Kenelläkään kokemusta ASP-säästötilistä ja asuntolainan kilpailutuksesta?
Tässä siis suunnitteilla ASP-tilin avaus ja olen asiaa jonkun verran nyt netistä tutkinut ja saanut sellaisen kuvan, että suurimman hyödyn tuosta saisi, kun valitsisi tilin avatessa sellaisen pankin, joka maksaa täyden 4-5% lisäkoron koko kerrytetylle summalle, eikä vain sille 10%:lle asunnon kauppahinnasta, vaikka säästössä olisi enemmänkin, kuten ilmeisesti OP tekee. MUTTA sitten tullaankin siihen kohtaan, jota en itse ymmärtänyt elikkä jonkun blogitekstin mukaan kannattaisi nostaa se laina lisäkorkoineen ensin siitä pankista, johon tilin on avannut ja vasta sen jälkeen kilpailuttaa laina, koska silloin muille pankeille ei jäisi sitä lisäkorkoa maksettavaksi ja näin ollen voisivat tarjota lainalle pienempää marginaalia. Mä en nyt vain ymmärrä sitä, että jos laina on jo siitä ekasta pankista nostettu niin miten ihmeessä mä voin palauttaa sen alkuperäisen lainan, mikäli saisinkin sitten jostain muusta pankista lainan paremmilla ehdoilla?
Eli olisiko kenelläkään tästä omakohtaista kokemusta tai muuten tietoa ja mielellään vielä suht ajankohtaista, eikä mitään "näin ainakin 20 vuotta sitten..."? Kiitos tuhannesti jo etukäteen, jos joku osaa vastata :)
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei vieläpä teille ASP-lainan ottajille sellainen kysymys, että saitteko suoraan ASP-tilin avatessanne sopimukseen sen 4% lisäkoron vai tarjosiko joku pankki pienempää korkoa? Mietin vain, että miten tuo sitten vielä määräytyy ja mitkä asiat siihen voi vaikuttaa, kun useimmissa pankeissa kerrotaan, että saa 1-4% korkoa, mutta onko se aina varmasti sen 4% ja jos ei niin miksi?
Pankki saa vapaasti valita, millaista lisäkorkoa se tarjoaa. Kannattaa varmistaa tämä ennen tilin avaamista. Nordean sivuilta saa sellaisen käsityksen, että se antaa kaikille asiakkaille 4 %:n lisäkoron.
Juu tätä täytyy nyt sitten vielä selvitellä. OP:n sivuilta sain myös kuvan, että kaikille tulee automaattisesti se 4%, kun taas S-pankilla se on 2-4% ilmeisesti tapauskohtaisesti. OP:ssa vain tosiaan se huono puoli, etteivät maksa korkoa koko säästetylle summalle, kuten muut pankit.
Voi jummijammi. Meillä päin asp-lainaa saa vain max 115000. Meillä on yhteisiä säästöjä 13000 ja pankkina OP...
No mutta tehän voitte siirtää sen ASP-tilinne toiselle pankille siinä kohtaa, kun kilpailutatte lainoja, jos saatte toisesta pankista paremman lainatarjouksen JA se on edelleen kannattavampi kuin OP:lta maksettavat keskitysbonukset ym, kun saisitte siis siltäkin säästösummalta ne bonukset (se pankki josta lainan päädytte ottamaan maksaa myös ne lisäkorot), jotka ylittää sen 10% asunnon hinnasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asp-tili ja ensiasunnon osto ajankohtainen. Kuitenkin lainoja kilpailuttaessa osa pankeista ei suosittele ollenkaan asp-lainaa. Esimerkiksi Nordea on ollut sitä vastaan. Ei kuulemma kannata.
Millä pankki perustelee sen, että ei kannata? Saako säästöille lisäkorkoa, jos asuntoon ei ota ASP-lainaa.
No aika erikoiselta kuulostaa... Itse taas näkisin ASP-lainan varsinkin pienituloisille pelkästään kannatavana lainavaihtoehtona. Kuten onkin jo useaan otteeseen mainittu niin siihen tarvitsee vain melko pienen käsirahan, saat valtion takauksen ja korkokaton, lisäkorot kun teet asuntokaupat ja ne säästölle maksettavat korot on verottomia. Ehkä pankille ei niin kannattavaa, mutta asiakkaalle kylläkin ainakin minun ymmärryksen mukaan.
