevillä ylivelkaantuminen on ongelma".
"Suomalaisten ylivelkaantuminen on yhä suurempi ongelma.
Jo 386 700 suomalaisella on maksyhäiriömerkintä, ja vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla ulosottoasioita oli vireillä 477 000 velallisella."
LÄHDE: https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/2c391823-7b01-48c2-b8fe-496d8e2ad29f
Kommentit (40)
Mitäs menette ahneuksissanne töihin. Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajiksi ja merkonomeiksi kouluttautuu tietynlaiset ihmiset.
Tässä on kyllä oltava jotain perää. Sen enempää ei velkaa pakoteta noilla aloilla ottamaan kuin muillakaan aloilla. Ainoa edes jossain määrin pakotettu laina on opintolaina, tosin ei sitäkään väkisin sinulle työnnetä.
Naisvaltaisia matalapalkka-aloja, joilla erilaiset pätkä- ja silpputyöt ovat jo normaalia toimintaa, ja teidän mukaanne kyse on "tietynlaisista henkilöistä"?
On on matalapalkka-aloja mutta "tietynlainen henkilö" kyllä paikkaa sitä sitten velalla kun taas järkevä ihminen karsii menoja ja koittaa lisätä tuloja. Edelleenkin se velka otetaan ihan itse eikä siihen kukaan pakota.
Kuinka voit olla noin yksisilmäinen ja rajoittunut. Syitä on toki useampia taustalla, siis mieti. Soita joskus Takuusäätiön työntekijöille ja kysy mahdollisia syitä (muistakin kuin luonne) ja opi elämästä!
Esimerkiksi työntekijä sinnittelee nollatuntisopparilla, sitten tulee yllättävä meno kaiken epävarmuuden keskelle , esimerkiksi krooninen sairaus tai sen työssäkäyvän puolison sairaus joka tuo leivän pääasiassa perheen pöytään tai haluat matkustaa äitisi hautajaisiin -- ja siinä sitä ollaan.
Minusta yksisilmäistä ja rajoittunutta on nimenomaan ajatella ettei pikavipille ole muka vaihtoehtoja. Olen jo tähän ikään oppinut elämästä sen verran, että minun rahoistani ja niiden riittävyydestä olen vastuussa ihan itse. Ei jokin mystinen taho joka maksaa matalapalkkaa. Ei myöskään yhteiskunta jonka olettaisin maksavan omia ihan itse tehtyjä virheitä. Yllättäviä menoja varten on tietenkin oltava säästöjä ja ennenkaikkea ne menot niiden tulojen mukaan!
Kuule sinä pumpulikuplassa kasvanut kerrohan meille, mistä helkkarista ihmiselle niitä säästöjä kertyy? Ei kaikilla ole mammaa ja pappaa ja perintöjä heti nuoresta taustalla turvana ! Moni ihminen joutuu pärjäämään ihan alusta saakka nuoresta yksin ja ottaa opintolainaa ja menee töihin että saa rahaa elämiseen, pienellä palkalla sitten sitkuttelee ja sinnittelee eteenpäin. Ellei joudu työttömäksikin vielä nykytilanteessa !
Ja sinä tulet maiskuttelemaan siihen omahyväisesti henkseleitä paukutellen että "yllättäviä menoja varten on tietenkin oltava säästöjä!".
No, vastaan nyt vielä vaikka vähän henkilökohtaisuuksiin alkaakin mennä tuo viestisi :) Ei ole minullakaan mammaa ja pappaa ollut rahaa työntämässä enkä mitään ole koskaan perinyt. Säästöjä tehdään niistä pienistäkin tuloista. Muistan saaneeni aikanani vanhempien luona alaikäisenä lukiolaisena vielä asuessa opintotukea huimat 17mk/kk. Nyt voi sanoa että pöljää edes uhrata opintotukikuukausia tuollaiseen. Mutta säästin jopa tuostakin osan kun on näin opetettu. En yritä tässä nyt henkseleitä paukutella kun tolkuttaa että se velka on AINA oma valinta. KUKAAN ei pakota ottamaan velkaa, ja erityisen typerää se on silloin jos ei oikein ole tiedossa milloin sen voi kuitata pois. Tuokin kertoo paljon että pienellä palkalla jotenkin "sitkutellaan ja sinnitellään". Sitä kun voi vähälläkin (esim. työttömyyskorvaus) elää ihan laadukasta elämää, jos vain pystyy tajuamaan (kärjistäen) että vaikka naapurilla on uusi Volvo, niin minulla ei siihen välttämättä ole varaa. Kaikki ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" PIKAVIPIT LÄHIHOITAJIEN TURVANA
Lähi- ja perushoitajia edustavan SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo olleensa jo parin vuoden ajan huolissaan etenkin lähihoitajien ylivelkaantumisesta.
