Pidin ystävänäni tyyppiä, joka on valehdellut käsittämättömiä juttuja
Olen aikuisiällä tutustunut erääseen perheenäitiin, joka tuntui samanhenkiseltä. Yhdessä ollaan lukemattomia kertoja kahviteltu ja käyty vuosien mittaan kirppareilla, konserteissa ja lenkeillä. Nyt jokin aika sitten alkoi purkautua vyyhti, jossa tämä ystäväksi kokemani henkilö jäi kiinni useista valheista.
Yksi valhe oli sellainen, että heidän perhe olisi asunut monella eri paikkakunnalla ja ulkomaillakin, kun tämä tuttavani oli lapsi. Olin sattumalta samaan aikaan hänen lapsensa synttäreillä, kun paikalle tuli myös hänen äitinsä. Äidiltä kuulin, että ovat asuneet tasan kahdella paikkakunnalla, molemmat Suomessa. Samassa yhteydessä kävi ilmi, että tällä tuttavallani ei olekaan kesähuvilaa järven rannalla, kuten hän oli minulle kertonut, vaan kyseessä on hänen veljensä omistama huvila. Kummallista valehdella tuollaisesta asiasta.
Nämä eivät ole ainoat valheet, joista hän on jäänyt kiinni. Hän on kertonut käyneensä erään koulutuksen, jota mitä ilmeisimmin ei ole käynyt, koska sattumalta toisessa yhteydessä mainitsi olleensa töissä paikassa x sellaisina vuosina kuin se koulutus olisi ollut. Kysyin suoraan, että hei, etkös sä ollut kouluttautumassa ammattiin x juuri sillon. Hän meni ihan punaiseksi ja änkytti, että ei kun hän oli silloin jo valmistunut. Ei tasan ollut, koska olisi ollut vielä lukiossa samaan aikaan, jos olisi ehtinyt 3,5 vuotta käydä koulua ennen sitä työpaikkaa. Kehtasi vielä aiemmin valehdella käyneensä sen koulutuksen, muttei ole halunnut tehdä töitä sillä alalla. Aivan, eipä tarvitsekaan tehdä, jos koko koulutusta ei ole edes suorittanut.
En tiedä, miten pystyn hänen kanssaan enää olemaan tekemisissä. Ihmisenä mukava ja meillä monta vuotta ystävyyttä, mutta uskomaton on kyllä valehtelemaan.
Kommentit (25)
Vaarallisimpia on ne jotka päästät lähelle. Kuulet ja luet juttuja, ajattelet onpa jännä, mutta että ei mulle voi käydä noin.
Kuitenkin, kun jotain tarpeeksi kamalaa tapahtuu, tajuat että merkit oli selvät.
Kuunnelkaa intuitiotanne.
Täällä kans yksi, joka tietää vastaavan ihmisen. Valehtelee myös sellaisista asioista, joissa ei mitään aihetta olisi, ihan kai valehtelemisen ilosta. En usko enää sanaakaan mitä hän suustaan päästää ja pysyttelen mahdollisimman etäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisimpia on ne jotka päästät lähelle. Kuulet ja luet juttuja, ajattelet onpa jännä, mutta että ei mulle voi käydä noin.
Kuitenkin, kun jotain tarpeeksi kamalaa tapahtuu, tajuat että merkit oli selvät.
Kuunnelkaa intuitiotanne.
Täh?!
Tiedän yhden tyypin, joka oli jonkinlainen patologinen valehtelija. Mihinkään hänen sanomaan ei voinut luottaa ja vaikka jäi kiinni, jatkoi vaan. Hankala ymmärtää miten sellainen voi olla. Kuinkahan yleistä tuo on? Ja kuinkahan paljon nämä keksii itsensä lisäksi toisista ihmisistä perättömiä juoruja? Se on vielä pahempi juttu.
Tunnen kanssa yhden tälläisen. Olen tullut tulokseen, että ei halua kenellekkään mitään pahaa, eikä ole vaarallinen muille. Jauhaa typeriä valheita vain lähinnä omaksi ilokseen ja haluaa näyttäytyä mielenkiintoisammalta muiden silmissä kuin on todellisuudessa. Omaksi tyhmyydekseen keksii joka kaverille eri juttuja joita vertailessamme kaikki kyllä selviää palturiksi koska kertoo jokaiselle samantapaisia tarinoita, mutta aina erilailla ja eri tapahtumajärjestyksessä.
Olen väleissä kyllä hänen kanssaan, mutta en halua yhtään läheisemmäksi patologisen valehtelijan kanssa.
Minä pidin ystävänäni tyyppiä, joka ei ollut ystäväni laisinkaan. Ei halunnut mitään muuta minusta kuin vetää maton jalkojeni alta. Kun tämän tajusin, niin aloin suojella itseäni kaikin mahdollisin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin ystävänäni tyyppiä, joka ei ollut ystäväni laisinkaan. Ei halunnut mitään muuta minusta kuin vetää maton jalkojeni alta. Kun tämän tajusin, niin aloin suojella itseäni kaikin mahdollisin tavoin.
Tutulta kuulostaa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko Ellu W?
Ei ole. Tämän tyypin etunimi alkaa S:llä, mutta en ala sen enempää tuntomerkkejä kertomaan anonyymilla palstalla. Tunnistaa kyllä itsensä, jos sattuu lukemaan. Tuskin näitä ihmisiä monta on, jotka valehtelevat omistavansa veljensä kesähuvilan.
-ap
Kauheaa, millaisia vaikutteita sen lapset voi ottaa. Meillä ainakin lapset matkii ihan kaikkea. Kun sanoin kerran katsastuskonttorilta lähtiessäni suutuspäissäni autossa, että nuo katsastusmiehet on tärkeileviä olevinaan pikkuinsinöörejä, joista ei koskaan elämässä mitään tullut, niin eikös meidän poika 5 v. ollut toitottanut tätä totuutta katsastusmiehistä päiväkodissa muille lapsille.
Itselläni on samanlainen ystävä. Patologinen valehtelija. Suhtaudun siihen kuin sairauteen. Muuten ei haittaisi, mutta olen hirvittävän huolissani hänen lapsistaan, joille keksii kaikenlaisia diagnooseja. Mikään lastensuojeluilmoitus tuskin auttaa, koska tuntemattomia hän osaa pyörittää jutuillaan ihan miten haluaa.
Hyvä lapsuudenystäväni on vähän samanlainen. Lähinnä tulen surulliseksi siitä, että kokee tarvetta sepittää ihan käsittämättömiä juttuja jopa hyville ystävilleen... Toivon, että pystyy olemaan aito ja rehellinen edes omalle kumppanilleen, vaikka sitten vaan salassa kahden kesken.
Päällimmäisenä mieleen tulee jutuistaan mm. se, että on kuulemma parhaimmillaan painanut 100 kiloa kun innostui vähän hankkimaan lihasta salilla ja syömään rahkaa (hoikka nainen jolla pituutta ehkä 165 cm), mutta samaan aikaan sai lääkäriltä reseptin vain lasten särkylääkkeisiin koska oli kuulemma niin laiha. Joo-o. Ja aina kun nuorempina tuli erimielisyyttä vaikka korttipelin säännöistä, niin hän on oikeassa, koska on lukenut ne oikeat säännöt pelin VIRALLISILTA nettisivuilta, joita ammattipelaajatkin käyttää. Pelinä siis esim. paska tai ristiseiska.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa, millaisia vaikutteita sen lapset voi ottaa. Meillä ainakin lapset matkii ihan kaikkea. Kun sanoin kerran katsastuskonttorilta lähtiessäni suutuspäissäni autossa, että nuo katsastusmiehet on tärkeileviä olevinaan pikkuinsinöörejä, joista ei koskaan elämässä mitään tullut, niin eikös meidän poika 5 v. ollut toitottanut tätä totuutta katsastusmiehistä päiväkodissa muille lapsille.
Katsastusmies voi olla autopuolen insinööri.
Itse olen tyytyväinen, että edes katsastamalla pidetään ajossa olevat autot edes jonkinlaisessa kunnossa, jos auton omistajaa itseään ei huollot kiinnosta.
Mulla on myös kaveri, joka on mytomaani. Ennen kaikkea se on varmasti raskasta hänelle. Tietty asetelma on erilainen sikäli, että tajusin kyllä hänen omevan mytomaani ennen kuin meistä tuli varsinaisesti kavereita. Minusta sitä ei kannata pitää eoärehellisytenä tai luottamuksen pettämisenä, se on jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen, että edes katsastamalla pidetään ajossa olevat autot edes jonkinlaisessa kunnossa, jos auton omistajaa itseään ei huollot kiinnosta.
Miten tämä fakta nyt liittyy aiheeseen? Ymmärsin kirjoituksesta, että joku on pettynyt katsastuskonttorilla ja vetänyt herneet nenäänsä ja avautunut ääneen lasten kuullen. Meille kaikille tapahtuu sitä joskus, ettei muista lasten kuuntelevan vieressä. Pointti oli varmaankin se, että lapset ottavat vaikutteita.
Patologinen valehtelija. Hän uskoo itsekin omiin valheisiin. Hän on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti älysit edes hävetä! Ja selitit varmaan pojallesi, että ei ollut katsastajien vika, että et ole pitänyt parempaa huolta asioistasi ja muita ihmisiä pitää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen, että edes katsastamalla pidetään ajossa olevat autot edes jonkinlaisessa kunnossa, jos auton omistajaa itseään ei huollot kiinnosta.Miten tämä fakta nyt liittyy aiheeseen? Ymmärsin kirjoituksesta, että joku on pettynyt katsastuskonttorilla ja vetänyt herneet nenäänsä ja avautunut ääneen lasten kuullen. Meille kaikille tapahtuu sitä joskus, ettei muista lasten kuuntelevan vieressä. Pointti oli varmaankin se, että lapset ottavat vaikutteita.
Näin kasvatetaan ihmisiä, jotka eivät kanna teoistaan vastuuta. Haukutaan muita ja naureskellaan korkeintaan et hehhehee... lapset otti vaikutteita. No niin otti. Sen vaikutteen lähinnä, että itse saa perseillä ja haukkua muita.
Joo, off topic, mutta tärkeä huomio silti tuolta kommentoijalta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Hyvän vaikutelman olet itsestäsi antanut. Ehkä tossa olis pieni itsereflektio paikallaan.
Tiedän vastaavanlaisen henkilön. Mukava, jopa "kiltti" ihminen, mutta patologinen valehtelija, joka uskoo itsekin valheisiinsa. Ilmeisesti lapsuuden olosuhteet ovat olleet turvattomat jollain tavoin.