Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 31-vuotias nainen, jolta tippuu hiukset päästä

Vierailija
18.01.2020 |

Olen 31-vuotias nainen ja ongelmanani on hiusten todella raju oheneminen ja niiden huonokuntoisuus. Olen yrittänyt ainakin kahden vuoden verran saada tätä hiustenlähtöä laantumaan, mutta mikään ei auta. Hiusten kuntokin heikkenee koko ajan, vaikka hoidan niitä melkein jopa maanisesti.

Olen ostanut kaiken maailman kalliita hiustököttejä kampaamoista ja apteekeista. Kokeilimpa lääkärin määräämää kortisoniliuostakin. Ei apua. Vaihdoin yaz pillerit qlairaan, mutta silläkään en huomaa olevan vaikutusta. Olen syönyt kaiken maailman kalliita hiusvitamiineja ja muita lisäravinteita. Rautaa yritin syödä, mutta sitä vatsani ei kestä.

B12 vitamiini on minulla lääkärin sanojen mukaan alhainen, mutta viitteissä. Rauta-arvot myöskin alhaiset, mutta viitearvoissa. Kilppariarvot myös viitearvoissa.

Pahinta on, etten saa lääkäreiltä mitään apua, varsinkaan koska nuo verikokeiden arvot menevät sinne viitearvojen sisään. En suoraan sanottuna tiedä mistä tätä vyyhtiä lähtisi avaamaan. Olen ajatellut mennä yksityiselle, mutta googlettaessani muiden naisten kokemuksia olen huomannut että tähän ongelmaan on äärimmäisen vaikea saada apua.
En edes tiedä minkä alan erikoislääkärille minun kannattaisi mennä. Jollekin, joka on erikoistunut hormoniasihin? Ihotautilääkärille? Kilppari-asiantuntijalle? Vai lääkärille joka tietäisi enemmän ravintoainepuutoksista?

Onko kenelläkään muulla kokemusta naisena rajusta hiustenlähdöstä? Mistä olette saaneet apua vai onko tämä asia mille ei voi vain mitään? Suvussani muilla ei ole hiustenlähtöä. Tämä asia on alkanut vaikuttaa kokonaisvaltaisesti omaan hyvinvointiini. Itsetuntoni on täysin nolla. Ajattelen tätä asiaa ihan liikaa ja vertailen itseäni jatkuvasti muihin.

Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta vertaistuesta!

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan reilusti kaljun tulla. Voit vaikka ryhtyä sitten woke tissinvilauttaja lesboksi.

Vierailija
62/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tukkaa haluaa takaisin, niin ensin täytyy minimoida alkoholi ja tupakka. Silloin ääreisverenkierto vilkastuu ja hiustupet saa paremmin ravintoa. Samalla tärkeät ravintoaineet tulevat paremmin maksan kautta elimistön käyttöön.

Päänahkaa kannattaa hieroa, verenkiertoa aktivoida liikunnalla ja tukkaa harjata pää alaspäin.

Pese hiuspohja syväpuhdistavalla shampoolla ja hiero päänahkaan muhimaan risiiniöljyä.

Syö lisäravinteina piitä ja rikkiä ja huolehdi riittävästä proteiinin saannista.

Tarvitset paljon hyviä rasvoja kuten vehnänalkioöljyä.

Tukka tykkää myös sinkistä.

Kaurapuurosta saa samoja aineita kuin hiustenkasvatuspillereistä. Laitapa puurokattila porisemaan.

Muistan lukeneeni että tuo risiiniöljy voi lisätä hiustenlähtöä jos päänahassa on jokin tulehdus muhimassa, voi kyllä olla että sekoitan inkivääriin.