- Palkkaus on niin matala. Ostovoima ei riitä. Silloin otetaan helposti pikavippejä.
(Lähde aloituskommentin linkki )
Niin. Tietynlaiset ihmiset ottaa helposti pikavippejä. Tietynlaiset sitten taas ei ota, kun tajuaa ettei ne pidemmän päälle mitään auta.
En minäkään ottanut, koska olin työtön ja Kela maksoi vuokrani. Jos taas olisin ollut pätkätöissä, ja tilanne olisikin ollut se, ettei äkkiä olekaan palkkaa eikä tukia ja vuokran eräpäivä lähestyy, ja vanhempani olisivat olleet kuolleet eikä heiltä olisi saanut hätäapua, kyllä siinä olisi pikavipin otto ollut vaihtoehtona.
En minäkään ole ottanut pikavippejä. Ymmärrykseni silti riittää ymmärtämään ihmisiä ja erilaisia epätoivoisia elämäntilanteita, mitkä saattavat puolestaan johtaa siihen että ihmisellä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo korreloi aika paljon älykkyyden ja kotona opitun kanssa. Yleensä noilla aloilla työskentelee lähinnä heikkolahjaisia ja toki opiskelijoita.
Ei korreloi.
Se sijaan verrattain suoraan korreloi huonojen työsopimusehtojen sekä surkean palkkauksen kanssa, palkkauksen joka ei mitenkään korreloi elämisen vuosittain nousevien kuluindeksien kanssa.
Kyllä se vaan jonkin verran korreloi. Vai miksi sitten kaikilla matalapalkkatyötä tekevillä ei ole velkaa? Ei työsopimusta allekirjoitettaessa mihinkään velanottoon sitoudu, se ratkaisu tehdään sitten tuonnempana ihan itse. On ihmisiä jotka elää tulojensa mukaan ja sitten niitä jotka eivät osaa tuota tasapainoa hakea.
Just tuon takia näillä aloilla olevia naisia EI KANNATA tapailla ! Ne ulkoistaa elätyksensä sen miehen kontoille. Sitten kun ne vielä alkavat porsimaan, niin sehän se miehelle kalliiksi tulee ! Elättää sitä akkaa ja kakaraa eli se on suora elintason lasku. Mutta työmäärä ei kylläkään muutu yhtään sen vähemmäksi, töitä saat painaa kahta kauheammin ja elintaso laskee kuin lehmän häntä siitä huolimatta. Mitä järkeä ?????!!!! No eihän siinä mitään järkeä olekaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä oltava jotain perää. Sen enempää ei velkaa pakoteta noilla aloilla ottamaan kuin muillakaan aloilla. Ainoa edes jossain määrin pakotettu laina on opintolaina, tosin ei sitäkään väkisin sinulle työnnetä.
Naisvaltaisia matalapalkka-aloja, joilla erilaiset pätkä- ja silpputyöt ovat jo normaalia toimintaa, ja teidän mukaanne kyse on "tietynlaisista henkilöistä"?
On on matalapalkka-aloja mutta "tietynlainen henkilö" kyllä paikkaa sitä sitten velalla kun taas järkevä ihminen karsii menoja ja koittaa lisätä tuloja. Edelleenkin se velka otetaan ihan itse eikä siihen kukaan pakota.
Kuinka voit olla noin yksisilmäinen ja rajoittunut. Syitä on toki useampia taustalla, siis mieti. Soita joskus Takuusäätiön työntekijöille ja kysy mahdollisia syitä (muistakin kuin luonne) ja opi elämästä!
Esimerkiksi työntekijä sinnittelee nollatuntisopparilla, sitten tulee yllättävä meno kaiken epävarmuuden keskelle , esimerkiksi krooninen sairaus tai sen työssäkäyvän puolison sairaus joka tuo leivän pääasiassa perheen pöytään tai haluat matkustaa äitisi hautajaisiin -- ja siinä sitä ollaan.
