Miten se voi olla mahdollista että intialaiset todella tuoksuvat voimakkaasti currylta?
Ei ole mitään ennakkoluuloa vaan ihan omalla nenällä todennettu ilmiö.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun jotain syö, niin aineenvaihdunta puskee hajun ihon läpi. Exä ei suostunut nukkumaan mun kanssa samassa huoneessa, kun söin kerran sipulia niin paljon, että puski ihosta läpi.
sun pimpsaski haisi varmaa sipulille :X
Jos söis paljon mansikoita, niin sit se tuoksuu mansikalle.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun jotain syö, niin aineenvaihdunta puskee hajun ihon läpi. Exä ei suostunut nukkumaan mun kanssa samassa huoneessa, kun söin kerran sipulia niin paljon, että puski ihosta läpi.
Ei se oma aineenvaihdunta muuta hajuja kuin valkosipulin kohdalla siten, että muutkin havaitsevat. Varsinkaan suihkunraikkaana. Sen sijaan, kun on kauan haudutetun ruoan äärellä ja haju valtaa asunnon hajut tarttuvat vaatteisiin, hiuksiin ja ihoon hyvin nopeasti.
Aivan kuin kodassa käymisen haistaa savun hajuisena, ei se samassa nuotiossa grillattu makkara, lätyt tai nokipannukahvikaan muuta siellä ulkopuolella olleen syöjän hajua. Jos laittaa paljon kalaa, kalan haju tarttuu vaatteisiin, mutta et haista sen jälkeen, kun kokki on käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama ilmiö kuin että suomalaiset haisevat jykevästi perunalle.
Suomalaiset on perinteisesti syöneet perunaa ja jotain perus lihaa tai kalaa miedosti suolattuna. Jos oikeen villiksi heittäytyy, niin lisäksi vähän pippuria. Ei ihmekään, ettei haista, ja hyvä niin.
Suomalaiset haisee vanhalle viinalle.
Noh, juomiset on sitten asia erikseen.
Suomalaiset haisevat ällöttävälle maidolle. Onneksi en asu Suomessa mutta täällä ulkomailla kun teikäläisiä tulee vastaan niin haju on kamala. Itse en ole juonut maitoa 25 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kokkaa paljon, joten haju tarttuu ihoon, hiuksiin ja vaatteisiin. Käy joskus heillä kotonaan, niin huomaat jo ennen oven avaamista saman tuoksun.
Asuttiin opiskellessa sikäläisen proffan yläkerrassa. Välillä kunnolla hauduttaessaan haju oli tosi voimakas rappukäytävässäkin ja sen tunnisti omassa asunnossa.
Ei se haju jää saunan jälkeen. Jos rapussa osui samaan hissiin heidän saunavuoron jälkeen, he olivat saman tuoksuisia kuin kuka tahansa suomalainen.
Joku järki siihen kokkaamiseen sitten. Joskus harvoin olen itsekin kokannut jotain todella vahvasti haisevaa, joka sai koko kämpän haisemaan ja piti tuulettaa kunnolla. Otin kuitenkin opikseni, että voi tehdä miedommin tuoksuvia ja silti maistuvia ruokia, ettei kaikki sivullisetkin joudu kärsimään näistä.
Al kaisit sitten "uudistaa" intialaisten tuhansia vuosia vanhaa ruokakulttuuria?
Maassa maan tavalla. Meillä ei ole ollut tapana käryttää koko kerrostaloa ja sen asukkaita omilla keitoksilla. Delhiin voi mennä ihan vapaasti jatkamaan harrastustaan.
Kumpaan Delhiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nää jotkut arvaukset on aika huvittavia, mutta totuus on tosiaan siinä, että jos teet joatin todella voimakasta ruokaa niin koko kämppähän siinä haisee. Sit kun meet ulos, niin vaatteet ja hiukset on sen hajun omaksuneet.
Myöhäisteiniaikojen eksä oli Namaskaarissa kesäduunissa ja haisi välillä sille samalle ihan vapaapäivinäkin, koska esim tukasta se ei lähde kovin helposti pois edes ekan pesun jälkeen. Ja ei tosiaan siis itse edes pitänyt intialaisesta ruuasta, li tosi nirso syöjä. Oli siinä hajussa pitkin päivää vaan työn puolesta.
