Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva väsymys, yölliset kauhukohtakset

Vierailija
20.01.2020 |

Olen jo lapsena ollut unissakävelijä, nyt aikuisena lähes joka yö huudan unissani kauhuissani. Puolisoni rauhoittaa minut ja ohjaa takaisin nukkumaan. Aamulla ei minkäänlaisia muistikuvia tapahtuneesta, mutta olen jatkuvasti todella väsynyt.

Lisäksi esimerkiksi lyhyetkin päiväunet keskeytyvät siihen että pomppaan hätääntyneenä pystyyn. Usein pienen hetken ajan näen täysin selvästi esimerkiksi hämähäkin joka roikkuu edessäni seitistään tai kuhisevia ötököitä jotka pakenevat tyynyjen alle. En uskalla koskea niihin, mutta hyvin nopeasti ne häviävät.

Puolisoni on luonnollisesti huolissaan, hänkin aivan väsynyt kun joutuu heräämään huutooni. Onko vastaavia kokemuksia? Miten rauhoittaa yöunet?

Teen vuorotyötä ja illat töissä usein todella hektisiä, ennen nukkumaanmenoa yritän toki hiljentyä ja rauhoittua.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pelottavalta

Vierailija
2/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö huumeita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö huumeita?

En käytä huumeita. Alkoholia harvoin.

Vierailija
4/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö unilääkkeitä?

Vierailija
5/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääketieteeseen perehtyneen lääkärin pakeille?

Vierailija
6/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö unilääkkeitä?

En käytä unilääkkeitä, joskus kokeilin melatoniinia kun unirytmin kanssa oli vaikeuksia. Ihan luomusti nukun.

Vierailija
7/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilääketieteeseen perehtyneen lääkärin pakeille?

Omalta paikkakunnalta ei näytä löytyvän, mutta täytyy asialle jotain tehdä. Kiitos.

Vierailija
8/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käynyt juttelemassa psykologin tms. ammattiauttajan kanssa?

Oletkohan mahdollisesti kokenut jotain todella pelottavaa niin pienenä, ettet pysty sitä muistamaan?

Vierailija
9/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittuvatko öiset kauhukohtauksesi pelkästään huutamiseen vai rojahdatko huutamisen yhteydessä pakokauhun vallassa sängystä lattialle? Oletko murtanut luitasi tai muuten vammautunut kauhukohtausten vuoksi tai unissakävellessäsi?

Vierailija
10/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt psykologilla, lapsuus ollut turvallinen ja hyvin tasapainoista elämää olen onneksi saanut viettää.

Ei mitään traumaattista taustalla. Stressi on toki työn takia valtava ja koin raskaan menetyksen viime vuonna.

Vierailija
11/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvauksia? Koska olet käyttänyt melatoniinia viimeksi? Itselleni se ei ainakaan sopinut ja näin todella häiritseviä unia ja nukuin jotenkin tosi kevyesti- tuntui kun olisi ollut puoliksi hereillä, mutta unessa. Alkoholi tekee myös samaa, jos juon esim. pari lasia viiniä illallisen kanssa.

Vierailija
12/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi olla uniapnea,eli alitajunta herättää hengittämään. Pyydäppä lääkäriltä lähetettä unitutkimuksiin.

Ja ei,ei tarvitse olla lihava jos sairastaa uniapneaa!

Vierailija
13/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoittuvatko öiset kauhukohtauksesi pelkästään huutamiseen vai rojahdatko huutamisen yhteydessä pakokauhun vallassa sängystä lattialle? Oletko murtanut luitasi tai muuten vammautunut kauhukohtausten vuoksi tai unissakävellessäsi?

Yleensä nousen istumaan tai nousen polvilleni huutamaan, välillä juossut muutamia metrejä, mutta en ole loukannut itseäni. Huutaminen on kuulemma hysteeristä, välillä hävettää kohdata naapureita.

Vierailija
14/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unihalvaus vie kyvyn liikkua ja tuo pahuuden viereesi

Heräsitkö, etkä pystynyt liikkumaan? Samalla jonkin paha uhkasi sinua, ehkä jopa painoi rintakehääsi niin, että hengittäminen oli vaikeaa? Kyseessä oli unihalvaus, joka on yleisempää kuin luulisi.