Minusta yksisilmäistä ja rajoittunutta on nimenomaan ajatella ettei pikavipille ole muka vaihtoehtoja. Olen jo tähän ikään oppinut elämästä sen verran, että minun rahoistani ja niiden riittävyydestä olen vastuussa ihan itse. Ei jokin mystinen taho joka maksaa matalapalkkaa. Ei myöskään yhteiskunta jonka olettaisin maksavan omia ihan itse tehtyjä virheitä. Yllättäviä menoja varten on tietenkin oltava säästöjä ja ennenkaikkea ne menot niiden tulojen mukaan!
Kuule sinä pumpulikuplassa kasvanut kerrohan meille, mistä helkkarista ihmiselle niitä säästöjä kertyy? Ei kaikilla ole mammaa ja pappaa ja perintöjä heti nuoresta taustalla turvana ! Moni ihminen joutuu pärjäämään ihan alusta saakka nuoresta yksin ja ottaa opintolainaa ja menee töihin että saa rahaa elämiseen, pienellä palkalla sitten sitkuttelee ja sinnittelee eteenpäin. Ellei joudu työttömäksikin vielä nykytilanteessa !
Ja sinä tulet maiskuttelemaan siihen omahyväisesti henkseleitä paukutellen että "yllättäviä menoja varten on tietenkin oltava säästöjä!".
No, vastaan nyt vielä vaikka vähän henkilökohtaisuuksiin alkaakin mennä tuo viestisi :) Ei ole minullakaan mammaa ja pappaa ollut rahaa työntämässä enkä mitään ole koskaan perinyt. Säästöjä tehdään niistä pienistäkin tuloista. Muistan saaneeni aikanani vanhempien luona alaikäisenä lukiolaisena vielä asuessa opintotukea huimat 17mk/kk. Nyt voi sanoa että pöljää edes uhrata opintotukikuukausia tuollaiseen. Mutta säästin jopa tuostakin osan kun on näin opetettu. En yritä tässä nyt henkseleitä paukutella kun tolkuttaa että se velka on AINA oma valinta. KUKAAN ei pakota ottamaan velkaa, ja erityisen typerää se on silloin jos ei oikein ole tiedossa milloin sen voi kuitata pois. Tuokin kertoo paljon että pienellä palkalla jotenkin "sitkutellaan ja sinnitellään". Sitä kun voi vähälläkin (esim. työttömyyskorvaus) elää ihan laadukasta elämää, jos vain pystyy tajuamaan (kärjistäen) että vaikka naapurilla on uusi Volvo, niin minulla ei siihen välttämättä ole varaa. Kaikki ei pysty.
Ihan ohiksena: miten voi anonyymipalstalla (nimettömänä keskutsellen) mennä juuri sinun kohdallasi "henkilökohtaisuuksiin".
Jos provosoi alentuvasti suhtautumalla muihin ihmisiin, saa varautua samaan kohteluun.
Ai niin pakollinen hymiö unohtui ------> :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo korreloi aika paljon älykkyyden ja kotona opitun kanssa. Yleensä noilla aloilla työskentelee lähinnä heikkolahjaisia ja toki opiskelijoita.
Ei korreloi.
Se sijaan verrattain suoraan korreloi huonojen työsopimusehtojen sekä surkean palkkauksen kanssa, palkkauksen joka ei mitenkään korreloi elämisen vuosittain nousevien kuluindeksien kanssa.
Kyllä se vaan jonkin verran korreloi. Vai miksi sitten kaikilla matalapalkkatyötä tekevillä ei ole velkaa? Ei työsopimusta allekirjoitettaessa mihinkään velanottoon sitoudu, se ratkaisu tehdään sitten tuonnempana ihan itse. On ihmisiä jotka elää tulojensa mukaan ja sitten niitä jotka eivät osaa tuota tasapainoa hakea.
Edelleenkään kysymys ei ole tietynlaisista ihmisistä. On kyse siitä, että työtunnit ja palkan koko eivät riitä elämän kustantamiseen. Yleisin syy mihin noissa tapauksissa velkaa on jouduttu ottamaan on yllättävä tapahtuma elämässä. Sairastuminen tms on muuttanut menojen ja tulojen suhdetta, velkaa on jouduttu ottamaan koska työstä saaduilla tuloilla ei pysty yllätyksiin varautumaan. Velka on jäänyt roikkumaan koska tulot eivät riitä sen takaisinmaksuun, ja korkojen maksaminen on vienyt sen minimaalisenkin liikkumavaran taloudesta. Seuraava yllättävä tapahtuma onkin sitten räjäyttänyt potin, ja kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena: miten voi anonyymipalstalla (nimettömänä keskutsellen) mennä juuri sinun kohdallasi "henkilökohtaisuuksiin".
