Miksi perustelet siivottomuutta sillä, että sinulla on lapsia?
Ymmärrän erilaiset elämäntilanteet ja sen, jos on sairauksia, mielenterveysongelmia ja paljon töitä tai vaikka väsymystä. Mutta sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi useammat ihmiset väittävät etteivät siivoa, koska haluavat viettää aikaansa lasten kanssa? Siis sellaiset vanhemmat, jotka ovat koko päivän kotona lastensa kanssa. Miksi syyksi sanotaan se, että halutaan sekin aika käyttää lasten kanssa olemiseen? Harva oikeasti leikkii koko päivän lastensa kanssa. Eivätkä ne lapset tarvitse koko ajan kaikessa aikuisen seuraa ettei päivästä voisi käyttää vaikkapa sen 30 minuuttia kodin siivoamiseen/järjestelemiseen.
Kommentit (53)
Pitää olla puhelimella, meikata, olla puhelimella, käydä vessassa (jolloin ollaan puhelimella), katsoa telkkaria ja olla puhelimella. Onhan noita syitä, lapsi kärsikööt kunhan vaan saa olla puhelimella.
Oon oikeastaan miettinyt tätä samaa. ”En siivoa, koska haluan viettää siihenkin tuhlatun ajan lasteni kanssa” ja kuitenkin äiti/isä on koko päivän kotona. Tähänkö tämä yhteiskunta on mennyt ettei pienet kullannuput voi koskaan viettää hetkeäkään yksin?
Luulisi, että lapsellakin on parempi olla siistissä kodissa. Sitä paitsi eihän lapsen kanssa oleminen tarkoita välttämättä sitä, että leikkii hänen kanssaan koko ajan. Tavallinen kotielämäkin, johon kuuluu siivoamista ja ruoanlaittoa, on lapsen kanssa olemista. Oma äitini oli kotiäitinä ollessani lapsi, mutta ei hän koko aikaa leikkinyt meidän lasten kanssa. Välillä vain, kun oli sopiva hetki. Meillä oli aina siistiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Luulisi, että lapsellakin on parempi olla siistissä kodissa. Sitä paitsi eihän lapsen kanssa oleminen tarkoita välttämättä sitä, että leikkii hänen kanssaan koko ajan. Tavallinen kotielämäkin, johon kuuluu siivoamista ja ruoanlaittoa, on lapsen kanssa olemista. Oma äitini oli kotiäitinä ollessani lapsi, mutta ei hän koko aikaa leikkinyt meidän lasten kanssa. Välillä vain, kun oli sopiva hetki. Meillä oli aina siistiä.
Siis aina siistiä? Silloinkin sun sinä ja sisaruksesi olitte alle kouluikäisiä, niin te osasitte aina siivota edellisen leikin jäljet heti pois?
Omat vanhempani eivät koskaan leikkineet minun kanssani. Enkä sitä kaivannutkaan, olisi ollut jotenkin outoa.
En Perustele, laiskuutta se on 😃 Tänään pitäis siivota, mutta enpä ole vielä saanut aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No, meillä käytetään paljon enemmänkin kuin 30min päivässä siivoamiseen, siitä huolimatta monta kertaa päivässä täällä on kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa sotkuista. Joka ilta meillä siivotaan niin, että on moitteetonta, mutta ei tarvitse mennä kuin 30min siitä kun lapset ovat heränneet kun ovat ehtineet jo leikkiä legoilla, pukeutua kuusiin eri vaatteisiin ja tehdä tieteellisiä kokeita kylppärissä. Olen toki pyrkinyt opettamaan että edellinen leikki siivotaan ensin pois, mutta ei se aina onnistu.
Aikaisemmin lapset ovat viettäneet enemmän aikaa ulkona. Nykyään ei voi jos sataa.
Puolet vaatteista pois, niin ei tarvii keräillä niitä lattioilta.
Legojakaan ei ole pakko omistaa.
Minä tahdoin lapsena barbin hevostallin. En saanut. Olen vielä hengissä.
Koska se on kuuma trendi nyt, wabi sabi, you know! Olen ollut vain reilusti aikaani edellä tosin....
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Siis aina siistiä? Silloinkin sun sinä ja sisaruksesi olitte alle kouluikäisiä, niin te osasitte aina siivota edellisen leikin jäljet heti pois?
Itselläni monta lasta enkä ole koskaan ymmärtänyt sitä ettei lapsia opeteta siivoamaan leluja pois. Lelujen siivoaminen ei myöskään estä lasten leikkimistä tai luovuutta vaan opettaa myös huolehtimaan omista tavaroista. Jos jokin leikki jää kesken tai on pitkäkestoinen leikki, jota halutaan jatkaa pitkäänkin, niin sen paikka ei kuitenkaan ole keskellä olohuoneen lattiaa.
Siitä se nyt vaan johtuu. Ei tarvitse kuin katsoa valokuvia ennen ja jälkeen lasten saannin. Ennen kuvissa on ihan siistiä.
Siitä se nyt vaan johtuu. Ei tarvitse kuin katsoa valokuvia ennen ja jälkeen lasten saannin. Ennen kuvissa on ihan siistiä.