Ainakin risiiniöljyllä kasvatetaan ripsiä ja kulmakarvoja. Karva tuo hiuskin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jotkut lääkkeet ohentavat hiuksia. Olen joutunut syömään usean vuoden ajan kortisonia lihastulehduksen vuoksi. Hiukset ohentuneet tosi paljon. Päälaki paistaa läpi, mutta myös kauttaaltaan ohuemmat. Kampaajani kertoi, että tuttu ilmiö, hänen asiakaskunnassa on kaikille pitkällä kortisonikuurilla oleville käynyt samoin. Kortisoni ohentaa myös ihoa. Mutta ei auta kuin kuuria jatkaa kunnes ehkä tulehdus hellittää. Siitä ei ole tietoa, että voiko tilanne normalisoitua hiusten suhteen, jos saan lääkityksen pois.

Yritän syödä monipuolisesti ja juoda runsaasti vettä. Hiustenpesussa olen siirtynyt luonnonmukaisiin tuotteisiin, palashampoon olen todennut hyväksi.

Ja yritän ajatella myös niin, että olen muutakin kuin hiukseni ja että tulehdus ja kurja lääkitys olivat huonoa tuuria. Josta sitten seurauksena myös hiusten harveneminen.

Vierailija
64/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut tietoa, että käytätkö/oletko köyttänyt jotain hormoneja?

Kilpirsuhasarvojen tulkintaan tarvitaan endokrinologi, tavis yleislääkärit tulkitsevat ne yleensä pieleen.

Vierailija
65/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tukkaa haluaa takaisin, niin ensin täytyy minimoida alkoholi ja tupakka. Silloin ääreisverenkierto vilkastuu ja hiustupet saa paremmin ravintoa. Samalla tärkeät ravintoaineet tulevat paremmin maksan kautta elimistön käyttöön.

Päänahkaa kannattaa hieroa, verenkiertoa aktivoida liikunnalla ja tukkaa harjata pää alaspäin.

Pese hiuspohja syväpuhdistavalla shampoolla ja hiero päänahkaan muhimaan risiiniöljyä.

Syö lisäravinteina piitä ja rikkiä ja huolehdi riittävästä proteiinin saannista.

Kaurapuurosta saa samoja aineita kuin hiustenkasvatuspillereistä. Laitapa puurokattila porisemaan.

Muistan lukeneeni että tuo risiiniöljy voi lisätä hiustenlähtöä jos päänahassa on jokin tulehdus muhimassa, voi kyllä olla että sekoitan inkivääriin.

Ainakin risiiniöljyllä kasvatetaan ripsiä ja kulmakarvoja. Karva tuo hiuskin on.

Tämän kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana:

using castor oil as a hair treatment may lead to acute hair felting—a rare disorder in which the hair becomes entangled into a hard mass. Since the condition is irreversible, the only solution is to cut off the affected hair

Vierailija
66/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaava tilanne, syynä piilossa ollut ihokeliakia. Kun aloin hoitaa keliakiaa eli siirryin gluteenittomaan ruokavalioon hiusten lähtö loppui ja uutta hiusta alkoi kasvaa. Nyt taas kauniit ja hyväkuntoiset hiukset :)

Keliakia voi olla täysin oireeton, kannattaa lukea lisää aiheesta.

Vierailija
67/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että sulla hiiva päässä. Vaihda kaikki shampoot luonnonmukaisiin.

Vierailija
68/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös jotkut lääkkeet ohentavat hiuksia. Olen joutunut syömään usean vuoden ajan kortisonia lihastulehduksen vuoksi. Hiukset ohentuneet tosi paljon. Päälaki paistaa läpi, mutta myös kauttaaltaan ohuemmat. Kampaajani kertoi, että tuttu ilmiö, hänen asiakaskunnassa on kaikille pitkällä kortisonikuurilla oleville käynyt samoin. Kortisoni ohentaa myös ihoa. Mutta ei auta kuin kuuria jatkaa kunnes ehkä tulehdus hellittää. Siitä ei ole tietoa, että voiko tilanne normalisoitua hiusten suhteen, jos saan lääkityksen pois.

Yritän syödä monipuolisesti ja juoda runsaasti vettä. Hiustenpesussa olen siirtynyt luonnonmukaisiin tuotteisiin, palashampoon olen todennut hyväksi.

Ja yritän ajatella myös niin, että olen muutakin kuin hiukseni ja että tulehdus ja kurja lääkitys olivat huonoa tuuria. Josta sitten seurauksena myös hiusten harveneminen.

