Olen 31-vuotias nainen, jolta tippuu hiukset päästä
Olen 31-vuotias nainen ja ongelmanani on hiusten todella raju oheneminen ja niiden huonokuntoisuus. Olen yrittänyt ainakin kahden vuoden verran saada tätä hiustenlähtöä laantumaan, mutta mikään ei auta. Hiusten kuntokin heikkenee koko ajan, vaikka hoidan niitä melkein jopa maanisesti.
Olen ostanut kaiken maailman kalliita hiustököttejä kampaamoista ja apteekeista. Kokeilimpa lääkärin määräämää kortisoniliuostakin. Ei apua. Vaihdoin yaz pillerit qlairaan, mutta silläkään en huomaa olevan vaikutusta. Olen syönyt kaiken maailman kalliita hiusvitamiineja ja muita lisäravinteita. Rautaa yritin syödä, mutta sitä vatsani ei kestä.
B12 vitamiini on minulla lääkärin sanojen mukaan alhainen, mutta viitteissä. Rauta-arvot myöskin alhaiset, mutta viitearvoissa. Kilppariarvot myös viitearvoissa.
Pahinta on, etten saa lääkäreiltä mitään apua, varsinkaan koska nuo verikokeiden arvot menevät sinne viitearvojen sisään. En suoraan sanottuna tiedä mistä tätä vyyhtiä lähtisi avaamaan. Olen ajatellut mennä yksityiselle, mutta googlettaessani muiden naisten kokemuksia olen huomannut että tähän ongelmaan on äärimmäisen vaikea saada apua.
En edes tiedä minkä alan erikoislääkärille minun kannattaisi mennä. Jollekin, joka on erikoistunut hormoniasihin? Ihotautilääkärille? Kilppari-asiantuntijalle? Vai lääkärille joka tietäisi enemmän ravintoainepuutoksista?
Onko kenelläkään muulla kokemusta naisena rajusta hiustenlähdöstä? Mistä olette saaneet apua vai onko tämä asia mille ei voi vain mitään? Suvussani muilla ei ole hiustenlähtöä. Tämä asia on alkanut vaikuttaa kokonaisvaltaisesti omaan hyvinvointiini. Itsetuntoni on täysin nolla. Ajattelen tätä asiaa ihan liikaa ja vertailen itseäni jatkuvasti muihin.
Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta vertaistuesta!
Kommentit (85)
Itselläni hiukset harvenivat pitkän laihdutuksen jälkeen. Lääkäri vain vilkaisi päätäni ja sanoi, että ihan tyypillinen laihtumisesta johtuva tila. En kuitenkaan ole valmis lihottamaan itseäni takaisin yli 100-kiloiseksi hiuksien takia. Vieläkin huomaan, jos haluan pudottaa muutaman vielä jäljellä olevan ylikilon, että hiukset alkaa taas lähteä, jos laihdun muutamankin kilon.
AP on aika hoikka, syöthän terveellisesti ja hiuksille tärkeitä ravintoaineita tarpeeksi. Priorin pilleritkin auttaa yleensä, niissä varmaan on ne yleiset vitamiinit ja hivenaineet, mitä voi puuttua ravinnosta.
Rogainen kanssa olen minäkin naimisissa loppuikäni ja kun vaihtaa vielä välillä jakauksen toiselle puolelle, niin hetken näyttää paremmalta. Muualta paitsi otsalta hiukseni ovat vieläkin varsin paksut ja olen saanut jopa kehuja, miten vahva tukkani on, kun jonnekin tilaisuuksin käytän sitten hiuspuuteria ja kohotustemppuja, mutta märillä hiuksilla näkee kyllä, miten päänahka paistaa iloisesti.
Harmaata peruukkia pitää varmaan lähteä jossain vaiheessa katselemaan.
Esimerkiksi kananmunissa on paljon hiuksille tärkeitä ravintoaineita.
Tämä ei ole oikein ajan hengen mukainen ohje, mutta syötkö lihaa? Hiukset sattuu olemaan sellainen osa ihmistä, joihin tarvittavat aineet saa aika helposti lihasta ja paljon vaikeammin esim. vegaanisesta ruokavaliosta. Joillain vegaaneilla on sillä tavalla kuivat, karheat ja ohuet hiukset, että tasapainoisesti syövillä sekasyöjillä ei sellaisia näe. Ilmeisesti joku puutos. Ja ennen kuin joku nyt vetää kikherneen nenään, niin näin ei todellakaan ole kaikilla. Jos sinulla on ollut syömishäiriö, niin voi olla että kroppasi on alttiimpi erilaisille puutoksille edelleen.