Joo. Intialaiset yms. tekevät curryä joskus jo aamusta alkaen, eli kämppä haisee koko päivän, ja haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin.
Mutta curryjauheen tietyt ainesosat ovat myös sellaisia, että muuttavat hienhajua, etenkin sarviapila.
Tätä itsekin epäilen, koska eivät kaikki intialaiset haise intialaiselta ruoalta. Mutta jos kotona tehdä itse joka päivä voimakkaasti tuoksuvia ruokia, niin tuoksu tarttuu siinä samalla kaikkialle.
Ihan samasta syystä kuin miksi suomalaiset haisee härskille maidolle ja kahville ja italiailaiset valkosipulille.
Kielimiehenä maistan ensi lipaisulla, että onko nainen kahvin vai teen juoja. Onko tullut syötyä valkosipulia tai aasialaisia ruokia.
Itse kuulun siihen 50% suomalaisia, joiden virtsan ja hien tankoparsa saa haisemaan todella erikoiselle. Eka kerran kun itse sen haistoin, luulin saaneeni jonkun virtsatietulehduksen. Sittemmin yhdistin hajun parsaan ja myöhemmin luin jostain selityksen. Geeni juttu, millaisiksi aineosiksi parsa elimistössä hajoaa.
Ihminen haisee sille mitä syö ja juo.
Toki ruuanvalmistuksessa haju tarttuu myös vaatteisiin, ihoon ja etenkin hiuksiin. Vaatteet on pestävä, kun jollain sisägrillillä käy syömässä mättöannoksen pilkun jälkeen. Vielä silloin kun baari oli savustamo, tota grillihajua ei noteerannut. Mutta tupakointikieltojen jälkeen se on tosi yököttävä haju.
Vierailija kirjoitti:
Kielimiehenä maistan ensi lipaisulla, että onko nainen kahvin vai teen juoja. Onko tullut syötyä valkosipulia tai aasialaisia ruokia.
Itse kuulun siihen 50% suomalaisia, joiden virtsan ja hien tankoparsa saa haisemaan todella erikoiselle. Eka kerran kun itse sen haistoin, luulin saaneeni jonkun virtsatietulehduksen. Sittemmin yhdistin hajun parsaan ja myöhemmin luin jostain selityksen. Geeni juttu, millaisiksi aineosiksi parsa elimistössä hajoaa.
Ihminen haisee sille mitä syö ja juo.
Toki ruuanvalmistuksessa haju tarttuu myös vaatteisiin, ihoon ja etenkin hiuksiin. Vaatteet on pestävä, kun jollain sisägrillillä käy syömässä mättöannoksen pilkun jälkeen. Vielä silloin kun baari oli savustamo, tota grillihajua ei noteerannut. Mutta tupakointikieltojen jälkeen se on tosi yököttävä haju.
Nojoo, ehkä jos siellä grillillä käristetään kunnolla ja vietät siellä tunnin tai pari, niin saattaa käryt tarttua. Kotonaan voi kuitenkin valita käristääkö koko kämpän kauttaaltaan vai tekeekö sivistyneemmin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samasta syystä kuin miksi suomalaiset haisee härskille maidolle ja kahville ja italiailaiset valkosipulille.
Kahvia juodaan ympäri maailman, eikä ihmiset erityisesti kahvile haise. Maitoa ei moni aikuinen edes juo. Se on enemmän lasten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ne kokkaa paljon, joten haju tarttuu ihoon, hiuksiin ja vaatteisiin. Käy joskus heillä kotonaan, niin huomaat jo ennen oven avaamista saman tuoksun.
Asuttiin opiskellessa sikäläisen proffan yläkerrassa. Välillä kunnolla hauduttaessaan haju oli tosi voimakas rappukäytävässäkin ja sen tunnisti omassa asunnossa.
Ei se haju jää saunan jälkeen. Jos rapussa osui samaan hissiin heidän saunavuoron jälkeen, he olivat saman tuoksuisia kuin kuka tahansa suomalainen.
Todella ruoanlaiton käry tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin, käyn aina suihkussa kun ruoka on valmis.
Tykkään chicken curry, by the way.
Vierailija kirjoitti:
Japanilaisten mukaan suomalaiset tuoksuu/haisee maidolta. Jostain lukenut.
Pitää paikkansa. Maitotuotteiden liikakäyttö aiheuttaa hikoilun lisääntymistä ja lisää myös syljen eritystä. Tässä yksi syy miksi suomalaiset haisevat eivätkä kestä hellettä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanilaisten mukaan suomalaiset tuoksuu/haisee maidolta. Jostain lukenut.
Pitää paikkansa. Maitotuotteiden liikakäyttö aiheuttaa hikoilun lisääntymistä ja lisää myös syljen eritystä. Tässä yksi syy miksi suomalaiset haisevat eivätkä kestä hellettä ulkomailla.
😂
Ostin oman kodin omalla rahalla, oli aivan ihana, kunnes syksyllä yläkertaan muutti joku pakolaisperhe. Eivät ehkä Intiasta, ovat isomman kokoisia ja jotenkin karskin oloisia. No, ihana kaunis kotini menee myyntiin koska tämä perhe tekee joka päivä jotain ruokaa jonka haju, ällöttävä, täyttää käytävän! ja minun kotiini -ja nyt talvella en enää voi laittaa kotiini ristituuletustakaan. Kesällä heidän ruuan lemu tuli pihalle asti kun pitivät parvekkeen ovea auki. Olen asunut eri kerrostaloissa mutta ikinä ei ole tätä vielä koettu. Olen liian nössö että menisin heille huutamaan, mutta kyllä se kohta on edessä. Kaikki ketä haluaa että pakolaiset sopetetaan suomalaisten joukkoon kerrostaloihin niin tervetuloa kokeilemaan.
Helposti. Se on vahva mauste ja tuoksu voi puskea ihostakin läpi, samoin kun valkosipulin haju. Huomasin tuon, kun tein ison kattilallisen kasviscurrya. Kävin kyllä suihkussa illalla ja kotona käytän eri vaatteita kun ihmisten ilmoilla, mutta jostain leijui nenuun seuraavana aamunakin se curryn tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama ilmiö kuin että suomalaiset haisevat jykevästi perunalle.
Suomalaiset on perinteisesti syöneet perunaa ja jotain perus lihaa tai kalaa miedosti suolattuna. Jos oikeen villiksi heittäytyy, niin lisäksi vähän pippuria. Ei ihmekään, ettei haista, ja hyvä niin.
Tosin kaukoitäläisten (Kiina, Japani, Korea) mielestä haisemme härskiintyneelle maidolle koska luputamme niin paljon maitotuotteita, he taas eivät yhtään.
Jos ikinä sinne päin menen pidemmäksi aikaa, pidän kyllä kunnon maitopaaston. En kestä ajatusta siitä että haisisin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Ostin oman kodin omalla rahalla, oli aivan ihana, kunnes syksyllä yläkertaan muutti joku pakolaisperhe. Eivät ehkä Intiasta, ovat isomman kokoisia ja jotenkin karskin oloisia. No, ihana kaunis kotini menee myyntiin koska tämä perhe tekee joka päivä jotain ruokaa jonka haju, ällöttävä, täyttää käytävän! ja minun kotiini -ja nyt talvella en enää voi laittaa kotiini ristituuletustakaan. Kesällä heidän ruuan lemu tuli pihalle asti kun pitivät parvekkeen ovea auki. Olen asunut eri kerrostaloissa mutta ikinä ei ole tätä vielä koettu. Olen liian nössö että menisin heille huutamaan, mutta kyllä se kohta on edessä. Kaikki ketä haluaa että pakolaiset sopetetaan suomalaisten joukkoon kerrostaloihin niin tervetuloa kokeilemaan.
Mä olen ihan supisuomalainen mutta teen usein intialaistyyppistä ruokaa. Ja kyllä se tuoksuu, ei voi mitään. Miten aiot muuttaessasi varmistaa että naapurustossa kokkaillaan vain makaronilaatikkoa ja muita tuoksumaailmaasi sopivia ruokia? Onko joulukinkun paistokäry sallittu?
Saattaa olla mahdollista, että he syövät currya 🤦
Minulla ollut tällä viikolla eväänä kanasalaattia jossa currykastike, kyllä tuo curryn tuoksu ikään tulee läpi?
Maassa maan tavalla. Meillä ei ole ollut tapana käryttää koko kerrostaloa ja sen asukkaita omilla keitoksilla. Delhiin voi mennä ihan vapaasti jatkamaan harrastustaan.