Palashampoota nyt ainakaan ei kannata käyttää. Sen pH-arvo on liian korkea päänahalle. Sulfaatitonta shampoota kannattaa kokeilla.

Vierailija
69/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan aika perseestä. Naiset vie jo kaljuuntumisenkin miehiltä. Phyi..

mies51v

Vierailija
70/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laktoosittomalla, vai seuraatko ollenkaan. Eli laktoosituotteet pois. Juot vain laktoositonta maitoa tai syöt laktoosittomia juustoja. Minulla oli sama juttu aikoinaan, kaikki koitettiin, eikä mikään auttanut, päälaki jo näkyi kirkkaammassa ja vähän himmeämmässäkin valossa. Yli 10 vuotta sitten kävin hiusklinikalla, jossa tuo älyttiin ja neuvottiin laktoosittomalle. Vuoden päästä hiustenlähtö oli loppunut kokonaan ja nyt vauriot ovat jopa korjaantuneet. Eivät hiukseni yhtä paksuksi ole tulleet, kuin ne joskus ovat olleet, mutta loppui se oheneminen ja korjaantuikin aika paljon. N49.

Vierailija
71/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma viiden, kuuden vuoden ajan eikä mikään tuntunut auttavan. Ostelin epätoivoissani jumalattoman kalliita hiustenhoitotuotteita, kilppariarvot testattiin, olin loppuajasta varaamassa aikaa hiusakatemiaan hiuspohjan tutkimuksiin... Siinä sivussa vaihdoin työpaikkaa ja jätin melkein kymmenen vuotta käyttämäni minipillerit pois, kun alettiin miehen kanssa yrittää lasta. Tulin raskaaksi ja synnytykseen mennessä hiuksista oli kasvanut niin paksu pehko, ettei minulla ollut ollut vastaavaa kertaakaan koko aikuisiällä edes tuuhennoksien kanssa (olen myös yli 30v.). Luulin, että se oli vain raskaustukkaa joka lähtisi synnytyksen jälkeen - ja osa kyllä lähtikin - mutta nyt melkein vuotta myöhemmin hiukset on edelleen riittävän paksut, että voin pitää hiuksia auki ilman, että päänahka paistaa päälaelta hiusten läpi. Olisi kyllä kiva tietää, mikä se lopulta oli, kun auttoi. Raskausaikana syödyt vitamiinit ja lisärauta? Työpaikan vaihto vähemmän stressaavaan? Stressitön vanhempainvapaa? Minipillereiden poisjättö? Jokin näistä kuitenkin auttoi.

Vierailija
72/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Kannattaa mennä ihotautilääkärille joka ymmärtää hiustenlähdön päälle, itse kävin Ari Karppisella.”

Tätä mietinkin! En vain löytänyt oikein mistään tietoa siitä, kuka lääkäri sitten oikeasti ymmärtäisi näistä. Saitko itse apua tältä Karppiselta?

Kyllä sain, tietää mistä puhuu.

Vierailija
73/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma viiden, kuuden vuoden ajan eikä mikään tuntunut auttavan. Ostelin epätoivoissani jumalattoman kalliita hiustenhoitotuotteita, kilppariarvot testattiin, olin loppuajasta varaamassa aikaa hiusakatemiaan hiuspohjan tutkimuksiin... Siinä sivussa vaihdoin työpaikkaa ja jätin melkein kymmenen vuotta käyttämäni minipillerit pois, kun alettiin miehen kanssa yrittää lasta. Tulin raskaaksi ja synnytykseen mennessä hiuksista oli kasvanut niin paksu pehko, ettei minulla ollut ollut vastaavaa kertaakaan koko aikuisiällä edes tuuhennoksien kanssa (olen myös yli 30v.). Luulin, että se oli vain raskaustukkaa joka lähtisi synnytyksen jälkeen - ja osa kyllä lähtikin - mutta nyt melkein vuotta myöhemmin hiukset on edelleen riittävän paksut, että voin pitää hiuksia auki ilman, että päänahka paistaa päälaelta hiusten läpi. Olisi kyllä kiva tietää, mikä se lopulta oli, kun auttoi. Raskausaikana syödyt vitamiinit ja lisärauta? Työpaikan vaihto vähemmän stressaavaan? Stressitön vanhempainvapaa? Minipillereiden poisjättö? Jokin näistä kuitenkin auttoi.