Unihalvaus on unen ja valveen välinen rajatila. Yleensä herätessä tapahtuvassa lyhytkestoisessa unihalvauksessa ei voi liikkua, mutta on tietoinen ympäristöstään. Unihalvaukseen liittyy kokemuksia erilaisesta pahuuden läsnäolosta ja hallusinaatioista. Unihalvaus johtuu aivojen valvetilaa säätelevän mekanismin toimimattomuudesta. Unihalvauksen voi kokea kuka tahansa."

https://yle.fi/uutiset/3-6705190

Vierailija
15/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippee kirjoitti:

Sulla voi olla uniapnea,eli alitajunta herättää hengittämään. Pyydäppä lääkäriltä lähetettä unitutkimuksiin.

Uniapneaa en ole ajatellutkaan, voisiko sitä olla jo nuorella iällä. Varaan ajan lääkäriin, ei tässä muu auta.

Vierailija
16/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuota, mutta siinä mielessä lievempänä että olen tottunut asiaan. Mulla siis jotenkin tietystä unen vaiheesta herääminen käy niin, että vaikka keho on hereillä, niin näen ja kuulen vielä täysin unen maisemat. Ja silloin kun ne unet on painajaisia, niin herätys on melkoisen ahdistava: tuntea olevansa täysin hereillä mutta olevansa jossain hirvittävässä tilanteessa. Tänä aamuyöstä minut oli tungettu jonnekin akvaariomaiseen vesiastiaan ja jotkut rumat hirviömäiset oliot katselivat astian ulkopuolelta hukkumistani. Yritin epätoivoissani hakata akvaarion katto- ja seinälaseja mutta mikään ei auttanut, hukun, hukun... Ja sitten vasta uni loppui ja huohotin ja yskin niin kuin vettä keuhkoistani.

Vierailija
17/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkäri tuolle voisi tehdä? Tuohon tuskin on olemassa lääkettä.

Vierailija
18/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kippee kirjoitti:

Uniapneaa en ole ajatellutkaan, voisiko sitä olla jo nuorella iällä. Varaan ajan lääkäriin, ei tässä muu auta.

Kannattaa sitten olla tarkkana lääkärissä, jos et mene unihäiriöihin erikoistuneelle lääkärille. Suurin osa yleislääkäreistä ja muiden vaivojen lääkäreistä eivät tiedä yhtään mitään unesta ja unihäiriöistä.

Todennäköisesti saat masennus diagnoosin, tai sitä ainakin tarjotaan ja ehkä myös masennuslääkkeitä tai nukahtamislääkkeitä. Älä ota niitä, paitsi jos selvästi koet olevasi masentunut ja koet haluavasi kokeilla erilaisia lääkityksiä ja elää lääkittynä useamman vuoden ajan. Ne lääkkeet myös muuten vaikuttavat uneen ja unentarpeeseen. Voi olla että sen jälkeen et nuku enää lainkaan ilman lääkkeitä. Nukahtamislääkkeet eivät sovi jatkuvaan käyttöön ja aiheuttavat monille muistikatkoksia ja hallusinaatioita.

Vierailija
19/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole päivisin väsynyt vaikka välillä yöt huonoja. Unet joskus tuntuu niin niin todelliselta. Saatan yöllä herätä pissalle ja kun menen takaisin nukkumaan niin se uni jatkuu mitä näin. Joskus olen kokeillu melatonia tai lääkärin määräämää nukahtamislääkettä niin unet vain pahenevat. Itse olen kanssa miettinnyt uniapneaa ,mutta en kuorsaa ja eikä tuota päiväväsymystä ole. 

Vierailija
20/22 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin samasta ja uniapnea oli, vaikken ole ylipainoinen. Maskin saatuani loppuivat kävelyt ja huudot. Kävin unirekisteröinnissä eli nukkumassa sairaalassa yhden yön, missä tuo vaiva löytyi ja lähete tuli tk-lääkäriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän