Uudet silmälasit ja en näe niillä mitään.
Kävin näöntarkastuksessa aikeina saada lasit töihin. Käskettiin mittaamaan etäisyydet ja sen mukaan tehtiin tarkastus.
Linsseiksi tuli jotkut joissa ”liukuva” voimakkuus. Alaosalla näen lähelle ja mitä ylemmäs mennään sen pidemmälle näe. Tai pitäisi nähdä...mutta en näe niillä mihinkään. Silmät pyörii päässä kuin hedelmäpeli ja pää kuin helikopterin roottori kun yritän löytää jonkun kohdan jolla näkisin näytöille.
Kävin jo kertaalleen optikolla valittamassa ja ei kuulemma voida tehdä mitään. Mitä helvataa nyt teen??? Näen kyllä jotenkuten ilman laseja mutta silmät ja pää tulee kipeeksi. Onko nyt kärsittävä kivuista vai mitä???
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tämän kirjoittaja. Oletko kuulolla? Minulla myös miinusta 10 ja 9. Millaiset lasit sulla tai siis sangat? Tuntuu että on tosi vaikea löytää kivoja pienikokoisia kehyksiä. Käytätkö piilareita sankalasien lisäksi?
Näillä miinuksilla (-15 &-17) ilman laseja kävellään vain tutussa paikassa tyyliin makkarista suihkuun... tulee vahinkoa joko itselle tai toisille, jos lähtis kävelylle ilman pokia :D
Mulla on vanhat, pienikokoiset titaanikehykset, ostettu Saksasta melkein kymmenen vuotta sitten. Piilolinssejä en käytä verkkokalvo-ongelmien takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ekat monitehot ja niillä näkee kauas ja lähelle mutta tuohon näyttöpäätteelle katsominen on mahdotonta, ei sen tarkan pisteen etsisimisestä nenä pystyssä mitään tule ja siksi hain perusyksitehot heikommilla voimakkuuksilla näyttöpäätetyöhön ja nyt näkee hyvin.
Monitehoissa on lukualue eli lähiteho alaosassa, keskellä kaukonäköalue. Siksi ne eivät toimi näyttöpäätetyössä, jossa linssin keskiosalla katsotaan myös lähelle näyttöpäätteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ekat monitehot ja niillä näkee kauas ja lähelle mutta tuohon näyttöpäätteelle katsominen on mahdotonta, ei sen tarkan pisteen etsisimisestä nenä pystyssä mitään tule ja siksi hain perusyksitehot heikommilla voimakkuuksilla näyttöpäätetyöhön ja nyt näkee hyvin.
Monitehoissa on lukualue eli lähiteho alaosassa, keskellä kaukonäköalue. Siksi ne eivät toimi näyttöpäätetyössä, jossa linssin keskiosalla katsotaan myös lähelle näyttöpäätteelle.
Ei, kyllä mulla on kaukonäköalue selkeästi yläosassa eikä keskellä. Alhaalla on lähialue, ja keskiosa on siltä väliltä. Nämä on ns. yksilölliset linssit.
Vierailija kirjoitti:
Miten virhe korjataan, jos vikaa ei ilmene?
Tarkastetaan näkö ja tilausvaiheessa otetut mitat pupillin paikasta uudelleen, linssien asennus ja vahvuudet. Jos mitään ei löydy, lähetetään linssien toimittajalle tutkittavaksi. Jos mitään "virhettä" ei silti löydy niin pakko ne on tilata uudelleen ja toivoa että mitat ottanut "työkaveri" tai työfysioterapeutti, pahimmassa tapauksessa asiakas itse, ei ole mitannut omiaan.
Toisinaan vikaa on myös asiakkaalla sen ymmärtämisessä, mihin käyttötarkoitukseen hänen ostamat lasit on, ja miksei linssit (yleensä halvimmat) toimi suurennuslasin ja kaukoputken lailla joka suuntaan tarkasti. Toiset taas ajelevat autolla työnantajan maksamilla pääte/tietokonelaseilla, ja samaan aikaan toiset suuttuvat kuin se olisi myymälän henkilökunnan vika ettei edes halvimmat moniteholasit ole asiakkaan työnantajan korvaamat.
Kauanko olet yrittänyt käyttää ko. laseja? On ihan tavallista, että moniteholinssien kanssa aluksi kaikki tuntuu pyörivän ja niiden kanssa totutteluun menee muutama tunti.
Mä en ymmärrä miksi moniteholinssejä ei voi hioa samanlaisiksi kuin yksitehoja eli niillä näkisi myös sivuille hyvin. Nyt on vain kapea tarkan näön sektori keskellä. Luulisi olevan simppeliä, hiotaan ensin normaalisti ja sitten alaosasta ohennetaan sopivasti reunoilta vahvuutta heikommaksi.
Itse hain monitehot silmäasemalta, pyöri päässä kuin kännissä olis-> vaihdettiin yksitehoisiin, samalla voimakkuudella kuin vanhat lasit-> pyöri vieläkin päässä! Optikko sano että pitää vaan totutella mutta miten helvatussa kun vanhat lasit on aivan samalla voimakkuudella ja niillä näen hyvin. Ainoastaan heidän uudet linssinsä on nyt jotakin sellasta tavaraa, että huimaa ja alkaa pää särkeä kun yrittää "totutella". Koko ikäni olen laseja käyttänyt (likinäkö) ja koskaan ei ole ollut tällaista uusien lasien kanssa. Jotakin moskaa ne nyt valmistaa! Vanhat lasit specsaversilta ja sinne suuntan seuraavien lasien ostoon. Näistä uusista laseista tehty reklamaatio ja kaupan purku luultavasti edessä. Ilmeisesti 3d tulostavat nykyään linsseja jossain halvalla ja siitä johtuu nämä ongelmat linsseissä.
Mä sain myös uudet silmälasit 🤓 työnantaja maksoi: ekat 2 vkoa ihan yhtä helvnyt vasta rupeaa silmät tottumaan.
Se vie oman aikansa
Tämän kirjoittaja. Oletko kuulolla? Minulla myös miinusta 10 ja 9. Millaiset lasit sulla tai siis sangat? Tuntuu että on tosi vaikea löytää kivoja pienikokoisia kehyksiä. Käytätkö piilareita sankalasien lisäksi?
Näillä miinuksilla (-15 &-17) ilman laseja kävellään vain tutussa paikassa tyyliin makkarista suihkuun... tulee vahinkoa joko itselle tai toisille, jos lähtis kävelylle ilman pokia :D[/quote]