Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoinen, oletko aina ollut kookas?

Vierailija
20.01.2020 |

Vai miten, milloin ja miksi painoa alkoi kertyä? Mietin, koska oma äitini on nuorena ollut hoikka kuten minäkin mutta nyt vanhemmalla iällä selkeästi ylipainoinen. Missä iässä painoa alkaa tulla? Raskauden yhteydessä, nelikymppisenä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsena olin tosi hoikka ja kuulemma tosi nirso ja huono syömään. Kouluiässä alkoi kiloja kertyä. Ekan ja tokan luokan kuvissa olen ihan normaalin kokoinen, kolmosella jo posket aika pyöreähköt ja siitä eteenpäin selvästi suurinta osaa pulleampi. En tiedä mitä tapahtui, ehkä vaan ruoka alkoi maistua paremmin ja sellaiset lasten leikit, joissa juostaan ja hypitään ja ollaan ulkona vähenivät. Asuimme maaseudulla, enkä harrastanut hirveästi liikuntaa, mitä nyt kesällä uitiin ja kävin välillä ratsastamassa naapurin talleilla. Ei ollut oikein tarjolla ohjattuja harrastuksia tai vanhemmat eivät vain vieneet sellaisiin. Sisarukseni olivat kyllä aina normaalipainoisia.

Nyt 35-vuotiaana olen edelleen reilusti ylipainoinen. Ainakin 20 kiloa pitäisi saada pois.

Vierailija
22/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoikka kunnes sain 2.lapsen 32v. Jotain muuttui koska en enää voinut syödä mitä vaan, koska vaan ja kuinka paljon halusin. Kiloja alkoi kertyä. Menkatkin muuttui ihan toisenlaisiksi ja tuli taas finnejäkin. Nykyään olen 5kymppinen ja pullea eli lievästi ylipainoinen. Syön huomattavasti vähemmän kuin nuorena ja trveellisemmin mutta läski on ja pysyy. Mummoni ja äitini oli samanlaisia eli heillekin alkoi kertyä läskiä keski-ikäisenä. Siis vähän myöhemmin kuin minulle mutta kroppa muutui selvästi hoikasta pulleaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun muistan. Ehkä 1-v. kuvassa näytän ihan normaalilta taaperolta, mutta sen jälkeen oon ollut pulska. Jossain vaiheessa teini-ikäisenä laihdutin itseni lähes normaalipainoon, mutta kun sain ensimmäisen lapseni 21-vuotiaana, niin sen jälkeen normaalipainon raja on ollut kaukana. Nyt oon 29-vuotias ja yritän kovasti tsempata ja saada 10 kiloa kesään mennessä pois.

Vierailija
24/29 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun muistan. Ehkä 1-v. kuvassa näytän ihan normaalilta taaperolta, mutta sen jälkeen oon ollut pulska. Jossain vaiheessa teini-ikäisenä laihdutin itseni lähes normaalipainoon, mutta kun sain ensimmäisen lapseni 21-vuotiaana, niin sen jälkeen normaalipainon raja on ollut kaukana. Nyt oon 29-vuotias ja yritän kovasti tsempata ja saada 10 kiloa kesään mennessä pois.

Miksi juuri kesään mennessä? Kyse on kuitenkin loppuelämäsi tavoitepainosta. Tee elämäntapamuutos ja paino kyllä tippuu omaa tahtiaan oikeisiin lukemiin.

Vierailija
25/29 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aina laiha tai normaali kunnes sairastuin.

Se rajoittaa liikuntaa ja masentaa.

Nyt vaihdevuosien alettua olen ensimmäistä

kertaa ylipainon rajalla bmi.n mukaan.

Mittanauhan mukaan tilanne on paljon pahempi, koska läski kertyy mahaan.

Sama minulla. Nivelrikko 51 vuotiaana tuhosi elämäni ja lihoin lyhyessä ajassa 12kg.

Vierailija
26/29 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitatte ylikiloilla?

Onko ne kaikki ne kilot, jotka ovat BMI 25 yläpuolella?

Vierailija
27/29 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsesta saakka ollut ylipainoinen. Kotona väärä ruokavalio. Pahimmillaan ollut 42kg ylimääräistä, enää vain 17kg. Kauhea opettelut ollut elämäntapamuutoksissa.

Vinkkejä otetaan vastaan!

Vierailija
28/29 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena hoikka ja siro, lukiossa vielä alipainon rajalla. Parikymppisestä asti paino on vähitellen noussut tyyliin kilon vuodessa. Raskaus ei vaikuttanut sitä eikä tätä. Keski-ikäisenä olen ollut koko ajan ylipainon rajalla tai hieman yli. Mutta vuosi sitten jouduin toteamaan, että se hieman yli oli lopulta jo kymmenen kiloa. Laihdutin se pois ja pyrin pysymään normaalipainossa, vaikka vaikeaa se on.

N48

Vierailija
29/29 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi vähän otsikosta, mutta ihanaa käydä lääkärillä, joka ei puhunut painosta mitään.Sen verran fiksu, että ymmärsi mun tajuavan itsekin että painonpudotus olis paikallaan.Kirjoitti mm yleistila hyvä.