Ei auta kookosöljy jos kilpirauhasen vajaatoimintaa. Myös testosteroniarvo ja jotain muita gynekologin tietämiä verikokeita hormonitasapainosta on, jotka selvittävät onko se syy hiustenlähtöön. Kilpirauhasesta pitäisi tutkia T4, TSH, sekä T3.
Jos se on vajaatoimintaa niin kilpirauhasliitosta kannattaa kysyä ASIANTUNTEVIEN lääkärien yhteystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi spiro auttanut oikeasti ketään? En ole koskaan kuullut kenenkään sanoneen, että se olisi auttanut. Suhtaudun siihen siksi skeptisesti.
Mulla palautui jopa osa hiuksista, vaikka ohut liruhan se tukka edelleen on ja päälaelta ohuempi. Lopun ikääni joudun sitä syömään.
Stressiä? Joillakin voi hiukset lähteä stressin vuoksi.
Kannattaa mennä ihotautilääkärille joka ymmärtää hiustenlähdön päälle, itse kävin Ari Karppisella.
Rautaa ja b12 vitamiinia nyt kannattaisi kuitenkin lisätä ruokavalioon, elintarvikkeissa, jos ei lisät sovi. Toinen on hormonaaliset syyt. Ravinteet on varmaan helpoin korjata, eli se nyt kannattaisi ensin sulkea pois, kun ongelma kuitenkin on rasittava. Rauta arvo on yksi keskeisistä, joka tutkitaan hiustenlähdön yhteydessä, eli kannattaa hoitaa se kuntoon. Rautaa sisältävät elintarvikkeet eivat monet valitettavasti kaikille parhaiten maistu. https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2160&sortByColumn=…
” Kannattaa mennä ihotautilääkärille joka ymmärtää hiustenlähdön päälle, itse kävin Ari Karppisella.”
Tätä mietinkin! En vain löytänyt oikein mistään tietoa siitä, kuka lääkäri sitten oikeasti ymmärtäisi näistä. Saitko itse apua tältä Karppiselta?
Vierailija kirjoitti:
Onko päänahassa oireilua? Kutinaa, ihottumaa, rasvaisuutta? Jos on, niin ihotautilääkäriltä kannattaa käydä kysymässä. Onko sukulaisilla jotai samantyyppistä?
Oletko käynyt kampaajalla kysymässä neuvoja?
Eikö tuossa aloituksessa sanottu, että "Suvussani muilla ei ole hiustenlähtöä".
Lukekaa nyt saat*na aikuiset ihmiset nuo aloitukset. Muutama rivi ja porukka on kuin pikkulapsia eikä ymmärrä lukemaansa. Joka saat*nan aloitukseen löytää tiensä aina joku, joka kysyy jotain sellaista mikä aloituksessa JO LUKEE.
On kuin alakoulussa, jossa opettaja jankuttaa, kuunnelkaa tarkkaan / juurihan minä sanoin.........
Minulla lähti hiukset myös tuon Yazin käytön seurauksena. Palautuminen kesti jonkun viisi vuotta. Kannattaa googlettaa englanniksi. Löytyy muitakin saman kohtalon kokeneita.
Vierailija kirjoitti:
Hiusongelmaiset. Käyttäkää kookosöljyä hiustenhoitoon, niin hiukset kiittävät ja kasvavat hyvin.
Hyvä, juuri ostin kookosöljyä ison purkin tarjouksesta - alankin kokeilla sitä.
Kookosöljy vie muuten rypyt myös mennessään, ihana tuote.
Onko muutamia kuukausia sitten tapahtunut muutoksia hormonitasoissa? Ne aikaansaavat hiustenlähtöä jälkijättöisesti. Joillain kierukka pysyvästikin, kunnes sen poistaa ja syy voi olla siinä käytetty ainesosa muovissa tms.
Onko kilpirauhasarvot varmasti kohdallaan?
Ravitsemuksellinen puutostila. Näen tätä usein kasvissyöjillä jotka vielä rajoittavat voimallaasti hiilareitten saamista. Proteiini ja rasva jäävät liian vähäisiksi.
Itselläni on ihan perinnöllistä hiustenlähtöä, 16-vuotiaasta lähtien... Eli siis androgyyni alopecia ja nainen olen.
Tilanteeni on siis todella, todella huono, ponnari ohuempi kuin pikkusormi ja hiukset kuin hämähäkinseittiä. Tein tänne aloituksen päänahan dermarollailusta noin kuukausi sitten ja sitä olen jatkanut, ainakin viimeisin sulkasatokausi on pysähtynyt. Lyhyttä hiusta kasvaa mutta se on sellaista vauvanukkaa joka ei aiemmin ole kasvanut muutamaa senttiä pidemmäksi, toivon että tuo dermarollaus ja rogaine pystyisi vahvistamaan hiusta sen verran että näille saataisiin pituutta.
