Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihojen nimittely

Vierailija
19.01.2020 |

Mittani ovat 173/48.
Olen ollut koko elämäni alipainoinen ja kuullut siitä aina.
Jo aikoinaa mummoni yritti pakkosyöttää minua ja koulun terveydenhoitaja "syytteli" anorektikoksi.
Minä siis tosiaankin syön, mutta paino ei nouse.
Aikuisiällä olen saanut kuulla milloin näyttäväni syöpäpotilaalta, milloin keskitysleirin vangilta.
Suurin osa kommenteista on tullut päin näköä, josta oletan että ihmisten mielestä on ok kommentoida laihan painoa negatiiviseen sävyyn, kun taas ylipainosta ei sovi puhua negatiiviseen sävyyn ja se on vain voimaannuttavaa ja kehopositiivista.
Eräs tuttavanikin oli sitä mieltä, ettei laihuutta ole sopivaa yhdistää kehopositiivisuuteen.
Miksi laihoja saa haukkua sairaan näköisiksi päin kasvoja, mutta ylipainosta saman sanominen johtaisi joukkolynkkaukseen?
Kertokaa te, jotka puhutte hoikille rumasti.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisista on niitäkin jotka syö ruohot kuin puree itseään.  

Vierailija
22/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että tavoittelet kehopositiivisuutta ja todella yrität, käyt syömässä roskaruokaa monta kertaa päivässä ja karkkia vetelet joka ilta.

Kyllä ne lopettaa pilkkaamisen kun sanot että todella yrität parantaa elämäsi ja saada bmi joka on vähintään 30

Btw. kehopositiivisuus on läskien keksimä sana, jotta voisi jatkaa sitä roskan ahtamista ja tulla vielä positiivisemmaksi.

Älä huoli, laihat elävät terveellisemmän elämän ja yleiskunto on usein ihan eri luokkaa kun läskeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus.

Vierailija
24/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on kommentoitu painoa, vaikka olen ollut normaalipainoinen (BMI 18-19) lähes koko elämäni. Kai ihmiset kokevat, että laihuutta/hoikkuutta on ihan ok kommentoida, koska se ei ole yhteiskunnallisesti samalla tavalla paheksuttava kuin ylipaino. Kehopositiivisuuden ja -rauhankin koetaan koskevan vain ylipainoisia. 

Vierailija
25/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo BMI on hyvä mittari normaalipainosta. Kyllä se jotain kertoo. Normaalipainoinen kannattaa olla, jos mahdollista. Tokikaan se ei aina onnistu.

Vierailija
26/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lihavuus on paljon pahempi ongelma kuin laihuus jo terveysnäkökulmastakin, jos ei syömishäiriöitä ole taustalla. En missään nimessä vähättele ongelmaasi ap kuitenkaan ja uskon, että tässä rumasti sanottuna läskien länsimaalaisten joukossa erotut selkeästi joukosta. Itseltäni on kilpirauhanen poistettu kasvaimen vuoksi ja lihoin sen jälkeen huomattavasti. Ennen olin melkolailla normaalipainoinen. Muut perheestäni ovat hoikkia ja yksi lapseni on juuri tällainen, joka syö paljon, mutta ei liho millään. Ei hän alipainoinen ole, mutta hyvin hoikka. Kun hän oli pienempi, tunsin syyllisyyttä, kun häntä sanottiin hoikaksi, vaikka tiesin, että hän syö paljon. Mutta tutkimustenkin mukaan väestöstä noin 10% on niitä, jotka eivät liho millään, 10 % niitä, jotka lihovat geenien vuoksi epäreilusti ja loput eli valtaosalla paino on energian saannin ja kulutuksen suhteessa. Sitten on sairaudet, jotka lihottavat tai laihduttavat epäreilusti.

"Kyllä lihavuus on paljon pahempi ongelma kuin laihuus jo terveysnäkökulmastakin, jos ei syömishäiriöitä ole taustalla." 

Lähes jokaisen yli-/alipainoisen taustalla on syömishäiriö, joten mikä olikaan pointtisi? 

Syöminen ei ole hallinnassa, jos energiansaanti ylittää energiankulutuksen. Syömisen hallinnan menettämisen taustalla voi olla psyykkisiä tai somaattisia tekijöitä.

Vierailija
27/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus.

Minulle on kyllä kommentoinut miehetkin. Työelämässäkin olen jokusen kerran kuullut kommentin: syö, tyttö, syö. Ylipäätänsä syömäni ruuan määrää tarkkaillaan ja kommentoidaan aika usein. Olen normaalipainoinen, mutta hoikka.

Vierailija
28/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että olet noin laiha. Itselläni on hiukan ylipainoa, mutta se ei mua haittaa. Mun painoni vaihtelee ylös ja alas. Viimeksi oli jotakin 79 kg ja olen n. 165 cm pitkä nainen. En ole mikään liikunta hullu. Mutten laiskakaan. Maanantaisin tulee ehkä liikuttua eniten, kun on taide kerho illalla ja NS töihin joudun kävelemään, nyt sekin pakka muutti ja työmatka lyheni yli puolet. Enää on alle 800 m yhteen suuntaan. Ennen oli jopa uskomattomat 1,6 km/suunta. Luulin sen olevan vähemmän........oletko katsonut kertaakaan ohjelmaa hengenvaarallisesti lihava ? Nyt se on loppu, mutta nykyään tulee sama nimi ja Meksiko. Ihan ällöttävän läskejä ihmisiä !!!!!!! Onneksi se loppui. Liika Lihavuus tappaa. 

Vierailija
29/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä olin 174/58 ja muakin haukuttiin anorektikoksi vaikka olin ihan normaalipainon rajoissa. Kyllä se pahalta tuntui. Söin mielstäni ihan kunnolla, mutta paino pysyi aina samana. Kun täytin 30 aineenvaihdunta alkoi hidastua ja nyt olen 174/72 . Aloin harrastaa liikuntaa enemmän ja kiinnittää enemmän huomiota syömiseeni. Nyt kun katson vanhoja valokuvia huomaan itskin että olin aivan liian laiha ja ymmärrän miksi ihmiset kommentoivat painoani.  Kyllä sen muutoksen huomaa myös omassa kunnossa. Olen paljon energisempi ja paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin vaikka kiloja on tullut reilusti lisää. 

Vierailija
30/30 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse lihava ja mun mielestä ei oo kyl oikein et lihavat on omineet kehopositiivisuuden. Kyllä siihen pitäisi lukea myös sirommat ihmiset. Kai jotkut ihmiset ajattelee että se laihuus on se kaikkien päämäärä ja kaikki noi ilkeät kommentit tulee kateudesta. :( Inhottavaa ja toivon että asia muuttuu. Olet kaunis just semmosena kun olet!<3

Lihavana taas en koe että lihavat olisivat jotenkin omineet kehopositiivisuuden. En minä ainakaan ole ottanut edes koko termiä omaan käyttöön, täällä vaan siitä jankataan. Somekin on täynnä ihan kaiken näköisiä kehoja, ja todennäköisimmin laihemmat ja urheilulliset niitä kehuja kerää ja ovat niitä jotka esittelevät kehoaan. Jokainen saa olla onnellinen juuri sellaisena kuin on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä