Huostaanotto, voiko olla näin?
Tuttavaperheessä on neljä lasta, joista vanhin on 14-vuotias. Hän oli viime viikolla pyörinyt jossain ostarilla kavereidensa kanssa veitsi taskussa. Vartija oli tämän jotenkin huomannut ja soittanut poliisin. Poika huostaanotettiin saman tien ja on nyt lastenkodissa. Tehdäänkö kiirellisiä huostaanottoja todella tällaisilla kriteereillä vai onko tässä jotain muutakin taustalla? Paikkakunta Helsinki.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen siis jo pidempään ihmetellyt perheen vanhempien touhua. Kumpaakaan ei näytä tippaakaan kiinnostavan lapset, ainostaan omat riidat ja jutut. Heillä on kolme pienempääkin lasta kotona, joille ei osata laittaa alkeellisimpiakaan rajoja. Tämä kyseinen poika on oman lapseni luokalla ja mukava ja kohtelias tyyppi. Olisko nämä kotiolot taustalla.
Mukava ja kohtelias veitsenheiluttelija?
Vierailija kirjoitti:
Olen siis jo pidempään ihmetellyt perheen vanhempien touhua. Kumpaakaan ei näytä tippaakaan kiinnostavan lapset, ainostaan omat riidat ja jutut. Heillä on kolme pienempääkin lasta kotona, joille ei osata laittaa alkeellisimpiakaan rajoja. Tämä kyseinen poika on oman lapseni luokalla ja mukava ja kohtelias tyyppi. Olisko nämä kotiolot taustalla.
Jos on kotioloista johtuvaa niin luulisi että pienemmätkin lapset sijoitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti hän tai hänen kaveriporukkansa käyttäytyi uhkaavasti. Tuskin pelkän veitsen takia otettaisiin "kiireelliseen sijoitukseen" (termeillä snobbailu on kyllä turhaa ja tyhmää).
Miksi kavereiden käyttäytyminen veisi henkilön sijoitukseen? Luultavasti tuo ei ollut eka kerta kun perhe oli lastensuojelun selvityksessä. Vaikea olisi yhden tapauksen takia arvata, onko lapsen olot perheessä huonot. Mutta lastensuojelun käytetään rangaistuksena. Olen nähnyt paperin missä lukee, että yh:n äityidessä ei ole mitään vikaa, mutta katsotaan että kaksi erityislasta on liian raskas yhdelle vanhemmalle. Äiti ei ollut halukas antamaan toista lasta huostaan. Sitten he siirsivät molemmat. Toinen isälleen jaa toinen laitokseen, koska isä ei halunnut. Ei kumpaakaan, mutta otti toisen vähäksi aikaan esiittääkseen.
No pääkaupunkiseudullahan on näitä väkivaltaisia ryöstäjä-lapsijengejä. Jos poika kuuluu sellaiseen tai notkuu sellaisen porukan mukana, niin totta kai hän saa muidenkin synnit niskaansa, vaikka olisi itse vain katselija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti hän tai hänen kaveriporukkansa käyttäytyi uhkaavasti. Tuskin pelkän veitsen takia otettaisiin "kiireelliseen sijoitukseen" (termeillä snobbailu on kyllä turhaa ja tyhmää).
Miksi kavereiden käyttäytyminen veisi henkilön sijoitukseen? Luultavasti tuo ei ollut eka kerta kun perhe oli lastensuojelun selvityksessä. Vaikea olisi yhden tapauksen takia arvata, onko lapsen olot perheessä huonot. Mutta lastensuojelun käytetään rangaistuksena. Olen nähnyt paperin missä lukee, että yh:n äityidessä ei ole mitään vikaa, mutta katsotaan että kaksi erityislasta on liian raskas yhdelle vanhemmalle. Äiti ei ollut halukas antamaan toista lasta huostaan. Sitten he siirsivät molemmat. Toinen isälleen jaa toinen laitokseen, koska isä ei halunnut. Ei kumpaakaan, mutta otti toisen vähäksi aikaan esiittääkseen.
Meidän koulussa on ollut huumeongelmaa. Kun yksi huumeenkäyttäjä saadaan kiinni, tehdään saman tien varmuuden vuoksi ls-ilmoitukset kaikista hänen kavereistaan.
Se vaan että noissa nuorisokodeissa ne vasta huonoon kaveripiiriin joutuukin.