Luulen, että kyse on nimenomaan tästä, koska kunnollisia selityksiä ei saatu. Pankin omaa korkokattoa yritettiin myydä kovasti. Sanoi myös, että asp-lainan ja lisälainan yhdistäminen ei kannata. Missään muussa pankissa tätä ei esiintynyt.
No juu kyllä kuulostaa siltä, että Nordea on vaan ajanut omaa etuaan asiassa. Sanotte vain piut paut tuolle tarjoukselle ja seuraava pankki kehiin!
Yritin juuri syksyllä kysellä asp-lainan siirrosta toiseen pankkiin parista pankista ja käsitin, että ei kannata. Käytännössä siis asp-laina muuttuisi tavalliseksi lainaksi ja valtion takauksen uudelle lainalla joutuisi ostamaan erikseen. Kilpailuta laina huolella ennen nostoa ja jos jostain ihmeen syystä korot muuttuisivat edullisemmiksi, kilpailuta uudelleen. Jokainen siirto kumminkin maksaa lainanjärjestelykuluina. Ne voi olla useita satoja.
ASPin etuja, valtiontakaus. Korkotuki, nykyisessä korkotilanteessa ei ole kovin kaksinen. Vakuudet järjestyy kivuttomasti.. Tavallinen pankkilaina, jos vakuutta on, joustavampi lyhennysvapaat neuvoteltavissa pankin kanssa, ei valtionkonttorin, pienempi käsiraha ensiasuntoon 5 %.
On pankkeja, jotka eivät rahoita toisten pankkien asp-säästäjien lainoja, mutta siirtävät korkotukilainat mieluusti itselleen, kun ensin on toinen pankki maksanut lisäkoron asiakkaalle. Siis asap-lainan ja mahdollisen lisälainan voi siirtää pankista toiseen, ei menetä aspia.
Onko asp-säästämisessä järkeä? Mulla ei ainakaan ole mahdollisuutta saada lainalle mitään takaajaa, joten pakko olisi saada tuo valtiontakaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei vieläpä teille ASP-lainan ottajille sellainen kysymys, että saitteko suoraan ASP-tilin avatessanne sopimukseen sen 4% lisäkoron vai tarjosiko joku pankki pienempää korkoa? Mietin vain, että miten tuo sitten vielä määräytyy ja mitkä asiat siihen voi vaikuttaa, kun useimmissa pankeissa kerrotaan, että saa 1-4% korkoa, mutta onko se aina varmasti sen 4% ja jos ei niin miksi?
Pankki saa vapaasti valita, millaista lisäkorkoa se tarjoaa. Kannattaa varmistaa tämä ennen tilin avaamista. Nordean sivuilta saa sellaisen käsityksen, että se antaa kaikille asiakkaille 4 %:n lisäkoron.
Juu tätä täytyy nyt sitten vielä selvitellä. OP:n sivuilta sain myös kuvan, että kaikille tulee automaattisesti se 4%, kun taas S-pankilla se on 2-4% ilmeisesti tapauskohtaisesti. OP:ssa vain tosiaan se huono puoli, etteivät maksa korkoa koko säästetylle summalle, kuten muut pankit.
Voi jummijammi. Meillä päin asp-lainaa saa vain max 115000. Meillä on yhteisiä säästöjä 13000 ja pankkina OP...
Osuuspankin asp-lainojen ehdot ovat valtakunnan surkeimmat. Missään tapauksessa ainakaan sieltä ei kannata asp:ia ottaa jos nyt sitä ylipäätään kannattaa ottaa. Paremman tuoton saa about miljoonalla muulla sijoitustavalla. Asp on eläkevakuutuksen tapaan pelkkä pankkien vedätysyritys. En suosittele. Suorat osakesijoitukset tuottavat parhaiten eikä tarvitse olla pankin orja. Jos pystyy säästämään 100 euroa kuukaudessa asp-tilille, sen saman voi siirtää osakkeisiin.
Luulen, että kyse on nimenomaan tästä, koska kunnollisia selityksiä ei saatu. Pankin omaa korkokattoa yritettiin myydä kovasti. Sanoi myös, että asp-lainan ja lisälainan yhdistäminen ei kannata. Missään muussa pankissa tätä ei esiintynyt.