Siivoaminen on aivan turhaa koska taapero kulkee perässä ja levittää kaiken uudelleen. Kaataa legolaatikot ja muut lelulaatikot, vetää kaapeista 4 ihmisen vaatteet lattialle, vetää pyyhkeet ja liinavaatteet lattialle, tyhjentää kaikki muut mahdolliset kaapit lattialle, kiskoo sängyistä kaikki patjoineen päivineen lattialle. Tekee tämän kaiken mun vessareissun aikana.
Siivoan vain sillon kun lapsi on mummolassa.
Milä suurempi merkitys tällä asialla on? Voiko joku selittää? Miksi joku ihminen vaivaa päätään sillä, miltä toisten, ihan vieraiden kodeissa näyttää? Miksi toisten sotkut vaivaavat? Toivon, että joku osaisi ihan oikeasti vastata tähän kysymykseen. Mä en nimittäin näe mitään järkeä perustella jollekulle oman kotini siisteys- tai sotkuisuustilannetta.
En vaan jaksa siivota joka päivä. Siivoan ehkä viitenä päivänä viikosta. Lapset sen sijaan sotkee joka päivä. En minä sitä kenellekkään mitenkään perustele, näin se vaan menee.
Mitä nyt taas, joku siivoushulluko, jolle epäjärjestys aiheuttaa heti päänsisäisen kaaoksen?
Vierailija kirjoitti:
Milä suurempi merkitys tällä asialla on? Voiko joku selittää? Miksi joku ihminen vaivaa päätään sillä, miltä toisten, ihan vieraiden kodeissa näyttää? Miksi toisten sotkut vaivaavat? Toivon, että joku osaisi ihan oikeasti vastata tähän kysymykseen. Mä en nimittäin näe mitään järkeä perustella jollekulle oman kotini siisteys- tai sotkuisuustilannetta.
Onko joku tarpeeksi rohkea kertomaan?
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen on aivan turhaa koska taapero kulkee perässä ja levittää kaiken uudelleen. Kaataa legolaatikot ja muut lelulaatikot, vetää kaapeista 4 ihmisen vaatteet lattialle, vetää pyyhkeet ja liinavaatteet lattialle, tyhjentää kaikki muut mahdolliset kaapit lattialle, kiskoo sängyistä kaikki patjoineen päivineen lattialle. Tekee tämän kaiken mun vessareissun aikana.
Murrosikäisen kanssa oletkin sitten lirissä jos et uskalla komentaa lastasi ja opettaa rajat.
Ei niitä laatikoita kaadeta. Sieltä otetaan se/ne millä leikitään ja leikit loppuu mikäli taaperolla tarkoitus vain sotkea.
Huomaatkos, taaperosi on jo niin älykäs että ymmärtää sinun harmituksesi ja käytöstapojen puutteen vuoksi, jatkaa häiriökäyttäytumistään.
Ja sinä, aikuinen, olet siitä vastuussa koska taaperollesi ei ole kukaan opettanut oikeaa ja väärää.
Mietippä sitä.
Apua vanhemmuuteen saa mm. Neuvoloista.
Koska jos nyt et saa lastasi aisoihin niin 10v päästä laitat faceen ilmoituksen
Lapsi kadonnut, huoli on kova!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoan vain sillon kun lapsi on mummolassa.Murrosikäisen kanssa oletkin sitten lirissä jos et uskalla komentaa lastasi ja opettaa rajat.
Ei niitä laatikoita kaadeta. Sieltä otetaan se/ne millä leikitään ja leikit loppuu mikäli taaperolla tarkoitus vain sotkea.
Huomaatkos, taaperosi on jo niin älykäs että ymmärtää sinun harmituksesi ja käytöstapojen puutteen vuoksi, jatkaa häiriökäyttäytumistään.Ja sinä, aikuinen, olet siitä vastuussa koska taaperollesi ei ole kukaan opettanut oikeaa ja väärää.
Mietippä sitä.
Apua vanhemmuuteen saa mm. Neuvoloista.
Koska jos nyt et saa lastasi aisoihin niin 10v päästä laitat faceen ilmoituksen
Lapsi kadonnut, huoli on kova!
Ai että mä nauran näille :D Kun taapero tekee tuollaisia älyttömyyksiä, niin vedotaan siihen, että murrosiässä on sitten sellainen ja sellainen. Kuule, ei se niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus aivan pielessä tai sitä ei näytä edes olevan ollenkaan. Jos annat taaperon perseillä noin, niin hän jatkaa samaa myöhemmin. Nyt on kiire alkaa kasvattamaan ja pitämään kuria.
No, meillä käytetään paljon enemmänkin kuin 30min päivässä siivoamiseen, siitä huolimatta monta kertaa päivässä täällä on kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa sotkuista. Joka ilta meillä siivotaan niin, että on moitteetonta, mutta ei tarvitse mennä kuin 30min siitä kun lapset ovat heränneet kun ovat ehtineet jo leikkiä legoilla, pukeutua kuusiin eri vaatteisiin ja tehdä tieteellisiä kokeita kylppärissä. Olen toki pyrkinyt opettamaan että edellinen leikki siivotaan ensin pois, mutta ei se aina onnistu.