Hyttysmyrkyt ja raskaus?
Onko teistä jollain tietoa, voiko hyttyskarkotteita käyttää ihan tavallisesti raskauden aikana? Pienille lapsillehan niitä ei ainakaan suoraan iholle suositella käytettäväksi vaan pikemminkin vaatteeseen. Olisko sama sitten meille mammoillekin? Voi tietysti olla, että niissä purkeissakin lukee jotain, mutta vähän luulen, ettei niin pieniin purkkeihin ole ympätty erikseen tietoja raskaana olevia varten. Valaiskaahan te, jotka tiedätte enemmän!
- tiukkis
Kommentit (6)
Se oli offin rollon, eikä purkissa lukenut muuta kuin lapsista (ei alle 3 v). Mietin kyllä asiaa sekä ennen että jälkeen. Toisaalta sanotaan, että ihon kautta ei olisi kuitenkaan niin suuri vaara, että se aine pääsisi vauvaan asti.
Mitenkäs muuten kortisonit ym voiteet?
ja siellä mainittiin juuri hydrokortisoni, että saa käyttää. Se onkin sitten varmaan se pelastus näitä itikoita vastaan.
Itse olen jättänyt off-suihkeiden käytön nyt raskauden aikana lähes kokonaan pois. Tai olen käyttänyt offia vain vaatteisiin. Iholle en ole suihketta laittanut lainkaan.
Sen sijaan olen todennut hyviksi karkotteiksi apteekista (voi olla että myydään kaupoissakin) saatavat Dermosilin hyttyskarkoitetyynyt. Tarratyynyssä (2x2cm) on sitruunantuoksua ja ilmeisesti jotain karkoitetta. Tyyny liimataan iholle ja tyynyn pinta raaputetaan jotta tuoksu aktivoituu. Tarratyynyn voi liimata iholle (esim. niskaan), vaatteisiin tai vaikka lastenvaunuihin. Tuoksua ei itse huomaa lainkaan ja se tehoaa mielestäni hyvin hyttysiin. Se on käsittääkseni täysin vaaraton ihmisille, koska ihokontaktia ei ole.
Toinen keksimäni keino on sitruunantuoksu. Ainakin Bodyshop myy sitrus-tuoksua. Tuoksu on oikeasti tarkoitettu miedoksi hajuvedeksi, mutta ainakin se toimii myös hyttysten karkoittamisessa. Muistaakseni 50 ml pullo maksoi jotain 12¿. Oikeastaan hajuvesi hyttysten karkoittamisessa on ihan hauska juttu. Eipä ainakaan tarvitse haista pahalle!
Ornament ja Pikku M 32+2
Taidankin suunnata etsimään noita sitruslappuja. Saakohan niitä ihan tavallisista hyvin varustetuista kaupoista vai ovatko apteekkitavaraa?
- tiukkis
Johan tuo luki viestissäkin, että ainakin apteekeissa. Minä pönttö.
- ap
Iholle levitettävistä hyttyskarkotteista ainakin osa voi imeytyä huomattavissakin määrin iholta, joten niiden käyttöä raskaana olevilla ja pienillä lapsilla tulisi välttää. Hyvä keino on pirskottaa esim. Citronella-öljyä vaatteelle - tuoksu riittää karkottamaan hyönteiset.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169#9
Muistelisin että jostain Off-purkin kyljestäkin olen lukenut, ettei suositella lapsille tai raskaana oleville. Nyt en vielä ole karkotteita tarvinnut, mutta pari kesää sitten tein niin, että suihkuttelin ainetta vain vaatteille, tuntui auttavan sekin.