Jos provosoi alentuvasti suhtautumalla muihin ihmisiin, saa varautua samaan kohteluun.
Ai niin pakollinen hymiö unohtui ------> :)
Juuri minun kohdallani katson että mennään henkilökohtaisuuksiin silloin kun juuri sitä minun viestiäni kommentoidaan jostain pumpulikuplasta tulleeksi.
Ehkä kirjoitan provokatiivisesti mutta se ei sitä faktaa muuta että velka otetaan itse.
Ja ei se hymiö pakollinen ole, mutta minä laitan yhden tähän vielä myös ------> :)
" Ei ole minullakaan mammaa ja pappaa ollut rahaa työntämässä enkä mitään ole koskaan perinyt. Säästöjä tehdään niistä pienistäkin tuloista. Muistan saaneeni aikanani vanhempien luona alaikäisenä lukiolaisena vielä asuessa opintotukea huimat 17mk/kk. Nyt voi sanoa että pöljää edes uhrata opintotukikuukausia tuollaiseen. Mutta säästin jopa tuostakin osan kun on näin opetettu.[/quote]
Siinä yksi, joka vielä lukioikäisenä ollut mamman lihapatojen ääressä ja saanu laittaa opintotukensa jemikseen. MARKKA-aikana!
Tullaan sitten siihen jakamaan neuvoja nyky-ihmisille jotka ovat jo 16-vuotiaasta alkaen painanu töitä niskalimassa että voivat jatkaa opiskelujaan, kun ei ole vaihtoehtona mamman tai pappan luo meneminen että saisi edes hiukan ruokarahaa säästöön.
Ja hei--älä vastaa tähän kommenttiin.
Menee katsos liian henkilökohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
" Ei ole minullakaan mammaa ja pappaa ollut rahaa työntämässä enkä mitään ole koskaan perinyt. Säästöjä tehdään niistä pienistäkin tuloista. Muistan saaneeni aikanani vanhempien luona alaikäisenä lukiolaisena vielä asuessa opintotukea huimat 17mk/kk. Nyt voi sanoa että pöljää edes uhrata opintotukikuukausia tuollaiseen. Mutta säästin jopa tuostakin osan kun on näin opetettu.
Siinä yksi, joka vielä lukioikäisenä ollut mamman lihapatojen ääressä ja saanu laittaa opintotukensa jemikseen. MARKKA-aikana!
Tullaan sitten siihen jakamaan neuvoja nyky-ihmisille jotka ovat jo 16-vuotiaasta alkaen painanu töitä niskalimassa että voivat jatkaa opiskelujaan, kun ei ole vaihtoehtona mamman tai pappan luo meneminen että saisi edes hiukan ruokarahaa säästöön.
Ja hei--älä vastaa tähän kommenttiin.
Menee katsos liian henkilökohtaiseksi.
Karma. Ahneella on paskainen loppu. Mikään pakkohan töihin ei ole mennä, vaan menet ihan silkkaa ahneuttasi.
Jos nollasopparilla saa muutamia tunteja töitä, joilla juuri ja juuri pärjää ja sitten tulee kaksi viikkoa ettei tunteja ole ollenkaan, niin äkkiä on vuokra maksamatta ja on otettava velkaa että pysyy katto pään päällä. Älä sinä helpolla päässyt ja vakityöpaikassa loisinut tule viisastelemaan säästämisestä tilanteessa missä toisen on mahdoton säästää senttiäkään missään kohtaa, KUN EI OLE SITÄ VAKITYÖTÄ JA VAKIPALKKAA.
Vierailija kirjoitti:
Jos nollasopparilla saa muutamia tunteja töitä, joilla juuri ja juuri pärjää ja sitten tulee kaksi viikkoa ettei tunteja ole ollenkaan, niin äkkiä on vuokra maksamatta ja on otettava velkaa että pysyy katto pään päällä. Älä sinä helpolla päässyt ja vakityöpaikassa loisinut tule viisastelemaan säästämisestä tilanteessa missä toisen on mahdoton säästää senttiäkään missään kohtaa, KUN EI OLE SITÄ VAKITYÖTÄ JA VAKIPALKKAA.
Miksi sitten käyt töissä? Mikään pakko ei ole, on kyse sitten vaki- tai pätkätöistä. Suomessa onnistuu helposti kaikenlainen pikku rötöstely ja diilailu, jos tarvitsee lisää paalua.
Mää ottamassa pika vippiä sen sijaan, että kelasta tai toimeentuloa hakisin ja sit vielä syytän yhteiskuntaa. Hulluksi on maailma mennyt. Jos korko on kymmeniä prosentteja korkoa korolle ilmiö mukaan luettuna niin ei teidän pitäisikään saada noita maksettua. Hullua olisi se, että joku tuossa onnistuisi ja silloin vika tosiaan olisi matemaattinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähi- ja perushoitajia edustavan SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo olleensa jo parin vuoden ajan huolissaan etenkin lähihoitajien ylivelkaantumisesta.
- Palkkaus on niin matala. Ostovoima ei riitä. Silloin otetaan helposti pikavippejä.
Noo mä seurustelin yhen lähihoitajan kanssa vuoden. Oli ostanut luotolle usean tonnin sängyn. Harvakseltaan osti uusia vaatteita joita ei juuri käyttänyt jos koskaan. Sitten myi niitä poluhintaan pois jos jaksoi. Salillekin piti saada usein uudet vaatteet ja kengät. Ei ihme jos velkaantuu ja rahat ei riitä kun sitä käyttää miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo mä seurustelin yhen lähihoitajan kanssa vuoden. Oli ostanut luotolle usean tonnin sängyn. Harvakseltaan osti uusia vaatteita joita ei juuri käyttänyt jos koskaan. Sitten myi niitä poluhintaan pois jos jaksoi. Salillekin piti saada usein uudet vaatteet ja kengät. Ei ihme jos velkaantuu ja rahat ei riitä kun sitä käyttää miten sattuu.
No sehän se on kun pitää yrittää larpata paremmin toimeentulevaa kuin oikeasti onkaan. Ja naisillehan se materia ei merkkaa mitään . . . .
ainahan kaikki tietämättömät huutaa että hoitsuille on töitä joka paikassa niin paljon kun haluaa ja millon haluaa.
Vaan ei todellakaan ole.
Näyttäkää mulle ne vakityöt vaikka ekaksi, suurin osa pikku pätkiä jossai hiiessä asti ja toinen pätkä 1000 kilsaa toisella suunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten käyt töissä? Mikään pakko ei ole, on kyse sitten vaki- tai pätkätöistä. Suomessa onnistuu helposti kaikenlainen pikku rötöstely ja diilailu, jos tarvitsee lisää paalua.
Ja naisena vielä verovapaa pyrstönmyynti siihen kaupanpäälle, ei ole mikään pakko kärsiä ja kitua. Verovapaalle pyrstölle on kyllä kysyntää. Mutta eipä ole oikein markkinoita, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Olisi ainoastaan sellaisia kestotilauksia tarjolla, joita joksikin parisuhteen irvikuviksin kutsutaan, mutta ne tulee hinta / laatu / viihde-suhteeltaan kohtuuttoman kalliiksi. Eikä näin ollen sovellu käyttöön, plus että niissä on se huomattavan suuri monistumis-riskikin joka pahimmillaan realisoituessaan räjäyttää kulut eksponentiaalisesti. Jonka jälkeen on palvelun tilaajan elämä, tulotaso ja elintaso ja elämä yleensäkin syöksykierteessä ja vapaa-pudotuksessa kohti viemäriä.
Vierailija kirjoitti:
ainahan kaikki tietämättömät huutaa että hoitsuille on töitä joka paikassa niin paljon kun haluaa ja millon haluaa.
Vaan ei todellakaan ole.
Näyttäkää mulle ne vakityöt vaikka ekaksi, suurin osa pikku pätkiä jossai hiiessä asti ja toinen pätkä 1000 kilsaa toisella suunnalla.
Määrä-aikaisia pätkiä korkeintaan tyrkyllä, sielläkin alalla.
Vakipaikat on tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ala, josta et koskaan ylene eikä palkka nouse samaan tahtiin kuin muu eläminen kallistuu.
Ei korreloi.