Tk-lääkäriltä kysyin peruukista ja tämä totesi ykskantaan että jos päässä kasvaa yhtään haituvaa niin maksusitoomusta ei saa, pitäisi siis olla ihan täysin kalju.
Aloittajan kannattaisi ottaa selville kilppariarvot, hormonitasot, tehdä hiuksiin tukistustesti (itselläni tukistustesti osoitti että spironot vähensivät hiustenlähtöä) ja ultrata munasarjat pco:n varalta (toisaalta jos yhdistelmäpillerit ei ole auttaneet niin voi olla turha tuo ultraus).
Kakkaa hommaahan tämä on mutta minkäs sille voi. :/
Minulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta 31 vuotta. Useita jaksoja, kun hiuksia yhtäkkiä alkaa tippua reippaasti, kaikki paikat on täynnä näkyviä pitkiä tummia hiuksia. Pesun jälkeen harvaan selvittelykampaan irtoaa 6 kourallista roskiin heitettävää karvanippua. Kesällä kun on hiaton vaate, tuntee, kun säännöllisesti käsivarsille putoilee hiuksia.
Vuosikymmenten kirjanpidon perusteella voin kertoa, että aina kun T4v laskee lukemiin 15-16, massiivinen hiustenlähtö alkaa. Ja se on ihan viitearvoissa reilusti. Ja kun se alkaa, hiuksia tippuu vähintään puoli vuotta, usein lähes vuosi. Kyllähän se näkyy diffuusina harvenemisena. Kun T4V on 18 tai yli, hiukset pysyy päässä.
Joudun työterveyslääkärini kanssa aina vääntämään asiasta ja annostuksesta, sillä hän hoitaisi vain labra-arvoja, ei ihmistä vointeineen. Vielä kun TSH on on alle arvojen, vaikkei pitäisi olla, niin hän aina haluaisi pienentää tyroksiiniannostani.
Silloin käyn endokrinologilla juttelemassa ja todetaan, että hoidetaan minun jaksamistani ja oloani.
Jos tukkaa haluaa takaisin, niin ensin täytyy minimoida alkoholi ja tupakka. Silloin ääreisverenkierto vilkastuu ja hiustupet saa paremmin ravintoa. Samalla tärkeät ravintoaineet tulevat paremmin maksan kautta elimistön käyttöön.
Päänahkaa kannattaa hieroa, verenkiertoa aktivoida liikunnalla ja tukkaa harjata pää alaspäin.
Pese hiuspohja syväpuhdistavalla shampoolla ja hiero päänahkaan muhimaan risiiniöljyä.
Syö lisäravinteina piitä ja rikkiä ja huolehdi riittävästä proteiinin saannista.
Tarvitset paljon hyviä rasvoja kuten vehnänalkioöljyä.
Tukka tykkää myös sinkistä.
Kaurapuurosta saa samoja aineita kuin hiustenkasvatuspillereistä. Laitapa puurokattila porisemaan.
Paljon rasvaista kalaa syövillä näkee usein paksuja hiuksia. Tunnen pari kaurapuuronsyöjää. Näillä on upean paksu tukka.
Vierailija kirjoitti:
Jos tukkaa haluaa takaisin, niin ensin täytyy minimoida alkoholi ja tupakka. Silloin ääreisverenkierto vilkastuu ja hiustupet saa paremmin ravintoa. Samalla tärkeät ravintoaineet tulevat paremmin maksan kautta elimistön käyttöön.
Päänahkaa kannattaa hieroa, verenkiertoa aktivoida liikunnalla ja tukkaa harjata pää alaspäin.
Pese hiuspohja syväpuhdistavalla shampoolla ja hiero päänahkaan muhimaan risiiniöljyä.
Syö lisäravinteina piitä ja rikkiä ja huolehdi riittävästä proteiinin saannista.
Tarvitset paljon hyviä rasvoja kuten vehnänalkioöljyä.
Tukka tykkää myös sinkistä.Kaurapuurosta saa samoja aineita kuin hiustenkasvatuspillereistä. Laitapa puurokattila porisemaan.
Muistan lukeneeni että tuo risiiniöljy voi lisätä hiustenlähtöä jos päänahassa on jokin tulehdus muhimassa, voi kyllä olla että sekoitan inkivääriin.
Mirena hormoonikierukan valmisteyhteenvedossa mainitaan haittavaikutuksena hiustenlähtö.