MInipillerit voi pahentaa ainakin perinnöllistä hiustenlähtöä.

Vierailija
74/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palashampoota nyt ainakaan ei kannata käyttää. Sen pH-arvo on liian korkea päänahalle. Sulfaatitonta shampoota kannattaa kokeilla.

Oho, mihin tietoon kommenttisi perustuu?Käyttämäni palashampoo on nimenomaan parantanut päänahan tilaa, ei mitään kutinaa tms. Enkä edes tarvitse hoitoainetta enää, mikä on vain hyvä, kun se ei latista ohutta tukkaa. Olen käyttänyt palashampoota yli vuoden, enkä vaihtaisi takaisin mihinkään putelishampooseen.

Vierailija
75/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile lisätä proteiinin määrää ravinnossa. Se on nopein oikotie.

Huomaa että hiukset kasvavat hitaasti. Vaikutukset huomaat vasta 2-3 kk kuluttua.

Vierailija
76/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat ehdottaneet, niin kannattaa mennä osaavalle ihotautilääkärille. Itselläni todettiin vuosia sitten seborroinen ekseema (taliköhnä). Oireena oli hiustenlähtö ja se, että päänahka kutisi aivan hirveästi rasvoittumisen takia, jos ei pessyt hiuksia suunnilleen joka päivä. Nykyään käytän säännöllisesti seleenisulfidia sisältävää shampoota (Vichyn) ja hiusten pesuväli on pidentynyt.

Vierailija
77/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu pillereistä (hormoneista). Minulla tippui hiukset kahtena peräkkäisenä syksynä, kun söin hormoneja. Kun lopetin, tasan vuoden kuluttua hiustenlähtö lakkasi kuin seinään.

Vierailija
78/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Iso kiitos kaikille vastauksista!

Joku kyseli hormoneista. Minulla on siis käytössäni aloituksessakin mainittu qlaira yhdistelmäpilleri.

Öljyjä en uskalla käyttää päähäni, sillä olen huomannut, että mitä enemmän laitan kaikkia tuollaisia rasvaisia asioita sinne, sitä enemmän tuntuu hiukset lähtevän. Olenkin epäillyt, että hiustenlähtöni saattaa liittyä rasvoittuvaan päänahkaani. Kerran kokeilin kortisoniliuosta ja pum, koko päänahkani alkoi kutista ja siihen tuli pieniä punaisia näppylöitä.

Laktoosittomasta joku puhui, mutta käytän ihan todella harvoin maitotuotteita

Vierailija
79/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Kuten muutkin ovat ehdottaneet, niin kannattaa mennä osaavalle ihotautilääkärille. Itselläni todettiin vuosia sitten seborroinen ekseema (taliköhnä). Oireena oli hiustenlähtö ja se, että päänahka kutisi aivan hirveästi rasvoittumisen takia, jos ei pessyt hiuksia suunnilleen joka päivä. Nykyään käytän säännöllisesti seleenisulfidia sisältävää shampoota (Vichyn) ja hiusten pesuväli on pidentynyt.”

Olen lähestulkoon varma, että mullakin on tuo taliköhnä! Mutta onko siihen mitään hoitoa? Kortisoniliuos vain pahensi! Olen käyttänyt Simin rasvoittuville hiuksille tarkoitettavaa shampoota, mutta edelleen pakko pestä päivittäin, sillä rasvoittuminen on vain niin pahaa.

Vierailija
80/85 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossakin ulkomaisessa ohjelmassa nuorehko mies kertoi, että kiitos kookosöljyn, että sain kasvatettua kunnon pitkät hiukset. Miehellä oli tuuheat pitkät hiukset. Eikä ollut mikään mainos kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän