Ystäväni karppaa ja lihoo - ei usko järkipuhetta
Ystäväni on ylipainoinen. Hän yrittää karpata, mutta repsahtaa usein kakkuihin ja muihin kahvilaherkkuihin. Olin hänen luonaan kylässä ja söin siellä herkullista, mutta ylirasvaista ruokaa. Ruuassa oli kasvisten, lihan ja pekonin lisäksi smetanaa, kermaa ja rasvaisia juustoja. Jälkkärinä kakku, jossa ei juurikaan ollut hiilareita, mutta rasvaa sitäkin enemmän. Olen huolissani ystäväni ruokavaliosta, sillä hän lihoo jatkuvasti lisää, samoin hänen miehensä. Tiedän, että karppauksella voi myös laihtua, mutta jos sekoittaa ruokavalioon vielä hiilariherkut, lihominen on varmaa. Olen yrittänyt ehdottaa ystävälleni vähärasvaisempaa ruokavalioo. Hän ei halua kuunnella, vaan sanoo syövänsä terveellisesti. Hän ei näe ongelmaa karppauksen ja hiilarimättöjen yhdistämisessä. Mitä pitäisi tehdä? Vai annanko ystävän lihoa entisestään, kun hän ei itse sitä ymmärrä?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Karppaaja ei syö hiilareita.
Väärin. Niin kauan kuin karppaaja syö vihanneksia, hän syö hiilareita.
Sun ystäväsi ei karppaa. Se on vaan herkkujen perässä.
anna ystävän olla
tai osoita kiinnostusta hänen ruokavalioon, kysele että voiko paremmin tämän ruokavalion kautta entä paljon on laihtunut? kysele ja esitä kuin olisit itsekin miettimässä kyseistä ruokavalioo, koska haluat pudottaa painoa x kiloa, kysy onnistuisiko se tällä? Jos hän havahtuisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia suositaankin vihannesten sijaan. Hiilarit tulisi pitää noin 20 grammassa päivässä, jolloin karppaus vielä toimii.
Ei toisen ruokavalioon kauheasti kannata puuttua. Kyllä hän ennemmin tai myöhemmin itsekin huomaa että lihoo, ja sitten ehkä yrittää jotain muuta. Ei kyllä ole mikään helppo ongelma tämä ylipaino. Itse olen ihan suht täysjärkinen ja elämässäni aikaansaava ihminen noin muuten, mutta 10 vuotta olen yrittänyt laihtua enkä ole siinä pysyvästi onnistunut. Nyt lihavampi kuin koskaan.
Karpatessa pitää rajoittaa myös proteiinien syöntiä, koska nekin ylenmääräisinä katkaisevat ketoosin.
Ravintoterapeutille? Paitsi tietenkin jos ovat niitä jästipäitä, joille "normaali kotiruoka, liikunta ja kohtuus" ovat läskiensä lähteitä.
Proteiini ei muutu kakuksi kropassa. Ketoosi pysyy kun hiilarit pysyy matalalla. Tässä tapauksessa ongelma lienee, että hiilarit ei pysy matalalla sekä ihminen syö enemmän kuin kulutuksensa. Ei ketollakaan voi määrättömästi mättää ja rasvassa on kuitenkin runsaasti energiaa.
No ihan ensimmäisenä sinun on hyvä ymmärtää, että ei ole lopulta sinun paikkasi tehdä yhtään mitään asialle. Jos ystäväsi ei ole henkisesti jälkeenjäänyt ja huoltajuuden alainen ihminen, niin hän tekee itse elämänsä päätökset. Kokeilee erilaisia asioita ajan kanssa ja tekee sitten x ajan kuluttua niistä itse johtopäätöksensä.
Laihduttaminen vaatii motivaation. Se on ihan sama tapahtuuko laihdutus liikunnalla, vähähiilihydraattidella, vähärasvaisella jne., kun viime kädessä se on kiinni siitä että jokin naksahtaa päässä ja haluamassaan ruokavaliossa pysyy.
Olen itse syönyt joskus vähähiilihydraattisesti. Kyllä silläkin ruokavaliolla saa pitää herkkupäiviä, jolloin voi syödä sokeria. Kunhan herkkupäivä ei veny herkkupäiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia suositaankin vihannesten sijaan. Hiilarit tulisi pitää noin 20 grammassa päivässä, jolloin karppaus vielä toimii.
Määritteletkö vielä kasviksen sekä vihanneksen käsitteenä?
Vierailija kirjoitti:
Ei toisen ruokavalioon kauheasti kannata puuttua. Kyllä hän ennemmin tai myöhemmin itsekin huomaa että lihoo, ja sitten ehkä yrittää jotain muuta. Ei kyllä ole mikään helppo ongelma tämä ylipaino. Itse olen ihan suht täysjärkinen ja elämässäni aikaansaava ihminen noin muuten, mutta 10 vuotta olen yrittänyt laihtua enkä ole siinä pysyvästi onnistunut. Nyt lihavampi kuin koskaan.
Sama juttu, olen karpannut, kuntoillut ja laskenut kaloreita, ei toimi. Nyt olen ollut pätkäpaastolla 8/16 muutaman viikon ja tämä toimii. Toki en syö herkkuja enkä mitään roskaruokaa tai limsoja. Suosittelen!
Siis miten vuonna 2020 on vielä olemassa näin typeriä ihmisiä? Sanattomaksi vetää. Karppaus saatiin kuulostaa aikoinaan siltä että rasva ja protskua voi syödä mielinmäärin lihoamatta.
Ylipaino noussut räjähtänyt käsin ja taudit paukkuvat.
Sinun ystäväsi ei karppaa. Hän vain väittää karppaavansa.
On selvää että hiilareiden ja rasvan yhdistetty mättäminen lihottaa.
Mutta toisaalta. Miksi et antaisi ystäväsi olla rauhassa.
Kokeilin itse 10 vuotta sitten karppausta ja huomasin että karppaajat olivat enimmäkseen kouluttamattomia ja yksinkertaisia. Jos vielä 2020 joku karppaa ja kuvittelee pekonia terveelliseksi, ei ole kyllä kaikki kotona. Antti Heikkilä ei ole mikään vakavasti otettava ravintoasiantuntija ja tiedemies vaan ihan huru-ukko.